تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832459649




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وقف ‏نامه امين‏ الدوله و نظر مرحوم سيد شفتي در مورد وقف بر ميت


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
وقف ‏نامه امين‏ الدوله و نظر مرحوم سيد شفتي در مورد وقف بر ميت
وقف ‏نامه امين‏ الدوله و نظر مرحوم سيد شفتي در مورد وقف بر ميت نويسنده: سيد محسن قائم فرد مقدمه در بخش اسناد اداره اوقاف استان اصفهان، رونوشتي از يک وقف‏نامه موجود است1) که اکنون به شماره وـ207 شماره‏گذاري شده و در قسمت اسناد موقوفات مرحوم صدر 2) نگهداري مي‏شود. اين سند در کاغذي ساده و در دو قسمت مجزا که بعدا به يکديگر الصاق شده‏اند، تنظيم گرديده و رونوشتي از سواد وقف‏نامه مرحوم امين‏الدوله3) است که طي آن در دو بخش، املاکي را به منظور مصارف معيني در ذي‏حجه سال 1234هـ.ق وقف نموده است. سند موجود را ظاهرا سيد محمدباقر حسيني 4) تنظيم کرده و در دو قسمت توسط وي از جهت مطابقت کامل با سواد مصدّق وقف‏نامه مورد تأييد قرار گرفته و مُهر شده است. حواشي سواد مصدّق نيز به حاشيه سند موجود انتقال يافته و نام و مُهر هر يک نيز در پايان آن ذکر گرديده است. از اين سند آنچه در اين مقاله مورد توجه قرار مي‏گيرد، بخش دوم آن است. در اين بخش، مرحوم امين‏الدوله مقدار سيصد و شصت و شش جريب و هشت قفيز از اراضي »مالاواجرد«5) را وقف کرده و مقرر داشته تا منافع و نمائات آن جمع‏آوري و پس از کسر حق‏التولية و حق‏الضبط و حقوق ديواني، به افرادي با تفصيل مذکور در وقف‏نامه داده شود تا ايشان به نيابت از پدر واقف، يعني مرحوم صدر، به زيارت ائمه معصومين، عليهم‏السلام، بروند و ثواب زيارت ايشان عايد و واصل روح مرحوم صدر گردد، و بالجمله تصريح نموده که »ثواب اين وقفيّت را عايد مرحوم صدر نموده است«. وقف‏نامه پس از تنظيم و اجراي صيغه به تأييد گروهي از علما و در صدر آنان مرحوم سيد حجت‏الاسلام حاج سيد محمدباقر شفتي 6) رسيده است؛ ليکن ايشان پس از مدتي با نوشتن شرحي در حاشيه وقف‏نامه در ماه صفر 1254هـ.ق وقف مزبور را مصداق وقف بر ميت اعلام، و نظر به بطلان آن داده‏اند. پس از ايشان مرحوم حاج محمد جعفر آباده‏اي 1- از شاگردان مرحوم سيد حجت‏الاسلام، نيز نظر استاد خود را مورد تأييد و تمجيد قرار داده است. در اين‏جا قسمت دوم از وقف‏نامه امين‏الدوله و شرح مرحوم سيد حجت‏الاسلام و نيز نظريه مرحوم حاج محمدجعفر آباده‏اي را مي‏آوريم. به ياري خداوند در فرصتي ديگر ضمن ذکر مستندات اجمالي موضوع مورد بحث و منابع آن، پاسخ استفتائات برخي فقهاي عظام در اين خصوص نيز منعکس خواهد گرديد. اظهار نظر علما و صاحب‏نظران محترم حقوق اسلامي نيز در اين مورد به همراه ديگر استفتائات آورده خواهد شد. در پايان اين مقاله فتواي حضرت آيت‏اللّه‏ حاج شيخ محمدتقي مجلسي اصفهاني 2- نيز به عنوان اولين نظريه، مبني بر بطلان وقف مزبور ذکر مي‏شود. بخشي از متن وقف ‏نامه ... در ثاني سرکار عظمت‏مدار، مقرب‏الخاقان، المستعان بالطاف‏اللّه‏ العزيز المنان، امين‏الدولة العليّة العالية، خالصا لوجه‏اللّه‏ تعالي اصالتا، وقف مؤبد شرعي و حبس مخلّد اسلامي نمودند تمامي موازي سيصد و شصت و شش جريب و هشت قفيز مفروز معين از جمله چهارصد و پنجاه و نه جريب شش‏دانگ اراضي و املاک قريه مالاواجرد من قراء محال علياي جرقويه دارالسلطنه مزبوره را که غنيّه از تحديد است با کافّه ملحقات شرعيه از ممار و مداخل و قنات و شرب تابعه و شرب و ساير لواحق که عمارت و دهکده آن و عمارت و دهکده موقوفات فوق بالتمام از مال رعاياست و ثواب اين وقفيت را نيز عايد سرکار سعادت آثار، والد ماجد معظم خود نمودند و توليت آن را مفوّض داشتند به سرکار عالي جناب مقدس‏القاب فضايل و فواضل‏انتساب، حقايق و معارف‏مآب سلالة‏الاشراف، نتيجه دودمان عبدمناف، ميرزامحمد عليا 3-فرزند اسعد عالي‏جناب سابق‏الالقاب، متولي املاک موقوفه فوق و بعد با اورع و اتقاي اصلح ازهد ذکور از اولاد ذکور مومي‏اليه و هکذا ماتناسلوا و تعاقبوا و با انقراض، العياذباللّه‏، با ذکور اورع اتقاي اصلح ازهد از اولاد اناث او نسلاً بعد نسل و مع‏الانقراض، العياذ باللّه‏، امر توليت مفوض است به عالم مجتهد جامع‏الشرايط ساکن در دارالسلطنه مزبوره که اصلح اتقي و اورع ازهد از امثال و اشباه بوده، و شغل ضابطي و جمع‏آوري مداخل و منافع، و نماي اين وقفيت نيز مرجوع است به عالي‏حضرت حاجي ميرزاابراهيم 4-ضابط موقوفات فوق نسلاً بعد نسل به شروط و قيود مفصله فوق و بعد از جمع‏آوري مداخل و وصول آن، ايصال به سوي متولي شرعي يا قائم‏مقام او نمايد که به مصارف مقرره مفصله آتيه رساند. اما بيان مصارف: يکي آنکه بعد از وضع مايلزم وضعه، نيم‏عُشر به حق‏التوليه متولي شرعي مقرر است که اخذ نمايد و يک ربع عشر به حق‏السعي ضابط که لوازم سعي را در آباداني عين موقوفه و جمع نما و ايصال به سوي متولي به عمل آورده، مقرر است که داده شود و تتمه به مصارف مرقومه در بعد رسد. چنانچه در حال، مداخل و منافع ملک مزبور بعد از وضع تخفيف رعايا به موجب تفصيل ذيل به وزن سابق است و به انزل قيمت و اقل تسعير مقدم و مسعّر نمودند... که بايد به مصارف مقرره برسد و بعد از وضع حقوق ديواني، مبلغ سيصد و هفتاد و دو تومان و سه‏هزار دينار در هر سالي شده و تقسيم آن مصارف مقرره بدين‏نهج تعيين يافته که مبلغ هيجده تومان و شش‏هزار و يک‏صد و پنجاه دينار نيم‏عُشر متولي شرعي بوده باشد و مبلغ نُه‏تومان و سه‏هزار و هفتاد و پنج دينار، حق‏السعي رُبع عُشر ضابط جامع نماء و مبلغ پنجاه تومان و سه‏هزار و هفتصد و هفتاد و پنج دينار هرساله داده نايبي معين نموده که از دارالسلطنه مزبور، به ارض طوس رفته در مشهد مقدس رضوي در مدت يک سال نايب‏الزياره سرکار سعادت‏آثار، والد ماجد معظم سرکار واقف خيريت مواقف بوده باشد و با عدم امکان نايب‏الزياره بلدي، شخصي را که متولي شرعي صلاح داند، از ارض طوس معين نموده که در آن مکان شريف به نيابت مزبور به حق‏النيابه معين، به زيارت قيام نمايد و حق‏النيابه او را از پنجاه تومان و کسري داده، آنچه اضافه ماند به فقراي دارالسلطنه مزبوره دهد و مبلغ شصت و نه تومان به حق‏النيابه نايب‏الزياره نجف اشرف و کربلاي معلاّ و کاظميين، عليهماالسلام، و سُرّ من رأي در هرساله مقرر است به اين کيفيت که نايب‏الزياره در نجف اشرف دوازده تومان، نايب‏الزياره در روضه حضرت سيدالشهدا و حضرت عباس هفده تومان، نايب‏الزياره در کاظميين(ع) ده‏تومان، نايب‏الزياره سُرّ من رأي که از کاظميين هر ماهي يک نفر نايب معين شود که به سرّ من رأي رفته يک هفته در آنجا مانده به مراسم زيارت قيام نمايد و هرماهه دو تومان و پنج‏هزار دينار به او داده شود؛ در سالي سي‏تومان که به نيابت سرکار سعادت‏آثار والد معظّم واقف مؤيد، به مراسم زيارت قيام نمايد و مبلغ پنجاه تومان در هرساله با امکان به شخصي داده جهت نيابت زيارت سرکار سعادت‏آثار ايضا در بقيع معين نمايند و با عدم امکان، دو سال يا بيشتر که تنخواه آن به قدر استيجار حجّه بلدي جمع شود، حجه بلدي استيجار نمايند و مبلغ هفتاد و پنج تومان به خادم و طباخ تکيه نجف اشرف در هرساله دهند و مبلغ يک‏صد تومان به قرّاء هرساله داده که تلاوت کنند و ثواب آن را عايد سرکار سعادت‏آثار والد ماجد واقف موفق به سراي آخرت و جوار رحمت حضرت عزّت مبلغ يک‏صد تومان مذکور را در همه‏ساله به سه نفر قاري داده که همواره بر سر قبر تلاوت کنند و در صورت کسر در مداخل و ازدياد منافع به نحو مقرره در موقوفات قرار امر توزيع بر سهم متولي و ضابط و سهام ساير مصارف است و همه شروط و قيود موقوفات فوق از قبيل شروط اجاره تنخواه منقرض‏المصرف و غيره بالتمام در اين وقفيت نيز در متن عقد تحقق يافت »فمن بَدّلَه بَعد ما سَمِعَهُ فَانَّما إثمُهُ عَلَي الّذين يبدّلونَه اِنّ اللّه‏ سَميع عليم« 5- و مخالفت‏کننده شرايط نيز به دستور فوق خواهد بود و سرکار عظمت‏مدار واقف موفق خلع تصرف نموده، ملک مزبور را به تصرف متولي و ضابط شرعي داده، شرايط وقفيت به عمل آمد. اميدوار که حضرت آفريدگار بر توفيقات سرکار عظمت‏مدار افزايد و کان ذالک في رابع و عشرين من شهر ذي‏حجة‏الحرام من شهور سنة 1234. دو حاشيه سند بسم‏اللّه‏ تعالي بعد از ملاحظه آنچه در اصل و اين سواد مأخوذ از آن و آنچه مرحوم حجت‏الاسلام، اعلي‏اللّه‏ مقامه، در فوق اصل مرقوم فرموده‏اند و اکثر ساير علما نيز مرقوم فرموده‏اند عمل به مقتضاي آنچه در اين ورقه مرقوم است بايد بشود. به تاريخ شهر ربيع‏الثاني 1284 عبده الراجي سيد محمدباقر ابن اسداللّه‏ الموسوي6- توضيحا اين ورقه از روي سواد سواد نوشته شده بود و در اين تاريخ که سواد مصدّق وقف‏نامچه مزبوره به نظر رسيد اين ورقه را با آن سواد مقابله نموده و مرقوماتي که از مرحوم سيد حجت‏الاسلام و مرحوم حاجي آباده‏اي در آن سواد نوشته بود، در اين ورقه هم جديدا نوشته شده في 13 شهر جمادي‏الثاني 1241. الاحقر الجاني محمدباقر الحسيني. (مُهر: محمدباقر بن سيدمحسن الحسيني) نظريه مرحوم سيد حجت ‏الاسلام در بطلان وقف اين شرحي است که مرحوم حجت‏الاسلام آقاي حاج سيد محمدباقر در حاشيه سواد مصدق وقف‏نامچه مرقومه مرحوم صدر به خط خود مرقوم فرموده و نظر به اينکه در اين ورقه سواديه محلي نبود که شرح مرقومه ايشان نوشته شود لذا در اين ورقه سوادش را نوشته و ملصّق به اين ورقه سواديه نمود. بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحيم الحمدللّه‏ رب العالمين والصلوة والسلام علي اکمل البريّة اجمعين و آله و عترته الطيبين الطاهرين المعصومين. اين وقف سيصد و شصت و شش جريب و هشت قفيز از قريه مالاواجرد که سرکار عظمت‏مدار امين‏الدوله اصالتا وقف نموده، به مقتضاي شريعت مطهره باطل است؛ نظر به اينکه عمل و مصارف نمائات آن صرف در نيابت زيارت ارض اقدس مشهد مقدس و نجف اشرف و کربلاي معلّي و کاظمين و سُرّ من رأي و ائمه بقيع، عليهم‏السلام، است؛ کل اينها به نيابت مرحوم صدر، پس وقف بر ميت خواهد بود. فرقي در اين باب نيست مابين اينکه حين‏الوقف ميت باشد يا آنکه حين‏الوقف حيات داشته باشد. فرق اين مطلب و اينکه وقف شود به معدوم تبعا للموجود ـ مثل اينکه وقف شود بر زيد موجود و بر ولد او که حين‏الوقف معدوم باشد ـ ظاهر است. نظر به اينکه امکان وجود در حق ولد عادتا قائم است، به خلاف اينکه شخص بعد از فوت امکان‏وجود در حق او عادتا قائم نيست، قال في اللمعة 7-: »شرط الموقوف عليه وجوده و صحة تملک و اباحة الوقف عليه فلايصحّ علي المعدوم ابتدائا و يصحّ تبعا قال شيخنا الشهيد الثاني 8- في شرحه بإنّ‏الوقف عليه و علي من‏بعد و من ولده و إنما يصحّ تبعية المعدوم الممکن وجوده عادتا کالولد، اما ما لايمکن وجوده کذلک، کالميت، لم‏يصح مطلقا. انتهي. مراده من قوله: مطلقا عدم صحة الوقف علي الميت سواء کان ابتدائا او تبعا للموجود. فرقي نيست مابين آن‏که وقف شود بر موجودي بعد از او بر ميت ديگر يا آنکه وقف شود بر شخصي در حال حيات او و بعد از ممات الي يوم القيامة. مُجملاً وقف مسطور باطل است؛ نظر به اين‏که وقف بر ميت است و ايضا از جمله مصارف که مقرر شده، آن است که مبلغ هفتاد و پنج تومان به خادم و طباخ تکيه نجف اشرف هرساله دهند و تکيه در آن تحقق وقف وجود نداشت، بلکه بنا هم نشده بود و شرط، تحقق وجود موقوف‏عليه است حين‏الوقف و علي ايّ حال وقف سيصد و شصت و شش جريب و هشت قفيز مالاواجرد باطل [و] باقي بر ملکيت جناب واقف است. اگر سرکار واقف خواهند نماء آن سيصد و شصت و شش جريب و کسري مصروف در مصارف مسطوره شده باشد، حاجت به وقف نيست، بلکه به طريق وقفيت ممکن نيست، چنانچه مذکور شد، بلکه به‏مقتضاي »الناس مسلطون علي اموالهم« خود سرکار واقف در حال حيات از قرار، تعيين نايب و استنابه نايب مي‏کند، يکي به جهت سيد اوصيا در نجف اشرف و يکي به جهت زيارت سيدالشهدا در ارض اقدس کربلاي معلّي و ديگري به جهت زيارت امامين همامين موسي بن جعفر و محمد بن علي بن موسي‏الجواد، عليهماالسلام، و همچنين است حال در سُرّ من رأي و زيارت جناب امام ثامن علي بن موسي‏الرضا، عليه و علي آبائه آلاف‏السلام، و هکذا مصارف ديگر و وصيت مي‏نمايد بعد از ممات او معين نموده باشند الي ان يرث اللّه‏ الارض و من عليها و هو خير الوارثين. حررّه خادم الشريعة، في سحر الليلة العاشرة من شهر صفر في سنة 1254. (محل خاتم مرحوم حجت‏الاسلام آقاي حاج سيد محمدباقر رشتي، اعلي‏اللّه‏ مقامه) مخفي نماند اگرچه اصل آن وقف‏نامه ممهور به مهر اين خادم شريعت مطهره است، لکن در مهر کردن اکتفا کردم به شهادت عدلين در اعتراف مرحوم صدر به وقف رقبات مسطوره در اين طومار [و] دقت در ملاحظه وقف‏نامچه نشد. در اين تاريخ که سنه هزار و دويست و پنجاه و چهار باشد، ملاحظه شد من البداية الي النهاية، مطلع شدم بر بطلان وقفي که در آخر قلمي شده از قراري که مرقوم شد. حررّه خادم الشريعة (محل خاتم مرحوم حجت‏الاسلام آقاي حاج سيد محمدباقر رشتي، اعلي‏اللّه‏ مقامه) نظريه مرحوم حاج محمد جعفر آباده‏اي بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحيم. الادلّة الدالّة علي مشروعية الوقف و ان کان بعضها شاملاً لما حبّسهُ و سبّله امين‏الدولة العليه، حرّسه‏اللّه‏ تعالي من کل بليّة، الا ان البارع بعد التأمل التام في القواعد الشرعية والضوابط في الاحکام الالهية و احاطته خبرا بالتعارض والترجيح من بين القوانين المتراکمة يعرف اَنّ شمولها لمثل هذه الصورة في غاية الخفاء، لو لم‏يکن بيّن البطلان. فَإذن القول بالبطلان في نهاية القوة والحکم به، کما صدر من قطب دائرة الايمان و الاسطوانة القائمة التي بني عليها سقف بيت‏الاسلام، مع التغمير 9- في الاذعان و الايقان في الدرجة الاعلي من الرجحان وللّه‏ درّه فارسا حين التجوال في هذا الميدان و بالجملة الشرع فسيخ 10- والوقف غير صحيح. حررّه الياغي الفارسي محمدجعفر، عفي عنه. (محل خاتم مرحوم آقاي حاج محمدجعفر آباده‏اي) اين ورقه متنا و سجلاً و هامشا مطابق با سواد مأخوذ از اصل است الاحقر الجاني محمدباقر الحسيني نظريه حضرت آيت‏ الله‏ مجلسي اصفهاني بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحيم مشروعيت وقف در فرض مرقوم معلوم نيست و مقتضاي اصل، بقاء بر ملکيّت مالک و عدم ترتب اثر وقف بر آن است و در اوقاف خاصّه قبول موقوف‏عليه في‏الجمله بنا بر احتياط لازم است و ميّت صلاحيت براي قبول عقد وقف و مقتضاي آن را که تملک منفعت است نخواهد داشت و ولي و وکيل هم در آن، مفروض نمي‏باشد. حررّه العبد الراجي عفو ربه الکريم الرحيم، محمدتقي المجلسي الاصفهاني، غرّه رجب المرجب 1418 هجري پي نوشت : 1-حاج محمدجعفر بن محمدصفي آباده‏اي از علماي زمان خود و معروف به علم و فطانت و ذوق و حسن معاشرت و از شاگردان مرحوم سيد حجت‏الاسلام و حاج محمدابراهيم کلباسي و آقا سيدمحمد مجاهد و مورد علاقه کامل مرحوم سيد حجت‏الاسلام بوده است و تأليفاتي دارد که برخي از آنها به چاپ رسيده است. در شب شنبه 19 رمضان سال 1280هـ.ق وفات يافته و در تخت فولاد اصفهان مدفون گرديده است. رک: مهدوي، مرحوم مصلح‏الدين، بيان‏المفاخر، انتشارات کتابخانه مسجد سيد اصفهان، چ1، 1368هـ.ش، ج1، ص288ـ293، 2-حضرت آيت‏اللّه‏ العظمي آقاي حاج ميرزا محمدتقي مجلسي در سال 1308هـ.ش در اصفهان ديده به جهان گشودند. معظم‏له از ناحيه جد پدري از اسباط مجلسي اول و از ناحيه جدّه پدري از اعقاب مجلسي اول و دوم مي‏باشند. ايشان پس از طي مراحل ابتدايي تحصيل تا مرحله دبيرستان نظام قديم در سال 1323هـ.ش فراگيري علوم اسلامي را در مدرسه علميه صدر بازار اصفهان آغاز، و پس از طي دوران سطح و نيز مقدمات حکمت در اصفهان به قم عزيمت نمودند و از محضر حضرات آيات بروجردي، سيد محمدتقي خوانساري، حجت کوه‏کمره‏اي بهره‏مند گرديدند و سپس در سال 1332هـ.ش به منظور بهره‏وري از اساتيد معظم نجف اشرف عازم عتبات شدند و از محضر اساتيد عظام حضرات آيات حاج سيدمحمود شاهرودي، حاج ميرزاعبدالهادي شيرازي، حاج سيدمحسن حکيم، حاج سيدحسين حمامي، حاج شيخ حسين حلي، حاج سيدابوالقاسم خوئي و حاج ميرزاهاشم آملي بهره‏مند شدند و پس از ده سال استفاضه کامل از محضر آنان و تحرير و تقرير دروس ايشان که پاره‏اي از آنها تاکنون به زيور طبع نيز آراسته شده است و با کسب اجازه اجتهاد از مراجع عظام در سال 1342هـ.ش به ايران مراجعت نموده بنا به درخواست مرحوم آيت‏اللّه‏ کمالوند مدت پنج سال در حوزه علميه خرم‏آباد به تعليم و تدريس اشتغال ورزيدند و پس از آن نيز به مدت 12 سال در شهر قم اشتغالات علمي خويش را ادامه دادند و از سال 1359هـ.ش تاکنون بنا به نياز و اصرار فضلاي حوزه علميه اصفهان زينت‏بخش اين حوزه عظيم که يادگار گران‏بهاي علما و فقهاي سلف است گرديده‏اند. ايشان با سرمايه‏اي ارزنده از علم و اخلاص و زهد و فروتني و حُسن خلق و عدم تکلف، مدرس علم و معلم اخلاق انبوه ارادتمندان علم و ايمان‏اند. عناوين برخي از آثار معظم‏له عبارتند از: 1. الدرة البهية في مسائل التحية؛ 2. محاضرات‏الاصول؛ 3. رسالة في مسائل الرضاع؛ 4. رسالة في تنجيس المتنجس؛ 5. رسالة في انفعال ماء القليل؛ 6. رسالة في فروع العلم الاجمالي؛ 7. المختار من مباني الاصول؛ 8. آداب‏الجمعة؛ 9. النوادر والشوارد؛ 10. شرح الکلمات القصار؛ 11. ابحاث مختلفة في الفقه الاسلامي؛ 12. توضيح‏المسائل؛ 13. رسالة في صلوة الجمعة؛ 14. تعليقات منيفة علي العروة الوثقي؛ 15. ولاية الاولياء في بيان الولايات؛ 16. رسالة في مسائل الاجارة؛ 17. رسالة في التقليد و احکامه؛ 18. رسالة في بيان الکر و احکامه؛ 19. رسالة في بيان الربا و احکامه؛ 20. رسالة في مسائل الصوم؛ 21. المنتقي في شرح العروة الوثقي؛ 22. کتاب‏الاربعين؛ 23. مجمع‏الشتات؛ 24. منتهي الافکار في الاصول؛ 25. الملتقطات من المستطرفات؛ 26. مناسک حج؛ 27. تفسير المعضلات من الآيات؛ 28. الآيات المستشهدة للولاية 3-در بخش اول وقف‏نامه، شخصي به نام حاجي ميرزا محمداسماعيل، مدرّس مدرسه چهارباغ دارالسلطنه، به عنوان متولي موقوفات تعيين شده و اين شخص، يعني ميرزا محمدعليا، فرزند نامبرده است، 4-عبارت بخش اول وقف‏نامه در مورد اين شخص چنين است: »حاج الحرمين الشريفين حاجي ميرزا ابراهيم معروف به حاجي محمدابراهيم حسن‏آبادي من محال موقوفه ولد مرحوم حاجي سيدمحمد...« 5-بقره: 181 6- حاج سيدمحمدباقر ثاني، فرزند مرحوم حاج سيد اسداللّه‏ بن مرحوم سيد محمدباقر حجت‏الاسلام مطلق، معروف به »حاج‏آقا« از ادبا و فضلاي عصر خود، قسمتي از تحصيلات خود را در نجف اشرف به پايان برده و پس از پدر و عموي خود مرجع و ملجأ مردم اصفهان و به‏ويژه اهالي بيدآباد بوده است. خدماتي نيز در مسجد سيد حجت‏الاسلام به انجام رسانده است. او در ماه رمضان 1331 وفات يافته و در کنار مسجد سيد در مقبره جد خود مدفون گرديده است. رک: مهدوي، مرحوم مصلح‏الدين، بيان‏المفاخر، ج1، ص175ـ179. 7-شهيد اول، شمس‏الدين محمد، اللمعة الدمشقية في فقه الامامية، دارالناصر، چ1، 1406هـ.ق، کتاب‏الوقف، ص105 8-شهيد ثاني، زين‏الدين، الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية، چاپ سنگي، کتاب‏الوقف 9-تغمير: مبالغه 10-فسيخ: فسخ‏کننده منبع:ميراث جاويدانمعرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 498]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن