تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804877466




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اسناد وقف استان تهران در بايگاني مرکزي سازمان اوقاف و امور خيريه


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اسناد وقف استان تهران در بايگاني مرکزي سازمان اوقاف و امور خيريه
اسناد وقف استان تهران در بايگاني مرکزي سازمان اوقاف و امور خيريه نويسنده: عمادالدين شيخ‏ الحکمايي مقدمهاسناد وقف در سازمان اوقاف و امور خيريه، از ديد اداري براي بازشناسي موقوفات جاري، شناسايي موقوفات جديد، اجراي درست نيات واقف، نظارت صحيح بر مصارف موقوفه و مسائل مربوط به تعيين توليت و غيره مهمترين نقش را دارند.از سوي ديگر اين اسناد از جمله‏ي منابع مهم و دست‏اول براي پژوهشهاي تاريخي، جغرافياي تاريخي، ادبيات، باستان‏شناسي، جامعه‏شناسي، تاريخ تحولات شهري و اجتماعي، تاريخ علوم، بهداشت و اقتصاد، شناخت رجال سياسي و علمي و نيز شناخت اوزان، مقياسها و مکيالها، پژوهشهاي مربوط به خط، کاغذ، مهر و موضوعات بسيار ديگر به شمار مي‏روند.با توجه به دو نکته‏ي ياد شده وجود يک بايگاني مرکزي متشکل از اصل يا نسخه‏ي معتبري از تمامي اسناد کشور يا دست کم فهرستي موجز از اين اسناد ضرورت مي‏يابد. اسناد وقف که عمدتا در بر گيرنده‏ي وقف‏نامه، حبس‏نامه، استشهاديه، وصيت‏نامه، فرمان، اجاره‏نامه، رأي دادگاه و... هستند، اکنون به صورت پراکنده در ادارات اوقاف هر شهر، مراکز استانها و بايگاني مرکزي تهران، در پرونده‏هاي موسوم به مادر نگهداري مي‏شوند. علاوه بر اينها، بسياري از اسناد وقف در دست متوليان موقوفات، مراکز اسناد، کتابخانه‏ها و نيز مجموعه‏هاي خصوصي ايران و جهان وجود دارد و سازمان اوقاف اطلاعاتي از وجود آنها ندارد. گاه نيز تنها رونوشت يا کپي ناخوانايي از اين‏گونه اسناد در بايگاني اوقاف يافت مي‏شود اما اطلاعي از محل نگهداري اصل سند وجود ندارد.متأسفانه تاکنون برنامه‏اي جدي، فراگير و روشمند براي فهرست‏برداري و يا گردآوري صحيح و علمي نسخه‏ي اصل يا عکس و ميکروفيلم اسناد ياد شده در يک مرکز انجام نشده است.عوامل ياد شده دست‏رسي به اطلاعات درست و مطمئن را در شرايط کنوني غيرممکن ساخته است و متأسفانه اکنون هيچ آمار درستي از حداقل اطلاعات مورد نياز امور اداري و پژوهشي چون تعداد اسناد وقف (در کشور، استانها و حتي در شهرستانها)، انواع اسناد و تعداد آنها (وقف‏نامه، حبس‏نامه، استشهاديه...)،اصالت اسناد (تعداد رونوشت‏ها، کپي‏ها، عکس‏ها و يا اسناد چاپ شده) محل نگهداري نسخه‏ي اصل، تاريخ اسناد و يا فهرست اماکن خاص وقفي همچون امام‏زاده‏ها، مدارس، مساجد، کاروان‏سراها، قناتها و حمامها وجود ندارد.از سوي ديگر وجود پرونده‏هاي تکراري در يک مرکز و هماهنگ نشدن پرونده‏هاي بايگاني‏هاي استان و شهرستانها، و عدم آگاهي از اسناد مشابه در مراکز ديگر، باعث مکاتبات فراوان اداري، دوباره کاري، اتلاف وقت، و عدم اطمينان از دست‏يابي به نتيجه‏ي درست و مطمئن شده و مي‏شود.به دلايل ياد شده بر آن شديم تا با هدف ساماندهي و تکميل بايگاني مرکزي، حذف پرونده‏هاي تکراري، دست‏يابي به اصولي براي فهرست‏برداري از اين‏گونه اسناد، آگاهي از کمبودها، امکان جستجوي اسناد گم شده و کشف اسناد جديد و نيز توانايي پاسخ‏گويي به مراجعان و پژوهشگران، اسناد تهران در بايگاني مرکزي را ساماندهي و فهرست‏برداري کنيم. ابتدا دفاتر راهنماي اسناد استان تهران را که همانند ديگر استانها، تنها در بر گيرنده‏ي دو ستون «واقف يا موقوفه» و نيز «شماره‏ي پرونده» مي‏شد و نامهاي ذکر شده در ذيل هر يک از حروف الفبا، به صورت الفبايي نوشته نشده بودند را - با روشي که گفته خواهد شد - الفبايي کرديم. سپس با مراجعه به اصل پرونده‏ها تاريخ اسناد، موقوف عليه‏هاي خاص و نيز در مواردي که سند، وقف‏نامه نبود، نوع سند را به فهرست اضافه کنيم. اما از همان ابتداي کار با مقايسه‏ي اسامي دفاتر با اصل پرونده‏ها دريافتيم که بسياري از نامهاي نوشته شده روي پرونده‏هاي مادر با اصل نامهاي موجود در سندها منطبق نيستند. در برخي موارد نام مشهور يا مکان موقوفه جاي‏گزين نام واقف شده بود. اين امر دست کم باعث مي‏شد که گاه چندين سند وقف و واقفان متعدد در يک پرونده قرار گيرند و متأسفانه نام بسياري از واقفان از مجموعه‏ي اسامي حذف شود.در موارد بسياري به صورت آشفته نام وصي و موصي، وکيل و موکل، نام پدر و پسر، نام همسر زنان واقف، نام متولي يا ناظر و يا يکي از علما به جاي نام واقف نوشته شده بود.گاه بخشي از نام واقف يا توصيفات و القابي چون «نواب کامياب» و «اشرف اعلي» يا قسمتي از جمله‏ي دعايي بعد از اسم، چون «احسن‏الله...» و «اطال‏الله...» و گاه نام غلط خوانده شده‏اي در دفاتر نوشته شده بود. در موقوفات جمعي نيز گاه نام يک يا چند نفر از مجموع واقفان نوشته شده بود. بديهي است تنها همين آشفتگي‏ها، باعث به وجود آمدن پرونده‏هاي تکراري بسيار و قرار گرفتن و در واقع دفن شدن برخي از اسناد در لابه‏لاي پرونده‏هاي ديگر شده است.به هر حال در حين رجوع به اصل پرونده‏ها علاوه بر اصلاح نامها، اطلاعات اوليه و مورد نياز را نيز استخراج و در قالب پنج ستون نام واقف، موقوف عليه، تاريخ سند، شماره‏ي پرونده و محل وقوع رقبه تنظيم شد. در اينجا شرح مختصري از روش کار و تذکرات لازم براي استفاده‏ي بهتر از اين فهرست را يادآور مي‏شويم.نام واقفستون اول به وجه مشترک تمام اسناد وقف يعني نام واقف اختصاص يافته و سعي شده است با شيوه‏اي يکسان مرتب شوند تا هم به راحتي قابل دست‏رسي و شناسايي باشند و هم آنکه خود فهرست نماياننده‏ي موضوعاتي براي پژوهش‏هاي بعدي باشد. مانند شناخت طبقات اجتماعي واقفان، نسبت زنان و مردان واقف، طوايف، مشاغل و... بر اين اساس يعني محور قرار گرفتن اسامي، واقفاني که بيش از يک وقف‏نامه دارند در يک پرونده قرار گرفته و وقف‏نامه‏هاي آنها با شماره‏هاي فرعي از يکديگر جدا مي‏شوند.- عناويني مانند آقا، خانم و بانو ميرزا (براي احترام يا نشان دادن جنسيت افراد)، کربلايي، مشهدي، حاجي و حاجيه (که نشان‏دهنده‏ي يک سفر زيارتي است)، بي‏بي، سيد، مير (که نشان از سيادت مادر يا پدر دارد)، شاطر، استاد، شيخ، ملا و دکتر و مهندس (که نشان‏دهنده‏ي شغل و موقعيت علمي و اجتماعي است) که پيش از نام اصلي مي‏آيند و عامل اصلي آشفتگي در فهرستهاي الفبايي‏اند،از ابتداي نام اصلي برداشته شده و بلافاصله پس از يک علامت ويرگول قرار مي‏گيرند تا خدشه‏اي به ترتيب الفبايي نامها وارد نشود.عناويني از اين دست که به بعد از اسم چسبيده‏اند مانند «سلطان خانم» و «عباس آقا» جا به جا نشده‏اند.بنابراين براي يافتن نام مورد نظر بايد پيش‏نامها حذف و نامهاي اصلي جستجو شوند.- واژه‏هاي دال بر نسبت فرزندي يا زوجيت، چون ولد، خلف، نجل ابن، بنت، صبيه، حليه و زوجه به صورت يکسان به فرزند و همسر تبديل شده‏اند. اگر چه به نظر مي‏رسد بهتر است براي اضافه‏ي فرزندي در فهرست‏هاي بعد از ابن و بنت استفاده مي‏شود تا جنسيت را بخصوص در نامهاي مشترک و نيز براي ناآشنايان به نامهاي فارسي نشان دهد.- اسامي شناسنامه‏اي که داراي نام، نام خانوادگي و شماره شناسنامه‏اند و عمدتا مربوط به اسناد رسمي‏اند بدون ذکر نام پدر نوشته مي‏شوند.- اسامي ساده يعني متشکل از نام شخص چون «معصومه خانم» يا نام شخص و نام پدر چون «اسدالله فرزند قنبرعلي» در ذيل نام کوچک آورده مي‏شوند.- اسامي که همراه با يکي از نسبتهاي چهارگانه‏ي ذيل باشند در يکي از نسبتها به صورت کامل فهرست مي‏شوند و در بقيه موارد به مورد اول ارجاع داده مي‏شوند:الف. نسبت جغرافيايي چون «شيرازي» و «ساوجبلاغي»؛ب. نسبت خانداني يا طايفه‏اي چون «طباطبايي»، «قاجار» و «شام بياتي»؛ج. نسبت شغلي، منصبي و علمي چون «قهوه‏چي»، «وزير»، «مجتهد»؛د. لقب يا شهرت چون «مشيرالملک» و «ميرزاجاني».- اگر نام پدر يا همسر واقف نيز داراي يکي از نسبتهاي چهارگانه‏ي متفاوت با نسبت واقف باشد، آن نسبت نيز در رديف خود فهرست شده و به نام واقف ارجاع داده مي‏شود؛ تا بدين‏وسيله نسبتهاي خانوادگي افراد شاخص قابل شناسايي و دست‏يابي باشند.- آنچه ميان دو قلاب [] آمده است، شامل نسبت‏هاي جغرافيايي يا طايفه‏اي و خانداني است که از نام پدر برداشته شده و در ابتداي نامها قرار گرفته است. البته چون بسياري از واقفان اين فهرست نسبت تهراني دارند، اين قاعده در اين نسبت رعايت نشده است.- در صورتي که يک وقف توسط چند نفر معدود انجام شده باشد، يک بار همراه با يکي از نامها، نام تمام واقفان ذکر شده و بقيه‏ي نامها در رديف الفبايي خود آمده و به مورد اول ارجاع شده‏اند اما در صورتي که يک وقف توسط افراد غيرمعدود چون «اهالي يک روستا» انجام شده باشد، آن موقوفه در فهرست اماکن مي‏آيد.- در موقوفات مجهول‏الواقف که بيشتر در استشهاديه‏ها ديده مي‏شوند، پس از پايان فهرست نام اشخاص، نام موقوفه جاي‏گزين نام واقف و بقيه‏ي اطلاعات پرونده در برابر آن ذکر مي‏شود.- در ستون نامها گاه توضيحاتي در گيومه نقل شده است که بيشتر مربوط به نوع سند (براي مواردي که سند غير از وقف‏نامه است) و گاه اشاره به تعداد وقف‏نامه‏هاست که به صورت «چند وقف‏نامه» يا «مجموعه‏ي اسناد» ذکر شده‏اند.موقوف عليههر چند يکي از موارد مورد نياز در فهرست اسناد وقف مي‏توانست موضوع مصارف موقوفات باشد اما با توجه به کثرت و تنوع بسيار مصارف موقوفه در يک سند که گاه به دهها مورد مصرف مي‏رسد، عملا امکان ذکر اين مهم در فهرست اجمالي - که مقيد است از يک سطر بيشتر نشود - ممکن نيست. بنابراين از ذکر اين مورد در فهرست خودداري شد و تنها به ذکر بناهاي عام‏المنفعه و خاص چون مسجد، مدرسه، بيمارستان، قنات، کاروان‏سرا يا روستاهايي که کلا وقف‏اند - با توجه به اهميت ويژه‏ي اين موارد بخصوص براي پژوهشهاي جغرافيايي، معماري و باستان‏شناسي و جغرافياي وقف - اکتفا شد.- نام بناهايي که در اين ستون با حرف «بر» همراه است، به اسنادي برمي‏گردد که در آنها رقباتي بر يکي از اين اماکن وقف شده است. فهرست الفبايي اماکن ياد شدهدر اين ستون نيز در پايان اين فهرست آورده شده و به نام واقفان ارجاع شده است.تاريخ سنددر اين ستون تاريخ تنظيم اسناد که معمولا در پايان سند ذکر مي‏شود، نوشته شده است. تاريخهاي موجود در اين ستون هجري قمري است. تاريخهاي هجري شمسي نيز که عمدتا مربوط به اسناد رسمي هستند با حرف «ش» مشخص شده‏اند. اسنادي نيز که تاريخشان در سند ذکر نشده يا از بين رفته است با عبارت «بي‏تا» يعني بي‏تاريخ، آمده‏اند.- چنان که پيشتر گفتيم، چون محور اساسي فهرست حاضر نام واقفان است. در صورتي که در يک پرونده واقفي بيش از يک وقف‏نامه داشته باشد، تنها تاريخ کهنترين سند پرونده در ستون تاريخ نوشته شده است.شماره‏ي پروندهاسناد موجود در بايگاني مرکزي تهران به چند دسته تقسيم مي‏شوند:الف. اسنادي که در پوشه نگهداري مي‏شوند و تقريبا هر پنجاه شماره در يک زونکن قرار دارند. اين اسناد شماره‏هاي 1 تا 2500 را در بر مي‏گيرند. اما اين شماره‏ها پيوسته نيستند و شماره‏هاي بسياري نيز بدون پرونده‏اند. علت اساسي اين کمبود، يکي ادغامهايي است که به مرور ساليان و نيز در حين فهرست‏برداري انجام شده و ديگر جدا شدن پرونده‏هاي استانهاي قزوين و قم است که قبلا ذيل استان تهران نگهداري مي‏شده‏اند.ب. اسنادي که مرمت شده و در لوله‏هاي فلزي نگهداري مي‏شوند. برخي از اسناد اين مجموعه که خود شماره‏ي مسلسل مستقلي دارند با پرونده‏هاي دسته‏ي الف مشترک‏اند. يعني سند مرمت شده يک سند از مجموعه‏ي اسناد موجود در پرونده‏هاي مادر است. در اين صورت چون يادداشت روي پرونده‏ها ما را به وجود سندي مرمت شده در يک لوله راهنمايي مي‏کند، از آوردن شماره‏ي لوله خودداري کرده‏ايم. در غير اين صورت حرف «ل» در کنار عدد، نشان‏دهنده‏ي وجود سندي است که در مجموعه‏ي اسناد دسته‏ي الف سابقه‏اي ندارد.ج. اسنادي که در سالهاي اخير بازخواني و تايپ شده‏اند و به همين دليل در کنار اسناد تايپ شده‏ي ديگر استانها مجموعه‏ي مستقلي را تشکيل مي‏دهند و شماره‏هايي جدا از دو دسته الف و ب دارند. اسناد مربوط به استان تهران از اين مجموعه جدا شد و در صورت اشتراک با پرونده‏هاي دسته‏ي الف در آنها ادغام شد و در غير اين صورت با تشکيل پرونده‏اي جديد در کنار اسناد دسته‏ي الف قرار گرفت.محل وقوع رقباترقبات موقوفه نيز از موارد مهم براي پژوهشهاي جغرافيايي است. اما به دليل کثرت رقبات و نامهاي جغرافيايي در اسناد وقف عملا امکان ذکر همه‏ي رقبات يک موقوفه در اين فهرست وجود ندارد. بنابراين در اين ستون تنها به محل وقوع رقبات موقوفه چون شهر، منطقه و دهستانها اشاره شده است. جاهاي خالي در اين ستون نيز متعلق به حوزه‏ي تهران مرکزي است.بايد يادآور شد که فهرست حاضر، نمايه‏ي تمام اسناد وقف استان تهران نيست. بلکه فهرست پرونده‏هاي بايگاني مرکزي سازمان اوقاف و امور خيريه است. فهرست نهايي استان تهران پس از بررسي بايگاني‏هاي مناطق تهران و ديگر شهرهاي استان - ان‏شاءالله - تهيه خواهد شد.براي دست‏يابي به روش کار ياد شده، فهرست حاضر در چند مرحله حروف‏چيني و اصلاح شد. آخرين مرحله‏ي حروف‏چيني و دقت در نظم الفبايي اين فهرست را آقاي اميد رضايي برعهده داشته است. اميدوارم در ادامه‏ي اين راه موفق باشند.در پايان لازم مي‏دانم از جناب آقاي علايي مدير محترم اسناد و شناسايي موقوفات سازمان اوقاف و همکاران آن مديريت که زمينه‏ي لازم را براي تهيه‏ي اين فهرست فراهم آوردند، سپاسگزاري نمايم.منبع: ميراث جاويدانمعرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 563]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن