محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831563318
جلوه حکمت
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جلوه حکمت
به مناسبت سالروز درگذشت حکیم متاله میرزا ابوالحسن جلوه دانشوران شیعه، در راه رشد فضیلتها و تعالی ارزشها و اندیشهها، از جان و روان خود مایه گذاشتهاند و برای پیمودن این راه، مجاهدت علمی و معنوی را بر رفاه دنیوی برتری دادهاند چرا که نبی اکرم فرمود " لایدرک العلم براحة الجسم" تا بتوانند دریچهای از حقایق و اندیشههای راستین را بر روی مشتاقان و جویندگان دانش بگشانید.حکیم میرزاابوالحسن جلوه، از شمار اندیشمندانی است که عمر پُربار خود را در راه ترویج علوم اسلامی گذراند و با رفتاری نیکو و اخلاقی زاهدانه و متواضعانه، راه علم و معرفت را پیمود. حکیم جلوه با تحمل محرومیتها و سختیهای فراوان، کوشید علم خویش را در خدمت به اسلام و جوامع انسانی به کار گیرد. او مصالح دینی و رضایت الاهی را برخواستههای شخصی و تمایلات دنیایی ترجیح داد و چون خورشیدی در آسمان حکمت و فلسفه درخشان شد.حکیم الهی، میرزا ابوالحسن جلوه، در ذیقعده سال 1238 ق، در احمدآباد گجراتِ هند دیده به جهان گشود. نسب شریف او پس از سی پشت، به دومین امام شیعیان، امام حسن مجتبی علیهالسلام میرسدتولّد حکیمی الهیحکیم الهی، میرزا ابوالحسن جلوه، در ذیقعده سال 1238 ق، در احمدآباد گجراتِ هند دیده به جهان گشود. نسب شریف او پس از سی پشت، به دومین امام شیعیان، امام حسن مجتبی علیهالسلام میرسد. دوران نونهالی جلوه در احمدآباد گذشت و او هفت ساله بود که به اتفاق خانواده، به اصفهان و پس از آن به زواره رفت. هوش سرشار و استعداد جلوه، از همان دوران کودکی مشخص بود و از این رو، پدرش که فردی عالم و ادیب بود، بر آن شد تا در رشد و شکوفایی علمی و معنوی فرزندش توجهی خاص داشته باشد. میرزا ابوالحسن، خط قرائت ادبیات فارسی و دیگر علوم مقدماتی را در زواره فرا گرفت و سپس برای ادامه تحصیل، در اصفهان رحل اقامت گزید. عزیمت به اصفهانشوق تحصیل، تفکر و تحقیق در سراپای وجود جلوه موج میزد و طبع حقیقتجوی، این طلبه جوان را با اندیشههای دینی، به ویژه افکار فلسفی آشنا ساخت و اینها همه باعث شد قدم در مسیر علوم الهی نهد. خود او در این باره مینویسد: «چون فطرتها در میلِ علوم مختلف است، خاطر من میل به علوم عقلیه کرد و در تحصیل علوم معقول، از الهی و طبیعی و ریاضی، اوقاتی را صرف نمودم؛ خاصه (علوم ) الهی و طبیعی که در ایران متداول بود، خاصه (علوم) الهی (در ایران متداولتر است). جلوه در ابتدای ورود به اصفهان، در مدرسه کاسهگران حجرهای گرفت و مشغول تحصیل شد. او در اصفهان، از محضر عالمانی چون میرزا حسن فرزند ملاعلی نوری، میرزا حسن چینی و ملاعبدالجواد تونی خراسانی بهره برد.میرزا ابوالحسن جلوه، چند سالی را در اصفهان به سر برد، ولی مسایل گوناگونی از جمله دشواری زندگی و تهیدستی، سبب گردید تا اصفهان را به مقصد تهران ترک کندحضور در تهرانمیرزا ابوالحسن جلوه، چند سالی را در اصفهان به سر برد، ولی مسایل گوناگونی از جمله دشواری زندگی و تهیدستی، سبب گردید تا اصفهان را به مقصد تهران ترک کند. او خود در شعری در این باره میگوید:خونها خوردم ز تنگعیشی گرچه خوردنِ خون نیست در شریعت مأذون جلوه در سال 1273ق، در حالی که 35 بهار از زندگی پربار خود را پشت سر میگذاشت، با اندوختههای علمی که در اصفهان کسب کرده بود، راهی تهران شد و در مدرسه دارالشفاء اقامت گزید. این حکیم الاهی، به مدت 41 سال در این مدرسه به تدریس حکمت و فلسفه مشغول بود. جلوه در کلام بزرگان از مواردی که میتواند ابعاد زندگی جلوه، این فیلسوفِ عارف را روشن کند و ویژگیهای روحی و معنوی و کمالات علمی او را ترسیم نماید، بررسی دیدگاههای دانشمندان، عالمان، شاگردان و معاصران اوست. عالم والامقام و محدّث فاضل، حاج شیخ عباس قمی، از جلوه، به عنوان حکیمی الهی که از دنیای فانی دوری گزیده و قانع و وارسته زندگی مینمود، یاد میکند. میرزا ابوالحسن جلوه، افزون بر ناموری در حکمت و فلسفه، در طریق عرفان و کسب مقامات معنوی نیز به موفقیتهایی رسیده بود. به همین دلیل، شیخ آقا بزرگ تهرانی در کتاب ارزشمند الذریعه، از او به عنوان فیلسوفی عارف نام میبرد. ابعاد علمی و معنوی جلوه، تا بدانجاست که تمامی کسانی که او را دیده یا آثارش را مطالعه کردهاند، او را استادی برجسته در حکمت وفلسفه و عالمی عامل میدانند.جلوه در ابتدای ورود به اصفهان، در مدرسه کاسهگران حجرهای گرفت و مشغول تحصیل شد. او در اصفهان، از محضر عالمانی چون میرزا حسن فرزند ملاعلی نوری، میرزا حسن چینی و ملاعبدالجواد تونی خراسانی بهره برد.حکیمان چهارگانهدر میان بسیاری از حکیمان وفیلسوفان تهران، آقا محمدرضا قمشهای، آقا علی زُنوزی (مدرس) و میرزا ابوالحسن جلوه، سه استاد کامل به شمار میرفتند و پس از فوت آن دو بزرگوار، علوم عقلی به مجلس درس مرحوم جلوه منحصر شد. میرزا احمد آشتیانی معتقد است که حکمت متعالیه، با ظهور آخوند ملاعلی نوری به وسیله آن بزرگوار به حاج ملاهادی سبزواری، آقا علی زنوزی و میرزا ابوالحسن جلوه انتقال یافت که این چهار بزرگوار را، حکماء اربعه (حکیمان چهارگانه) میگویند. شاگردان
میرزا ابوالحسن جلوه، در حجرهای از مدرسه دارالشفای تهران، پارسا، بیپیرایه، فروتن و اندیشمند میزیست و فارغ از هر نام و نشان، میکوشید جانهای تاریک را به نور حکمت روشن کند. روح بلندش شیفته معنویت و تشنه حقیقت بود و نزدیک به نیم قرن از انوار علوم ربّانی و حکمتهای الاهی در اختیار شاگردانش قرار داد. از جمله شاگردان جلوه که هر کدام همچون ستارهای درخشان در آسمان علم و عمل نورافشانی میکنند، میتوان به میرزا محمد طاهر تنکابنی، میرزا ابراهیم حکمی زنجانی، حکیم ملامحمد هیدجی زنجانی، ملامحمد آملی، میرزا حسن کرمانشاهی، میرزا مهدی آشتیانی، حاج شیخ عبدالنبی نوری، سید حسین باد کوبهای و آیت اللّه میرزا محمدعلی شاه آبادی(استاد امام خمینی) اشاره کرد. توجه به شاگردانحکیم جلوه، درس را با نهایت فهم و دانایی، بدون کبر و غرور و با مثالهایی در خور شاگردان تدریس میکرد. دقت و توجه او به شاگردان به حدی بود که از نیازمندان آنان دستگیری میکرد و با شناسایی شاگردانی که بضاعت مالی اندکی داشتند و از لحاظ معیشت در تنگنا بودند، حالشان را رعایت مینمود و آنها را بیش از دیگران در کسب کمالات وعلوم تشویق میکرد. آن بزرگوار با سعه صدر، پیچیدهترین مسایل فلسفی را برای شاگردان تشریح میکرد و به پرسشهاشان پاسخ میداد. در هنگام درس، اگر شخص صاحبمقامی وارد میشد، جلسه درس را برهم نمیزد و به تدریس ادامه میداد و همواره مراقب بود از سخنان تفرقهانگیز پرهیز کند و به همین دلایل، نزد دانشوران و عالمان عصر خویش، با عزّت بود و در مجالس و محافل، مقامش را گرامی میداشتند. آثارمیرزا ابوالحسن جلوه، در حدود نیم قرن تدریس در مدرسه دارالشفای تهران، غالبا کتابهای ابوعلی سینا و ملاصدرا را تدریس میکرد و چون بیشتر اوقات خویش را صرف تدریس و مطالعه و تحقیق مینمود، کمتر به تألیف آثار مستقل میپرداخت. از مهمترین آثار جلوه، میتوان به حاشیه بر اسفار ملاصدرا، حاشیه بر شفاء، رساله اثبات الحرکة الجوهریة، تعلیقات بر شرح فصوص قیصری، دیوان شعر که مشتمل بر قصاید، غزلیات و مثنویات اوست، تصحیح تمهید القواعد ابن ترکه، حاشیه بر شرح الهدایة الاثیریه و رسالهای در وجود و اقسام آن اشاره کرد. حکیم شاعرپدر میرزا ابوالحسن جلوه، سید محمد مظهر، از شاعران نامیِ عصر قاجار به شمار میآید. این شاعر به هنگام نشو و نما و تربیت فرزندش سید ابوالحسن، زیباییها ولطایف شعر و شاعری را برای او بازگو میکرد و او را با نکات ادبی آشنا میساخت. میرزا ابوالحسن جلوه نیز همراه با کسب کمالات و فضیلتها و تحصیل علوم اسلامی، در بعضی اوقات به سرودن شعر میپرداخت. شعر برای حکیمی که عمری را در تدریس حکمت و تحقیق در مسایل فلسفی سپری کرده بود، جنبه تفنن نداشت؛ بلکه وسیلهای بود برای بیان حالات روحانی خود. درونمایه شعرهای او را، پند و اندرزهای اخلاقی و حکیمانه، مدح پیامبر و خاندان عصمت و طهارت، معارف قرآنی و نیز برهانهای فلسفی تشکیل میدهد.هر چه بر معرفت و بینش انسان به خداوند متعال افزوده شود، آتش محبت او در دل روشنتر میگردد و رفته رفته، هر چه را که از خدا و منسوب به اوست، دوست میدارد. پیامبر و ائمه علیهمالسلام که نزدیکترین انسانها به خداوند هستند، بهترین و شایستهترین کسان برای محبت و مهر ورزیدن میباشندرفتاری پیامبرگونهفرستادگان الاهی، خلقی نیکو داشتهاند و سید آنها رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله ، به تعبیر قرآن دارای خلق عظیم بوده است. امامان شیعه نیز رفتارهایی خوب و خردمندانه با تمامی انسانها و حتی دشمنان خود داشتهاند. به همین علت، دانشمندان و عالمان مسلمان و متعهد هم که وارث انبیا و اولیا هستند، از اخلاقی فاضل و منشی والا برخوردارند. میرزا ابوالحسن جلوه، در برخورداری از اخلاقی پسندیده و صفاتی عالی و سیرتی خجسته، نمونهای کمنظیر در عصر خویش به شمار میآمد. خوشخویی، سعه صدر، پاکی و صفای دل، محبت به تمامی طبقات مردم و برخورد با عطوفت و مهربانی با شاگردان و افرادی که با او در تماس بودند، از جمله فضیلتهای بارز آن حکیم است. او به خاطر بهرهمندی از علم و اندیشههای حکیمانه، بر کسی تفاخر نمیورزید و چون درختی پربار، همواره افتاده بود. حصاری آهنینهر چه بر معرفت و بینش انسان به خداوند متعال افزوده شود، آتش محبت او در دل روشنتر میگردد و رفته رفته، هر چه را که از خدا و منسوب به اوست، دوست میدارد. پیامبر و ائمه علیهمالسلام که نزدیکترین انسانها به خداوند هستند، بهترین و شایستهترین کسان برای محبت و مهر ورزیدن میباشند. میرزاابوالحسن جلوه، پیوندی قلبی و همراه با عشق و علاقه با اهلبیت داشت و این ارتباط قلبی، از شناخت عمیق و آگاهی وسیع او سرچشمه میگرفت و در جهتگیریها در مسایل گوناگون، بروز میکرد. او با وجود بهرهمندی از فروغ حکمت و توانایی در چندین رشته از علوم اسلامی، باز هم خود را نیازمند پیوند قلبی با این ستارگان درخشان آسمان امامت و ولایت میدید و عقیده داشت که مهر و محبت اهلبیت، انسان را پاک میکند و حصاری محکم در برابر ناملایمات و گناهان و هواهای نفسانی است. من خسته و نزارم لیکن به گرد خویش بینم به چشم غیب یکی آهنین حصار آن آهنین حصار چه؟ گریه است بر حسینآن گوهری که گشته به دوش نبی سوار جلوه فروتنیبا آن که همه قشرهای مردم احترام مرحوم ابوالحسن جلوه را داشتند و حاضر به هرگونه خدمت به وی بودند، ولی او کارهای شخصی را تا آن جا که امکان داشت، خود انجام میداد و در این موارد، به کسی امر و نهی نمیکرد. گاه با وجود کهولت سن، مشغول شستشوی لباسهای خویش میشد و در نهایت تواضع و سادهزیستی زندگی خود را میگذرانید. با وجود آن که برای نظرات و تمایلات منطقی افراد احترام قایل بود، ولی از این که وی را با القاب و عناوین صدا میزدند، سخت ناراحت میشد و از دوستان و آشنایان میخواست که از این روش دست بردارند. میرزا ابوالحسن برای خود هیچ امتیازی قایل نبود و اگر به مجلسی وارد میشد، هر جا مکانی خالی میدید، مینشست. محل زندگی او گرچه کوچک و بیآلایش بود، ولی معنویت و روحانیتی شکوهمند داشت. همین منش و رفتار حکیم جلوه بود که او را از دیگران متمایز میساخت. حاضر جوابیدر بین علما و جمعی از بزرگان عصر ناصرالدین شاه، اختلافنظر پیش میآید. به همین دلیل مجلسی از هر دو دسته مخالف و موافق تشکیل میشود و در این نشست، بحث و جدل به سر و صدا و قال و قیل تبدیل میگردد و در این میان، مرحوم ابوالحسن جلوه که سردسته حکمای آن جلسه بوده، خاموش میماند و سخنی بر زبان جاری نمیسازد. پسر حاج میرزا حسن آشتیانی از وی میپرسد که چرا شما ساکت و خاموش نشستهاید، مرحوم جلوه با کمال متانت و آرامش در جواب میگوید: این دیگ ز خامی است که در جوش و خروش استچون پخته شد و لذت دم برد، خموش است. غروب خورشید حکمتمیرزا ابوالحسن جلوه، در سالهای آخر زندگی از چشمدرد به شدت رنج میبرد و پیری و رنجوری، او را در بستر بیماری افکنده، توان را از وی گرفته بود؛ البته این درد و رنج دیری نپایید و روز وصل فرا رسید. سرانجام این دانشمند حکیم و فیلسوف عارف، در شب جمعه ششم ذیقعده 1314ق، مصادف با 21 فروردین 1276ش، جان شیرین به بخشنده جانها تسلیم کرد و به سوی خلد برین پر کشید. مراسم عزاداری آن حکیم، نه تنها در تهران، بلکه در شهرستانها با شکوه و عزّت تمام و با حضور دانشمندان، شاگردان و دیگر قشرهای مردم برگزار شد. پیکر پاک او را در شهر ری، در کنار مقبره شیخ صدوق، معروف به ابن بابویه به خاک سپردند. آرامگاه این حکیم الاهی، در کنار بارگاه شیخ صدوق، مورد احترام و زیارت دوستداران اهل معرفت است. عقل کالای نفیسی است به بازار جهانما ز عشق آتش سوزنده به کالا زدهایم ما زکشتی بگذشتیم پی شوق وصالخویش از جان بگذشتیم و به دریا زدهایم برگرفته از نور تنظیم شده توسط آقامیری بخش دین واندیشه تبیان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 413]
صفحات پیشنهادی
جلوه حکمت
جلوه حکمت-جلوه حکمتبه مناسبت سالروز درگذشت حکیم متاله میرزا ابوالحسن جلوه دانشوران شیعه، در راه رشد فضیلتها و تعالی ارزشها و اندیشهها، از جان و روان خود مایه ...
جلوه حکمت-جلوه حکمتبه مناسبت سالروز درگذشت حکیم متاله میرزا ابوالحسن جلوه دانشوران شیعه، در راه رشد فضیلتها و تعالی ارزشها و اندیشهها، از جان و روان خود مایه ...
جلوه حکمت - ویژه نامه رحلت حکیم میرزا ابوالحسن جلوه
جلوه حکمت - ویژه نامه رحلت حکیم میرزا ابوالحسن جلوه-دانلودجلوه حکمت - ویژه نامه رحلت حکیم میرزا ابوالحسن جلوه جلوه حکمت حکیم فروتن حکیم الهی میرزا ابوالحسن جلوه ...
جلوه حکمت - ویژه نامه رحلت حکیم میرزا ابوالحسن جلوه-دانلودجلوه حکمت - ویژه نامه رحلت حکیم میرزا ابوالحسن جلوه جلوه حکمت حکیم فروتن حکیم الهی میرزا ابوالحسن جلوه ...
درخشانی: خیال، از منظر حكمت معنوی در آثار مولانا جلوه كرده است
درخشانی: خیال، از منظر حكمت معنوی در آثار مولانا جلوه كرده است-درخشانی: خیال، از منظر حكمت معنوی در آثار مولانا جلوه كرده است كنگره بزرگداشت هشتصدمین سال تولد ...
درخشانی: خیال، از منظر حكمت معنوی در آثار مولانا جلوه كرده است-درخشانی: خیال، از منظر حكمت معنوی در آثار مولانا جلوه كرده است كنگره بزرگداشت هشتصدمین سال تولد ...
داستانهایی از میرزا ابوالحسن طباطبایی ( جلوه )
جلوه براى تحصیل علوم به اصفهان رفته در مدرسه كاسه گران سكنى گزید و با استعداد فطرى از موقعیت علمى آن زمان در آن شهر به حد كمال استفاده نمود و با تتبع در حكمت و ...
جلوه براى تحصیل علوم به اصفهان رفته در مدرسه كاسه گران سكنى گزید و با استعداد فطرى از موقعیت علمى آن زمان در آن شهر به حد كمال استفاده نمود و با تتبع در حكمت و ...
سید ابوالحسن جلوه
به تهران عزیمت کرد و مدت 41 سال در مدرسه دارالشفا به تدریس فلسفه و حکمت مشغول بود. در آن عصر آقا محمدرضا قمشه ای و آقا علی مدرسی و میرزا ابوالحسن جلوه سه استاد ...
به تهران عزیمت کرد و مدت 41 سال در مدرسه دارالشفا به تدریس فلسفه و حکمت مشغول بود. در آن عصر آقا محمدرضا قمشه ای و آقا علی مدرسی و میرزا ابوالحسن جلوه سه استاد ...
ابوالحسن ميرزاي جلوه ؛ سيد الحكماء
(7) به چهل و يك سال در همين مدرسه مشغول به تدريس و تربيت شاگردان بسيار در حكمت ميشوند. آثار و امتيازات علمي ابوالحسن جلوه آثار برجا مانده از ميرزاي جلوه به سه ...
(7) به چهل و يك سال در همين مدرسه مشغول به تدريس و تربيت شاگردان بسيار در حكمت ميشوند. آثار و امتيازات علمي ابوالحسن جلوه آثار برجا مانده از ميرزاي جلوه به سه ...
میرزا ابوالحسن جلوه
جلوه در اصفهان از محضر علمایی چون میرزا حسن نوری، میرزا حسن چینی و ملا عبدالجواد تونی خراسانی بهره برد و اصولاً در پیمودن طریق حكمت به موازات شركت در دروس این ...
جلوه در اصفهان از محضر علمایی چون میرزا حسن نوری، میرزا حسن چینی و ملا عبدالجواد تونی خراسانی بهره برد و اصولاً در پیمودن طریق حكمت به موازات شركت در دروس این ...
مراحل تکوین سه جلوه خدا در قرون اولیه مسیحیت
مراحل تکوین سه جلوه خدا در قرون اولیه مسیحیت-مراحل تکوین سه جلوه خدا در قرون اولیه ... هر چند «حکمت » ارتباط نزدیک با خدا داشت و با خدا یکی بود،آنها در زمان مناسب، ...
مراحل تکوین سه جلوه خدا در قرون اولیه مسیحیت-مراحل تکوین سه جلوه خدا در قرون اولیه ... هر چند «حکمت » ارتباط نزدیک با خدا داشت و با خدا یکی بود،آنها در زمان مناسب، ...
جعفري جلوه: «ابن هيثم»پدر سينماست
محمدرضا جعفري جلوه گفت: اين هيثم از دا. ... سرشتي روحاني دارد و استادان هنر اصيل اسلامي آن را حكمت نام نهادهاند، اين پيوستگي و درهمآميختگي بنيادين در طول تاريخ هنر ...
محمدرضا جعفري جلوه گفت: اين هيثم از دا. ... سرشتي روحاني دارد و استادان هنر اصيل اسلامي آن را حكمت نام نهادهاند، اين پيوستگي و درهمآميختگي بنيادين در طول تاريخ هنر ...
جلوه های رویش های اجتماعی از دیدگاه نهج البلاغه
جلوه های رویش های اجتماعی از دیدگاه نهج البلاغه نويسنده:نوروز اکبری ... مالک اشتر ؛ مصداق رویشی عظیمحضرت امیر (علیه السلام ) در نامه ها ، خطبه ها و حکمت های متعدّد ...
جلوه های رویش های اجتماعی از دیدگاه نهج البلاغه نويسنده:نوروز اکبری ... مالک اشتر ؛ مصداق رویشی عظیمحضرت امیر (علیه السلام ) در نامه ها ، خطبه ها و حکمت های متعدّد ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها