تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):باعلما همنشینی کن تا سعادتمند شوی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798686347




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشی از پشت صحنه سریال سقوط یك فرشته


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان:
[تصویر: 110613.jpg]

زین‌العابدین خیلی اصرار دارد كه داستان لو نرود. به او قول می‌دهم صحبت هایش را جوری بنویسم كه مشكلی پیش نیاید. این طور كه پیداست ریحانه خانم (فریبا كوثری) و حاج حبیب....
تجربه ترس و آرامش در یك سریال ماورایی
تهیه گزارش پشت صحنه از سریالی كه همه عواملش تلاش در پنهان نگه داشتن قصه‌اش دارند، كار آسانی نیست. زمانی كه به محل تصویربرداری سریال سقوط یك فرشته می‌روم، اطلاعات زیادی درباره داستان آن ندارم. البته به دست‌اندركاران سریال حق می‌دهم كه داستان را لو ندهند.

سریال‌های مناسبتی ماه رمضان باید بتوانند در طول 30 شب مخاطبان‌شان را نگه دارند. اگر بیننده، اتفاقات داستان را بداند تعلیق سریال از بین می‌رود و تعداد مخاطبان كاهش پیدا می‌كند. شبكه یك، امسال برای ساخت سریالش سراغ بهرام بهرامیان رفت كه كارنامه موفقی در سینما و تلویزیون دارد. شنیده‌ام كه بهرامیان در این سریال همان فضای ترسناك فیلم آل را تكرار كرده و از جلوه‌های ویژه بخوبی بهره گرفته است.
این سریال همچون صاحبدلان نیم نگاهی به نقش كتاب آسمانی قرآن در زندگی مسلمانان دارد و ماجراهای شخصیت هایش به گونه‌ای با این كتاب پیوند می‌خورد.
گفته شده كه در سقوط یك فرشته به بحث شیطان جنی و شیطان انسی هم اشاره شده است.
منظور از شیاطین انس، انسان‌هایی هستند كه مانند شیاطین جن بر ضد خدا و دین او اقدام كرده، انسان‌ها را با انواع فریب‌ها از راه خدا دور می‌سازند یا اعمالی شیطانی انجام می‌دهند. ولی شیطان انسی با انسان‌ها تماس دارد. دیده می‌شود و صدایش با گوش شنیده می‌شود.
همچنین در این سریال از صدای راوی استفاده شده است. یعنی بخش‌هایی از داستان را یك روای (‌با صدای محمدرضا علی مردانی) می‌شنویم.
رامین عباسی‌زاده، تهیه‌كننده این سریال است. او پیش از این، مجموعه‌هایی چون شمس‌العماره، پلیس جوان، كت جادویی، پریدخت و او یك فرشته بود را تهیه كرده است.
در این مجموعه بازیگرانی چون مسعود رایگان، فریبا كوثری، داریوش كاردان، شبنم مقدمی، علی سلیمانی، مهرداد صدیقیان، خاطره اسدی، هدی زین‌العابدین، سعیده عرب و... جلوی دوربین رفته‌اند.

محله اوین دركه در قاب تلویزیون
درختان سرسبز محله اوین دركه تحمل گرمای مرداد ماه را آسان‌تر كرده‌اند. در اولین روز ماه رمضان عوامل گروه سریال سقوط یك فرشته در اطراف امامزاده مطیب در گیر و دار تولید آخرین قسمت‌های سریال هستند. خانه حاج حبیب (مسعود رایگان) در اطراف یك امامزاده واقع شده است. بنابراین بسیاری از صحنه‌های سریال در این محله ضبط می‌شود. چند تا از شخصیت‌ها به امامزاده مربوط می‌شوند. مثل داریوش كاردان كه نقش روحانی را بازی می‌كند و فرخ نعمتی كه معتمد محل است و...
در كوچه كناری امامزاده خانه‌ای واقع شده كه در آن تعدادی از عوامل مستقر شده‌اند. گروه چهره‌پردازی در زیر زمین این منزل مشغول گریم بازیگران هستند. مسعود رایگان و علی سلیمانی روی صندلی گریم نشسته‌اند. گریم علی سلیمانی وقت زیادی می‌برد. او نقش یك آدم كم عقل را بازی می‌كند و صورتش بسیار آشفته و به هم ریخته است. منصوره بسمل، مسوول روابط عمومی سریال توضیح می‌دهد كه این كار بجز محله اوین دركه چند لوكیشن اصلی دیگر هم دارد. یكی حوضچه پرورش ماهی در جاجرود و دیگری گردنه قوچ. (واقع در لواسان)
یك نفر دم در امامزاده ایستاده و به خانم‌هایی كه جزو عوامل گروه هستند، چادر می‌دهد تا با حجاب كامل وارد امامزاده شوند. هدی زین‌العابدین هم چادر به سر كرده است. البته چادر او به نقشش یعنی فاطمه مربوط می‌شود كه در تمام طول سریال او را با چادر مشكی می‌بینیم. دم در یك خودروی وانت با كلی بار پارك كرده است. ابتدا فكر می‌كنم كه می‌خواهند سكانس مربوط به اسباب‌كشی را تصویربرداری كنند. اما یكی از عوامل توضیح می‌دهد كه این وسایل (یخچال، كمد، فرش و...) باید به لوكیشن گروه اول منتقل بشود. برای رسیدن به محل كاشت دوربین از كنار كبوترهایی كه در كف حیاط امامزاده قدم می‌زنند رد می‌شوم. فیلمنامه را كه ورق می‌زنم، می‌بینم چند فصل مهم داستان باید در امامزاده تصویربرداری شود. در یك سكانس فاطمه یك شب را در امامزاده می‌خوابد. در سكانسی كه امروز قرار است تصویربرداری شود، فاطمه به امامزاده آمده و دنبال حاج حبیب می‌گردد. برداشت را چند بار تكرار می‌كنند. در محله اوین دركه خبری از سر و صدای ماشین‌ها نیست و سكوتی محض حكمفرماست. این نكته باعث می‌شود كه تعداد برداشت‌ها كمتر بشود. بهرامیان به زین العابدین تكرار می‌كند كه جمله آخرش را در حال حركت بگوید. یعنی در حالی كه دارد از یاور (علی سلیمانی) دور می‌شود و به سمت خارج امامزاده می‌رود.
فاطمه: ‌سلام حاج حبیب رو ندیدی یاور؟
یاور:‌ گم شده؟
فاطمه:‌ همه جا‌ رو گشتم. كسی ندیدتش؟
یاور (غصه می‌خورد): از اولش هم معلوم بود حاجی یه روز گم می‌شه.
فاطمه: ‌اگه حاجی اومد اینجا بگو فاطمه خیلی نگرانه.

اولین حضور جدی یك بازیگر
هدی زین‌العابدین در این سریال نقش فاطمه را بازی می‌كند. او پیش از این در چند سكانس كوتاه سریال آشپزباشی (محمدرضا هنرمند)‌ و فیلم‌های خانه روشن (وحید موساییان) و چمدان (مانی حقیقی) بازی كرده است. خودش می‌گوید فاطمه اولین نقش بلند و حضور جدی‌اش در عرصه بازیگری محسوب می‌شود.
بهرام بهرامیان بازی او را در آشپزباشی دیده و پسندیده است. از همان جا بوده كه زین‌العابدین برای بازی در سقوط یك فرشته دعوت شده است.
زین‌العابدین نقش فاطمه را این‌گونه تعریف می‌كند: دختری متدین است كه با قرآن مانوس است. نمی‌تواند مال حرام بخورد. او در معرض امتحان الهی قرار می‌گیرد. پدر فاطمه فوت شده و او با مادرش تنها زندگی می‌كند. در سریال می‌شنویم كه او در رشته كارشناسی ارشد مهندسی صنایع جاجرود قبول شده. اما دانشگاه رفتنش را نمی‌بینیم.
زین‌العابدین خیلی اصرار دارد كه داستان لو نرود. به او قول می‌دهم صحبت هایش را جوری بنویسم كه مشكلی پیش نیاید. این طور كه پیداست ریحانه خانم (فریبا كوثری) و حاج حبیب با هم ازدواج كرده‌اند. فاطمه دختر ریحانه خانم است و سارا دختر حاج حبیب. فاطمه حاج حبیب را پدر صدا می‌زند. سارا و فاطمه خواهران ناتنی هستند. آن طور كه از خلاصه داستان آمده در این سریال قرار است ماجرای زندگی این دو خواهر را شاهد باشیم. داستان سقوط یك فرشته درباره 2خواهر است كه یكی با قرآن مأنوس است و خداوند هم درها را برایش باز می‌كند، حتی زمانی كه شیطان تلاش می‌كند او را از راه اصلی منحرف كند... اما شخصیت دیگر كمی شیطنت دارد و كمتر به مفاهیم قرآن توجه می‌كند. او درگیر ماجراهایی می‌شود.

بازیگران بین دو لوكیشن در رفت و آمد هستند
حمید بهرامیان برادر بهرام بهرامیان است و كارگردانی گروه دوم تولید سریال سقوط یك فرشته را به عهده دارد. همان طور كه در تیتراژ پایانی كار دیده‌اید عوامل این سریال به 2 گروه تقسیم شده‌اند و هر روز در دو لوكیشن مختلف مشغول به كار می‌شوند.
از بهرامیان می‌خواهم درباره شرایط دوگروهی كار كردن توضیح دهد. او می‌گوید:‌ در این سریال شش بازیگر اصلی داریم. یك روزهایی تداخل بازیگر پیش می‌آید. یعنی همه بازیگر‌ها در گروه اول مشغول كار هستند و كار گروه اول متوقف می‌شود. برخی بازیگران هم بین دو لوكیشن 2 گروه در رفت و آمد هستند. من فكر نمی‌كنم كار به این شكل تا به حال در ایران تجربه شده باشد. ما از همان اول دو گروه داشتیم.
این طور كه بهرامیان می‌گوید هماهنگی هر روز صبح قبل از آمدن به لوكیشن بین دو برادر اتفاق می‌افتد. او ادامه می‌دهد: بهرام بهرامیان برای من حس و حال سكانس را توضیح می‌دهد. می‌گوید چه چیزهایی نباید در این سكانس اتفاق بیفتد. تا الان 18 قسمت فیلمنامه به دست ما رسیده است. 4 قسمت دیگرش را دارند بازنویسی می‌كنند. پیش‌بینی می‌كنم تا 20 ماه رمضان تصویربرداری داشته باشیم. این سریال هفتم خرداد كلید خورد و تاكنون تصویربرداری 60 درصد آن انجام شده است. «سپیده عبدالوهاب» تدوین سریال را به شكل همزمان انجام می‌دهد.

شیطان سریال، كارهای فرازمینی نمی‌كند
بهرامیان درباره جنبه‌های ماورایی سقوط یك فرشته تاكید می‌كند: من مضمون این سریال را ماورایی نمی‌دانم. همیشه نماد خیر و شر در سریال‌های ماه رمضان وجود داشته است. در سریال ما شیطان خیلی واقعی تصویر شده است. اما این شیطان كارهای فرا زمینی نمی‌كند. این كارگردان ادامه می‌دهد:‌ بعید می‌دانم این سریال شعاری بشود. چون اتفاقاتش خیلی ملموس است. مسائل قصه ما برای خیلی‌ها اتفاق افتاده است. او با بیان این كه فیلمنامه را خیلی دوست داشته درباره نكات جذاب متن می‌گوید: یكی از محورهای داستان جوان‌ها هستند. رابطه بین جوان‌ها خیلی جذاب در آمده است. قهرمانان جوان داستان ما سارا (خاطره اسدی)‌، فاطمه (هدی زین‌العابدین) و نیما (مهرداد صدیقیان) هستند. مسعود رایگان و فریبا كوثری قهرمانان بزرگسال ما هستند. در ضمن ما یك شیطانی داریم كه یافتنش سخت است. شما نمی‌توانید به آسانی حدس بزنید كه كدام شخصیت شیطان است. امیدوارم مردم این سریال را دوست داشته باشند و موقع تماشایش احساس نكنند وقتشان گرفته شده است.

قصه براساس قواعد ملودرام پیش می‌رود
بابك كاییدان یكی از نویسندگان این سریال است. او و دیگر همكارانش این روزها بشدت درگیر نوشتن و رساندن متن قسمت‌های انتهایی هستند. از این نویسنده درباره مضمون سریال می‌پرسم و این كه بالاخره ماورایی است یا خیر. او پاسخ می‌دهد: قصه ما یك ملودرام خانوادگی است كه براساس قوانین رئالیستی خودش جلو می‌رود. در یك بخشی از قصه كه یك‌چهارم كار را شامل می‌شود اتفاقات ماورایی را می‌بینیم. اما ما سعی نمی‌كنیم یك كار فانتزی صرف را ارائه دهیم. یك بخش‌هایی از سریال ما ترسناك است. خود من زیاد سریال را در در ژانر وحشت تعریف نمی‌كنم. قالب كار ما ملودرام است. یك جاهایی ممكن است فضای سریال ترسناك هم بشود. اما قالب اصلی عوض نمی‌شود. قصه براساس قواعد ملودرام پیش می‌رود و براساس همان قواعد به پایان می‌رسد.
كاییدان خیلی تمایل ندارد درباره بخش‌های تقابل شیطان و انسان در سریالش توضیح بدهد. او چند بار تاكید می‌كند كه ممكن است با این توضیحات قصه سریال لو برود. این فیلمنامه‌نویس توضیح می‌دهد: در این سریال تقابل خیر و شر را می‌بینیم. همیشه تنش بین نیروی خیر و شر دیده می‌شود.
از او می‌پرسم یعنی شیطان در قالب انسان ظاهر می‌شود. می‌گوید: به این سوال نمی‌توانم جواب بدهم!

قصه ما جنوب شهری نیست
كاییدان در پاسخ به این سوال كه فیلمنامه چه جذابیت‌هایی دارد، تاكید می‌كند: ‌ما سعی كردیم قصه را در یك خانواده روایت كنیم. ژانر ملودرام در تمام دنیا پربیننده ترین ژانر است. معمولا خود خانواده و تنش‌های خانوادگی سوژه جذابی است. قصه ما جنوب شهری نیست. خانواده حاج حبیب (مسعود رایگان) قشر عادی جامعه هستند. نه خیلی پولدارند و نه خیلی فقیر. اما محله‌شان محله سنتی است.
در سریال سقوط یك فرشته یك نفر تازه وارد تنش‌های خانوادگی را بیشتر می‌كند. از بین شخصیت جدی فیلمنامه ما دوسومشان جوان هستند. جوان‌ها بیشتر در معرض وسوسه‌ها و آسیب‌ها و خطرات هستند و از آن طرف بیشتر جمعیت جامعه ما هم جوان است.
او درباره میزان پیش‌بینی‌پذیر بودن داستان سریال می‌گوید:‌ در سریال‌های پلیسی تلاش می‌شود قصه قابل‌پیش‌بینی نباشد. اما این سریال یك ملودرام است و ما قصدمان این نبود كه قصه پلیسی داشته باشیم. روند رسیدن به اتفاقات داستان قابل حدس نیست. اما بیننده می‌تواند كلیت كار را حدس بزند. كارهای مناسبتی ماه رمضان قواعد خاصی دارد و بیننده بنا به عادت می‌داند پایان قصه چطور تمام می‌شود.
كاییدان ادامه می‌دهد:‌ یك قهرمان در قصه وجود دارد. اما سعی نكردیم در یك ساختار هرمی قهرمان را در راس نگه داریم. قصه ما درباره یك خانواده است. جوان‌ها قهرمان‌های قصه ما هستند. اما تمام قصه همه اعضای خانواده جذاب است.

از قرآن باز، برای مردم حرف زدیم
در اخبار حاشیه‌ای سریال شنیده ام كه این سریال همچون صاحبدلان می‌خواهد نقش راهگشای قرآن در زندگی انسان‌ها را نشان بدهد. از كاییدان می‌خواهم در این رابطه بیشتر توضیح بدهد. او بیان می‌كند:‌ ما قصه را از خود قرآن آغاز كرده‌ایم. سعی كردیم از قرآن باز، برای مردم حرف بزنیم. زمانی ما می‌توانیم از قرآن درس بیاموزیم كه آن را باز كنیم و بخوانیم و مفاهیمش را درك كنیم. نباید فقط از اسم قرآن كمك بگیریم. قرآن باز می‌تواند راهگشا و آرامش دهنده باشد. مشكلات ما به خاطر این است كه قرآن را بسته‌ایم و روی تاقچه گذاشته ایم.فضاهای معنوی لابه‌لای قصه گنجانده شده است. اولویت ما در درجه اول این بود كه یك قصه دراماتیك روایت كنیم. اما پایه و اساسمان مفاهیم معنوی بود. می‌خواستیم آموزه‌های معنوی را به بیننده گوشزد كنیم. در این قصه قرآن را پایه قرار داده‌ایم. نه به این معنا كه قصه‌ای را از قرآن اقتباس كرده باشیم. می‌خواهیم نشان دهیم زمانی كه از قرآن فاصله بگیریم نیروهای شر به ما نزدیك می‌شوند. یا زمانی كه خدای نكرده به جسمیت قرآن توجه كنیم نه به معنویت آن.

امیدوارم با این عجله دچار اشتباه نشویم
فرخ نعمتی در این سریال نقش یكی از معتمدین محل را بازی می‌كند. او پیراهن و شلواری یكپارچه سفید به تن كرده و منتظر است كه روی صندلی چهره پرداز بنشیند. در فرصتی كه دست داده پای صحبتش می‌نشینم و از او می‌خواهم درباره نقشش توضیح بدهد. او می‌گوید:‌ من در بیشتر قسمت‌ها حضور دارم. اما نقشم در ماجراهای داستان خیلی تاثیر گذار نیست. این شخصیت خودش بیشتر دنبال ماجرا می‌رود. نقش من یك مقدار خنثی است. من سعی می‌كنم با كمك بهرامیان نقش را از این حالت در بیاورم. اما نقش در متن خیلی حضور پر رنگی ندارد. البته هنوز آخر فیلمنامه را نخوانده‌ام. آخر فیلمنامه به صورت خلاصه داستان آماده شده است.
این بازیگر ادامه می‌دهد:‌ زمانی كه من به گروه پیوستم، نیمی از فیلمنامه آماده بود. الان قسمت‌های قبل از شب‌های احیا را دارند تصویربرداری می‌كنند. فصل‌هایی باقی مانده كه من هنوز متنش را ندیده‌ام.
این بازیگر درباره شغل آقای ملك می‌گوید: چیزی كه از او می‌بینیم، این است كه در دفتر امام جماعت كار می‌كند. یك صندوق قرض‌الحسنه دارد و كار مردم را راه می‌اندازد. معمولا در سریال‌های ایرانی شغل و حرفه خیلی روی شخصیت بازیگر تاثیر نمی‌گذارد. من در یك سریال دیگر نقش مهندس چاه نفت را بازی می‌كنم. اما فضای خانه اش شبیه همین معتمد محل است.
نعمتی پیشتر در فیلم سبب من ساخته بهرام بهرامیان بازی كرده است. او در این باره توضیح می‌دهد: همیشه وقتی كارگردان برای بار دوم یك بازیگر را دعوت می‌كند این اتفاق برای بازیگر خوشایند است. چون احساس می‌كند كارگردان از كار قبلی رضایت داشته است. من و بهرامیان از قدیم با هم دوست بوده‌ایم. در كارهای این كارگردان همیشه تجربه‌های نویی بوده است. بهرام بهرامیان كارگردان موفقی است. اما در اینجا مجبور است روش كارش را عوض كند. او دوست دارد هر سكانس را با دكوپاژ كامل و سر حوصله كار كند. اما الان باید خیلی سریع كار كند.
نعمتی در پایان صحبت‌هایش از شتابی كه در تولید كارهای مناسبتی وجود دارد گلایه می‌كند و می‌گوید:‌ در این جور سریال‌ها شتاب‌زدگی زیادی وجود دارد. امیدوارم با این عجله و شتاب دچار اشتباه نشویم. سریال‌های ماه رمضان به خاطر نحوه پخششان مناسبتی نام گرفته‌اند. اما مشخصاتشان با بقیه كارهای تلویزیون فرقی ندارد. باید از مدیران تلویزیون پرسید كه چرا برای یك سریال 4 سال وقت می‌گذارند،‌ اما سریال 30 قسمتی را می‌خواهند در چند ماه به پایان برسانند. چرا باید تا آخرین روز ماه رمضان تصویربرداری ادامه داشته باشد؟ من پارسال هم در سریال شبكه یك ماه رمضان (در مسیر زاینده رود)‌ حضور داشتم. آنجا هم همین اتفاق افتاد. دلیل این تاخیر برای همه روشن است. تاخیر به این خاطر است كه تولید را دیر شروع می‌كنند.
دیگر عواملی كه بهرامیان را در این سریال یاری می‌كنند، عبارت‌اند از: تهیه‌كننده: رامین عباسی‌زاده، طراحی داستان: رامین عباسی‌زاده، زامیاد سعدوندیان، نویسندگان: زامیاد سعدوندیان، بابك كاییدان، روح‌الله صدیقی، تصویربرداران: افشین احمدی، آرش خلاق‌دوست، صدابرداران: بهمن حیدری، فرشید كیوان‌مهر، طراح گریم: مسعود ولدبیگی، طراح صحنه: رضا حاج‌درویش، طراح لباس: ژاله زكی‌زاده، دستیارتهیه: سحر مصیبی، برنامه‌ریز: فرزاد رحمانی، آهنگساز: امیر توسلی، مدیرتولید: حسن مصطفوی، تدوین: سپیده عبدالوهاب،‌ صداگذار: ایرج شهزادی، جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: داریوش حافظ‌الكتب، جلوه‌های ویژه میدانی: رضا تركمان، عكاس: امید صالحی، مدیر تداركات: حیدر زرقومی، روابط عمومی: منصوره بسمل.

منبع: jamejamonline.ir





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 491]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن