محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803163377
![archive](https://vazeh.com/images/2archive.jpg)
![نمایش مجدد: جنی که مثل فرشته بود! refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
جنی که مثل فرشته بود!
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جنی که مثل فرشته بود!پاسخ به شبهات قرآنی(12)
![پاسخ به شبهات اینترنتی](http://img.tebyan.net/big/1388/04/14810258623297172167934354462077317236.jpg)
متن شبهه:در آیات 49 و 50 سوره نحل بیان شده که تمام فرشتگان اطاعت امر خدا را می کنند و تکبر نمی ورزند. اما در آیه 34 سوره بقره ابلیس از میان فرشتگان، فرمان خدا را در مورد سجده به آدم اطاعت نکرد و کبر ورزید. آیا این آیه، آیات 49 و 50 نحل را در مورد اطاعت و عدم تکبر تمام فرشتگان نفی نمی کند؟آیات 49 و 50 سوره نحل:وَ لِلَّهِ یَسْجُدُ مَا فىِ السَّمَاوَاتِ وَ مَا فىِ الْأَرْضِ مِن دَابَّةٍ وَ الْمَلَائكَةُ وَ هُمْ لَا یَسْتَكْبرُِونَ *یخََافُونَ رَبهَُّم مِّن فَوْقِهِمْ وَ یَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ و آنچه در آسمانها و آنچه در زمین از جنبندگان و فرشتگان است، براى خدا سجده مىكنند و تكبّر نمىورزند. * از پروردگارشان كه حاكم بر آنهاست مىترسند و آنچه را مأمورند انجام مىدهند.آیه 34 سوره بقره:وَ إِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائكَةِ اسْجُدُواْ لاَِدَمَ فَسَجَدُواْ إِلَّا إِبْلِیسَ أَبىَ وَ اسْتَكْبرََ وَ كاَنَ مِنَ الْكَافِرِینو چون فرشتگان را فرمودیم: «براى آدم سجده كنید»، پس بجز ابلیس- كه سر باز زد و كبر ورزید و از كافران شد- [همه] به سجده درافتادند."ابلیس" بر وزن افعیل از "أبلس" به معنى "یئس" است یعنى از رحمت خدا نومید شد. یا از «ابلس» است، یعنى متحیر و نگران شد. یا از «ابلس» است، یعنى پشیمان شد، زیرا كارى كرده بود كه سزاوار پشیمانى بود. یا از «ابلس» است به معنى ساكت شد و حجّت او گسسته گردیدپاسخ شبهه:در رابطه با اینکه ابلیس از ملائکه هست یا از جن دو دیدگاه وجود دارد: الف:"ملائکة" موجودات روحانی هستند که خلقت آنها از نور است نه تولید مثل می کنند و نه خوردن و آشامیدن دارند.[1] شأنشان طاعت و مسکنشان آسمانهاست. فرستادگان به سوی پیامبران هستند و صبح و شام تسبیح گوی خداوند هستند.[2] آنها کارگزاران خداوند هستند که نافرمانی و مخالفت امر خداوند را نمی کنند،" لَّا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُون"[3] (از آنچه خدا به آنان دستور داده سرپیچى نمىكنند و آنچه را كه مأمورند انجام مىدهند)؛ " لَا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُم بِأَمْرِهِ یَعْمَلُون"[4] (كه در سخن بر او پیشى نمىگیرند، و خود به دستور او كار مىكنند). از کفر و فسق منزه هستند زیرا خداوند آنها را رسول خود قرار داده، "جَاعِلِ الْمَلَئكَةِ رُسُلا"[5] (فرشتگان را پیامآورنده قرار داده است).[6] "ابلیس" بر وزن افعیل از "أبلس" به معنى "یئس" است یعنى از رحمت خدا نومید شد. یا از «ابلس» است، یعنى متحیر و نگران شد. یا از «ابلس» است، یعنى پشیمان شد، زیرا كارى كرده بود كه سزاوار پشیمانى بود. یا از «ابلس» است به معنى ساكت شد و حجّت او گسسته گردید.[7] بعضی هم گفته اند ابلیس از ماده ای عبری گرفته شده و به معنی خلط و مزج است.[8]بنا به آیه صریح قرآن ابلیس از "جن" بود نه ملائکه،" إِلَّا إِبْلِیسَ كاَنَ مِنَ الْجِن"[9]. و هر جا در قرآن واژه جن به کار رفته همان جن مصطلح است. ابلیس زاد و ولد میکند و ملائکه اینطور نیستند. ابلیس نافرمانی کرده و کافر می باشد و حال آنکه ملائکه پاک و طاهرند. آیه 34 سوره بقره که به ملائکه امر به سجده شده و ابلیس از آنها استثناء شده است نیز دلیل بر این نیست که ابلیس از جنس ملائکه است زیرا ممكن است امر خدا هم به ملائكه و هم به جمعى از جن بوده و ابلیس مخالفت كرده باشد. مثل این كه بگویند به همه اهل بصره دستور رسید كه به مسجد جامع روند و همه رفتند جز مردى كوفى كه از این استثناء فهمیده میشود مردم كوفه نیز مانند مردم بصره مأمور بودهاند، ولى علت اینكه تنها مردم بصره را نام برده عده زیاد آنها بوده است. و یا استثناء منقطع باشد مانند آیه: "مَا لهَُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّن"[10] هیچ علمى بدان ندارند، جز آنكه از گمان پیروى مىكنند. و مؤید این نظر روایتی است که ابن بابویه در كتاب "نبوت" از جمیل بن درّاج نقل مىكند كه میگوید از امام صادق علیه السلام پرسیدم: ابلیس فرشته بود یا جنّ؟ و یا اینكه عهدهدار كارى در آسمانها بود؟حضرت فرمودند: "لم یكن من الملائكة و لم یكن یلى شیئا من امر السمآء، كان من الجنّ و كان مع الملائكة، و كانت الملائكة ترى أنه منها و كان اللّه یعلم أنه لیس منها، فلمّا امر بالسجود لآدم، كان منه الذّى كان." یعنی: "نه فرشته بود و نه كارى در آسمانها داشت، او جن بود و با ملائکه می گذرانید، ملائکه او را از خود می دانستند و خداوند می دانست که او از ملائکه نیست تا وقتى امر به سجده به آدم شد، او نافرمانى كرد و فطرتش آشكار شد."[11]ب: بعضی دیگر معتقدند که "جن" به معنای پوشیده است و ملائکه و ابلیس همه از جن هستند. و همان طور که انسان ها به سه دسته انسانهای معصوم، انسان های معمولی و انسان های خبیث تقسیم می شوند، جن نیز به سه دسته ملائکه مقرب،جن های عادی و شیاطین که جن های خبیث هستند تقسیم می شوند. از طرف دیگر ممکن است. در مورد قوه تولید مثل نیز خداوند در ابلیس این قوه را نهاده است. در مورد آیه ،" لَّا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُون"[12] این صفت دربانان جهنم است واینکه از فرمان حق نافرمانی نمی کنند صفت بعضی از ملائکه است که مقرب هستند نه همه ملائکه. اگر همه ملائکه را با توجه به آیه "جَاعِلِ الْمَلَئكَةِ رُسُلا"[13] رسول خدا و منزه از هر فسق و کفری بدانیم با این آیه "اللَّهُ یَصْطَفِى مِنَ الْمَلَائكَةِ رُسُلًا وَ مِنَ النَّاسِ"[14] (خدا از میان فرشتگان و مردمان رسولانى برمىگزیند) معارض می شود. زیرا "من" در این آیه برای تبعیض است و این آیه بیان می کند که خداوند بعضی از ملائکه را رسول خود انتخاب می کند نه اینکه همه فرشتگان رسول خدا هستند. و آیه "جَاعِلِ الْمَلَئكَةِ رُسُلا" بیان کننده عمومیت نیست بلکه جنس ملائکه مدنظر است یعنی از جنس ملائکه رسولانی قرار داده شده است. بدین ترتیب استثناء در آیه 34 سوره بقره متصل است نه منقطع.[15]آیه 34 سوره بقره که به ملائکه امر به سجده شده و ابلیس از آنها استثناء شده است نیز دلیل بر این نیست که ابلیس از جنس ملائکه است زیرا ممكن است امر خدا هم به ملائكه و هم به جمعى از جن بوده و ابلیس مخالفت كرده باشد.آنچه صحیح تر به نظر می رسد نظر اول است. زیرا استدلال های نظر دوم کامل نیست. مثلا در مورد اینکه در ملائکه قوه تولید مثل نیست و در شیاطین این قوه وجود دارد به هیچ دلیل و قرینه قرآنی یا روایی مستند نشده است. آیه "اللَّهُ یَصْطَفِى مِنَ الْمَلَائكَةِ رُسُلًا وَ مِنَ النَّاسِ" نیز نشان دهنده این مطلب نیست که بقیه ملائکه نافرمانی کرده اند بلکه تنها بیان کننده این مطلب است که تمام ملائکه رسول خدا به سوی بشر نیستند بلکه عده ای مأمور هستند و بقیه کارگزار امور دیگر می باشند مانند دربانان بهشت و جهنم. از طرفی نیز مقام ملائکه متفاوت است گروهی مقرب تر هستند و این تقرب و مقام اکتسابی نبوده و آنها با این مقامات خلق شده اند. همچنین نظر اول مستند به روایتی صحیح از امام صادق علیه السلام است که این نظر را تقویت میکند. بدین ترتیب تعارض مطرح در این شبهه به راحتی برطرف می شود و آیات 49 و 50 سوره نحل، خود دلیل دیگری بر نظر اول است که ابلیس از جنس ملائکه نیست.در هر صورت اگر نظر اول را بپذیریم این شبهه بدین صورت برطرف می شود که شیطان از جنس ملائکه نیست که با آیه 49 و 50 سوره نحل تعارضی ایجاد شود. اگر نظر دوم را بپذیریم پاسخ بدین صورت است که در آیه 49 و 50 سوره نحل همانند آیه "جَاعِلِ الْمَلَائكَةِ رُسُلا" جنس ملائکه مدنظر بوده و بیان کننده عمومیت نیست که ابلیس را شامل شود.____________[1] تفسیر خسروی، علی رضا میرزا خسروانی، قرن 14، انتشارات اسلامیه، تهران، چاپ اول 1390 ق، ج1، ص: 80.[2] مجمع البحرین، فخر الدین طریحی، قرن 15، ناشر: کتابفروشی مرتضوی، تهران، چاپ سوم 1375، ج5، ص 293. [3] تحریم/ 6 .[4] انبیاء/27.[5] فاطر/ 1. [6] ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، فضل بن حسن طبرسی، قرن ششم، ترجمه مترجمان، انتشارات فراهانی، تهران، چاپ اول 1360، ج1، ص: 127 و 128 .[7] ر.ک: لسان العرب، ج6، ص 30؛ ترجمه بیان السعادة فی مقامات العبادة، سلطان محمد گنابادی، ترجمه: رضا خانی/ حشمت الله ریاضی، قرن 15، مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران، چاپ اول 1372، ج1، ص: 630.[8] تفسیر روشن، ج1، ص: 183.[9] کهف/ 50.[10] نساء/ 157 .[11] ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج1، ص: 127 و 128.[12] تحریم/ 6. [13] فاطر/ 1. [14] حج/ 75. [15] ر.ک: ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج1، ص: 129؛ تفسیر خسروی، ج1، ص: 81.تنظیم برای تبیان: شکوری
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 371]
صفحات پیشنهادی
جنی که مثل فرشته بود!
جنی که مثل فرشته بود!-جنی که مثل فرشته بود!پاسخ به شبهات قرآنی(12) متن شبهه:در آیات 49 و 50 سوره نحل بیان شده که تمام فرشتگان اطاعت امر خدا را می کنند و ...
جنی که مثل فرشته بود!-جنی که مثل فرشته بود!پاسخ به شبهات قرآنی(12) متن شبهه:در آیات 49 و 50 سوره نحل بیان شده که تمام فرشتگان اطاعت امر خدا را می کنند و ...
جن در دوران باستان
ظلم و جنایت موبدان ایرانی پیش از زرتشت به قدری بود که بر اساس آنچه که در ... كرده ايد در حالي كه در آيه 16 سوره بقره آن دو را جزئ ملائك و فرشتگان معرفي كرده است. ... از انواع دیگر جن كه از او نام می بریم ؛ جنی است كه * و شق * نام دارد و شكل او مثل یك نیمه ...
ظلم و جنایت موبدان ایرانی پیش از زرتشت به قدری بود که بر اساس آنچه که در ... كرده ايد در حالي كه در آيه 16 سوره بقره آن دو را جزئ ملائك و فرشتگان معرفي كرده است. ... از انواع دیگر جن كه از او نام می بریم ؛ جنی است كه * و شق * نام دارد و شكل او مثل یك نیمه ...
گزارشی از پشت صحنه سریال سقوط یك فرشته
گزارشی از پشت صحنه سریال سقوط یك فرشته-زینالعابدین خیلی اصرار دارد كه ... گفته شده كه در سقوط یك فرشته به بحث شیطان جنی و شیطان انسی هم اشاره شده است. ... مثل داریوش كاردان كه نقش روحانی را بازی میكند و فرخ نعمتی كه معتمد محل است و.
گزارشی از پشت صحنه سریال سقوط یك فرشته-زینالعابدین خیلی اصرار دارد كه ... گفته شده كه در سقوط یك فرشته به بحث شیطان جنی و شیطان انسی هم اشاره شده است. ... مثل داریوش كاردان كه نقش روحانی را بازی میكند و فرخ نعمتی كه معتمد محل است و.
ايدئولوژي شيطاني (2)
در ماجراي هاروت و ماروت فرشته هاييكه در بابل فرود آمدند، يكي از كارهايي كه مردم از آنها ... تمام نيروهاي شيطاني در برابر قدرت ايمان و توكل مثل ريسمانهاي ساحران در برابر ... شيطان نه فرشته، بلكه جني است كه در اثر عبادت به جمع فرشتگان راه يافته بود و ...
در ماجراي هاروت و ماروت فرشته هاييكه در بابل فرود آمدند، يكي از كارهايي كه مردم از آنها ... تمام نيروهاي شيطاني در برابر قدرت ايمان و توكل مثل ريسمانهاي ساحران در برابر ... شيطان نه فرشته، بلكه جني است كه در اثر عبادت به جمع فرشتگان راه يافته بود و ...
زعفر جني
زعفر جني-بسم الله الرحمن الرحیم (( هست کلید در گنج حکیم )) سلام . ... برگشتیم و جنازه (( ابوالعاص )) را که مثل ذغال سیاه شده بود در سر چاه دیدیم , بر سر جنازه .... با چندین هزار ملائکه, و ملک ریاح (فرشته بادها), فرشته دریاها, فرشته کوهها, فرشته عذاب و .
زعفر جني-بسم الله الرحمن الرحیم (( هست کلید در گنج حکیم )) سلام . ... برگشتیم و جنازه (( ابوالعاص )) را که مثل ذغال سیاه شده بود در سر چاه دیدیم , بر سر جنازه .... با چندین هزار ملائکه, و ملک ریاح (فرشته بادها), فرشته دریاها, فرشته کوهها, فرشته عذاب و .
جن در جهان تصوير
جني که در قالب دختر کوچکي ظهور کرده توانسته با نيروي شيطاني اش تمام اهل خانه را خاک ... «او يک فرشته بود» عليرضا افخمي سنگ بناي جن را در تلويزيون نهاد و«اغما» ...
جني که در قالب دختر کوچکي ظهور کرده توانسته با نيروي شيطاني اش تمام اهل خانه را خاک ... «او يک فرشته بود» عليرضا افخمي سنگ بناي جن را در تلويزيون نهاد و«اغما» ...
جن دعوت مي کند تو قبول نکن
از گروه جنيان هم، اين جن هاي شرورند که با انسانها ارتباط مي گيرند تا هريک از ايشان ... ديده يا شنيده ايم که به پاس تقوا و طاعت، فردي از سوي خدا اين هديه را گرفته که جني .... مثل اينکه درسريال «او يک فرشته بود» مي ديديم آن جن، با آن انسان ازدواج مي کند، ...
از گروه جنيان هم، اين جن هاي شرورند که با انسانها ارتباط مي گيرند تا هريک از ايشان ... ديده يا شنيده ايم که به پاس تقوا و طاعت، فردي از سوي خدا اين هديه را گرفته که جني .... مثل اينکه درسريال «او يک فرشته بود» مي ديديم آن جن، با آن انسان ازدواج مي کند، ...
جنّيان در بهرهكشي از انسانها ممنوع شدهاند
17 جولای 2011 – مثل اين كه پرنده، پرواز ميكند و انسان در ظاهر نميتواند پرواز كند و اين، فضيلت نيست. ... (مريم/17) آن روح كه از جنس فرشته است به صورت يك بشر تمثل پيدا كرد ... اين است كه ارتباط با جن و شيطان جني، هم امكان دارد و هم اتفاق افتاده است.
17 جولای 2011 – مثل اين كه پرنده، پرواز ميكند و انسان در ظاهر نميتواند پرواز كند و اين، فضيلت نيست. ... (مريم/17) آن روح كه از جنس فرشته است به صورت يك بشر تمثل پيدا كرد ... اين است كه ارتباط با جن و شيطان جني، هم امكان دارد و هم اتفاق افتاده است.
بئر ذات العلم
بئر ذات العلم-قضيه بئر ذات العلم در بين خاص و عام از قضايای مشهوره است که خداوند ... نه مرغ و نه فرشته و نه وحش نه آدمی ... آب از چاه جنيان آريم جان جنی ز تن بيرون آريم ... برگشتيم و جنازه((ابوالعاص))را که مثل ذغال سياه شده بود در سر چاه ديديم،بر سر ...
بئر ذات العلم-قضيه بئر ذات العلم در بين خاص و عام از قضايای مشهوره است که خداوند ... نه مرغ و نه فرشته و نه وحش نه آدمی ... آب از چاه جنيان آريم جان جنی ز تن بيرون آريم ... برگشتيم و جنازه((ابوالعاص))را که مثل ذغال سياه شده بود در سر چاه ديديم،بر سر ...
تعریف قرآن از جن/ حقایقی پیرامون ارتباط با جن و اطلاع از اسرار
وی افزود: شبی که پیامبر(ص) مشغول عبادت و خواندن قرآن بود، عده ای جن از آن محل ... می کند که جن می تواند با فرشته مرتبط شود و انس هم می تواند جنی را در اختیار بگیرد و ... مسائلی که مربوط به کار پیغمبری مثل حضرت سلیمان است خداوند این قدرت را در ...
وی افزود: شبی که پیامبر(ص) مشغول عبادت و خواندن قرآن بود، عده ای جن از آن محل ... می کند که جن می تواند با فرشته مرتبط شود و انس هم می تواند جنی را در اختیار بگیرد و ... مسائلی که مربوط به کار پیغمبری مثل حضرت سلیمان است خداوند این قدرت را در ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها