واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تصوير عاشورا در قاب انتزاع
آراسته: قلم قاصر از بيان عظمت واقعه عاشوراست«ناصر آراسته» هنرمند نقاش قلم خود را قاصر از بيان عظمت واقعه عاشورا ميداند و ميگويد: در تابلوي «عاشورا» ابتدا سمبلها و باورهاي ديني مذهبي عاشورا را به صورت فرمهايي درآوردم و سپس به صورت منسجم و با توجه به ارتباط بصري با مخاطب، معناي عظمت عاشورا را در آن قرار دادم.به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس، تصويرگري واقعه عاشورا همواره مورد توجه هنرمندان نقاش و تصويرگر بوده است و هنرمندان دوران مدرن، در تصويرگري حماسه عاشورا از بيان جز به جز اتفاقات فاصله گرفتهاند و در بعضي موارد با لكهاي رنگ، عظمت عاشورا را به مخاطب رساندهاند. آنچنان كه تحقيقات درباره تاريخ تصويرگري اين واقعه عظيم نشان ميدهد، در سه دوره تاريخي تصويرگران سعي بر ارايه آثار خود با محوريت عاشورا داشتهاند. نقاشيهاي پشت شيشه، نقاشي قهوهخانهاي و نقاشيهاي مدرن، سه نوع نقاشي هستند كه عاشورا در هر كدام از آنها با ويژگيهايي تصوير شده است. نقاشيهاي پشت شيشه در دوران زنديه و قاجار شكل گرفتهاند و نقاشي قهوهخانهاي هم كه با محوريت روايتهاي مذهبي حماسي نقش ميشدهاند در اواخر دوره قاجار و اوايل پهلوي رونق ميگيرد اما نقاشيهاي مدرن عاشورايي كه ما در دوران آن قرار داريم از تصويرگري جز به جز واقعه عاشورا كمي فاصله گرفتهاند. هرچند كه مشهورترين اثر اين دوران را تابلوي "محمود فرشچيان " در سال 1355 عنوان كردهاند اما همانطور كه از نام اين دوره پيدا است، در يك دستهبندي با توجه به سبك آثار ارايه شده، آثاري را ميتوان در اين دوره گنجاند كه از تصويرگري رئال، عيني، واقعي و جز به جز حماسه عاشورا فاصله گرفته باشند و به بيان مدرن، انتزاعي و آبستره اين واقعه عظيم رسيده باشند. در تابلوي «عاشورا» ابتدا سمبلها و باورهاي ديني مذهبي عاشورا را به صورت فرمهايي درآوردم و سپس به صورت منسجم و با توجه به ارتباط بصري با مخاطب، معناي عظمت عاشورا را در آن قرار دادم.عاشورا، روز خونين، ذوالجناح، ظهر عاشورا، سقاي تشنه، فرات عشق، مسلخ عشق، زيباترين وداع، علي اصغر، آخرين نماز، روز خونين، انتظار سرخ، حر، عامل عاشورا و خورشيد بر نيزه تنها چند نمونه از عنوان آثاري هستند كه در سالهاي پس از انقلاب و در دوران مدرن با محوريت عاشورا خلق شدهاند. در بيشتر اين آثار هرچند كه تصوير دقيقي از عاشورا ارايه نميشود اما ميتوان گفت كه در همه آنها نشانههايي از فيگور انسان و يا در بعضي موارد دست انسان، اسب و به هرنوعي عنصر جانداري ديده ميشود كه آثار را از گنجاندن در زمره آثار كاملا انتزاعي باز ميدارد. يكي از نقاشيهاي مدرن در رابطه با عاشورا اثري كاملا انتزاعي از ناصر آراسته هنرمند نقاش است. در اين اثر كه در نگاه اول صحنه جنگ و نبرد در روز عاشورا يادآور ميشود، با نگاه دقيقتر ميتوان نمادها و نشانههايي از عزاداري امروزي را ديد. آراسته در گفتوگو با خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس درباره اثر "عاشورا " با ابراز توجه ويژه به حضرت سيدالشهدا و اشاره به ثبت اين واقعه بزرگ گفت: ما چگونه ميتوانيم عظمت و شهامت و بزرگي حضرت امامحسين(ع) و ياران ايشان را در حماسه عاشورا با قلم ناچيز خود نشان دهيم. وي ادامه داد: براي نشان دادن اين حماسه عظيم از عناصر و موتيفهاي مربوط به زمان حال و حجمهايي مثل علامت، علم، كتل كه امروزه در عزاداريها هستند استفاده كردم و اين عناصر به صورت سمبليك در تابلو مطرح شده تا بتوانند گوياي عظمت عاشورا باشند. وي قلم خود را قاصر از نقش عظمت اين واقعه دانست و ابراز داشت كه تمام تلاش خود را براي نگاشتن اين واقعه با استفاده از موتيفهاي امروزي به كار گرفته است. هنرمند اين اثر درباره نحوه نقش اين تابلو ادامه داد: ابتدا سمبلها و باورهاي ديني مذهبي عاشورا را به صورت فرمهايي درآوردم و سپس به صورت منسجم و مرتب با توجه به ارتباط بصري با مخاطب، معناي عظمت عاشورا را در تابلو قرار دادم. در اين تابلو علاوه بر پرهاي سبز رنگ كه به نوعي يادآور عروج و عظمت امام حسين(ع) نيز هستند در قسمت بالاي تابلو كعبه تداعي ميشود. همچنين كبوتراني نيز برگرد اين كعبه انتزاعي ديده ميشوند كه همراه با علامتهايي كه ما امروزه به صورت سمبل استفاده ميكنيم با رنگهاي مختلف كار شدهاند كه هر كدام در خور توجه هستند. اين تابلو قرينه نيست اما نمادها جوري نگاشته شدهاند كه به چشم مخاطب كاملا متوازن و متعادل مينشينند. اثر يك در يك و نيممتري "عاشورا " در سال 1384 توسط ناصر آراسته در عرض سه ماه خلق شده و در پاييز 1385در چهارمين دوسالانه بينالمللي نقاشي معاصر جهان اسلام در موسسه صبا به نمايش درآمده است. سبك اين اثر كاملا انتزاعي و آبستره است و تمامي رنگگذاريها به وسيله قلمو انجام شده است. اين اثر نقاشي در عين بيان نو و جديد از واقعه عاشورا از لحاظ ساختار و معيار مهارت و تركيب بندي رنگي و القاي حالت معنوي بسيار ارزنده است. ناصر آراسته متولد 1321عضو هيئت علمي دانشكده هنر و معماري دانشگاه آزاد تهران است و تا كنون بيش از هفتاد نمايشگاه انفرادي و گروهي در ايران، مكزيك، ونزوئلا، كانادا و آمريكا برگزار كرده است. تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 676]