تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت ها فاسد باشد، بركت از ميان مى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803893437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روایتی تراژیک از تاریخ استبداد


واضح آرشیو وب فارسی:برترینها: به بهانه نمایش «خواجه نظام الملک» روایتی تراژیک از تاریخ استبداد نویسنده و کارگردان نمایش «خواجه نظام الملک» می​کوشد تا روایت و مضمونی تاریخی را با بیانی مدرن و امروزی روی صحنه جان ببخشد. تاریخ ایران با دو نکته بغرنج روبه رو بوده که هر یک دیگری را تکمیل می​کردند، اولی شرایط استبدادی و حکومت خودکامه بوده​است و دومی بحران جانشینی و افق کوتاه قدرت و رعیت. هر دوی این موارد ناشی از آن بوده که نه شخص حاکم و نه جامعه به حدودی از قانون محدود نمی​شدند و لذا شخص حاکم سلطه را شخصی و تنها بر عهده داشته است.در چنین شرایطی توسعه، دیوانسازی و تشکیل پایگاه​های مدنی ناممکن بود، چرا که همه این​ها قدرت کم نظیر شخص شاه را محدود می​کرد و از نفوذ او در کوچکترین تصمیمات می​کاست، به همین سبب بوده است که وزیر کشی،پسر کشی و برادر کشی امری همیشگی و سقوط  یک فرد از اشرافیت به فقر یا ترقی​اش از فقر به اشرافیت در کمترین زمان و دلیل، بسیار متداول بوده است.

آنچه مصیبت و افول شخصی چون خواجه نظام الملک را سبب شد، همین مسائل بود. خواجه نظام در پی دیوان سازی، تحکیم پایه​های مدنی و اجتماعی مستقل از طریق نظامیه​ها و کرسی​های علم و ادب و عرفان بود، اما فعالیتش شورش علیه شخص شاه تلقی شد. نمایش «خواجه نظام الملک» نوشته و کار شکرخدا گودرزی بسیار به واقعیت این موضوع نزدیک شده است. گودرزی به سیاق ترازدی نویسان قدیم از یک واقعه تاریخی بخشی را که وحدت کنش ایجاد کند، وام گرفته اما به جای شروع کار از نزدیکی پایان و بحران ماجرا - به سبک تراژدی - سی سال را روایت می​کند و از این جهت در کلیت اثر خود از مرزهای تراژدی به روایت​های حماسی یا به بیانی جدیدتر تصویر سازی​های رمان​های تاریخی نزدیک می​شود و یادآور درام​هایی است که بیشتر در بستری تاریخی - روایی رخ می​دهند و از رمان وام گرفته​اند. اما باز در مقابل چنین کلیتی گودرزی با ایجاد صحنه​های کوتاه، کنش​های مداوم و پیشبرنده و بیان نسبتاً موجز در هر صحنه توانسته که دیالوگ و کنش نمایشی ایجاد کند و درام را در جزئیات چنان رعایت کند که ضرباهنگ درست یک اثر دراماتیک اتفاق بیفتد و کنش زبانی نه در سطحی روایی، بلکه کاملاً در اندازه​های یک اثر دراماتیک رشد یابد.

«خواجه نظام الملک» از جمله آثاری است که در کلیت کلاسیک است، اما توانسته در تکنیک​های اجرایی و جزئیات نگارش متن مدرن باشد. فرم آن هم حس زنده یک تئاتر کامل و تازه را در خود دارد. صحنه​هایی که گودرزی نوشته اغلب کوتاه هستند و در خیلی مواقع با طمأنینه و وقار به صحنه بعدی متصل می​شوند. همین کوتاهی صحنه الزام وجود دکوری کارکردی و چند منظوره را ایجاد کرده. دکور کار که از بهترین کارهای چند سال اخیر سیامک احصایی است. او در طراحی دکور توانسته با کارکردی چندگانه در اتصال صحنه​ها به هم و حفظ ضرباهنگ کار تأثیر مهمی داشته باشد.رنگ و شاکله دکور از سوی دیگر خیلی زود به مانند موسیقی مخاطب را در فضای تاریخی کار قرار می​دهد و در این امر حتی از نمایشنامه هم پیشتازتر عمل می​کند. میزانسن​های گودرزی در بیشتر موارد متحرک و چند گانه​اند و از درون تحلیل شخصیت و موقعیت آن در درام بیرون آمده​اند. نبود ترکان، سوگلی پادشاه و دشمن خواجه در جلوی صحنه و حضور مداوم خواجه در پیشانی صحنه نشان از آشکارگی خواجه و شفافیت او و پنهانی و مرموزی انگیزه​های ترکان خاتون دارد.آنچه در لحظاتی درام را معطل می​کند تکیه بیش از اندازه به نقض گویی و فلسفه بافی در زبان درام است که با وجود تبدیل شدن به دیالوگ در بسیاری موارد، در برخی از صحنه​ها نوعی از نقض گویی و شیرین گفتاری را می​نماید که با وجود زیبایی گاه از ایجاز ظریف و سرعت نمایش کم می​کند. نقصان دیگر که بیشتر به بازی بر می​گردد، در صحنه​های دونفره ترکان و ارسلان خاتون مادر شاه خودنمایی می​کند. به نظر می​رسد صحنه​ها با وجود نمادهای خوب و شاکله توجیه کننده در نمایش بیشتر غلو آمیز بازی می​شوند و مدام بدجنسی و بد خواهی را بازی می​نند به​جای این که با روندی طبیعی به توجیه​گری کامل درام اکتفا شود.

نمایش خواجه نظام اثری معاصر است نه به این لحاظ که زبانی روان یا تکنیک هایی مدرن در آن به خوبی و دقت لحاظ شده، بلکه به این دلیل که نمایشی است با جهانی دارای مساله که فضای خود را تبدیل به مشغولیت ذهنی مخاطب می​کند و جهالت حاصل از جامعه استبداد زده را به وضوح - خاصه در شخصیت جعفرک و پیشخدمت و حتی شخص پادشاه- نشان می دهد. نمایش «خواجه نظام الملک» به رقم مدت طولانی اش - در نسبت با نمایش های متداول امروز- دغدغه زمان را از مخاطب می​گیرد و با روندی که کمتر دچار اختلال می​شود- به جز در مواردی از زبان و همچنین نا همسانی برخی بازی​ها که اشاره شد- مخاطب را در خود حل و تراژدی درونش را به آشکاری منتقل می​کند.منبع: خبرآنلاین





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترینها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن