تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820980474




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اصطلاحات رایج در فیلم برداری و تدوین -


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: اصطلاحات رایج در فیلم برداری و تدوین animeditor 03 دي 1385, 23:39سلام جمیعاً می خوام توی این تاپیک شما رو با اصطلاحات و اسامی رایج در کار تدوین و فیلم برداری آشنا کنم. منتظر کامل شدن آموزش این قسمت باشید. این آموزش رو می شه یه جور فرهنگ لغت در زمینه فیلم سازی دونست (البته اصطلاحاتی که بیشتر از همه به کار می رن). به همه عزیزان پیشنهاد می کنم حتماً این آموزش رو بخونن تا واسه آموزش های بعدی نیازی به توضیح دادن مجدد این اصطلاحات نباشه. حتی به دوستانی هم که به تدوین علاقه ای ندارن توصیه می کنم واسه اطلاعات عمومی این مطلب رو بخونن. یا علی animeditor 03 دي 1385, 23:41اصطلاحات فیلم برداری - ویزور visor : چشمی دوربین. - کادر : نمایی که از داخل ویزور دیده می شه. - کلوز آپ Close Up (نمای بسته): نمایی که فقط روی موضوع متمرکز باشه. واسه آدم از نمای بسته ترین (نزدیک ترین) نما تا نیم تنه گفته می شه. - مدیوم شات Medium Shot (نمای میانی): نمایی که مقداری از محیط اطراف موضوع رو هم شامل می شه. نمای بازتر از Close Up تا تمام قد یه آدم، مدویم شاته. - لانگ شات Long Shot (نمای باز): نمای بازتر از مدیوم شات تا بی نهایت باز. - بک لایت Back Light (ضد نور): نمایی که زمینه موضوع روشنه و خود موضوع سیاه رنگ دیده می شه؛ مثل نمای غروب های عشقولانه. - زوم Zoom (بزرگ نمایی): یه کلمه آشنا که توی کامپیوتر بهش می گن Zoom In. - زوم بک Zoom Back (کوچک نمایی): عمل برعکس زوم که توی کامپیتر Zoom Out گفته می شه. - پن Pan : چرخش افقی (چپ و راست) دوربین روی یه مرکز دَوَران مثل سه پایه یا روی دست. - سویچ پن Switch Pan : حرکت سریع پن Pan که تصاویر نامفهوم بشه. موقع تدوین، از این حرکت واسه مرتبط کردن دو تا استفاده می شه. - تیلت Tilt : چرخش عمودی (بالا و پایین) دوربین روی یه مرکز دوران مثل سه پایه یا روی دست. - تراولینگ Traveling : حرکت جابجایی دوربین با وسایلی مثل سه پایه چرخ دار و یا ریل و یا ماشین و مثل اینا. اصطلاحات صدابرداری - هام hum : همون صدایی که بهش می گن (( هوا )) که به خاطر پایین بودن کیفیت ابزارهای صدابرداری به وجود میاد. - نویز Noise : صدای (( ویز )) که در صورت وجود اشکال در یکی از لوازم صدابرداری به شنیده می شه. - آمبیانس Ambience : صدای محیط. - ولوم میتر Volume Meter : هر وسیله ای که میزان بلندی صدا رو نشون می ده البته نه رقص نور. توی برنامه های مونتاژ یه استوانه هایی هست که موقع پخش کردن صدا، با تغییر رنگ، مقدار بلندی صدا رو نشون می دن. - دیستورت Distorted (صدای خراب): صدایی که بیش از اندازه قوی باشه و باعث بشه نمایشگر میتر به آخرین درجه بچسبه. اولین شرط صدای خوب اینه که دیستورت نباشه. - لِول (Level) گیری: تنظیم قدرت صدا به طوری که صدا دیستورت نشه. - صدای مونو Mono : سیستم صدای یک باند که خیلی قدیمیه و بیشتر واسه ضبط صداهای طبیعی (غیر از موسیقی و استودیویی) استفاده می شه مثل صدای انسان. - صدای استریو Stereo : سیستم صدای دو باند (باند چپ و راست) که تقریباً همه دستگاه ها با اون سازگارن و فعلاً پرکاربردترین سیستم صوتیه. توی این سیستم هر کدوم از باندها می تونن جدا کار کنن مثلاً یکیش موسیقی باشه و یکی صدای خواننده. باندهای چپ و راست دقیقاً مثل هم هستن و فقط از لحاظ مکانی با هم فرق می کنن. - باند میکس Mix Channel : همون صدای استریو هست با این تفاوت که صدای هر دو باند یکیه. فعلاً تا این جا کافیه. ... رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود ... قسمت بعدی اصطلاحات مونتاژ رو توضیح می دم. شما هم همکاری کنید. یا علی animeditor 05 دي 1385, 02:35سلام جمیعاً واقعاً خوشحالم که از این مطالب خوشتون اومده. امروز می ریم سراغ اصطلاحات مونتاژ: - سکانس Sequence (فصل): هر فیلم از چند تا بخش (فصل) تشکیل شده که هر بخش یه قسمت از موضوع رو بازگو می کنه. - پلان Plan (نما): هر سکانس شامل چندین پلان می هست. هر پلان یه نما هست که فیلم برداری می شه. - شات Shot (برداشت): از لحظه ای که ضبط رو شروع می کنن تا وقتی که قطع می شه یه شات می گن. هر نما (پلان) ممکنه چند بار برداشت بشه. - شات لیست Shot List (فهرست برداشت ها): می شه گفت که گزارش کار فیلم برداریه که توی اون توضیح میدن که کدوم لحظه از نوار فیلم برداری شده، شامل چه تصویریه. - کلاکد Clacked (صدای تق): هر متنی اضافه شده به فیلم که توضیح می ده که از این جه به بعد، موضوع تصاویر در مورد چیه. البته اسمش رو از صدای همون تخته ای گرفتن که اطلاعات تصویر رو روش می نویسن و جلوی دوربین نگه می دارن. - کالر بار Color Bar و Bar & Tone: همون صفحه ای که ستون های رنگی داره و واسه تست رنگ مانیتور استفاده می کنن. وقتی هم که با صدای سوت همراه باشه Bar&Tone واسه تست صدا هم به کار می ره. - اسکوپ Scope : سیاهی بالا و پایین تصویر. اولین بار موقعی پیش می اومد که می خواستن یه فیلم سینمایی رو توی تلویزیون نشون بدن. چون همون طور که می دونید، پرده سینما خیلی عریض تر از صفحه تلویزیونه، چون می خواستن کل پرده رو توی تلویزیون نشون بدن پس بالا و پایین تصویر سیاه می شد. بعد از اون، توی کارهای تلویزیونی واسه قشنگی استفاده می شه. - راش Rash : تصاویر فیلم برداری شده بدون تغییر و بدون کم و زیاد. - راف کات Raff cut (بریدن اضافه ها): همیشه قسمتی از تصاویر راش، خراب و بلا استفاده است. قبل از مونتاژ، تصاویر مورد استفاده رو از راش در میارن و گلچین می کنن. - تیتراژ: قسمت اول و آخر برنامه که به معرفی برنامه و عوامل ساخت می پردازه. - پلاتو: صحبت های مجری برنامه. - ووله: تصاویر مین برنامه که با موسیقی همراهه و معمولاً از 30 ثانیه بیشتر نمی شه. - نریشن Narration : صدای گوینده که روی تصاویر پخش می شه و موضوع رو دنبال می کنه. - اینسرت Insert : تصویر کوتاهی که رابط دو تا تصویر دیگه هست و یا قسمتی از خرابی تصویر اصلی رو می پوشونه. - تایتل Title: هر نوشته ای که روی تصویر بیاد. - ساب تایتل sub Title (زیرنویس): نوشته ای که فقط پایین تصویر نشون داده می شه. - کات Cut (بریدن): چسبوندن دو تا تصویر بدون هیچ افکت اضافی. - جامپ کات Jump Cut (پرش تصویری): کات نادرست یا پرش در تصویر. - تروکاژ Transition : هر افکتی که رابط دو تا تصویر کنار هم باشه. - دیزالو Dissolve : ساده ترین و پرکاربردترین تروکاژ واسه چسبوندن دو تا تصویر که باعث می شه تصویر اول توی تصویر دوم محو بشه. - فید این Fade In: وقتی که تصویر کم کم از سیاهی بیرون بیاد بدون موشن. مثلاً دیزالو سیاهی به تصویر. - فید اوت Fade Out: برعکس فید این. تصویر به آهستگی می ره توی سیاهی. - وایپ Wipe: یکی از تروکاژهای مرسوم که بر اساس رنگ یه عکس سیاه و سفید (شیب رنگ)، تصویر اول رو حذف می کنه و تصویر دوم رو نشون می ده. - سوپر ایمپوس Super Impose: دو یا چند تا تصویر که به صورت محو، روی هم نشون داده می شه. - موشن Motion: هر نوع حرکت فیلم یا عکس یا نوشته روی صفحه. - کورپ Corp: بریدن از طول و عرض تصویر. - رول Roll: حرکت (موشن) به صورت افقی. - کرال Crawl: حرکت (موشن) به صورت عمودی. - مانیتور Monitor: تصویر خروجی کار. این هم از قسمت دوم که مطمئنم بیشتر به کارتون میاد. قسمت بعدی می رم سراغ اصطلاحات رنگ بندی تصاویر. همکاری یادتون نره. دعا فراموش نشه. یا علی animeditor 07 دي 1385, 00:16سلام جمیعاً سوال: چرا عکسی رو که از یه فیلم می گیریم تاره یا کشیده شده؟! اول یه توضیح راجع به دلیل پیش اومدن این حالت بدم. زمان واقعی، پیوسته است. یعنی می شه اون رو به بخش های بزرگ مثل سال و قرن، و بخش های کوچیک مثل دقیقه و ثانیه تقسیم کرد، ولی هر چه قدر واحد زمان رو کوچیک کنیم باز هم نمی شه گفت که از این کوچیک تر نمی شه. یعنی این که مثلاً یه ثانیه رو می شه به واحدهای هزارم ثانیه و یا میلیونیوم ثانیه و یا میلیاریوم ثانیه و خلاصه، بی نهایت کوچیک تقسیم کرد ولی باز هم اون واحد خیلی کوچیک، دارای مقداره و همیشه می تونه به قسمت های کوچیک تر تقسیم بشه. سرتون رو درد نیارم... نمی خوام برم سراغ مسائل پیچیده زمان. فقط می خوام بگم که اگه یه جسم، در حال حرکت باشه، توی کوچیک ترین واحد زمان هم دارای حرکته. ... توی فیلم برداری، واسه این که حرکت رو القا کنن، زمان رو بر حسب استانداردهایی به واحد های کوچیک تقسیم می کنن و توی هر واحد، یه عکس می گیرن و همون رو نمایش می دن و تصویر، حرکت می کنه. مثلاً توی سیستم تصویری PAL، هر ثانیه رو به 25 فریم تقسیم می کنن که هر فریم یه عکسه. هر فریم، یه واحد زمانی کوچیک تر از ثانیه است که گفتم مقدارش صفر نمی شه و توی این سیستم، به اندازه 25/1 ثانیه است. یه جسم در حال حرکت، توی همین 25/1 ثانیه هم در حال حرکته. پس یعنی هر فریم در موقع فیلم برداری، همه حرکت های یه جسم رو که توی 25/1 ثانیه انجام میده، روی خودش ذخیره می کنه. (چی شد!!!) فریم یه دونه است ولی جسم داره توی همون یه دونه فریم حرکت می کنه. پس هیچ وقت تصویرش توی یه فریم، مثل تصویرش در حالت ساکن، شفاف نیست. یه امّا داره... درسته که واحد زمان هیچ وقت صفر نمی شه امّا اگه اون قدر کوچیکش کنیم که به صفر نزدیک بشه چی؟! اگه به صفر نزدیک بشه، پس مقدار حرکت جسم هم توی واحد زمان به صفر نزدیک می شه یعنی به حالت سکون نزدیک می شه؛ پس وضوح تصویر بهتر می شه. (من که چیزی نفهمیدم!!!) و نتیجه این که ... کوچیک تر کردن واحد زمان توی فیلم برداری یعنی زیادتر کردن تعداد فریم ها در یه ثانیه. ... وقتی فیلمی گرفته می شه، این حالت توی فریم هاش می مونه و هیچ وقت از درست نمی شه. اگه یه عکس از فیلم گرفتی، در اصل یه فریم رو جدا کردی. با روتوش روی اون عکس می شه تا حدی درستش کرد یا بهتر بگم (( پوشوند ))، ولی این جزو یکی از خاصیت های فیلمه. ... انیمیشن - چه دستی و چه کامپیوتری - برعکس فیلمه. یعنی توی هر فریم یه عکس درست می کنن و نمایش می دن تا جسم، در حال حرکت به نظر بیاد. هر فریم یه عکس طراحی شده است، نه حرکت های جسم در یه فریم. پس نباید این حالت واسه انیمیشن پیش بیاد. ولی بعضی وقت ها واسه این که انیمیشن، طبیعی به نظر بیاد، به اون یه فیلتر تار کننده می دن. دیدی که انیمیشن برعکس فیلمه. به این حالت می گن : (( موشن بلور Motion Blure )). یا علی




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1715]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن