واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اساتید برجسته حوزه فلسفی نجف
ایران از عصر ابن سینا تا خواجه نصیر الدین طوسى مرکز ثقل فلسفه اسلامى بوده است به گونهاى که شاید بتوان گفت هر طالب علوم عقلى مىبایست در حوزههاى فلسفى ایران به تحصیل مىپرداخت این کانون علوم عقلى تا زمان هجرت خواجه به بغداد ادامه داشت " هجرت خواجه به بغداد: وى یک بار به سال 662 هجرى و بار دیگر اندکى پیش از وفات خود به این شهر مسافرت کرد مدت اقامت خواجه در بغداد به صورت دقیقى معلوم نیست. لیکن چون او براى جمع آورى کتاب و ابزار لازم جهت تاسیس و تکمیل رصدخانه مراغه به این شهر مسافرت کرده بود نمىبایست مدت زیادى در این شهر مانده باشد لذا اگر وى حوزه درسى در بغداد برپا نموده باشد به مسافرت دوم وى برمىگردد خواجه طوسى روز غدیر 672 هجرى در بغداد از دنیا رفت و در کاظمین به خاک سپرده شد. " آخوند ملا حسینقلى همدانى و شاگردانش: پس از رحلت خواجه نصیر الدین طوسى در حوزههاى علمیه عراق شخصیت برجسته فلسفى دیده نشد تا اینکه آخوند ملا حسینقلى همدانى که از حوزه درسى ملاهادى سبزوارى بهره برده بود به عتبات مهاجرت نمود و در حوزه کربلا و نجف به تحصیل و تکمیل علوم نقلى پرداخت آن گاه به تربیتشاگردان همت گمارد. پس از پیدایش مکتب صدر المتالهین فلسفه با عرفان و کلام اسلامى درآمیخت و روش جدیدى در علوم نقلى و فلسفى به وجود آمد آخوند ملا حسینقلى همدانى نیر که یکى از پیروان این مکتب بود شاگردان خویش را با فلسفه صدرایى و سیر و سلوک معنوى آشنا نمود.ناگفته نماند که «میرزا حسن» فرزند «آخوند ملا محمد اسماعیل واحد العین اصفهانى» نیز مدتى در کربلا حضور یافت و به تدریس فلسفه پرداخت لیکن عمده شاگردان علوم عقلى از آخوند همدانى بهره بردهاند در واقع وى فلسفه را از سبزوار به نجف انتقال داد، مشهورترین شاگردان وى عبارتند از: - سید جمال الدین اسد آبادى - سید عبد الحسین لارى - سید احمد کربلایى - سید سعید حبوبى. " اساتید برجستۀ فلسفه نجف اشرف: «آقا میرزا محمد باقر اصطهباناتى» از دیگر شخصیتهاى فلسفى است که از حوزه درس «آقا على حکیم»، «حکیم قمشهاى» و «میرزاى جلوه» در ایران بهره برده و جهت تکمیل علوم نقلى به نجف مهاجرت کرده بود مدتى که وى در نجف اقامت اشتشاگردانى چون «آیة الله شیخ محمد حسین غروى اصفهانى» و «شیخ محمد رضا یزدى» را با فلسفه الهى آشنا کرد آقا میرزا محمد باقر در جریان مشروطیت در سال 1326 در اصطهبانات به قتل رسید. از دیگر اساتید فلسفه نجف اشرف در این دوره «آقا شیخ على محمد نجف آبادى» است که از اساتید شرح منظومه آیة الله غروى و «شیخ محمد حسین کاشف الغطاء» محسوب مىشد. همچنین مهاجرت «آقا سید حسین بادکوبهاى» به نجف از دیگر علل نشر فلسفه در این حوزه مبارکه است وى که از میرزا ابو الحسن جلوه، حکیم اشکورى و حکیم کرمانشاهى فلسفه آموخته بود این علم شریف را در نجف اشرف گسترش داد و با تربیتشاگردى چون حکیم الهى استاد علامه سید محمد حسین طباطبایى قدس سره نام خویش را جاودانه ساخت. ناگفته نماند که «شیخ مرتضى طالقانى» از دیگر حکماى الهى نجف و معاصر «آقا سید حسین باد کوبهاى» است که شاگردى چون استاد علامه محمد تقى جعفرى را به جهان علم تقدیم داشتهاست. منبع:پایگاه اطلاع رسانی کانون ایرانی پژوهشگران فلسفه و حکمت ، پایگاه اطلاع رسانی بنیاد حکمت اسلامی صدرا، پایگاه اطلاع رسانی حوزه تنظیم:مجید نقدی گروه حوزه علمیه
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 384]