تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس چيزى را در دل پنهان نداشت، جز اين كه در لغزش هاى زبان و خطوط چهره او آشكار شد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819138449




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازخوانی غیبت سیاسی هاشمي،ناطق نوري و روحاني در جلسات جامعه روحانيت


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: بازخوانی غیبت سیاسی هاشمي،ناطق نوري و روحاني در جلسات جامعه روحانيت هر چند رسماً در این باره خبری منتشر نشده اما با نگاهی به فهرست اعضای جامعه روحانیت مبارز می توان دریافت که حسن روحانی، هاشمی رفسنجانی، سید رضا اکرمی نماینده مجلس و محسن دعاگو امام جمعه شمیرانات از مهمترین منتقدان احمدی نژاد و متمایل به حمایت از رقبای وی بودند. عصر ایران - برغم گذشت بیش از 8 ماه از انتخابات ریاست جمهوری ، اختلافاتی که در ایام انتخابات در بین اعضای جامعه روحانيت مبارز وجود داشت ، همچنان عامل اصلی غیبت چهره های شاخص این جریان در جلسان "جامعه" است.اکبر هاشمي رفسنجانی ،علی اکبر ناطق نوري و حسن روحاني ماه هاست که غایبان بزرگ این تشکل روحانی - سیاسی هستند.

در همین باره  يك عضو جامعه روحانيت مبارز چنین می گوید: آقايان هاشمي،ناطق نوري و روحاني از پس ار انتخابات در جلسات اين جامعه شركت نمي كنند. اين عدم حضور به علت اختلاف نظرشان با اعضاي جامعه در مورد انتخابات است. حسين ابراهيمي همچنین به ایلنا گفته است: نظر اين افراد در مورد انتخابات رياست جمهوري با نظر ديگر اعضا متفاوت بود و از آنجايي‌كه در راي‌گيري صورت گرفته براي اعلام حمايت از نامزدهاي شركت‌كننده در اين انتخابات نظر آنها تامين نشد، ديگر در جلسات جامعه روحانيت مبارز شركت نمي‌كنند. روایت پور محمدی از نشست انتخاباتی جامعه روحانیت مبارزمصطفی پور محمدی وزیر سابق کشور  و اعضای جامعه روحانیت مبارز نیز در گفت وگو با نشریه پنجره در پاسخ به این سوال که " افرادي مانند آقاي ناطق در جلسه جامعه روحانيت ظاهرا نظرشان روي آقاي موسوي بوده؟" اظهار داشت: در جلسه جامعه روحانيت به اين عنوان كه از آقاي موسوي براي كانديداتوري حمايت شود، صحبتي نشد. يكي- دو نفر نظرشان به آقاي موسوي بود و در برخي جاها هم اعلام كرده بودند، ولي هيچ ظهور و بروزي در جلسات نبود و تنها كانديداي مطرح در جامعه روحانيت، احمدي  نژاد بود و براي وي نيز رأي گيري شد و تعداد آراي آقاي احمدي نژاد، دو - سه نفر بيشتر از عدم رأي بود، اما به حد نصاب نرسيد.چه کسانی از موسوی حمایت می کردند؟کدام یک از اعضای جامعه روحانیت مبارز در نشست انتخاباتی این تشکل از میرحسین موسوی رقیب اصلی محمود احمدی نژاد در انتخابات اخیر ریاست جمهوری حمایت کرده بودند؟هر چند رسماً در این باره خبری منتشر نشده اما با نگاهی به فهرست اعضای جامعه روحانیت مبارز می توان دریافت که حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک وابسته به مجمع تشخیص مصلحت نظام،  هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت ، سید رضا اکرمی نماینده مجلس و محسن دعاگو  امام جمعه شمیرانات از مهمترین منتقدان احمدی نژاد و متمایل به حمایت از رقبای وی بودند. البته اکرمی رسماً از مدیران ستادی میرحسین موسوی در دوران تبلیغات انتخاباتی  بود.در نشست انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز چه گذشت؟ در نشست اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز برای انتخاب کاندیدای این تشکل در انتخابات ریاست جمهوری 88، در دو طیف موافق و مخالف احمدی نژاد حاضر شده‌ بودند و بحث معرفی کاندیدای مورد حمایت جامعه را در دو قالب رأی به احمدی‌نژاد یا معرفی چهره جدید‌تر از میان اصولگرایان دنبال می کردند. حامیان احمدی‌نژاد با وجود پذیرش برخی نقاط ضعف در عملکرد دولت و شخص رئیس جمهور، با توجه به شرایط موجود، حمایت از احمدی نژاد را برترین موضع در انتخابات ریاست جمهوری 88 می دانستند.مخالفان احمدی نژاد هم با بررسی فعالیت های دولت نهم و شخص رئیس جمهور و یادآوری نقاط سلبی، موضوع به میدان آمدن چهره‌ یا چهره‌های جدیدتر را مطرح کردند که در نهایت نشست جامعه روحانیت مبارز با موضوع حمایت یا عدم حمایت از احمدی‌نژاد و دریافت 13 رای مثبت و 11 رای منفی به پایان رسید.هر چند احمدی نژاد در این نشست ، بیش از نصف آرا را به خود اختصاص داد ، اما به علت تصریح آئین‌نامه شورا مبنی بر لزوم موافقت دو سوم اعضای جلسه، موضوع حمایت از احمدی‌نژاد و اتخاذ موضع جامعه روحانیت مبارز معلق ماند. در شرایط فعلی می‌توان سه گرایش عمده که در قالب سه فراکسیون جامعه روحانیت مبارز نمایان شده است را برشمرد: طرفدارن احمدی‌نژاد، مخالفان او و آیت ‌الله مهدوی‌کنی به‌عنوان عامل متوازن کننده. تهدید ناطق و هاشمی به کناره گیری از جامعه روحانیت پیش از این نیز برخی خبرهای غیر رسمی حکایت داشت که علی اکبر ناطق نوری در آخرین جلسه جامعه روحانیت مبارز -قبل از انتخابات 88 - با انتقاد شدید از احمدی نژاد،  اعلام می دارد که در انتخابات آینده از میرحسین موسوی حمایت خواهد کرد.وی همچنین در این جلسه با اعتراض به اعلام حمایت برخی از اعضای این تشکل از احمدی نژاد به نام جامعه روحانیت و مطرح شدن پیشنهاد رای گیری مجدد برای اعلام حمایت از رئیس جمهور می گوید: چنانچه جامعه روحانیت بخواهد دوباره رای گیری نماید از این تشکل کناره گیری می کند.این دومین تهدید یک چهره موثر به کناره گیری از جامعه روحانیت بود.پیش از آن آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز تهدید کرده بود در صورت اصرار اعضای شورای مرکزی جامعیت در حمایت از احمدی نژاد از این تشکل جدا می شود.اعضای فعلی جامعه روحانیت مبارز آيت الله محمد رضا مهدوي كني (مؤسس، دبير كل، رئيس هيات اجرايي و عضو هيات داوري) - رئیس دانشگاه امام صادق آيت الله محمد يزدي - رئیس اسبق قوه قضائیه آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني (مؤسس) - رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبریآيت الله محمد امامي كاشاني (عضو هيات داوري ) - امام جمعه موقت تهرانآيت الله محمد علي موحدي كرماني (مؤسس) - نماینده سابق ولی فقیه در سپاه پاسداران آيت الله عباسعلي عميد زنجاني - رئیس سابق دانشگاه تهرانآيت الله محسن مجتهد شبستريآيت الله سيد علي اكبر غيوريآيت الله سيد هاشم حميدي همدانيآيت الله محمد باقر محي الدين انواريآيت الله محمد علي تسخيري - رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی حجت الاسلام و المسلمين علي اكبر ناطق نوري - عضو هيات داوري - مشاور مقام معظم رهبریحجت الاسلام و المسلمين دكتر حسن روحاني - عضو هيات داوري - نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملیحجت الاسلام و المسلمين سيد رضا تقوي - عضو هيات اجرايي - رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه حجت الاسلام و المسلمين سيد محسن هزاوه ايحجت الاسلام والمسلمين عبدالمقيم ناصحي - مدير اجرايي و عضو هيات اجرايي حجت الاسلام و المسلمين سيد احمد علم الهدي - امام جمعه مشهد حجت الاسلام و المسلمين سيد رضا اكرمي - عضو هيات اجرايي - نماینده مجلس حجت الاسلام و المسلمين دكتر غلامرضا مصباحي مقدم - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلسحجت الاسلام و المسلمين حسين ابراهيمي - عضو هيات اجراييحجت الاسلام و المسلمين محمدتقي عبدوسحجت الاسلام و المسلمين سيد مهدي طباطبايي - نماینده مجلسحجت الاسلام و المسلمين احمد سالكحجت الاسلام و المسلمين رضا مطلبيحجت الاسلام و المسلمين سيد ابراهيم رئيسي - عضو هيات داوري - معاون اول رئیس قوه قضائیهحجت الاسلام و المسلمين سيد ابوالحسن نواب - معاون سياسي و عضو هيات اجرايي - مشاور رئیس مجلسحجت الاسلام و المسلمين جعفر جوادي شجوني حجت الاسلام و المسلمين محسن كازرونيحجت الاسلام و المسلمين محسن دعاگو - معاون فرهنگي و عضو هيات اجرايي - امام جمعه شمیراناتحجت الاسلام و المسلمين سيد محمد ابوترابي فرد - عضو هيات اجرايي - نائب رئیس مجلس شورای اسلامیحجت الاسلام و المسلمين عبدالحسين معزيحجت الاسلام و المسلمين احمد مرويحجت الاسلام و المسلمين مصطفي پورمحمدي - رئیس سازمان بازرسی کل کشورپیشینه جامعه روحانيت مبارز پایگاه اطلاع رسانی جامعه روحانیت مبارز درباره پیشینه و وضعیت این تشکل آورده است: از مهم ترين تشكلهاي روحانيان فعال در امور سياسي ايران از 1356 ش تاكنون . پس از شكست قيام پانزدهم خرداد 1342، روحانيان فعال در اين عرصه ، علت شكست را نداشتن تشكيلات منسجم دانستند و به ضرورت وجود تشكل پي بردند؛ با اين همه ، در سالهاي بعد نيز نتوانستند تشكيلات منسجمي پديد آورند، هرچند با تشكيل جلسات هفتگي در منازل افراد و نيز هدايت فعاليتهاي بسياري از مساجد و تكايا، عملاً در مبارزه با حكومت پهلوي حضور فعال داشتند.در 1356ش ، در پي توصيه هاي مؤكد امام خميني ، رهبر انقلاب اسلامي ايران، مبني بر هماهنگي نيروهاي مسلمان در مبارزه با حكومت شاه و با تشويق و حمايت آيت اللّه مرتضي مطهري، نخستين هستة جامعة روحانيت مبارز ايجاد شد.برنامه ريزي راه پيماييها، سخنراني در مساجد، تهية شعارها، و هماهنگي و سازماندهي مبارزه بر ضد حكومت پهلوي عمدتاً برعهدة جامعة روحانيت مبارز بود. ارسال تلگرام به امام خميني و يكي دو اقدام ديگر به مثابة اعلام حضور جامعة روحانيت در مبارزات و حركتهاي سياسي بود. اساسنامة مفصّل جامعة روحانيت مبارز در 1357 ش ، هم زمان با پيروزي انقلاب اسلامي ايران ، تدوين شد كه در آن برخي اهداف جامعة روحانيت بدين شرح معرفي گرديد: پاسداري مكتبي از انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن ، نظارت بر امور كشور به منظور استقرار حق و عدالت ، برقراري روابط منظم با مراكز خبري و تبليغي داخل و خارج ، ايجاد مراكز تحقيقاتي ديني و فرهنگي ، برخورد متعهدانه و فعال با رويدادهاي مهم داخلي و خارجي ، و تقويت كلية سازمانها و نهادهاي خدمتگزار جمهوري اسلامي . جامعه براي تحقق بخشيدن به اهداف مذكور تأسيس اين دواير هشت گانه را پيش بيني كرد: دايرة فعاليتهاي سياسي ـ اجتماعي ، دايرة فرهنگي ديني ، دايرة تربيتي و آموزشي ، دايرة تبليغات اسلامي ، دايرة مساجد، دايرة خدمات ، دايرة تحقيقات علمي و دايرة مدارس علوم ديني . برطبق اين اساسنامه ، قلمرو فعاليت جامعه كل كشور بود. پس از تدوين قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ، بسياري از بندهاي اين اساسنامه ، چون در حوزة وظايف نهادها و سازمانهاي دولتي بود، منتفي گرديد.در آذر 1358، به توصية امام خميني حوزة عملكرد اساسنامة جامعه محدود گرديد و جامعه موظف شد ضمن تجديد نظر در تشكيلات خود، اعضاي شوراي مركزي را انتخاب نمايد، لذا اساسنامة جديدي تنظيم شد كه بسياري از بندهاي اساسنامة پيشين در آن حذف گرديد و نام جامعة روحانيت مبارز به جامعة روحانيت مبارز تهران تغيير يافت كه حاكي از محدود شدن قلمرو فعاليت آن بود.آخرين تغيير در اساسنامة جامعه ، در 29 مرداد 1375 روي داد كه عنوان رسمي آن ، جامعة روحانيت مبارز استان تهران گرديد. مركز جامعة روحانيت ابتدا در شميران بود، بعد به سرعت در هر منطقة تهران يك نماينده در بخش مركزي يافت. امروزه اين تشكل با هشت دفتر در هشت منطقة شهر تهران فعاليت مي كند.جامعه به عنوان تشكلي مذهبي ، سياسي و اجتماعي پس از پيروزي انقلاب اسلامي حضوري مؤثر و تعيين كننده در مجالس قانونگذاري ، مجامع و شوراهاي مشورتي ، قضايي ، سياستگذاري و اجرايي كشور، به ويژه از 1368 تا 1376 ش ، داشته است. با تشكيل حزب جمهوري اسلامي در فروردين 1358 ــ كه پنج تن از اعضاي شوراي مركزي جامعة روحانيت مبارز، در رأس آن قرار داشتند ــ به تدريج ميان حزب جمهوري و جامعة روحانيت اختلافاتي بروز كرد كه اوج آن در انتخابات نخستين دورة رياست جمهوري بر سر معرفي نامزدهاي رياست جمهوري بود.در 1366 ش ، به سبب اختلاف نظر بر سر نامزدهاي انتخاباتي و چند مورد ديگر، تعدادي از اعضا ــ كه با مواضع اكثر اعضاي جامعه مخالف بودند ــ از شوراي مركزي جامعه جدا شدند و به همراه عده اي ديگر از روحانيان ، مجمع روحانيون مبارز تهران را تشكيل دادند.پس از اين رخداد، در تعاريف سياسي ، جامعة روحانيت مبارز استان تهران را راست اسلامي و سپس راست سنّتي خواندند. پس از تغيير نام جريانهاي راست و چپ اسلامي به اصول گرا و اصلاح طلب ، جامعة روحانيت جزء تشكلهاي اصول گرا به شمار مي آيد.دومين رخداد در جامعه بر سر نحوة ادارة كشور، در زمان رياست جمهوري هاشمي رفسنجاني ، عضو بلند پاية جامعة روحانيت مبارز، روي داد. در 1374 ش ، به سبب پديد آمدن اختلاف نظر جدّي ميان بيشتر هواداران و مسئولان جامعة روحانيت مبارز به رهبري ناطق نوري (رئيس وقت مجلس شوراي اسلامي )، با اعضاي هيئت دولت بر سر عدالت اجتماعي ، استقرار ارزشهاي ديني و برخي مسائل اقتصادي و فرهنگي ، هاشمي رفسنجاني از جامعة روحانيت مبارز فاصله گرفت اما با موضع گيري بعديِ او مبني بر عضويت در جامعة روحانيت مبارز، زمينه هاي تضعيف جامعه منتفي شد.  قرار ندادن اسامي پنج نفر از نامزدهاي انتخاباتي براي مجلس پنجم ــ كه هاشمي رفسنجاني به شوراي مركزي جامعة روحانيت مبارز پيشنهاد كرده اما شورا آن را رد كرده بود ــ به شكاف بيشتر انجاميد.به طور كلي جامعة روحانيت از لحاظ سياسي ، ولايت فقيه را محور نظام و ستون انقلاب و آن را امري تشخيصي ، نه انتخابي ، مي داند كه مشروعيت خود را از مردم نمي گيرد، بدين معنا كه مردم در انتخاب وليّفقيه نقشي ندارند اما با انتخاب خبرگان و متخصصان ديني ، به آنان مأموريت مي دهند تا وليّفقيه را كشف كنند. از سوي ديگر، اين تشكل مشاركت سياسي مردم را در حكومت از جنبة تكليف نگاه مي كند و شركت در انتخابات را واجب شرعي ، و مهم ترين وظيفة شرعي هر مسلمان را تلاش در جهت استقرار و سپس حفظ حكومت اسلامي مي داند.از لحاظ اقتصادي جامعة روحانيت طرفدار اقتصاد بازار آزاد و واگذاري كارها به بخش خصوصي و مردم است و همواره از دولتي شدن اقتصاد انتقاد كرده است . همچنين به بخش خصوصي ، مشاركت مردم ، و كاهش نقش دولت در امور اقتصادي توجه ويژه اي دارد. دفاع از حق فرد براي كسب سود، با التزام به احكام فقهي ، هر چند منجر به سرمايه داري شود و نيز واقعي دانستن تفاوت سطح زندگي افراد جامعه ، به جامعة روحانيت مبارز نسبت داده شده است . در سالهاي اخير و به خصوص با شروع اصلاحات از 1376 ش ، جامعة روحانيت همواره نگراني خود را از وضع فرهنگي كشور ابراز داشته و خواستار نظارت بيشتر دولت بر محصولات فرهنگي و از جمله مطبوعات شده است . اين جامعه در امور فرهنگي ، بر حفظ ارزشهاي معنوي انقلاب تكيه دارد و در سياست خارجي ، حكومت اسرائيل را نامشروع مي داند و حامي مردم فلسطين است . همچنين معتقد به برقراري روابط خارجي بر اساس عزت و اقتدار است.ابزارها و شيوه هاي تأثيرگذاري جامعة روحانيت مبارز بر افكار عمومي و نقش آن در تحولات سياسي كشور عبارت است از: معرفي مرجع تقليد، ادارة امور مساجد، حضور مؤثر در مجالس و مجامع و شوراهاي سياستگذاري و مشورتي و تصميم گيري ، مطبوعات ، خطبه هاي نماز جمعه ، بيانيه ها، اطلاعيه ها و خبرنامه ها. اعضاي شوراي مركزي جامعة روحانيت از آغاز جمهوري اسلامي تاكنون ، در شوراي انقلاب ، قواي سه گانة مقننه و مجريه و قضائيه ، نيروهاي مسلح ، حوزه هاي علميه ، شوراي عالي انقلاب فرهنگي ، شوراي عالي امنيت ملي ، مراكز آموزش عالي و جايگاههاي امامت جمعه و نمايندگي وليّفقيه در استانها و شهرستانهاي كشور مناصب مهمي داشته اند، از جمله در شوراي انقلاب  ، شش تن از اعضاي مؤثر جامعة روحانيت (مطهري ، هاشمي رفسنجاني ، موسوي اردبيلي ، باهنر، مهدوي كني ، خامنه اي و بهشتي ) حضور داشتند؛ رياست قوة قضائيه طي دو دورة متوالي (1371ـ 1378 ش ) برعهدة محمد يزدي (عضو شوراي مركزي جامعه ) بود؛ رياست مجلس شوراي اسلامي در دورة اول و دوم با هاشمي رفسنجاني و در دورة چهارم و پنجم با ناطق نوري بود؛ اكثر نمايندگان مجلس در اين دوره ها، از اعضا و هواداران جامعه بودند؛ مهدوي كني ، محمد يزدي و امامي كاشاني نيز مدتي از فقهاي شوراي نگهبان قانون اساسي بودند .دفتر اصلي جامعة روحانيت مبارز در تهران به عنوان مؤسسة فرهنگي جامعة روحانيت مبارز به ثبت رسيده است .يكي ديگر از چالشهاي داخلي جامعة روحانيت مبارز تهران ، موضوع جايگاه قانوني آن است . تعدادي از اعضاي آن با ثبت و رسمي شدن جامعه به عنوان گروه يا سازمان سياسي مخالف اند و جامعه را بيشتر نهادي روحاني مي دانند. در برابر، برخي ديگر موقعيت فعلي جامعة روحانيت را مغاير قانونمندي كشور مي دانند و معتقدند بايد هر چه زودتر اساسنامة جامعه از سوي شوراي مركزي جديدي تصويب شود و جامعه به ثبت قانوني برسد . چون جامعه خود را حزب يا تشكل سياسي نمي داند، نشرية رسمي ندارد و تنها ترجمان (ارگان ) آن روزنامة رسالت است كه برخي اعضاي برجستة جامعه ، آن را در 1363 ش تأسيس كردند.خبرنامة جامعة روحانيت ماهانه منتشر مي شود و فقط براي آگاهي از اخبار داخلي و خارجي ، براي مديران ارشد كشور، اعضا و هواداران و تشكلهاي همسو ارسال مي گردد.در سالهاي اخير جامعة روحانيت مبارز در كنار تشكلهاي همسوي خود (از جمله حزب مؤتلفة اسلامي ، جامعة اسلامي مهندسين ، انصار حزب اللّه ، جامعة اسلامي دانشگاهيان ، و انجمنهاي اسلامي اصناف بازار تهران ) نقش مهمي در تحولات سياسي ايران داشته ( رجوع كنيد بهمرتجي ، ص 14؛ شادلو، ص 20) و به عنوان فراگيرترين تشكل سياسي ، از ابتداي انقلاب تاكنون در حاكميت كشور، به طور مستقيم يا غيرمستقيم ، و در مهم ترين تصميم گيريهاي كشور دخالت داشته است





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 348]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن