پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1850105107
هویّت شیعه (قسمت پنجم)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
هویّت شیعه (قسمت پنجم) نويسنده:گراهام اى. فولر و رند رحیم فرانكمترجم: خدیجه تبریزى ظهور شیعیان سیاسىگسترش یك هویّت سیاسى شیعى توسعهاى است كه در پاسخ به نیازى دیرینه، اجتنابناپذیر است. مخالفت سیاسى شیعى بر مبناى پیشزمینه تقدیرگرایانه سنّتىترى كه قرنها بر زندگى شیعى مسلّط بود، پا به عرصه نهاد. تقدیرباورى در واقع، فقط یك بعد واكنش شیعى به جهانى آكنده از ظلم است. هرچند رهبران روحانى شیعى به لحاظ تاریخى، مدّعى كنارهگیرى آگاهانه از زندگى سیاسىاند، اما همواره رشتهاى از فعالیت سیاسى در میان شیعیان به عنوان یك كل وجود داشته است. این فعالیتها متناوبا در دوران آغازین اسلام وجود داشته و پس از آن، هر گاه ضعف دولت اجازه ابراز آنها را مىداده، ظاهر مىشدهاند. مشروعیت فعالیت سیاسى بر آیاتى از قرآن و احادیثى از پیامبر مبتنى است كه مسلمانان را به مقاومت علیه حاكمان ظالم و كافر ترغیب مىكند. بعضى از آیات قرآن و احادیث به گونهاى تفسیر شدهاند كه تك تك مسلمانان را موظّف مىكنند با حكومت ظلم همكارى نكرده، فعّالانه به مقاومت علیه آن برخیزند.مبارزه براى به رسمیت شناخته شدن سیاسى، سرخوردگى شیعیان از كنار گذارده شدن و جایگاه درجه دومى (آنان در جامعه) را تجسّم مىبخشد و جایگزینى نسبت به جریان مخالف با ایدئولوژىهاى سیاسى را فراهم مىآورد. پیدایش اعتماد به نفس شیعى به یك شكل نبوده، بلكه طبق شرایط داخلى و خارجى، از كشورى به كشور دیگر متفاوت است. علىرغم برداشت عمومى غربى، فعالیت سیاسى و اجتماعى شیعى در كشورهاى عرب، پیامد جانبى انقلاب ایران در 1979 نیست و علل آن پیچیده و عمدتا داخلىاند. بىتردید، شورش سال 1920 عراق، كه به رهبرى چهرههاى سرشناس و علماى شیعى صورت گرفت، از جنبه اعتقادى، به عنوان ایستادگى در مقابل حكومت غیرمسلمان (بریتانیا) بر مردم مسلمان، مورد تأیید مراجع بوده است. روحانى برجسته لبنانى، سید حسین فضلاللّه، مرشد معنوى «حزباللّه» و مرجع در حال طلوع شیعیان جهان عرب، در 1967 ـ سه سال پیش از انقلاب اسلامى ایران ـ مقالهاى درباره «اسلام و قدرت» به نگارش درآورد كه به بحث در مورد ضرورت مبارزه فعّال علیه حكومت ظالم پرداخته، براى نمونه، به امام حسین[ علیهالسلام ] استناد مىكند. رشد خودآگاهى شیعى را مىتوان از سرچشمههاى نارضایتى اجتماعى تا فعالیت سیاسى افراطى، در سه مرحله گسترده و درهم تنیده دنبال كرد:مرحله اول بیانگر نارضایتى اجتماعى اقتصادى است و به زمانى اشاره دارد كه اعتراضهاى شیعى بر مبناى تفاوتهاى منافع و فرصتهاى اقتصادى و نیاز به حكومت «حق» شكل مىگرفت. در نیمه قرن، نارضایتىهاى اجتماعى ـ اقتصادى به مفاهیم اروپایى نظام طبقاتى تبدیل شدند. شیعیان از دهه 1940 به بعد، به احزاب سوسیالیست و كمونیست و اتحادیههاى (غیرقانونى) كارگرى، در عراق، لبنان، بحرین و حتى عربستان سعودى مىپیوستند. (در این مرحله) نارضایتىها، دیگر فرقهاى به حساب نمىآمدند، بلكه در امتداد خطوط نزاع طبقاتى اروپاى سكولار تلقّى مىشدند. مرحله سوم و كنونى یك نزاع سیاسى صرفا شیعى براى تصدیق حضور آنها ایجاد كرده و مسائل، دیگر محدود به پیشرفت اقتصادى یا عدالت اجتماعى نمىشوند. بلكه به مسئله حیاتىتر قدرت سیاسى و سهم شیعیان در نهادهاى حكومتى گسترش مىیابد.حكومتهاى قدرتمندى به استقلال رسیدند كه اسما ملّى بودند، اما در واقع، در مناطق محدود سنّى جامعه (یعنى در طبقهاى نظامى یا زمیندار، گروهى ـ قومى / قبیلهاى، یا مجموعهاى از اینها) ریشه داشتند. تمامى حكومتهایى كه پس از استقلال به قدرت رسیدند، به رغم شكلها و نگرشهاى مختلفشان، در به وجود آوردن مشاركتى كه همه بخشهاى جمعیت را دربربگیرد، شكست خوردند. هیچ چیزى كه به توزیع برابر منافع اقتصادى و خدمات اجتماعى بپردازد، وجود نداشت. فرصت سیاسى (برابر) محدود بود و خویشاوندسالارى و سودجویى عمیقا در بوروكراسى حكومتى اعمال مىشد. شیعیان ناگزیر، بدون توجه به جمعیت نسبىشان، در این میان بازنده بودند و از هر كس دیگر، چیز كمترى به دست آوردند و مفهوم «ظلم» در فضایى جدید احیا مىشد.دوران جنگ سرد در جهان عرب، در درگیرى بین دو مكتب منعكس شد: یكى محافظهكارها كه رژیمهاى مستقلى به وجود آوردند، كه مدعى اتحاد با غرب بودند؛ و گروه دیگر كه گرایش آنها به سیاست چپ، از هر نوع آن بود و مدعى منصب ملّىگرایى بودند. خیل عظیم جوانان شیعى كه با افزایش تحصیلاتشان به طور فزایندهاى از جوامع سنّتى خود بیگانه مىشدند و در همان حال، امیدى به دورنماى آینده خود در نظام اجتماعى ـ سیاسى نداشتند، رشد كمونیسم و سوسیالیسم در جهان عرب را در دهه 1940 و 1950 تشدید كرد. این پناه بردن جوانان شیعى، از امّت مذهبى و اجتماعى به كمونیسم و سوسیالیسم، نشانه شكست تشیّع و زنگ خطرى بود براى تشكیلات روحانیت در پنجاه سال اخیر. تلاش آشكارى براى «احیا»ى جوانان شیعى در عراق صورت گرفته است: در 1963 مهمترین مرجع عراقى، سید محسن حكیم، (شاید با حمایت رژیم جدید بعث در بغداد) فتوایى در محكومیت اعضاى حزب كمونیست به عنوان ضد اسلام صادر كرد. ترس روحانیت از كمونیسم، دو علت داشت: یكى اینكه این پدیده خطر اخلاقى لامذهبى را براى جامعه در پى داشت و دیگر اینكه وجهه، نفوذ و سلامت مالى خود متولّیان مذهبى را تضعیف مىكرد. از اینرو، روحانیت آماده جنگى شد تا كسانى را كه به مكاتب دیگر پناهنده شده بودند، بازپس گیرد و جایگاه خود را به عنوان رهبران جامعه شیعى احیا كند.در دهه 1960 تلاقى برخى عوامل، شدت آگاهى و ابراز وجود سیاسى شیعیان را بالا برد. فشار ایدئولوژىهاى سكولار بر منابع شیعى و افول نهاد روحانیت، واكنشى در میان مسلمانان دیندار برانگیخت و موجب بازگشت روحانیان شیعى به زندگى عمومى شد. آثار، راهنمایىها و حضور فرهمندانه روحانیانى همچون سیدمحمّدباقر صدر و سیدمهدى حكیم در نجفِ عراق و سیدموسى صدر ـ كه در 1959 از ایران به لبنان آمده بود ـ منبع الهام دیگرى براى شیعیان بود.در اوایل دهه 1960، سیدمحمّد باقر صدر كتاب برجسته خود، فلسفتنا (فلسفه ما) را منتشر ساخت. این كتاب به ردّ نظامهاى كمونیسم و كاپیتالیسم مىپردازد و آنها را ایدئولوژىهاى بیگانهاى مىداند كه مبتنى بر مادهگرایى بوده، انسان را تحقیر مىكنند. در نگاه این كتاب، اسلام فلسفهاى سیاسى است كه بر اراده خیرخواهانه خداوند و آرمان انسانگرایانه اسلامى مبتنى است. به دنبال این كتاب، كتاب اقتصادنا (اقتصاد ما) كه به توصیف نظام اقتصادى اسلامى مىپردازد، منتشر شد. این كتابها هرچند مخاطبان خود را به شیعیان منحصر نمىكردند، با این حال، خود به همراه مؤلفشان، چهره جذّابى در نظر شیعیان پیدا كردند و موجب رشد بینش شیعى شدند. بسیارى معتقدند كه احیاى مذهبى، لازمه پاىبندى سیاسى شیعى بود، هرچند مشكل مىتوان گفت: آیا ارتباطى علّى بین این دو وجود دارد، یا نه. تمامى شواهد حاكى از این هستند كه ایمان مذهبى و فعالیت سیاسى بخشى از عزّت نفس نویافته شیعى و پاسخى است محكم به اعتراضات طولانى و نماد اعتماد به نفسى است كه مىخواهد خود را در تمامى سطوح ممكن نشان دهد.جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1967، مسلّمات عرب را متزلزل ساخت و خلأ بزرگ اعتقادى بر جاى گذاشت كه انتظار چنین بود كه با ایدئولوژىهاى رقیب پر شود. این پدیده به این اعتقاد قوّت بخشید كه فقط جایگزینى بومى و اصیل مىتواند به مردم اختیاراتى بدهد و با این حال، نزدیك به فرهنگ مردم باقى بماند. در عراق، واكنش اسلامى به ضعفهاىرژیمهاىعربى، سكولاریسم، سوسیالیسم، و ملّیتگرایى عربى (كه همگى نامعتبر و بیگانه تلقّى مىشدند (به شكلگیرى «حزب الدعوة» در 1967، كمك كرد. اگرچه تصور نمىشد كه این حزب، حزبى اسلامى ـ شیعى باشد و اینگونه نیز معرفى نشده بود، ولى در عمل، پیروان آن مردان و زنان جوان شیعى بودند، و هرچند اعضاى آن عمدتا غیرروحانى بودند، اما این حزب، صدر و سیدمحمد مهدى حكیم ـ پسر مرجع اعلاى عراقى ـ را مرشد سیاسى و معنوى خود تلقّى مىكرد. تقریبا در همان زمان، سیدموسى صدر، روحانى ایرانى كه مدعى تبار لبنانى بود، در اعتراض به فقر و محرومیتى كه شیعیان جنوب لبنان متحمّل بودند، «حركة المحرومین» (جنبش فقرا) را سازماندهى و رهبرى كرد. «حركة المحرومین» در ابتدا در جستوجوى عدالت و نفى ظلم بود، اما پیامدهاى آن فراتر از اصلاح اقتصادى بود. این جنبش تبدیل به بیان خودارزشمندى و اعتماد به نفس شیعى در كشورى شد كه در آن، نظام سیاسى انتخابات نسبى،(3) نتوانست تعداد رو به افزایش آنها را به رسمیت بشناسد و زمینداران فئودال به جاى منافع جامعه، منافع شخصى خود را در نظر مىگرفتند. به علاوه، همچنان كه تعلیم و تربیت در میان شیعیان گسترش مىیافت و مهاجران با ثروت بیشتر باز مىگشتند، نظام به پیشرفت سیاسى و اجتماعى نزدیك مىشد. «حركة المحرومین» رخنهاى بود در مخزن بزرگ و عمیق یأس و حقارتى كه شیعیان لبنان احساس مىكردند.انگیزه دو روحانى صدر، یكى نبود و اهداف جنبشهایى كه برانگیختند نیز متفاوت بودند: این جنبش در عراق، جنبشى اساسا سیاسى و مبتنى بر اصول اسلام بود؛ اما در لبنان، یك جنبش مخالف اجتماعى بود كه عاقبت نیز در گرداب جنگ داخلى گرفتار شد. با این حال، این دو جنبش نتایجى مشابه داشتند: آنها خط مشىاى براى شیعیان به وجود آوردند كه با جنبشهاى مخالف دیگر فرق داشت و اختیارى به آنها مىداد كه تا آن زمان ناشناخته بود و سبب ارتقاى آرمانهاى سیاسى شد. افزون بر این، در هر دو مورد، روحانیان شیعى به جایگاه برجسته رهبرى سیاسى و اجتماعى جامعه بازگشتند و شهرتى كه طى دهههاى متمادى از دست داده بودند، به آنها بازگردانده شد. نفوذ این دو جنبش بومى پیامدهایى در جنوب، یعنىدركشورهاى خلیج فارس، كه جوامع شیعى نسبتا بزرگى دارند، داشته است.از اینرو، انقلاب ایران نهضت احیاگرى شیعى را به وجود نیاورده است، بلكه از هویّت سیاسى شیعى، كه قبلاً شكل گرفته بود، حمایت كرده و نقطهاى مركزى براى آن به وجود آورده است. عزّت نفس شیعى و قدرت شیعیان براى غلبه بر ظلم، در انقلابى متجلّى شد كه اسلامگرایان و شیعیان سكولار و نیز بسیارى از سنّىها را به سوى خود كشاند. پس از انقلاب ایران و علىرغم دیدگاه غرب نسبت به ایران یا احزاب شیعى، دیگر كسى از اظهار شیعه بودن خود، نگران نبود. ایران به شیعیان جرأت داد هویّتشان را بیان كنند و خوب یا بد، ابزارى در اختیار آنها گذاشت كه خود را معرفى كنند. جاى تعجب اینجاست كه شیعیان عرب، در زمان حاضر، با جدیّت، عربیّت خود را به همراه تشیّع خود اعلام مىكنند و از یگانگى با ایران امتناع ورزیده، در تبدیل بر هویّتهاى ملّى خود در تمام كشورهاى منطقه تأكید دارند.نتایجهویّت شیعى آمیزهاى است از اعتقاد مذهبى، تجربه سیاسى، انزواى اجتماعى، میراث گسترده فرهنگى و اعتراضى است مشترك به نادیده گرفته شدن و ظلم. اما این هویّت نیز از جانب جوامع سنّى و حكومتهاى پیرامون آنها بر شیعیان و حتى سكولارهاى سرسخت، تحمیل شده است. این عناصر هویّت، اعم از درونى و انتسابى، عوامل مشتركى ایجاد مىكنند كه به دنبال اتحاد شیعیان در سطحى انتزاعى هستند. این هویّت و استحكام به واسطه سیاستهاى منفى حكومت و شرایط اجتماعى كه در هركشورىرایجند،تقویتوتشدیدشدهاند. اما چون این مؤلّفههاى هویّت، بیشتر متغیّرند تا ثابت، عواملى براى تقسیم جامعهنیزهستند. میزان پاىبندى مذهبى، عقایدسیاسىمتفاوتو جایگاه اجتماعى، اختلافاتى در میان شیعیان به وجود آورده و اغلب مانع اتحاد واقعى هستند. علاوه بر این، شرایط جغرافیایى و منطقهاى، موجب تفاوت تجارب شیعیان شده و در جامعه بزرگتر، تنوّعى پدید آوردهاند.در نظر بسیارى از شیعیان، در مسئله هویّت و نزاعهاى سیاسى براى به رسمیت شناخته شدن و دستیابى به حقوق برابر، مذهب عنصرى حیاتى است. این امر به روحانیت، نقش بسیار مهمى در بیدارى شیعى داده است. اما این نقش مورد قبول همه شیعیان نیست؛ شیعیان سكولار و حتى برخى از اسلامگرایان، با واگذارى قدرت به سلسله مراتب مذهبى براى شكلدهى آینده شیعى، مخالفند. علىرغم این اختلافات پنهان و پیدا، هویّت شیعى در «دوره نزاع» كنونى، در واكنش به سركوبهاى خارجى، قدرتمندتر شده و شیعیان را متعهد به فعالیتى مشترك كرده است.در واقع، در جهان معاصر پس از جنگ سرد، كه مسائل هویّت در همه جا برجستهتر شدهاند، شیعیان ممكن است در فرآیند «بازآفرینى خود» قرار داشته باشند ـ به مفهوم بندیكت اندرسونى كه همه جوامع از طریق تعریف آگاهانه خود، كه بدون آن هویّت وجود ندارد، «خود را مىسازند» . آیا خود مفهوم «تشیّع» در خاورمیانه كنونى، كه در آن هویّت جامعه استوار شده، معناى جدیدى یافته است؟ آیا شیعیان به عنوان اقلّیتهایى كه درباره تاریخ اسلام و ناكامىهاى آن، منظر متفاوتى نشان دادهاند، حرف خاصى در مورد دموكراسى، سیاست و فرهنگ سیاسى خاورمیانه دارند؟ دیدگاه شیعى درباره اسلام، معتبرتر از دیدگاه سنّىها نیست، اما در دورانى كه در آن قدرت به چالش فراخوانده مىشود، دیدگاه شیعى درباره تفكیك بیشتر ایمان از قدرت حكومت، ممكن است طرفداران بیشترى پیدا كنند. (در واقع، نقش روحانیان در ایران شیعى، در نظر بسیارى از شیعیان یك بدعت تلقّى مىشود.)امروزه جنبشهاى اسلامگراى سنّى، گویى با الهام از بینش تاریخى شیعیان، درصدد فاصله گرفتن از حكومت ظالمانه و محكوم كردن «روحانیت تطمیع شده»اى هستند كه در خدمت منافع حكومت است، نه مصالح اسلام. البته بحث صرفا درباره اصول اعتقادى، حقوقى و حكومتى نیست، بلكه جوامع و قدرت را نیز در نظر مىگیرد. از اینرو، مسائلصرفا اعتقادى، حقوقى و حكومتى نیستند، بلكه جوامع و قدرت را نیز در نظر مىگیرند. از اینرو، مسائل صرفا اعتقادى، اغلب تحت الشعاع مسائل دیگرى قرار مىگیرند كه منافع رقیب و عینىتر جوامع مختلف به شمار مىروند. تشیّع ـ در این معنا ـ شاید دیگر نباید یك مذهب یا برنامه كار سیاسى تلقّى شود، بلكه مجموعهاى است از دلبستگىها با هدف سعادت و صیانت ذات جامعه.در یك سیر طولانى، هنگامى كه شیعیان سرانجام، در جوامع ملّىشان ادغام مىگردند و به حقوق برابر شهروندى (مذهبى، اقتصادى و سیاسى) دست مىیابند، ممكن است هویّت شیعى تضعیف گردد و از اهمیت مسئله كاسته شود. هرچند برخى از ویژگىهاى تغییرناپذیر یك تاریخ و فرهنگ مشترك همواره ثابت خواهد ماند.هنگامى كه فشارهاى اجتماعى و سیاسى كم مىشوند، اختلافات بر سر این كه چه كسى شیعه است و چه كسى حق دارد خود را نماینده جامعه بخواند، قابل تشدیدند. تحت شرایط بهتر و هنگامى كه شیعیان جایگاه یك جامعه مصیبتزده را ترك مىكنند، آنگاه كانونهاى رقابتجوى «معمول» وفادارى (حرفهاى، منطقهاى، طبقهاى، ایدئولوژیكى) پدیدار خواهند شد كه به شدت بر تصور یك جامعه یكدست، كه سختىها به آن وحدتبخشیدهاند،خطبطلانمىكشند./مپی نوشت ها: 1. Return.2. Flagellants.3 . نظامى كه در انتخابات، به هر حزبى متناسب با تعداد رأى نامزدهایش، كرسى اختصاص مىدهد.(م)منبع: فصلنامه شیعه شناسیتصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
هویّت شیعه (قسمت پنجم) نويسنده:گراهام اى. فولر و رند رحیم فرانكمترجم: خدیجه تبریزى ظهور شیعیان سیاسىگسترش یك هویّت سیاسى شیعى توسعهاى است كه در پاسخ ...
امام باقر (ع) و هويت بخشي به فرهنگ شيعه-امام باقر (ع) و هويت بخشي به فرهنگ شيعه ... امامت پيشواي پنجم شيعيان؛ امام محمدباقر(ع) در برهه اي آغاز شد که جامعه آن روز بيش از ... اي انديشه شيعه را سست کند؛ چه بسا امکان اختلاط آموزه هاي ديگري با آن قسمت از ...
تاريخ تشيّع در نيشابور(1) قسمت دوم-تاريخ تشيّع در نيشابور(1) قسمت دوم نويسنده:محمد دشتى اتباع ... چنين رويكردى از سوى حاكم به ائمه شيعه و هواداران تشيع، حاكى از نفوذ و احترام گسترده اهل بيت(عليهم ..... هويت ستيزي و بحران دموكراسي در اروپا ...
پرسش و پاسخ های مهدوی (قسمت پنجم) امام زمان ـ عج الله تعالي فرجه الشريف ـ در چه .... ها زندگي مي كنند ديده مي شوند و مي بينند اما از آنجا كه هويت ايشان بر مردم مخفي است ديده .... اصلاح جامعه و دنيا هستند بايد آنان را به وجود مصلح واقعي، كه از نظر شيعه حضرت ...
از امامیه تا اثنى عشریه (قسمت اول) نويسنده: اتان كولبرگ مقدمه و تذکر :نگاه افراد غیر ... این نظریه است كه شیعه دوازده امامى را از امامیه هاى نخستین ممتاز مى سازد(2) و ارزش .... (16) نعمانى اظهار نارضایتى مى كند كه بیشتر شیعیان هم عصر او به هویت امام وقت ...
واژه هاي كليدي: هويت، كمپ ديويد، طرح ريگان، قرارداد اسلو، آناپوليس، غزه. .... خارجه نيز استعفا داد و در پنجم سپتامبر 1978 همراه با پرزيدنت سادات به ايالت متحده رفتم .... كه لبنان را تقسيم كند و در قسمت مسيحي نشين لبنان در شمال، حکومتي ماروني به وجود آورد. ... تلاش هاي پي در پي رهبران مدبر و دورانديش مسلمان شيعه و سني و حتي ارامنه و ...
هویت ملی در جنبش دانشجویی پژوهشگر: رحیم نیكبخت* بررسی جنبش دانشجویی ... كه طومار را به جای چسبانیدن ورقههای امضاء به صورت ورقی كه در قسمت فوقانی هر ورق شرح فوق ... به تبع مراجع تقلید، مقلدین شیعه كه اكثریت ایران را تشكیل میدهند سراسر .... در پنجم مهر 1351، دانشجویی به نام حسن افشاری به استاد تاریخ مربوطه میگوید:«.
شهید مدرس در سنگر مجلس (قسمت دوم)-شهید مدرس در سنگر مجلس (قسمت دوم) نويسنده: ... علمای متعهد شیعه را به طور عینی مشاهده کردند و دانستنداین نیروی عظیم با حمایت ..... آتاتورکپایههای استبداد را در ایران محکم کند و با هویت دینی و فرهنگمذهبی مردم به ...
جهان دیروز و جهان امروز(قسمت اول)-جهان دیروز و جهان امروز(قسمت اول) نويسنده: حجر اکبری ... چرا که هر روز از روزهای تاریخی هر ملت برگی زرین از کتاب هویت اوست که در پهنه ... لذا ایشان بزرگان و زعمای شیعه را به دو دسته :مصلح – صالح و مصلح را نیز به دو ...
جامعه شناسی شیطان پرستی - قسمت دوم-پنتاگــرام در جــادو در آیین پرستش جادوگران یونانی پنتاگرام به عنوان جهان کوچک ( بدن انسان ) شناخته می شود. این باور باعث ...
-