تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در راه خدا از ملامت و نكوهش ملامتگران نترس.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804932718




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وقف نامه مسجد و مدرسه علميه امام صادق کرمانشاه


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
وقف نامه مسجد و مدرسه علميه امام صادق کرمانشاه
وقف نامه مسجد و مدرسه علميه امام صادق کرمانشاه نويسنده: اسماعيل محمدي (عماد الدوله سابق)وقف نامه مسجد و مدرسه علميه امام صادق کرمانشاه درآمد مسجد و مدرسه امام صادق (ع) از بناهاي دوران قاجاريه به دستور عماد الدله و الي کرمانشاه در مرکز شهر و در نزديکي مسجد جامع کرمانشاه ساخته شده و پيش از اين باه نام مسحجد و مدرسه‏ي عماد الدوله معروف بوده است. مدرسه داراي دو صحن مي‏باشد، در صحن بزرگ، مسجد و حجرات مدرسه که تعداد آنها ده حجره است قرار دار. اتاقهاي ديگري به دفتر مدرسه، دفتر امور وقفي مدرسه و.... اختصاص داده شده است. محل کتابخانه، و مدرسه هر کدام جاي ويژه دارند. در صحن بزرگ که مساحتي حدود 1600 متر رار دارا مي‏باشد بعد از جنگ تحميلي پناهگاهي ساخته شده است.اما صحن کوچک که مساحتي بيش از 150 متر مربع دارد، داراي تعدادي اتاق استکه با نظر مساعد مسؤول امور وقفي مدرسه، امام جماعت مسجد و برخي ديگر همراه خانواده در آنجا اسکان يافته‏اند.در حال حاضر يک درب چوبي بزرگ دو لنگه‏اي بر درب مدرسه قرار دارد که بنار بر مشهور، متعلق به بارگاه حضرت علي (ع) بوده که در ان زمان به توجه ساختن دربي ديگر اين درب را از نجف به کرمانشاه منتقل کنند؛ و اين شعر که بر ايوان مسجد نگاشته شده دلالت بر اين مطلب دارد.«درگه شاه نجف کش از شرف» آسمان بر آستان آرد نمازامروزه ين درب محلي براي زيارت بسياري از اهالي کرمانشه درآمده به گونه‏اي که براي رفع حوائج خويش بعضا قفلهايي را بر درب گذاشته و پس از بر آمدن حاجت آن را مي‏گشايند و در آنجا شمع روشن مي‏سازند!نکته ديگر در باب مدرسه سات بزرگي است که بر روي تنها گلدسته صحن بزرگ قرار دارد. اين ساعت که در گذشته سالم بوده، با توجه به صداي پاندول و در بلندي قرار گرفتن آن و نزديکي به مسجد جامع شهر اهمتي ويژه‏اي داشته و مردم شهر بدينطريق از اوقات شرعي آگاه مي‏شده‏اند.عماد الدولهامامقلي ميرزا عماد الدوله پسر ششم محمد علي ميرزاي دولت شاه، پسر فتحعلي شاه در حدود سال 1230 ه.ق متولد شد. در سال 1268 ه. ق بحکومت کرمانشاه منصوب و در سال 1269 ه. ق ملقب به عماد الدوله شد. در سال 1275 ه. ق که حکومت لرستان ضميمه حکومت کرمانشاه شد، به عماد الدوله واگذار گرديد. در سال 1276 ه. ق حکومت لرستان ضميمه خوزستان شد، ولي بار ديگر در سال 1280 ه. ق حکومت لرستان ضميمه حکومت کرمانشاه نهاوند شده و به عماد الدوله واگذار گرديد.عماد الدوله در سال 1290 ه. ق در سفر اول ناصر الدين شاه به اروپا از همراهان شاه بود. ناصر اليدن شاه در همين سال بعد از سفر اروپا عماد الدوله را به وزارت دادگستري برگزيد و تا اوائيل سا 1291 ه. ق در سمت مزبورباقي بود. در اين سال به سمت حکومت کرمانشاه و کردستان منصوب گرديد و در اين سمت، خودش در کرمانشاه اقامت داشت تا اينکه سرانجام در سال 1292 ه. ق در گذشت (1).شعري که بر ايوان مسجد نصب گرديده چنين است:در زمان خسرو گيتي ستان داور دين پرور دشمن گدازناصر الدين شه که صيت (2) عدل اوشهره آمد در حجاز و در تراز (3).آنکه در درگاه جمشيدش غلام آنکه در خرگاه محمودش ايازظلم در زندان قهرش پايبند عدل در دوران مهرش سرافرازدر همه شهري ز فيض عدل او گلشن شرع نبي در اهتزازوز عماد الدوله کرمانشاه را شد ز هر شهري فزونتر امتيازبس بناي خير از او بر جاي ماند پايدارش باد بخت و عمر سازدرگه شاه نجف کش از شرف آسمان بر آستان آرد نمازشد عبادتخانه اهل زمين سوده در سرير درگهش اهل نيازچون بنا کرد اين عبادتخانه را تا شود راه حقيقت از مجازخامه‏ي بيدل بتاريخش نگاشت وز تکليف جسته وي در احترازدر هزار و دو صد و هشتاد و پنج (1285) اين در رحمت به عالم گشت بازمتن وقفنامهبسم الله الرحمن الرحيمالحمد لله الذي وقف کل حامد موقف العجز عن اداء تحتميده و کل لسان کل شاکر عن الاتيان بشکر احسانه و تمجيده؛ نحمده علي ما أيدنا بازاعة أنواع الخيرات و نشکر علي ما وفقنا باشاعة أقسام المبرات و نصلي و نسلم علي من خلق لوجوده الأرضين و السموات و آله الذين هم وسايل النجات في مواقف العرصات بعد الحمد و الصلوة.غرض از تحرير مشک تأثير بصارت تفسير اين کلمات شرعية الدلالات نتيجة المباني و باعث بر تزيين اين فقرات واضحه البينات صحيحة الالفاظ و المعاني آن است که چون در اين سراچه‏ي فاني که در حقيقت خواني است مشتمل بر دو باب و دخول از بابي را مستلزم است خروج از ديگر باب. پس بر هر ماده بصير لازم است زمان قليل توقف در آن را غنيمت دانسته بمقتضاي «و ما تقدموا لأنفسکم من خير تجدوه عند الله» (4) از مزارع و منافع آن منتفع گردد؛ لذا برخي از توفيقات حضرت سبحاني و بعضي از تأييدات نامتناهي يزداني شامل حال نيکو منوال ناب مستطاب جناب سپهر رکاب عظمت و حشمت جلالت انتساب فروزان اختر برج دولت و جهان داري و درخشان گوهر درج شوکت و کامکاري، سلاله‏ي دودمان سلطنت و تاجداري و نقاوه خاندان خلافت و شهرياري، صاحب اختيار سرحدات عراقين عرب وعجم، منبع الجود و المجد و الفضل و الکرم، شاهزاده و الاتبار کامکار گردون وقار با اقتدار، سر کار عماد الدوله امامقلي ميرزا دامت شوکة الوالا در حالت صحت بدن در کمال شعور و عقل و اختيار من غير شائبة الاکراه و الاجبار، وقف مؤبد صحيح شرعي و حبس مخلد ملي اسلامي نمودند همگي و تمامي اعيان مملوکه کل ششدانگ کاروانسرايبزرگ احداثي خود و کل ششدانگ بازار و دکاکين قيصريه‏ي ايضا احداثي خود و کل ششدانگ تيمچه واقعه در چهار سوق ايضا احداث خود و کل ششدانگ دکاکين واقعه در دو دالان جنب مسجد احداثي خود را که آنها از حيث اشتهار مستغني از تحديد و توصيف است و اعيان مملوکه کل ششدانگ الان و حجرات و دکغاکين متعلقه آنها را بلااستثناء شي‏ء منها و آلات و ادوات قديمه و جديده و چشمه‏ي طاهر در آنها و کامنه مخفيه در اساس و بنيان آنها را کائنتا من کانت و هکذا حب شرعي و اسلامي ساختند محل آنها را و ساير متعلقات آنها را از مخارج و مداخل و مجاري مياه و ساير اراضي متعلقه بآنها و اعيان وقفيه‏ي مال الاصل آنها را در مدت اجاره که نواب واقف و حابس معظم اليه قه عقد شرعي اجاره نموده از قرار اجاره‏نامه علي حده شرعيه از وکيل متولي موقوفات دار الدوله و مستحق استيفاي منافع آنها شده‏اند بر جهات و مصارف مقدره که بعد قليم مفصلا مي‏شود که متولي و ناظر آتي ذکر هما منافع عايده از آنها و غبطهه مترتبه بر آنها را بنفسهما او وکيلهما به حيطه‏ي ضبط و حوزه‏ي جمع در آورد.در هر ماه يا هر سه ماه يا هر ششماه يا آخر سال؛ اولا مخارج تعميرات کليه و اصلاح معايت و تعميرات مسجد و درسه و حجرات مدرسه و اعيان موقوفه آنها مقدم داشته و هکذا در ثورت تطرق و هدم و حرمان را بر بعضي از ابنيه او اغلبها را مقدم داشته و هکذا تقدم مخارج ديواني و عوارض آنها را در صورت عوارض ومطالبه ديوانيان منظور داشته و هکذا مال الاجاره اراضي و اعيان موقوفه اعيان وقفيه مسجد و مدرسه را نيز مدقم مدانسته که وکيل متولي موقوفات داده که به نجف اشرف برساند؛ و بعد از اخراج کل ذلک، بقيه منافع عايد را متولي و ناظر آتي ذکرهما منقسم و منسهم به يک هزار سهم قسمت نموده و به هريک از موقوف عليهم مفصله در ذيل از قرار تفصيل ذيل برسانند، الي ان يرث الله الارض و من عليها و الله خير الوارثين.توليت وقف و حبس مزبورين را متولي حاکم عدالت شعار بلد يکصد و پنجاه سهمناظر اکبر اولاد ذکور دويست سهمامام جماعت مسجد هفتاد سهممدرس مدرسه شصت سهمطلاب ده حجر مدرسه هر حجره پانزده سهم، يکصد و پنجاه سهمروضه خوان مسجد سي سهممؤذن مسجد بيست سهمفراش مسجد پانزده سهمخادم مسجد بيست سهمچراغ مسجد بيست و لولين بيست و پنج سهمخرج تعميرات مسجد و حصير و ساعت سي سهمخرج مقبره‏ي کربلاي معلا که خود احداث کرده‏اند يکصد و پنجاه سهمخرج تعزيه داري ماه محرم و ماه صفر پنجاه سهمروضه خوان عتبات که معروف بهتر باشد هفته‏اي يکروز بخواند در ايوان يا صحن سيسهمو معين نمودند بنفس نفيس خود مادام که حاکم عدالت شعار دار الدوله مي‏باشد وامر حکام عدالت شعار دار الدوله کرمانشاهان در عهدي و عصري که شيوه مرضيه عدالت هم شايسته ايشان باشد و ناظر وقف و حبس مزبورين را قرار داد اکبر اولاد ذکور که از نسل خود باشد نسلا بعد نسل و طبقا بعد طبق و عقبا عقب و با وجود ذکور در طبقه اولي اکبر ذکور در طبقه‏ي بعد ناظر نيست مگر آنکه طبقه اقرب ذکور نداشته باشند آن وقت طبقه بعد هر کس ذکور اکبر باشد ناظر است و در صورت انقراض ذکور - العياذ بالله - چه در طبقه اولي يا در طبقات بعد آن وقت، ناظره کبيره اناث از نسل ايشان است و همچنين در صورت انقراض ذکور اناث از نسل العياذ بالله - آن وقت ناظر ذکور از بطن اناث از نسل ايشان است. و در صورت فقدان او هم - العياذ بالله - آن وقت ناظر اناث کبيره از بطن اناث از نسل ايشان است. و در صورت انقراض کل - العياذ بالله - آنوقت ناظر عالم عادل امامي مسلم العداله و العلم و الديانه دار الدوله است. و در صورت فقدان ناظر عالم امام مسجد مزبور است.صيغه وقف و حبس مرقومين کما هو المقرر في شرح سيد المرسلين واقع و جاري شد مشروط به شرائط عديده که بعد ذکر مي‏شود و حصول قبض از براي نواب واقف و حابس متولي بعمل آمد و شرايط وقف و حبس مزبورين آنکه هرگاه امام مسجد مدرس باشد يا مدرس مدرسه امام مسجد باشد سهم هر دو به امام مدرس يا مدرس امام بايد برسد و در صورت تعدد سهم هر کس نصيب هر کدام خواهد بود و ديگر آنکه موقوف عليهم در حجرات مدرسه که هر حجره پانزده سهم نصيب آنها است طلاب علوم دينيه و محصلان و معارف يقينيه‏اند از هر محقه حقه اثني عشريه که به زيور صلاح تقوي آراسته متجاهر به فسق و فجور نباشد و در مراتب تحصيل منتهي يا متوسط که لااقل به مباحثه کبري و صمديه و آنچه در اين مراتب يا بيشتر مشغول بوده و ايام تحصيل در حجرات بيتوته نمايند و طلايب غربا را که در اين بلد محل سکني نداشته باشند مقدم بر متوطن اين بلد خواهند بود و عند الحاجه ساکن حجره مانع نشود از تشرف يکنفر و ديگر بيش از يکنفر موقوف به رضاي صاحب حجره است و در صورت فقدان متصفين بصفات مزبوره از سکناي فاقدش مضايقه نيست و همچنين مدرس بايد در مدرسه که به جهة او معين شده ساکن شود و در همان جا مشغول تدريس شود.هرگاه غريب بيخانه باشد بيتوته در مدرس بعمل آورده و الا بيتوته در خانه و جاي ديگر نيز در حق او مضايقه نيست.و نيز شرط شد چه کاروانسرا و تيمچه و بازار قيصريه و دکاکين دو دالان مسجد را و چه هر يک از دکاکين و حجرات موقوفه متعلقه به آنها را زياد بر مدت يکسال اجاره ندهند نه به شخص واحد و نه به اشخاص متعدد و نه به صيغه واحده و نه به بصيغ متعدده و نه در مجلس واحد و نه در مجالس متعدد و به عبارت اخري تا اجاره يکسال منقضي نشود اجاره ديگر واقع نسازند.متولي و ناظر اصلا و همچنين مال الاجاره آنها را پيش نگيرند بلکه بايد در آخر هر ماه، هر سه ماه، هر ششماه، هر يکسال از مستأجرين آنها اخذ نمايند. و شرط شد که متولي و ناظر در حين انقضاي اجاره موقوفاتي مسجد و مدرسه و حجرات و محل آنها و کاروانسرا و تيمچه قيصريه و دکاکين دو دالان جنبين مسجد از متولي موقوفات دار الدولة اراضي محل آنها و اعيان وقفيه مال الاصل آنها را اجاره نمايند و بعد باز حبس نمايند «فمن بدله بعد ما سمعه فانما اثمه علي الذين يبدلونه ان الله سميع عليم» (5).و کان ذلک في سادس شهر صفر المظفر سنه 1289 مطابق بيچي ئيل.پی نوشت:1- نک: شرح حال ايران، مهدي بامداد، ج 1، ص 162، انتشارات زوار، تهران، 1357 ه. ش.2- آوازه.3- شهري است در ترکنستان که منسوب است بخوبان. (دهخدا).4- بقره / 110 و مزمل /20، تجرمه «و ه آنچه از طاعت حق و کار نيکو براي خود پيش مي‏فرستيد پاداش نيکو در نزد خدا خواهيديافت».5- بقره /181، ترجمه «پس هرگاه کسي پس از شنيدن وصيت آنرا تغيير دهد و بر خلاف حقيقت رفتار کند گاه اين کاربر آنها است که عمل بخلاف وصيت کنند و خداوند به هرچيز که خلق گويند و کنند شنوا و داناست».منبع: معرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 656]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن