واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: راه عبور از نشئهی دنیاگفتگو با سردار میرفیصل باقرزادهپیرامون ضرورت و نحوهی ترویج فرهنگ دفاع مقدّس
بعد از قریب 30 سال از اولین روزهای جنگ تحصیلی و 21 سال بعد از پایان دوران دفاع مقدّس آیا فرهنگ دفاع مقدّس توانسته در سطح جامعه تاثیر خود را بگذارد؟بسمالله الرحمن الرحیمتاثیرات را باید در دو حوزه کمی و کیفی بررسی کرد. در نگاه اولیه تاثیرات کمی کاملا مشهود است که اصطلاحاً در عرصههای تبلیغی و رسانهای ظهور و بروز دارد. به عبارتی دیگر تقریباً در اکثر منابر و معابر اثر و یا آثاری از آن ایام به چشم میخورد و یا در رسانه ملی و روزنامهها تقریبا بطور پیوسته از دفاع مقدّس و فرهنگ گران سنگ آن سخن به میان میآید و تلاش میشود یاد آن دوران به نوعی زنده نگاه داشته شود و همچنین دستگاههای فرهنگی و تبلیغی و نیروهای مسلح نیز به سهم خود و با ذوق خود در این مسیر قدم و قلم میزنند، اما همه این تلاشها همانگونه که گفته شد ناظر به بعد کمی و ظاهری و حجمی تلاشها و فعالیتهاست که لازم هم هست و باید انجام شود.ولی تاثیرات کیفی را باید به نحو دیگری رصد کرد به نظر بنده عمدهترین شاخص برای ارزیابی میزان تاثیرگذاری فرهنگ دفاع مقدّس را باید در عرصه مبرزات فردی و اجتماعی آن، بویژه در روابط اجتماعی افراد جستجو کرد.تردیدی نداریم که پس از جنگ، فرهنگ جامعه بطور عموم و (نه خواص مراقب) دستخوش تغییرات گستردهای شده است.اقبال گسترده به اندوختن مال و ثروت و شهرت و ریاست و یا سرگرم شدن به عادات نامطلوب و در یک کلام گرایش به دنیا، قهرا موجب تفرقه در فکر و سد راه وصول به حقایقی که شهیدان برای آن فداکاری کردهاند خواهد شد.تردیدی نداریم که پس از جنگ، فرهنگ جامعه بطور عموم و (نه خواص مراقب) دستخوش تغییرات گستردهای شده است.اقبال گسترده به اندوختن مال و ثروت و شهرت و ریاست و یا سرگرم شدن به عادات نامطلوب و در یک کلام گرایش به دنیا، قهرا موجب تفرقه در فکر و سد راه وصول به حقایقی که شهیدان برای آن فداکاری کردهاند خواهد شد.طبعاً با این شاخص نمیتوان ادعا کرد که فرهنگ دفاع مقدّس اثر عمیق و گستردهای از خود در همه لایههای اجتماعی بر جای گذاشته است. اگر بخواهیم خوشبینانه حرف بزنیم باید بگوییم اگر تاکنون فرهنگ دفاع مقدّس و وفاداران حقیقی به انقلاب تعرب بعدالهجره نداشته باشند باید ادعا کنیم کار بزرگی صورت گرفته است!به نظر شما نهادها و سازمانهای فرهنگی مانند آموزش و پرورش، آموزش عالی، حوزههای علیمه، ارشاد اسلامی و... آیا در ترویج فرهنگ دفاع مقدّس موفق بودهاند؟این سوال اگر چه کلی و پاسخ آن از حیث موفقیت در سوال قبل به نوعی داده شده است، ولی باید گفت موفقیتها نسبی بوده چرا که مقتضیات و موانع هر سازمان با سازمان دیگر تفاوتهای بنیانی دارد. در اینجا نیازی نیست که بگوییم هر سازمان چقدر سهم داشته و چه مقدار کوتاهی کرده، طرح این مساله فعلاً مشکلی را حل نمیکند عمده آن است که این نهادها و سازمانهایی که اشاره کردهاید حداقل 3 وظیفه اصلی دارند: اول: تعیین بایدها و نبایدها در عرصههای مرتبط. دوم: بسترسازی و فراهم نمودن مقدورات لازم برای ترویج فرهنگ دفاع مقدّس. سوم: نظارت بر پایه وظایف ذاتی مرتبط.بنابراین با این سه خصوصیتی که عنوان شد هر سازمان باید خودش را ارزیابی کند و ببیند که چه کرده است.از آنجا که ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدّس را عهده دار میباشید ارزیابی خود را از عملکرد مجموعه تحت امر در راستای ترویج و اشاعهی فرهنگ دفاع مقدّس بیان نمایید.بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدّس نیز از شاخصهایی که عرض شد جدا نبوده و نیست البته تردیدی نیست که وظایف سنگینتری بر عهده دارد بنیاد هم در عرصه نظری و هم در عرصه عملی توفیقات خوبی داشته ولی به دلیل پارهای از تنگناها که عموماً خارج سازمانی است و بعضا درون سازمانی نتوانسته همه اهداف تعیین شده را محقق سازد ولی به جرات میتوان گفت جهتگیری و مسیری که انتخاب کرده کاملاً درست و قابل دفاع است. مهمترین شاخصه این مسیر که متخذ از تدابیر مقام معظم رهبری است همانا پرداختن به کارهای عمیق و ماندگار است که تلاش میکند تا این مهم در همه کارها و برنامهها مورد توجه جدی قرار گیرد.رهبر معظم انقلاب اسلام دوران دفاع مقدّس را یک گنج حقیقی میدانند به نظر شما چقدر این گنج استخراج شده است و اصلاً وظیفه استخراج آن به عهده چه کسانی است و از همه مهمتر آنچه استخراج میشود چگونه باید مورد استفاده قرار گیرد.تا مادامی که ما یک بازخوانی درست و دقیقی از حوادث دوران دفاع مقدّس نداشته باشیم نمیتوانیم معلوم کنیم که از این گنج چه میزان استخراج شده است، به عبارت دیگر در این پرسش و پاسخ مجال آن نیست که لایهها و رگههای پنهان این گنج فرو خفته در دل تاریخ و خاطرات و حوادث را بیان کنیم بلکه اساساً امکانپذیر نیست چرا که خاطرات هر کس در نزد خود آن فرد محفوظ است و تا مادامی که افراد سخن نگویند چیزی کشف و استخراج نمیشود.فرهنگ دفاع مقدّس میتواند هم اهداف افراد جامعه را اصلاح کند و هم راه وصول به آن اهداف را، چرا که این فرهنگ مبتنی است بر کششهای فطری و طبیعی انسانها و همین امر میتواند حیات معنوی آحاد جامعه را تضمین کند به نحوی که منتهی به صلاح دین و دنیای آنها بشود و همین طور است وضع اسناد و مدارک و تازه این گام نخست و ابتدایی کار است، چرا که در مدارج بالاتر ارزیابی حوادث با اسناد به روشهای انضمامی یعنی کمک گرفتن از اسناد و اقوال باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین در چنین منظومه فکری و عملی همواره مطالب بسیاری در ابهام باقی میماند که باید به آن پاسخ داد. این ممکن نیست مگر آن که با حفظ شالودهها و اصول دست به ساختار شکنی بزنیم و روشهای جدیدی را ابداع و خلق کنیم. تاکنون روشهای ما در پرداختن به این گنج نهفته عموماً معطوف به روشهای نقلی و توصیفی بوده و کمتر وارد عرصههای عقلی و نقد شدهایم. به هر تقدیر در یک معدن بزرگ طلا، همواره هزاران خروار سنگ و خاکی که در مقایسه با طلا کم ارزشتر هستند وجود دارد لذا برای کشف مسائل غامض و پیچیده جنگ، باید با دید جدیدی بازخوانی صورت گیرد و در این راه از هر گونه تلاش انتخابی و عقلانی برای کشف آن حقائق مسلم و استخراج قوانین حاکم بر آن پدیدههای برخاسته از اراده انسانهای والا نهراسیم و البته این وظیفه همگانی است.تاثیر فرهنگ نورانی دفاع در اصلاح رفتارهای جامعه را بیان نمایید.فرهنگ دفاع مقدّس میتواند هم اهداف افراد جامعه را اصلاح کند و هم راه وصول به آن اهداف را، چرا که این فرهنگ مبتنی است بر کششهای فطری و طبیعی انسانها و همین امر میتواند حیات معنوی آحاد جامعه را تضمین کند به نحوی که منتهی به صلاح دین و دنیای آنها بشود و آنها را برای نیل به سعادت و عنایات الهی یاری کند آن گونه که موجب سعادت شهیدان شده است انشاءالله.در پایان استدعا دارد با توجه به احاطه جنابعالی بر مباحث مرتبط با دفاع مقدّس مواردی را که میتواند در ارتقاء نشریه شمیم عشق تاثیر داشته باشد بیان نمایید.با تشکر از همه دستاندر کاران نشریه و عزیزانی که در نشریه زحمت میکشند به نظر میرسد خوب است نشریه مسئله چالشهای پیش روی جوانانی که میخواهند در زمان حاضر، در فضا و شمیم دفاع مقدّس تنفس کنند را بیشتر معرفی و راه انطباق شرایط کنونی با ارزشهای دوران دفاع مقدّس را بیشتر کالبد شکافی کند بویژه آن که انسانها برای سعادت اخروی چارهای جز این ندارند که از نشئه دنیا عبور کنند. انشاءالله موفق باشید.منبع:شمیم عشق
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 338]