محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853090026
نقش خانواده در انتقال محبت امام زمان -1
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نقش خانواده در انتقال محبت امام زمان -1 نهاد خانواده از نهادهاي مهم جوامع بشري است كه بسياري از نيازهاي زيستي و رواني انسانها را برآورده ميكند. انتقال ارزشها و باورداشتهاي جامعه به فرزندان از مهمترين كاركردهاي خانواده است. از سوي ديگر، محبت و دوستي اهلبيت(ع)، به ويژه محبت امام زمان(عج)، از ارزشهاي برجسته جامعه ديني به شمار ميآيد كه انتقال اين ارزش مهم، همانند ارزشهاي ديگر از كاركردهاي نهاد خانواده است. در اين نوشتار، نقش خانواده را در فرايند انتقال محبت امام زمان(عج) باز ميگوييم و راهكارهايي را بررسي خواهيم كرد كه خانواده بايد در پيشگيرد تا بتواند محبت امام زمان(عج) را به فرزندان خود منتقل كنند. در اين ميان، به آسيبهايي خواهيم پرداخت كه در اين فرايند فراسوي نهاد خانواده قرار دارد.شناخت اين راهكارها و آسيبها، به خانوادهها كمك ميكند تا بتوانند محبت اهلبيت را با تأثيرگذاري بيشتري به فرزندان خود هديه دهند و نيكبختي دنيوي و اخروي آنها را تضمين كنند. اهداف مطالبي در بحث ضرورت انتقال محبت بيان شد:ه كه اهداف را نيز تا حدي روشن ميكند، ولي به طور مشخص اهداف ذيل را در طرح اين موضوع ميتوان برشمرد: 1. خانوادهها به يكي از مهمترين وظايف خويش در امر تربيت فرزندان (أدَّبوا أولادَكم علي ثلاث خصالٍ، حبّّ نبيِّكم و حبِّ اهلِ بيته و قرائةِ القرآنِ[1] ( كنزالعمال، ج16، ص456)) بپردازند كه متأسفانه پرداختن به مشكلات زندگي و تلاش براي رفاه و لذت بيشتر، بسياري از والدين را از وظايف مهم تربيتي دور كرده است. آشنا كردن والدين با اين وظيفه، و معرفي كردن راهكارهاي عملي به آنها كه در بحث راهكارها ميآيد. 2. پرورش نسلي منتظر كه در سايه محبت به حضرت، زمينه ظهور را فراهم آورند. 3. مبارزه با تهاجم فرهنگي غرب كه تمام توجهاش به عشقهاي زودگذر به انسان، لوازم، لباس و... است و جايگزين كردن عشق و محبت به حضرت كه تمام ويژگيهاي معشوق حقيقي را داراست. 4. ارائه راهكاري آسان و كارآمد به والدين براي انتقال محبت حضرت تا زمينه انتقال ديگر ارزشهاي ديني و هنجارهاي رفتاري در فرزندان نيز فراهم آيد. 5. جلوگيري از گرايش شديد مراكز مشاوره به سمت و سوي راهكارهاي غيربومي و ديني براي برطرف ساختن مشكلات تربيتي و ارائه راهحلي آسان و عملي كه با آموزههاي ديني همآهنگ باشد. متأسفانه در برخي مراكز مشاوره خانواده، گاه راهحلهايي براي رفع مشكلات تربيتي فرزندان ارائه ميشود كه نه با فرهنگ ديني و نه با فرهنگ بومي ما همآهنگي دارد. 6. شواهد متعددي نشان ميدهد كه بسياري از انسانها در سرتاسر دنيا، تشنه معارف ديني و الهي هستند. اين مسئله، از گريز از فرهنگ مادي غرب سرچشمه ميگيرد كه با فطرت انسانها ناسازگار است و نميتواند نيازهاي وجودي آنها را برطرف سازد. ازاينرو، روز به روز به تعداد افرادي كه خواهان راهكارهاي ديني در اداره جامعه، خانواده و... هستند، افزوده ميشود. از طرفي ما وظيفه داريم پاسخي به آن نيازها بدهيم؛ لذا اين نوشته ميتواند بخشي از نيازها را برآورده سازد و دستكم دري به روي بسياري از تشنگان باز كند و آنها را به تفكر و تأمل وادارد كه خانواده اسلامي، چه تواناييهايي براي تربيت فرزندان دارد. در حقيقت اين نوشته، الگويي عملي و كارآمد را پيش روي آنها قرار ميدهد. ضرورت انتقال محبت اهلبيت: به فرزندان از جمله ويژگيهاي هر مقالهاي آن است كه بر اساس اولويتبندي مسائل و مشكلات، به حل مسئله و مشكلها بپردازد. در هر جامعهاي، مسائل و معضلات فراواني وجود دارد كه برخي از آنها حساستر و مبناييتر است. ابتدا آنها را بايد حل كرد، سپس به سراغ بقيه رفت. در اين بخش، به ضرورت پرداختن به اين موضوع ميپردازيم. 1. اهميت و نقش محبت اهلبيت: و سعادتمندي انسانها:بر اساس جهانبينيما، در وراي اين دنيا، آخرتي در پيش است كه نيكبختي ما در آنجا، در همين دنيا رقم ميخورد. پس اين ما هستيم كه ميتوانيم آيندهاي روشن و پر از نيكي براي خودمان آماده كنيم. بر اساس مباني ديني، محبت اهلبيت: و ارادت به ايشان، از جمله راههاي ميانبُر و سريع براي رسيدن به سعادت اخروي است. چه بسا بتوان ادعا كرد كه اگر محبت اهلبيت در دل كسي نباشد، بعيد است بتواند در آخرت نجات يابد؛ البته حساب جاهل قاصر جداست؛ يعني كسي كه نميداند و زمينه برايش فراهم نيست. از ميان روايات متعدد، به چند مورد اشاره ميكنيم:الف) زمخشري از مفسران اهلسنت، در تفسير معروف خود به نام الكشاف در ذيل آيه ?قُل لَّا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى?[2] ميفرمايد: عن النبيِ[6] إنه قال: من مات علي حبِّ آل محمد مات شهيداً، ألا و من مات علي حب آل محمدٍ مات مغفوراً له، ألا و من مات علي حب آل محمد مات تائباً... ؛ [3]پيامبر6 فرمودند: كسي كه بر محبت آل محمد بميرد، شهيد است، آمرزيده ميشود، توبهكننده به شمار ميآيد، با ايمان كامل مرده است، ملك الموت او را به بهشت بشارت ميدهد و... .ب) از پيامبر اكرم6 فرموده است: [دوستي من] و اهلبيتم، در هفت منزل سخت و خطرناك براي شما سودمند است: هنگام مرگ، در قبر، هنگام نشور، هنگام حساب و كتاب، نزد ميزان و هنگام عبور از صراط. [4]شايد بر همين اساس، يكي از وظايف والدين، انتقال محبت اهلبيت: به فرزندان شمرده شده است؛ چنانكه علي(ع) از پيامبر(ص) نقل ميفرمايد: فرزندان خود را بر سه صفت تربيت كنيد: دوستي پيامبرتان، محبت اهلبيت او و قرائت قرآن.حال كه محبت اهلبيت اينقدر مهم است و نقش مهمي در رستگاري انسانها دارد، ضرورت دارد والدين و نظام تربيتي ـ آموزشي جامعه ما، تلاشي دو چندان براي انتقال اين محبت به فرزندان از خود نشان دهند. 2. مانع انجام دادن ناهنجاريهاي اجتماعي و فرديسالانه هزينههاي مالي و زماني بسياري در جوامع و خانوادهها، صرف كنترل نابسامانيهاي اخلاقي و اجتماعي ميشود كه نتايج آن معمولاً چندان رضايتبخش نيست؛ مثل برخورد با مجرمان، تقويت پليس، زندان، جريمه و... . در جوامع غربي عموماً كنترل بيروني شديد است و افراد از ترس قانون، جرئت خلاف ندارند يا كمتر خلاف ميكنند؛ اما وقتي كنترل برداشته شود، آمار جرايم بالا ميرود. در مكتب اسلام، گرچه براي جلوگيري از انحرافات به كنترل بيروني مثل حد، قصاص، امر به معروف و نهي از منكر و... اشاره شده، عمده توجه به كنترل دروني است؛ يعني افراد بايد طوري تربيت شوند كه مانع دروني در خودشان بيابند و حتي در نبود ناظر بيروني، مرتكب خطا نشوند. محبت اهلبيت:، به ويژه محبت وجود حضرت وليعصر(عج)، يكي از عوامل عمده در ترك اعمال ناشايست است؛ چراكه وقتي انسان به حضرت محبت داشت، سعي ميكند از اعمالي كه اين محبت را از بين ميبرد بپرهيزد و همآهنگ با ميل محبوب خود حركت كند. بنابراين، اگر عشق و محبت به حضرت حجت(عج) در سطح خانوادهها و جامعه گسترش يابد، بسياري از معضلات اجتماعي و فردي حل خواهد شد و لازم نيست هزينههاي گزافي صرف جلوگيري از ناهنجاريهاي اجتماعي شود. 3. از منتظران شدن:ما به منتظر بودن مأمور شدهايم. امام علي(ع) ميفرمايد: انْتَظَرُوا الْفَرَجَ... فَإِنَّ أَحَبَّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ انْتِظَارُ الْفَرَجِ؛[5] منتظر فرج باشيد و بدانيد كه محبوبترين اعمال نزد خدا، انتظار فرج است.از طرفي، انتظار، صرف ادعا نيست، بلكه امري است مشكل. امير مؤمنان ميفرمايد: كسي كه منتظر امر ماست، مثل شهيدي است كه در خون خود شناور است.[6] بنابراين، بايد در عمل ثابت كرد كه منتظر هستيم؛ مثل شهيدي كه عملاً وارد عرصه جهاد ميشود و سختيها را تحمل ميكند. به نظر ميرسد يكي از راههاي اثبات ادعاي منتظر بودن، انتقال محبت حضرت به فرزندان است (صداقت در انتظار)؛ به طوري كه اين جزء برنامه زندگي باشد و در رأس نيازهاي فرزندان بدان توجه شود. در آن صورت، از بركات دعاي امام صادق(ع) بهرهمند خواهيم شد كه فرمود: خداوند بندهاي را رحمت كند كه ما را نزد مردم محبوب سازد.[7] 4. محبت، زمينه پذيرش ديگر احكام و اخلاق دينياز راه محبت اهل بيت، به ويژه حضرت امام زمان(عج) مي توان ديگر احكام ديني و آموزه هاي اخلاقي را به فرزندان منتقل كرد؛ چون وقتي امام خوبي ها نزد آنها محبوب شد، در عمل به سوي او گرايش مي يابند و او را الگو و مرجع خود قرار مي دهند. اين از ويژگي هاي انسان است كه اگر كسي نزد او محبوب شد، سعي مي كند در گفتار و رفتار به او توجه كند و از او الگو گيرد. شايد حضرت علي(ع) براساس همين نكته مي فرمايد: مَن أحَبَّ شيئاً لَهِجَ بذكرِه؛[8] كسي كه چيزي را دوست داشته باشد، همواره به ياد اوست. بنابراين، محبت حضرت، بستري فراهم مي آورد كه فرزندان به سمت خوبي ها گرايش يابند. 5. اهميت خانوادهالف) خانواده، نخستين كانون و مدرسه اي است كه فرزند بيشترين روزهاي عمر كودكي خود را در آن مي گذراند (مدت زمان ارتباط). ب) فرزند، بهترين دوران عمر تربيتي را در خانواده مي-گذراند. حضرت علي(ع) فرموده است: قلب نونهال، مثل زمين خالي مي ماند كه هرچه در آن بكاري مي پذيرد.[9] ج) بهترين نوع ارتباط در خانواده حاكم است (عاطفه محوري).با توجه به اهميت شگفت خانواده و وجود زمينه در فرزند، شايسته است خانواده ها و والدين در تربيت ديني فرزند كه انتقال محبت حضرت حجت يكي از مصاديق آن است، بسيار بكوشند. 6. نجات خانواده از آسيب هافرهنگ غرب كه رفاه و لذت فردي را اصل مي داند، باعث شده خانواده در معرض فروپاشي قرار بگيرد. اين مسئله، مهمترين دليل بالا رفتن آمار طلاق در كشورهاي غربي است. از طرفي، سرعت ارتباطات و انتقال فرهنگ ها، باعث شده اين فرهنگ به كشورهاي اسلامي نيز سرايت كند، و در نتيجه، خانواده جايگاه والاي خود (يعني اساسي ترين بنيان در اسلام كه در روايات به آن اشاره شده) را كمي از دست بدهد. از پيامدهاي اين مسئله، بازماندن والدين از تربيت فرزندان است؛ چون در پرتو تفكر غربي، پرداختن به جسم فرزند در اولويت قرار مي گيرد، و به تبع آن، مشكلات ناشي از كمبودهاي تربيتي دامنگير خانواده و خود فرزندان مي شود. اما انتقال محبت حضرت به فرزندان، هم فضاي خانه را نوراني و خوشبو مي كند، هم پايه هاي خانواده را مستحكم مي سازد و هم آينده خانواده فرزندان را بيمه مي كند. 7. نياز خانوادههابسياري از والدين در امر تربيت فرزندان به مشكل برمي خورند. نشانه وجود اين مشكلات، فراواني مراكز مشاوره در سطح كشور، پرداختن مراكز ارتباطي و رسانه اي به اين مهم و نيز چاپ كتاب ها و مقاله هاي علمي فراوان دراين باره است. به جرئت مي توان ادعا كرد كه اگر والدين بكوشند محبت اهل بيت(ع)، به ويژه حضرت مهدي(عج) را از راه صحيح به فرزندان خود انتقال دهند، بسياري از مشكلات تربيتي فرزندان را حل خواهند كرد و نيازي به اضطراب، دغدغه خاطر و صرف هزينه هاي فراوان نخواهند داشت. البته راه صحيح تربيت و انتقال محبت مهم است كه در بخش راهكارها به آن خواهيم پرداخت. مفاهيم كليدي براي روشن شدن فضاي مفهومي بحث، لازم است چند واژه كليدي را تعريف كنيم:خانواده: جامعه شناسان، خانواده را بر گروهي از انسان ها اطلاق مي كنند كه از راه خون، زناشويي يا فرزندپذيري با يكديگر ارتباط مي يابند و طي يك دوره زماني نامشخص با هم زندگي مي-كنند.[10]خانواده، اولين و كوچك ترين جامعه اي است كه افراد در آن پرورش مي يابند و نيروهاي دروني و استعدادهاي طبيعي خود را شكوفا مي سازند. خانواده، آمادهگاهي براي ورود بهتر و موفق تر به جامعه بزرگ انساني است. بي شك عوامل بسياري در شكل دهي به شخصيت انسان ها مؤثر است؛ محيط طبيعي، وراثت، جامعه و ...، اما در اين ميان، نقش خانواده برجستگي ويژه اي دارد. بخش مهمي از شخصيت انسان در خانواده شكل مي گيرد و گزافه نيست اگر بگوييم پايه هاي خوشبختي و بدبختي هر فرد در جامعه كوچك خانواده بنا نهاده مي شود. انسان ها، الفباي زندگاني و چگونه زيستن را ابتدا از خانواده مي آموزند و اين از واقعيت دور نيست؛ زيرا بخش زيادي از دوران شكل گيري شخصيت انسان (دوران كودكي) در ارتباط با اعضاي خانواده سپري مي شود.از نظر جامعه شناسان، خانواده دو گونه است: خانواده گسترده و خانواده هسته اي. خانواده گسترده، بر رابطه خوني تعداد گسترده اي از افراد و گروهي مركّب از سه نسل يا بيشتر مبتني است كه در يك مسكن يا در نزديكي هم زندگي مي كنند.[11] خانواده هسته اي، به يك واحد خانوادگي بنيادي كه از همسر، شوهر و فرزندانشان تركيب شده، اطلاق مي شود.[12]خانواده با هر كدام از از اين ساختارها، كاركردهايي دارد كه نيازهاي اساسي اعضاي خود را برآورده مي سازد. در ذيل به چند نمونه از كاركردهاي مهم خانواده اشاره مي كنيم:1. تنظيم رفتار جنسي و زاد و ولد؛ 2. مراقبت و محافظت از كودكان، ناتوانان و سالمندان؛ 3. امنيت اقتصادي اعضا؛ 4. اجتماعي كردن فرزندان.با صنعتي شدن جوامع، خانواده بخشي از كاركردهاي خود را به نهادهاي اجتماعي ديگر واگذار كرد. با اين همه، هنوز هم در بسياري از جوامع، خانواده از مهم ترين عوامل اجتماعي كردن فرزندان است.اجتماعي كردن، يكي از كاركردهاي مهم خانواده، جامعه پذير كردن يا اجتماعي كردن كودكان است. جامعهپذيري، فرايندي است كه انسان ها از راه آن، شيوه هاي زندگي را فرا مي گيرند، شخصيت مييابند و آمادگي عملكرد در جامعه را به دست ميآورند. انسان ها از راه دروني ساختن فرايند اجتماعي شدن، ياد مي گيرند چگونه بايد نيازهاي زيستي بنيادي شان را به شيوه اي از نظر اجتماعي مقبول، برآورده سازند.[13]جامعه-شناسان، چند چيز را از عوامل اجتماعي شدن برشمرده اند: خانواده، مدرسه، گروه همسالان و رسانه هاي همگاني.خانواده از مهم ترين عوامل فرايند اجتماعي شدن است؛ زيرا اين فرايند از درون خانواده آغاز مي شود. خانواده، نماينده تمامي جهان پيرامون كودكان است. تصويري كه كودكان از خود دارند، به اين بستگي دارد كه اعضاي خانواده، چه احساسي درباره آنان دارند. به همين دليل، برداشت آنها از خودشان، جهان و مردم پيرامونشان، تحتتأثير رويكرد و باورداشت هاي خانواده شكل مي گيرد. به عبارت روشن تر، ارزش هايي كه فرد مي پذيرد و نقش هاي گوناگوني كه از او انتظار مي رود، همه و همه در چارچوب محيط خانواده آموخته مي شود. نخستين وابستگي هاي عاطفي، در خانه براي كودك شكل مي گيرد و زبان را در خانه مي آموزد پس نقطه آغازين دروني شدن ارزش ها و هنجارها براي كودك، خانه است. شايد به همين دليل در روايات پيشوايان ديني ما، خانواده، بهترين و محكم ترين بنا معرفي شده است. حضرت رسول6 مي فرمايد: مَا بُنِيَ فِي الْإِسْلَامِ بِنَاءٌ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَعَزُّ مِنَ التَّزْوِيج؛[14]در اسلام بنايي، در نزد خدا محبوبتر و محكمتر از ازدواج، بنا نشده است.حضرت امام خميني (ره) درباره نقش مهم خانواده در جامعهپذير كردن و تربيت فرزندان مي فرمايد:نقش خانواده و به خصوص مادر در نونهالان و پدر در نوجوانان، بسيار حساس است و اگر فرزندان در دامن مادران و حمايت پدران متعهد به طور شايسته و با آموزش صحيح تربيت شده و به مدارس فرستاده شوند، كار معلمان نيز آسان تر خواهد بود. اساساً تربيت از دامان پاك مادر و جوار پدر شروع مي شود و با تربيت اسلامي و صحيح آنان، استقلال و آزادي و تعهد به مصالح كشور پايه ريزي مي شود.[15]ذكر اين نكته نيز شايسته است كه فرايند اجتماعي شدن، ويژه دوران كودكي نيست بلكه اين فرايند از همان ماه هاي اوليه تولد آغاز ميشود و تا پايان عمر انسان ادامه مي يابد. البته سرعت، شدت و تأثيرگذاري اين فرايند در دوران خردسالي، يعني دوراني تأثيرپذيري فرد از خانواده، بيش از مراحل ديگر زندگي است.پيش از اين گفتيم كه يكي از كاركردهاي مهم نهاد خانواده، اجتماعي كردن فرزندان است. نيز بيان كرديم كه اجتماعي كردن، فرايندي است كه در آن، افراد جامعه، ارزش ها، عقايد و الگوهاي فكري و عملي جامعه خويش را فرا مي گيرند. يكي از ارزش هاي مهم جامعه اسلامي ما كه خانواده بايد آن را به فرزندان انتقال دهد، محبت و دوستي پيامبر(ص) و اهلبيت او، به ويژه امام زمان(عج) است. محبت حضرت مهدي(عج)، ارزشي است كه ميتواند از راه خانواده به فرزندان انتقال يابد. اصولاً انتقال محبت آن حضرت، در راستاي كاركرد اجتماعي كردن و انتقال ارزش هاي جامعه به فرزندان است. محبت اهل بيت(ع) در جامعه ما ارزش بوده، وظيفه انتقال اين ارزش به نسل هاي بعد، بر عهده عوامل اجتماعي كننده، به ويژه خانواده است.محبت: محبت، از ماده حب و به معناي دوستي، دوست داشتن و علاقه است[16]. وقتي گفته مي شود، من به فلان شخص محبت دارم، بدان معناست كه او را دوست مي دارم. در محبت سه عنصر مهم وجود دارد: محب و دوستدار، يعني كسي كه ديگري را دوست مي دارد؛ محبوب، يعني كسي كه ديگري او را دوست دارد؛ حب، يعني علاقه و دوستي.محبت ورزيدن، از اموري است كه در نهاد انسان ها به امانت نهاده شده است. اگر دوستي و محبت بين افراد اجتماع نبود، زندگي با يكديگر امكان نداشت. محبت، گوهري است كه نوع انساني را به همديگر نزديك مي سازد. در روايات ديني ما، محبت روي ديگر دين است. امام صادق7 مي فرمايد: هَل الدّينُ الّا الحُبُّ؟[17]آيا دين چيزي جز دوستي است؟ نيز از آن حضرت است كه: الدّينُ هو الحُبُّ و الحُبُّ هو الدّينُ؛[18]دين، دوستي است و دوستي، دين است. اين روايات، نقش برجسته محبت و محبت ورزي را در اجتماع ديني و كاركردهاي مثبت آن در بقا و حفظ همبستگي اجتماعي بيان مي كند. در اين ميان، محبت ورزيدن به اهل بيت:، ويژگي خاص خود را دارد و در روايات پيشوايان ديني ما، نشانه ايمان شمرده شده است.پيامبر اكرم (ص) مي فرمايد: لايُؤمنُ احدُكم حتّي أكُونَ احبَّ اليه من نفسِه وَ أهلي أحَبَّ اليه من اهلِه؛[19] هيچكدام از شما ايمان كامل ندارد، مگر اينكه مرا از خودش و اهل بيتم را از اهلبيت خودش بيشتر دوست داشته باشد. نيز محبت اهلبيت(ع)، نشانه دستيازي به خير دنيا و آخرت دانسته شده است: مَن رَزَقَه الله حُبُّ الائمةِ من اهلِ بيتي فقد أصابَ خيرَ الدنيا و الآخرةِ، فلايَشُكَنَّ أنَّه في الجَنَّةِ؛[20] خداوند به هر كس محبت اهلبيتم را روزي دهد، او خير دنيا و آخرت را به دست آورده و نبايد شك كند كه از اهل بهشت است. نيز از پيامبر اسلام6 نقل شده كه فرمود: حُبّي و حبُّ اهلِ بيتي نافعٌ في سبعةِ مواطنَ أهوالُهنَّ عظيمةٌ: عند الوفاةِ و في القبرِ و عندَ النشورِ و عندَ الكتابِ و عندَ الحسابِ و عندَ الميزانِ و عندَ الصّراطِ؛[21] دوستي من و دوستي خاندانم در هفت جا كه وحشت آن زياد است، به شما نفع مي رساند: هنگام مرگ، در قبر، هنگام برانگيخته شدن، هنگام نوشتن اعمال، هنگام حساب، هنگام سنجش اعمال و هنگام عبور از صراط. روايات در اينباره بسيار است. ما به همين مقدار بسنده ميكنيم و خواننده گرامي را دعوت مي كنيم در كتاب هاي مفصل، ديگر روايات را مطالعه كند. اخلاص در تربيت نكته اول پيش از پرداختن به بحث راهكارها كه مي تواند نوع نگاه ما را عوض كند و راهكارها را كارآمد و مؤثر سازد، توجه به بحث اخلاص است. گرچه در مكتب هاي مختلف تربيتي چنين بحثي جايگاهي ندارد، در مكتب اسلام يكي از شاخص هاي مطلوبيت امور، اخلاص است. لذا مي توان به آن در امور تربيتي و به ويژه انتقال محبت حضرت به فرزندان توجه كرد تا از بركات فراوان آن بهره مند شد. در ابتدا به چند روايت در مورد اخلاص توجه كنيد: 1-امام صادق(ع) مي فرمايد: لابدَّ للعبدِ مِن خالصِ النّيةِ في كلِّ حركةٍ و سكونٍ، اذ لولم يكن بهذا المعني يكونُ غافلا و الغافلون قد وصفهم اللهُ بقولِه ان هم كالانعامِ بَل هم أضَلَّ سبيلا؛[22] بنده بايد نيت خود را در هر حركت و سكونش، خالص كند. در غير اينصورت، از غافلان شمرده مي شود؛ غافلاني كه خداوند آنها را مثل چارپايان، بلكه گمراه تر معرفي كرده است. 2. امام علي(ع) مي فرمايد: طوبي لِمَن أخلص لله عَمَلَه و علمَه و حبَّه و بغضَه و اخذَه و تركَه و كلامَه و صمتَه و فعلَه و قولَه؛[23] خوشا به حال آنكه عمل، علم، حب، بغض، انجام، ترك، كلام، سكوت، كردار و گفتارش را فقط براي خدا انجام دهد.3. حضرت علي(ع) ميفرمايد: العملُ كلُّه هباءاً الّا ما أخلص فيه؛[24] هر عملي بر باد است، جز مقداري كه در آن خلوص نيت باشد.بنابراين، والدين محترم بايد بر اساس اين روايات، اخلاص در تربيت را رعايت كنند و هدفشان، افتخار و باليدن به فرزند خود نزد ديگران يا امور مادي و دنيوي نباشد. اگر هدف و نيت فقط خدا بود و اينكه فرزند امانت الهي است كه من وظيفه دارم او را خوب پرورش دهم تا نزد خدا و اولياي او سرافراز باشم، بركات بسياري در دنيا و آخرت از اين فرزند نصيب والدين و جامعه ميگردد كه در روايات به برخي از آنها اشاره شده است: 1. امام علي(ع) ميفرمايد: في اخلاصِ النيّاتِ نَجاحُ الامورِ؛[25]موفقيت كارها در اخلاص است. 2. حضرت علي(ع) فرموده است: مَن اخلص بَلَغ الآمالَ؛[26] كسي كه اخلاص داشت، به آرزوهاي خود خواهد رسيد.نكته آخر اينكه كار خالصانه اندك، بهتر از كارهاي فراوان بدون اين صفت است. لذا اگر در امر تربيت و به ويژه انتقال محبت حضرت به فرزندان اخلاص باشد، تلاش كم والدين، اثر بخشتر از تلاشهاي بسيار بدون اخلاص خواهد بود. حضرت نبي اكرم(ص) ميفرمايد: أخلص دينَكَ يَكفيكَ القليلُ من العملِ؛[27] قلبت را خالص كن كه همان عمل كم براي تو كافي است. استمرار در تربيت نكته دوم بحث استمرار در تربيت ديني و انتقال محبت حضرت است. كودك بايد از كوچكي تا بزرگسالي، محبت حضرت را نوش جان كند و با تمام وجود آن را لمس نمايد. همانطور كه فرزند به غذا احتياج دارد و والدين بر خود فرض ميدانند همواره نيازهاي جسمي او را برآورده سازند، در امور ديني و محبت اهلبيت نيز اين بايد هميشگي باشد؛ البته اين كار در هر سني به شيوه خاص خود و متناسب با توانايي فرزندان است. در بحث آسيبها بيشتر به اين بحث ميپردازيم.شاهد اين مدعا كه استمرار شرط لازم در امور تربيتي است، افزون بر اعتراف هر صاحب خرد و تجربههاي فراوان، حقوق متقابل والدين و فرزندان بر يكديگر است. بر اين اساس، هنگامي كه فرزند كوچكتر است، حق او بر والدين بيشتر است و به مرور زمان كه رشد ميكند و بزرگتر ميشود، حق والدين بر او بيشتر ميشود. در هر حال، هر دو بر يكديگر حق دارند. از اين رو، امير مؤمنان علي(ع) هنگام بازگشت از صفين، در نامهاي به فرزند خود امام حسن(ع)، حق فرزند بر پدر را بيان ميكند.[28] شايسته است اين نامه تحت عنوان منشور تربيتي براي خانوادهها مطرح شود. راهكارهاي انتقال محبت حضرت پس از بيان نقش مهم خانواده در جامعهپذير كردن فرزندان و اينكه انتقال محبت حضرت، يكي از كاركردهاي خانواده اسلامي است، نوبت به بيان راهكارهاي انتقال محبت به فرزندان ميرسد؛ راهكارهايي كه رعايت آنها، حضرت را محبوب فرزندان خواهد كرد.البته نكته اينجاست كه شيوههاي رفتاري پيشنهادي، غالباً بر اساس روايات بوده و منحصر در اين موارد نيست. پس اين هنر والدين است كه بتوانند با شيوههاي جذاب، عشق و محبت را در وجود فرزندان خويش نهادينه سازند. 1. عامل وراثت و زيستشناختي (انتقال ويژگيهاي جسمي و رواني پدر و مادر به فرزندان) نقش وراثت و انتقال خلق و خويهاي والدين به فرزندان بر كسي پوشيده نيست. وراثت با وجود اختيار فرزندان، زمينه و بستر مناسبي براي پذيرش و حركت فرزندان به سمت و سوي خاص را فراهم ميآورد. در ذيل، به چند مورد از مواردي كه به نوعي به تأثير وراثت در روايات آمده، اشاره ميكنيم: الف) دقت در انتخاب همسر و مادر فرزندان پيش از ازدواج: پيامبر اسلام(ص) فرمود: تَزَوَّجُوا في الحِجزِ الصالح، فانَّ العِرقَ دسّاسٌ؛[29] با خانواده خوب و شايسته وصلت كنيد، زيرا خون اثر دارد.نيز آن حضرت ميفرمايد: تخيّروا لِنُطفِكُم فانّ النساء يَلِدنَ اشباهَ اخوانِهِنَّ و اَخَواتِهنَّ؛[30]براي نطفههاي خود گزينش كنيد، زيرا زنان، بچههايي همانند برادران و خواهران خود به دنيا ميآورند.همچنين بعضي از روايات، از ازدواج با افرادي نهي كرده است؛ مثل زن زيبارويي كه در خانواده فاسد رشد كرده است،[31] زن احمق، زن بد زبان، مرد شرابخوار، بد اخلاق و.. . اين روايات در حقيقت به نوعي نقش وراثت را در انتقال ويژگيها از والدين به فرزندان بيان ميكنند. از اين رو، برخي از دانشمندان نقش وراثت را در ناهنجاريهاي اجتماعي و تبهكاران برجسته كردهاند.در تأثير وراثت در تربيت، به نفرين حضرت نوح در قرآن توجه كنيد كه از خدا ميخواهد كسي از كافران را برجاي نگذارد تا ديگر نسل پليد و كافرزاده نشود: gوَقَالَ نُوحٌ رَبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنْ الْكَافِرِينَ دَيَّارًا إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبَادَكَ وَلَا يَلِدُوا إِلَّا فَاجِرًا كَفَّارًاf؛[32] نوح گفت: پروردگارا! هيچكس را از كافران بر روي زمين مگذار، چرا كه اگر تو آنان را باقي نهي، بندگانت را گمراه ميكنند و جز پليدكار ناسپاس نزايند. امير مؤمنان علي(ع)ميفرمايد:حُسنُ الاَخلاقِ بُرهانُ كَرَمِ الاَعراقِ؛[33] خوي نكو، نشان وراثت نيكوست.تأثير وراثت، به معناي اختيار نداشتن انسان نيست؛ بلكه بيان روند طبيعي انتقال صفات از اصل به فرع است. در حقيقت سعادت، شقاوت، كفر، ايمان و ... در كودك حالت تعليقي دارد كه چون در محيط مساعد قرار گيرد، به فعليت ميرسد. به بيان ديگر، «نقش وراثت آن است كه زمينههاي سرشتي را قويتر ميكند و ضريب امكان تحقق آنها را در شرايط محيطي مناسب افزايش ميدهد».[34] پس اگر انسان در انتخاب همسر دقت كند و عوامل ديني و اخلاقي را در اولويت قرار دهد، زمينه و بستري فراهم ميآورد تا در آينده بتواند به آساني محبت حضرت مهدي(عج) را به فرزند خود انتقال دهد. ب) لقمه حلال خوردن و آشاميدن، شرط حيات انسان و امري است كه امر و نهي نميپذيرد. اما اينكه انسان چه چيزي را بخورد و چه چيزي را نخورد، مهم است. از اين رو مكتب اسلام، براي اين مسئله اهميت فراوان قائل شده و آيات و روايات فراواني در اين زمينه وجود دارد:فَكُلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللّهُ حَلالاً طَيِّبًا؛[35] نيز در حديث شريف است كه پيامبر(ص) فرمود:طَلبُ الحلالِ فريضةٌ علي كلِّ مسلمٍ؛[36] طلب روزي حلال بر هر مسلماني واجب است. همچنين مسلمانان از پيامدهاي بد غذاي حرام برحذر شدهاند:gيَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِf؛[37] اي اهل ايمان! مال يكديگر را به ناحق نخوريد.بنابراين، والدين پيش از به دنيا آمدن فرزند، بايد بدانند چه غذايي ميخورند تا بستري مناسب را آماده كنند كه در آينده فرزندشان آمادگي پذيرش محبت اهلبيت(ع) را بيابند. ج) آداب زمان بسته شدن نطفه در اين زمينه سفارشهاي بسياري شده است؛ از جمله خواندن دعاهاي وارده، با طهارت بودن، زمان خاص و رعايت مكان. حتي كنترل افكار و خطورات ذهني هم ميتواند نطفه فرزندي را شكل دهد كه در آينده دستورات ديني و محبت حضرت حجت را به راحتي بپذيرد.[38] د) آداب بارداري همه رفتار و گفتار انسان، مثل رفت و آمدها، شنيدنيها، گفتنيها، نگاهها، انديشهها، خواندنيها و ...، همه به نحوي در نوزاد اثر ميگذارد. .هـ) آداب شيردادن شيردادن نوزادان آدابي دارد؛ مثل با وضو بودن، رو به قبله بودن و ... . يكي از رمزهاي موفقيت بزرگان دين كه به مقامات عالي ديني رسيدند، رعايت همين مسائل از سوي مادران و پدران ايشان بوده است. 2. الگوهاي نقش منظور از الگوهاي نقش، كساني هستند كه فرزند رفتار آنها را سرمشق خويش قرار ميدهد و براي او الگو به شمار ميآيند؛ مثل والدين، دوستان و ... . والدين در اينباره دو نقش برعهده دارند: الف) خودشان همانند الگو، در گفتار و كردار محبت حضرت را در دل فرزند به وجود آورند. در اين صورت، ابتدا بايد خودشان حضرت را دوست بدارند و اين محبت در كردار و گفتارشان بروز يابد. بنابراين، والدين كه الگوي كودكان هستند، بايد عاشق حضرت باشند و اين عشق را نشان دهند؛ براي مثال، هنگام شنيدن نام حضرت، اداي احترام كنند و ... ب) پدر و مادر بايد الگوهاي خوب را به فرزند معرفي كنند. به بيان ديگر، زمينهاي فراهم آورند تا فرزندشان به سمت الگوهاي مثبت گرايش يابد. اين الگوها عبارتاند از: دوستان، محيط آموزشي و تربيتي( ثبتنام در مدرسهاي مناسب يا مراكز فرهنگي خاص) و خويشان و آشنايان. خلاصه، فرزند بايد با كساني ارتباط داشته باشد كه عاشق حضرت حجتاند تا در نتيجه، فرزند در ارتباط با آنها، بر اثر الگوپذيري، محبت حضرت در درونش نهادينه شود.البته اين امر نبايد حالت تحميلي يابد كه كودك را مجبور به دوستي با كسي كنيم بلكه با شيوههاي نرم و مناسب، زمينه دوستي فرزند با افراد، گروهها و مراكز مناسب را فراهم آوريم تا خودش با ميل و رغبت به سمت آنها برود. 3. فرهنگ سازي منظور آن است كه والدين در راه ارزش جلوه دادن محبت حضرت به طوري تلاش كنند كه اين محبت و دوستي، يكي از ارزشهاي مهم براي فرزند تلقي شود. در اينباره لازم است پدر و مادر نكاتي را رعايت كنند:الف) تعظيم و تكريم حضرت از سوي والدين كه پيشتر بيان شد؛ ب) بيان زيباييهاي حضرت؛ هر انساني، عاشق زيبايي است. بنابراين، اگر ما زيباييها و صفات نيك حضرت را به زبان كودكان بيان كنيم، آنها عاشق حضرت ميشوند، چنانكه حضرت صادق(ع) ميفرمايد:خداوند بندهاي را كه ما اهلبيت را نزد مردم محبوب كند، رحمت نمايد. ... همانا به خدا سوگند اگر سخنان زيباي ما را براي مردم روايت ميكردند، به سبب آن عزيزتر ميشدند.[39]در اينجا براي نمونه، به چند مورد از زيباييهاي رفتاري و ظاهري حضرت اشاره ميكنيم:1. كمك به شيعيان ستمديده: در نوشتهاي از حضرت به شيخ مفيد اينچنين آمده است: ما نظر خود را از شما بر نميگيريم و فراموشتان نميكنيم كه اگر چنين بود، گرفتاريها شما را از پاي ميانداخت.[40] 2. مهرباني با شيعيان: حضرت صادق(ع) ميفرمايند: ... البته ما به شما از خودتان مهربانتريم.[41] 3. پدر بودن حضرت براي پيروانشان: احاديثي كه اشاره دارد امام در مورد مؤمنان، به منزله پدري مهربان، بلكه مهربانتر از پدر است. 4. ناراحتي حضرت با ناراحتي شيعيان: در برخي احاديث آمده كه امام در ناراحتي شيعيانش محزون ميشود و در مصائب آنها متأثر و در بيماري ايشان بيمار. 5. زيبايي ظاهري حضرت: در روايات متعدد آمده كه حضرت مهدي4، شبيهترين افراد به پيامبر(ص) است و ميدانيم كه نبي مكرم اسلام(ص) زيباترين و خوش صورتترين مردم بوده است. همچنين در برخي روايات آمده كه:المهدي طاووس اهل الجنة؛[42] مهدي، طاووس بهشتيان است. مهي كه حسن جمالش ز ماه نيكوتر قدي ز شاخة شمشاد و سرو رعناتر ز پرتو رخ نورانياش قمر طالع درونِ گونة سرخش غروب مهر، نگر به ملك خويش درآورده هر چه زيبايي كه حسن مردم زيبا از او بود يكسر 6. دعاي حضرت در حق ما: در نوشتهاي كه از حضرت رسيده، ايشان چنين مينويسد: ... زيرا ما با دعايي كه از خداوند زمين و آسمان پوشيده نيست، در پي حفظ آنان(شيعيان) هستيم.[43] ج) بيان جايگاه والاي امام در نظام عالم و فوايد امام؛ با توجه به اينكه انسانها شيفته افراد بزرگ و بزرگوار هستند، ميتوان با بيان اينكه حضرت واسطه فضل الهي بر بندگان و مايه قوام و ايستادگي آسمانها و زمين است، و نيز تمام نعمتهاي الهي به واسطه آن حضرت به ما ميرسد و نشناختن حضرت با زندگي و مرگ جاهلي مساوي است، محبت حضرت را در دل فرزندان پديد آورد. د) زيباييهاي دوران ظهور حضرت؛ به يقين اگر فرزندان ما درك كنند كه هنگام ظهور، مردم و طبيعت چقدر زيبا ميشوند، عاشق ظهور حضرت و خود ايشان ميگردند. به چند نمونه از ويژگي دوران ظهور اشاره ميكنيم:1. هيچ انسان فقيري پيدا نميشود كه انسان به او صدقه بدهد؛2. زمين و آسمان تمام نعمتهاي خود را ارزاني ميكنند، به طوري كه زمين سرسبز و پر آب با ميوههاي فراوان ميشود؛3. امنيت فردي، اجتماعي و اخلاقي كامل در زمين حاكم ميگردد؛4. همه مشكلات و گرفتاريها برطرف ميشود؛5. انسانهاي با ايمان حاكم زمين خواهند شد؛اين روايات، به طور تفصيلي در روايات عصر ظهور بيان شده است و ميتوان به آنها مراجعه كرد.[44] هـ) دقت والدين در نام نهادن بر فرزندان؛ يكي از حقوق فرزندان بر والدين، نام نيك نهادن بر آنهاست. شايد دليل آن اين باشد كه در حقيقت همين نامگذاري، به نوعي بيان ارزشها و تلقين اين نكته است كه اهلبيت براي ما جايگاه ويژه دارند. پس بدون ترديد، ذكر نام نيك معصومان، باعث تأثيرپذيرفتن از آنها در كردار كودكان ميشود. وقتي نام مهدي در فضاي خانه برده شود، باعث يادآوري حضرت نزد فرزندان است كه مقدمه محبت ايشان را فراهم ميآورد. و) برپايي جلسات ياد حضرت در منزل، به ويژه جشن ميلاد حضرت؛ معمولاً فرزندان، عاشق مراسم جشن و شادي هستند. بنابراين، اگر والدين بكوشند دستكم در نيمه شعبان جشن مختصري در منزل برپاكنند و از خويشان و فاميل دعوت نمايند و پذيرايي مختصري به عمل آورند، اين كار اندك اندك عشق و محبت حضرت مهدي4 را در دل فرزندان ميكارد. يكي از دانشمندان سني مصري، كتابي در مورد فضيلتهاي حضرت زهرا(س) به نام فاطمة و الفاطميون نوشته است. وقتي از او انگيزهاش را درباره نوشتن اين كتاب پرسيدند، پاسخ گفت كه در كودكي پدرم به مناسبت ايام ولادت حضرت زهرا(س)، مجلس جشن در خانه برپا ميكرد و من از ميهمانان پذيرايي ميكردم و از همان كودكي، محبت حضرت زهرا(س) در دل من ايجاد شد. ادامه دارد... منبع : خبرگزاری فارس
#اجتماعی#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 499]
صفحات پیشنهادی
توصیه امام زمان به خواندن صحیفه سجادیه
نقش خانواده در انتقال محبت امام زمان -2 ط) دعا كردن نقش دعا و توسل در رسيدن به خواستهها چنان روشن است كه نيازي به استدلال ... فرزندان همين بس كه حضرت امام سجاد(علیه ...
نقش خانواده در انتقال محبت امام زمان -2 ط) دعا كردن نقش دعا و توسل در رسيدن به خواستهها چنان روشن است كه نيازي به استدلال ... فرزندان همين بس كه حضرت امام سجاد(علیه ...
زنان نقش بسزايي در آماده سازي فرزندان براي حضور در جامعه ايفا ...
زنان نقش بسزايي در آماده سازي فرزندان براي حضور در جامعه ايفا مي كنند-حجت الاسلام ... هاي تقويت عواطف در خانواده، مهرورزي و ابراز محبت به همسر و فرزندان را مهمترين وظيفه ... [14]پس زنان با انتقال اخلاق اسلامي به فرزندان و آماده كردن آنان براي حضور در دولت . ... [78] زنان براي ايفاي نقش مؤثر براي ظهور امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف .
زنان نقش بسزايي در آماده سازي فرزندان براي حضور در جامعه ايفا مي كنند-حجت الاسلام ... هاي تقويت عواطف در خانواده، مهرورزي و ابراز محبت به همسر و فرزندان را مهمترين وظيفه ... [14]پس زنان با انتقال اخلاق اسلامي به فرزندان و آماده كردن آنان براي حضور در دولت . ... [78] زنان براي ايفاي نقش مؤثر براي ظهور امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف .
اراده شهادت طلبي (شهيد مهدي زين الدين)
در زمان غيبت كبري به كسي « منتظر » گفته مي شود و كسي مي تواند زندگي كند كه منتظر باشد منتظر شهادت منتظر ظهور امام زمان (عج ). ... داشتن وضو، مخصوصاً هنگام شيردان فرزندانش برايش فريضه بود و با مهر و محبت مادري، مسائل ... مهدي نيز همراه سايراعضاي خانواده، از خرم آباد به قم آمد و در هدايت مبارزات مردمي نقش موثرتري را عهدهدار شد.
در زمان غيبت كبري به كسي « منتظر » گفته مي شود و كسي مي تواند زندگي كند كه منتظر باشد منتظر شهادت منتظر ظهور امام زمان (عج ). ... داشتن وضو، مخصوصاً هنگام شيردان فرزندانش برايش فريضه بود و با مهر و محبت مادري، مسائل ... مهدي نيز همراه سايراعضاي خانواده، از خرم آباد به قم آمد و در هدايت مبارزات مردمي نقش موثرتري را عهدهدار شد.
روانشناسی خانواده - خانواده درمانی
احادیث و روایات: امام صادق (ع):خداوند اِبا دارد از اين كه باطلى را حق معرفى نمايد، خداوند ... فرد با گروهها ، سازمانها و جامعه نقش مهمی در انتقال هنجارهای اجتماعی به وی ایفا مینماید. ... فضای خانواده آکنده از مهر و محبت ، فداکاری و گذشت ، صمیمیت و گرمی و در عین حال ... این مطالعات باید همراه با تحول خانوادهها در طول زمان ، متحول شوند تا نتایجی کار آمد و ...
احادیث و روایات: امام صادق (ع):خداوند اِبا دارد از اين كه باطلى را حق معرفى نمايد، خداوند ... فرد با گروهها ، سازمانها و جامعه نقش مهمی در انتقال هنجارهای اجتماعی به وی ایفا مینماید. ... فضای خانواده آکنده از مهر و محبت ، فداکاری و گذشت ، صمیمیت و گرمی و در عین حال ... این مطالعات باید همراه با تحول خانوادهها در طول زمان ، متحول شوند تا نتایجی کار آمد و ...
ثمره ی دستاوردهاي امام موسي صدر
ثمره ی دستاوردهاي امام موسي صدر گفت و گو با ليلا موسوي، خواهر شهيد سيدعباس ... كه در ساختار فكري و عملي و سرنوشت انسان نقش تعيين كننده دارد خاطرات فراواني نيز در بردارد. ... و در سال 1958 خانواده خود را به بيروت و در محله فقيرنشين الشياح منتقل كرد. ... حادثه آگاه شد، بيدرنگ او را به بيمارستان انتقال داد، و درمان او مدتي طول كشيد.
ثمره ی دستاوردهاي امام موسي صدر گفت و گو با ليلا موسوي، خواهر شهيد سيدعباس ... كه در ساختار فكري و عملي و سرنوشت انسان نقش تعيين كننده دارد خاطرات فراواني نيز در بردارد. ... و در سال 1958 خانواده خود را به بيروت و در محله فقيرنشين الشياح منتقل كرد. ... حادثه آگاه شد، بيدرنگ او را به بيمارستان انتقال داد، و درمان او مدتي طول كشيد.
نقش ارتباطات در توانمند سازی افراد برای شاد زیستن
نقش ارتباطات در توانمند سازی افراد برای شاد زیستن-نقش ارتباطات در توانمند سازی افراد برای شاد زیستن ● رفتارها بخش اعظم کیفیت زندگی ما را خانواده، دوستان و ساختارهای اجتماعی ... ارتباطات صرفا انتقال پیام از نقطه الف به نقطه ب نیست. ... رفتار گفتاری و غیر گفتاری افراد بمرور زمان دچار نوسان میشود چرا که خود را با اعمال و ...
نقش ارتباطات در توانمند سازی افراد برای شاد زیستن-نقش ارتباطات در توانمند سازی افراد برای شاد زیستن ● رفتارها بخش اعظم کیفیت زندگی ما را خانواده، دوستان و ساختارهای اجتماعی ... ارتباطات صرفا انتقال پیام از نقطه الف به نقطه ب نیست. ... رفتار گفتاری و غیر گفتاری افراد بمرور زمان دچار نوسان میشود چرا که خود را با اعمال و ...
نقش مادران در كاهش عوارض بلوغ دختران
نقش مادران در كاهش عوارض بلوغ دختران-دوران بلوغ سخت ترین سالهای زندگیام بود. ... احادیث و روایات: امام علی (ع):ياران مهدى جواناند و ميانسالى در ميان آنان نيست. ... در خانواده هم این نقش از مادر طلب میشود ؛ اینكه یك تنه فرزندش را از تغییراتی كه پیش رو دارد ... شوند، ضمن اینكه مربیان و پدران هم برای انتقال اطلاعات به آنها راحتتر عمل میكنند.
نقش مادران در كاهش عوارض بلوغ دختران-دوران بلوغ سخت ترین سالهای زندگیام بود. ... احادیث و روایات: امام علی (ع):ياران مهدى جواناند و ميانسالى در ميان آنان نيست. ... در خانواده هم این نقش از مادر طلب میشود ؛ اینكه یك تنه فرزندش را از تغییراتی كه پیش رو دارد ... شوند، ضمن اینكه مربیان و پدران هم برای انتقال اطلاعات به آنها راحتتر عمل میكنند.
نقش زنان در ادبیات داستانی دفاع مقدس
نقش زنان در ادبیات داستانی دفاع مقدس-نقش زنان در ادبيات داستاني دفاع ... توجه داستانهايي که زن در آن نقش اصلي را دارد، در روابط خانوادگي و محيط و محفل خانواده است. ... در اين زمان نويسندگان جوان و پُرحرارتي به عرصه داستان روي آوردند، که سابقهاي در ... را در شجاعت ورزيدن و ترسيدن در فداکاري نمودن و خودخواهي نشان دادن، در ابراز محبت و ...
نقش زنان در ادبیات داستانی دفاع مقدس-نقش زنان در ادبيات داستاني دفاع ... توجه داستانهايي که زن در آن نقش اصلي را دارد، در روابط خانوادگي و محيط و محفل خانواده است. ... در اين زمان نويسندگان جوان و پُرحرارتي به عرصه داستان روي آوردند، که سابقهاي در ... را در شجاعت ورزيدن و ترسيدن در فداکاري نمودن و خودخواهي نشان دادن، در ابراز محبت و ...
امام خميني (ره)از تولد تا رحلت
امام خميني (ره)از تولد تا رحلت-امام خميني (ره)از تولد تا رحلت نويسنده:يحيي صالحي زاده ... حضرت فاطمه زهرا(س) در خانواده اي از تبار فقيهان و عالمان ، بزرگترين مولود قر. ... مقيد بودند و تا آخر عمرشريف خود، در نهايت محبت و احترام با همسرشان رفتار کردند . ... رضاخان را ديده بود ، با مشاهده ي اوضاع زمان محمدرضا (پسر رضا شاه پهلوي ) و سرعت ...
امام خميني (ره)از تولد تا رحلت-امام خميني (ره)از تولد تا رحلت نويسنده:يحيي صالحي زاده ... حضرت فاطمه زهرا(س) در خانواده اي از تبار فقيهان و عالمان ، بزرگترين مولود قر. ... مقيد بودند و تا آخر عمرشريف خود، در نهايت محبت و احترام با همسرشان رفتار کردند . ... رضاخان را ديده بود ، با مشاهده ي اوضاع زمان محمدرضا (پسر رضا شاه پهلوي ) و سرعت ...
ذخایری مهم تر از نفت و طلا
با توجه به نقش بیبدیل خانواده در بالندگی شخصیت كودك، پیش از همه، خانواده و سپس ... بازی با كودك میتواند به شكل محبت كردن و شعر خواندن برای او باشد مقدس اردبیلی و ... نقل است كه حضرت زهرا علیهاالسلام ، امام حسن علیهالسلام را در كودكی بالا و ... کودکان نیاز به زمان و فضایی برای خلاقیت، فکرکردن و کشف اشیاء توسط خود دارند.
با توجه به نقش بیبدیل خانواده در بالندگی شخصیت كودك، پیش از همه، خانواده و سپس ... بازی با كودك میتواند به شكل محبت كردن و شعر خواندن برای او باشد مقدس اردبیلی و ... نقل است كه حضرت زهرا علیهاالسلام ، امام حسن علیهالسلام را در كودكی بالا و ... کودکان نیاز به زمان و فضایی برای خلاقیت، فکرکردن و کشف اشیاء توسط خود دارند.
-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها