تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تلخى حق را تحمل كن، و مبادا كه فريب شيرينى باطل را بخورى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815433204




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لطفا آمپر نچسبانید!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آيه‏هاي قرآن و روايات، صبر را نشانه مومن و خشم را نشانه شيطان مي‏دانندلطفاً آمپر نچسبانيد!
غضب
کارد مي‏زدي خونش در نمي‏آمد. رگ‏هاي گردنش ورم کرده بود دهانش را باز کرد و هر چه خواست نثار طرف مقابل کرد. به فکرش نرسيد که تک تک جمله‏هايي که از دهانش بيرون مي‏آيد، تيشه به ريشه سال‏ها رفاقت مي‏زند. خشم در چند دقيقه توانست صميميت چند ساله را نابود کند؛ مثل يک زلزله چند ريشتري! پيدا کردن رد و نشان خشم در جامعه امروز، کار دشواري نيست. در سوره طه در آيه‏هاي 43 و 44 آمده است: «اذهبا الي فرعون، انه طغي فقولا له قولا لينا». امام صادق عليه‏السلام در اين باره فرموده‏اند: «خداوند متعال، ملايم است و ملايمت را دوست دارد و پاداشي که به آن مي‏دهد، به خشونت و سخت‏گيري نمي‏دهد»کافي است نگاهي ساده به دوروبرمان بيندازيم تا ببينيم اين خشم چگونه مي‏تواند هنجارهاي اجتماعي را نابود کند و ما انسان‏ها را به جان هم بيندازد. ذره‏بين نياز ندارد؛ با چشم غيرمسلح هم مي‏توان ديد تيشه خشم، ريشه چه خانواده‏هايي را نابود کرده است؛ خشمي که با کمي صبر و جرعه‏اي تحمل، مي‏توان به آساني از کنارش گذشت. دادگاه خانواده همه چيز را لو مي‏دهد! به وضوح نشان مي‏دهد که خشم، اصلي‏ترين عامل ايجاد اختلافات خانوادگي بين زوج‏هاي جوان است. هر چند طبق آمار، اعتياد و فقر مهم‏ترين عوامل طلاق در کشور ما هستند اما خشم‏هاي «آني» و غيرقابل کنترل در نتيجه اتفاق‏هاي ساده و معمول زندگي، آتش اختلاف را در بسياري از خانواده‏ها شعله ور و پاي زنان و مردان بسياري را به دادگاه باز کرده است. براي بررسي اين پديده‏ و راهکارهاي کنترلش، هيچ منبعي بهتر از قرآن و روايات اهل بيت (عليه‏السلام) وجود ندارد.خشم و صبر را نمي‏توان از هم جدا کرد. انسان اگر صبور باشد، مي‏تواند مقابل خشم دوام بياورد و گرنه دست بسته در اختيارش قرار مي‏گيرد. به همين دليل است که در آيات قرآن و روايات ديني، اين دو مفهوم هميشه در مقابل هم قرار گرفته‏اند؛ مثلا پيامبر اکرم (صلي‏الله عليه وآله وسلم) در روايتي فرموده‏اند: «مومن بايد دو ويژگي داشته باشد؛ اول تقوايي که او را از گناه  بازدارد و دوم صبر و حلمي که جلوي خشمش را بگيرد». البته اين نکته را هم نبايد فراموش کرد که «حلم» با «کظم غيظ» تفاوت‏ دارد. آنهايي که کظم غيظ مي‏کنند در مواقعي که خشمگين مي‏شوند، با ذکر خدا عصبانيت خود را فرومي‏برند اما آنهايي که حلمشان بالاست، آستانه تحمل‏شان آنقدر زياد است که به اين زودي‏ها از کوره در نمي‏روند. البته اين حلم را خدا به هر کسي نمي‏دهد. حتماً مي‏دانيد که يکي از ويژگي‏هاي خداوند «حليم» بودن است.فکر مي‏کنيد اگر خدا زود از دست گناهان ما عصباني مي‏شد، چه اتفاقي مي‏افتاد. پس هميشه از خدا حلم بخواهيد تا کارتان به خشم نيفتد.- اين خشم لعنتي!ملا احمد نراقي در کتاب «معراج السعاده» خشم را اين‏گونه تعريف کرده است: «خشم و غضب عبارت است از يک حالت نفساني که باعث حرکت روحي حيواني مي‏شود و هر گاه شديد شد، باعث حرکت شديدي مي‏شود که از آن آتشي توليد مي‏شود و نور عقل را خاموش مي‏کند؛ براي همين، موعظه و نصيحت در آدم غضبناک اثر نمي‏کند و حتي ممکن است پند و موعظه، غضبش را شديدتر کند. غضب از ديد اخلاق اسلامي از مهلکات و آفات خطرناک است و احتمال دارد باعث هلاکت هميشگي شود». مرحوم نراقي در ادامه روايتي را از پيامبر اکرم (صلي‏الله عليه واله وسلم) بيان مي‏کند؛ «غضب ايمان را فاسد مي‏کند، چنانکه سرکه عسل را». مثال بهتر از اين مي‏خواهيد؟ پس به ما حق دهيد که خشم را به زلزله چند ريشتري تشبيه کنيم که ايمان و عقل را با هم نابود مي‏کند.حديثي از امام صادق (عليه‏السلام) در کتاب «اصول کافي» درباره خشم آمده است؛«غضب کليد همه شرها و بدي‏هاست». آيت‏الله ري‏شهري هم در ميزان الحکمه نوشته: «خشم و غضب در روايات به تبعيت از شيطان و جنوني نابوده کننده تعبير شده است». همه اين روايات را که کنار هم بگذاريم، متوجه مي‏شويم که چرا خداوند وقتي موسي را برانگيخت، به او دستور داده بدون عصبانيت و با زبان نرم با فرعون سخن بگويد. خشم و صبر را نمي‏توان از هم جدا کرد. انسان اگر صبور باشد، مي‏تواند مقابل خشم دوام بياورد و گرنه دست بسته در اختيارش قرار مي‏گيرد. به همين دليل است که در آيات قرآن و روايات ديني، اين دو مفهوم هميشه در مقابل هم قرار گرفته‏اند؛ در سوره طه در آيه‏هاي 43 و 44 آمده است: «اذهبا الي فرعون، انه طغي فقولا له قولا لينا». امام صادق عليه‏السلام در اين باره فرموده‏اند: «خداوند متعال، ملايم است و ملايمت را دوست دارد و پاداشي که به آن مي‏دهد، به خشونت و سخت‏گيري نمي‏دهد» و ادامه داده‏اند: «پدرم امام باقر عليه‏السلام مي‏فرمود سخت‏تر از غضب چه چيز است؟ همانا مرد، غضب مي‏کند و بر اثر آن مرتکب گناهاني مانند کشتن ناحق و تهمت به زن پاکدامن مي‏شود».همين آيات و روايات بايد مانند يک زنگ هشدار براي ما باشد که زود از کوره در نريم!مجله همشهري آيهتنظيم براي تبيان: شکوري 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 328]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن