تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

تقویم رومیزی 1404

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860625846




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با زن نافرمان چگونه رفتار کنیم؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: با زن نافرمان چگونه رفتار کنیم؟وَ اللاَّتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهجُرُوهُنَّ فِی المَضَاجِعِ وَ اضرِبُوهُنَّ فَاِن أَطَعنَكُم فَلاَ تَبغُوا عَلَیهِنَّ سَبِیلا ( نساء/ 34("و زنانی كه از نافرمانی آنان می ترسید، به آنان پند بدهید و [اگر پند اثری نكرد]، در رختخواب ها از آنان جدا شوید. [اگر اثری نكرد]، آنان را [با ضرب كاملا خفیف ]هشدار بدهید. اگر از شما اطاعت كردند، راه دیگری برای آنان انتخاب ننمایید."
علامه جعفری
علمای اسلام در تفسیر آیه یاد شده، که به آیه" نشوز" شهرت دارد، دیدگاههای گوناگونی مطرح کرده اند. در این میان، دیدگاه حکیم متاله، علامه فقید، محمد تقی جعفری(ره)، دقیق و قابل تامل است. وی می نویسد:«نافرمانی زن از وظایف مقرره، چند صورت دارد: 1- نافرمانی در روابط جنسی ناشی از اختلالات جسمی در زن. حكم این وضعیت زن، رجوع به پزشك مربوط است و بس.2- انتقام جویی و شكست دادن شخصیت مرد در هنگام برقرار شدن رابطه جنسی. این نشوز و نافرمانی بر دو قسم است:الف- قابل تعدیل و اصلاح شخصی. یعنی مرد می تواند با تفاهم عاطفی و منطقی، پند و اندرز وجدانی موقت در رختخواب و هشدار با ضرب بسیار خفیفی كه موجب كم ترین مشقت برای زن نباشد، نافرمانی زن را منتفی بسازد و صلح و صفا را میان خود و همسرش برقرار نماید.مقصود از زدن چیست؟ مقصود، زدن بسیار خفیف است، مانند زدن با مسواك. این زدن در روایتی از امام باقر)ع) وارد شده است - مجمع البیان در تفسیر سوره نساء/34. - و همه فقها به همین مقدار فتوا داده و هیچ فقیهی زدن موذی و خسارت بار را تجویز نكرده است. پس در حقیقت این كار یك زدن نیست، بلكه هشدار دادن به زن برای عمل به وظیفه اش می باشد. علت این زدن چیست؟ علت این زدن مصلحت طرفین است، نه برای اشباع حس انتقام جویی و دل خنك كردن، بلكه چنان كه از فقیه بزرگ شهید ثانی نقل شده است: زدن زن به قصد اشباع حس انتقام جویی و خودخواهی و دل خنك كردن كه هیچ صلاحی برای طرفین ندارد، حرام است. اگر زدن خسارت جسمانی و یا روانی برای زن داشته باشد، مرد مرتكب جرم شده است. به همین جهت است كه فقها با تمام صراحت گفته اند: "مادامی كه این زدن موجب خونین شدن عضو و مشقت برای زن نباشد." - جواهر الكلام، ج 31 ص 207. مقصود از زدن چیست؟ مقصود، زدن بسیار خفیف است، مانند زدن با مسواكب- غیر قابل اصلاح و تعدیل شخصی. در این قسم، مرد بدون این كه بتواند به زور توسل جوید، باید به حاكم رجوع نماید. حاكم با تشخیص وضع روانی طرفین و مصالح تشكل خانوادگی، حكم مقتضی را صادر می كند. ممكن است این حاكم، چاره جویی های منطقی و شایسته ای را پیشنهاد نماید كه به هر حال هر دو طرف باید در عمل به حكم حاكم ملتزم شوند. دلیل این مسأله این است كه راه های سه گانه ای كه در آیه مورد بحث آمده، فقط و فقط در صورتی است كه به مصلحت طرفین بوده باشد، و در یك جریان شخصی فورآ به حاكم مراجعه نكنند، بلكه با تحریك عواطف و ارشادهای ممكن و هشدارهای ملایم كه از تفسیر "واضربوهن" در روایات و فتاوای فقهاء برمی آید، چاره جویی نمایند.ج- نافرمانی و تمرد زن از وظایف قانونی. در این صورت نیز اگر مرد و زن بتوانند با تفاهم شخصی و از بین بردن عوامل نافرمانی به وسیله عواطف و منطق اصلاح كننده، نشوز و نافرمانی زن را منتفی نمایند، مطابق دلایل وجوب ارشاد و نهی از منكر و امر به معروف، با همین تفاهم عمل می كنند.»برگرفته از پایگاه علامه جعفریتهیه: شکوریتنظیم: سعیدآقازاده





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن