تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803374659




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انسجام اسلامی و ضرورت تدوین منشور وحدت اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
انسجام اسلامی و ضرورت تدوین منشور وحدت اسلامی
انسجام اسلامی و ضرورت تدوین منشور وحدت اسلامی انسجام اسلامى انسجام يعنى يكپارچگى و هم آهنگى و با هم جور شدن .انسجام اسلامى هم يعنى ملت‏هاى مسلمانان با هم همراه ، يكپارچه و هماهنگ باشند . در هر نظام اجتماعى يك مسأله وجود دارد و آن انسجام اجتماعى است . جامعه از انسان‏ها تشكيل مى‏شود و انسان‏ها با هم به وسيله‏ى يك عامل پيوند مى‏خورند كه آن عامل بايد مورد مطالعه قرار گيرد. پيدايش جامعه به اين است كه انسان فردى كه تنازع بقاى فردى دارد ، تبديل شود به واحدى از يك موجود زنده‏ى بزرگ تر به نام جامعه . همان طورى كه سلول‏هاى بدن ما نسبت به ما واحدى هستند كه تنازع بقاى فردى آن‏ها در سيستم يك موجود پرياخته حل شده ، همين حالت را بايد افراد جامعه نسبت به جامعه پيدا كنند . هر فرد براى بقاى خويش در يك سيستم تنازع بقا قرار دارد ؛ يعنى غذا خوردن در روند تنازع بقاى اوست؛ خوابيدن ، استراحت كردن و تمام كارهايى كه انجام مى‏دهد ، در رابطه با اين است كه مى‏خواهد باقى بماند . اما فرد ، يك تنازع بقاى ديگر هم دارد كه تنازع بقاى اجتماعى است . وجود جامعه يك تنازع بقاى بزرگ دارد كه تنازع بقاى افراد جامعه به تنازع بقاى اجتماعى گره مى‏خورد و گاه در آن حل مى‏شود ؛ يعنى فرد دست از بقاى خود براى بقاى جامعه مى‏شويد و اين امرى طبيعى است . اگر فرد به سلولى از جامعه تبديل شد ، به طور طبيعى اين حال را پيدا مى‏كند كه اگر حيات جامعه اقتضا كرد ، حيات خويش را به آن تقديم كند و جان دهد تا جامعه بماند. اگر فرد در اين گذشت و ايثار ترديد نمود ، هنوز عضو جامعه نشده است . بلوغ اجتماعى يعنى اين كه انسان احساس عضويت در جامعه كند و معنى عضويت در جامعه يعنى فدايى جامعه شدن و بدون بقاى جامعه ، نتواند خود را قبول نمايد و اصلا قبول نكند ؛ يعنى جزو روند بلوغ يك فردهست كه به جايى برسد كه حيات خودش را به راحتى سپر بلاى بقاى جامعه كند ؛ همان گونه كه ميليون‏ها سلول در هنگامه‏ى خطر براى جان فرد ، فداى بودن وى مى‏شوند.گوشه‏اى از چشم يا دست كه زخم مى‏شود ، بسيارى از سلول‏ها فدا مى‏شوند. اين روال براى سلول‏ها قابل قبول است . وقتى انسان‏ها جامعه‏اى را به وجود مى‏آورند ، همين حالت در آن‏ها پيدا مى‏شود فرد در آن تنازع بقاى جمعى كه مورد توجه جامعه است ، ديگر به تنازع بقاى فردى نمى‏انديشد.اين كه جامعه‏ى ما « شهيد » مى‏دهد ، به اين علت است كه تنازع بقاى جمعى ، نيروى محركه‏ى تنازع بقاى فردى است . آن تنازع بقاى جمعى كه پيدا مى‏شود ، بايد يك فلسفه‏ى وجودى داشته باشد . آن عامل پيوند چيست ؟ جامعه به وسيله‏ى هدف مشتركى كه دارد ، تنازع بقا پيدا كرده ، تبديل به واحد مى‏شود.آن‏هايى كه مى‏خواهند پايه‏هاى جامعه را پى ريزى كنند و به جامعه انسجام دهند ، بايد به دنبال پايه‏اى براى جامعه باشند و يك انسجام اجتماعى كه بر اساس يك پايه از پايه‏هاى فطرت باشد ، پديد آورند.اسلام عزيز مايه‏ى پيوند جامعه‏ى اسلامى و ايجاد انسجام اسلامى است . انسان فطرتا خدا پرست است و فطرت آدمى او را در مسير تسليم شدن در برابر حق به حركت در مى‏آورد و جامعه‏ى اسلامى با مايه‏ى بندگى خدا به وجود مى‏آيد؛ كه در اين مايه‏ى بندگى ، هم عدالت و هم مساوات وجود دارد و همين ارتباط با خدا ، عميق‏ترين نهادهاى درونى انسان است .خدا و لا اله الا الله مايه‏ى وحدت مى‏شود و ارتباط با خدا موجب انسجام مى‏گردد ، و در نتيجه مردم به هم نزديك مى‏شوند و انسجام اسلامى شكل مى‏پذيرد.آن‏ چه ما به آن فرا خوانده شده‏ايم ، « انسجام اسلامى » است . مقام عظماى ولايت ، حضرت آيت الله العظمى خامنه‏اى عزيز در روز اول فروردين 1386 در مشهد مقدس فرمودند : « افراد به جايى مى‏رسند كه حيات خود را سپر بلاى بقاى جامعه مى‏كنند و تنازع بقاى فردى در تنازع بقاى اجتماعى حل مى‏گردد و هيچ قدرتى قادر به شكستن قدرت اين جامعه‏ى اسلامى نيست . » بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران ، حضرت امام خمينى - قدس سره - مى‏فرمودند : « اين معنا را بايد نصب العين خودتان قرار بدهيد كه ما تا با هم هستيم ، مسلمين تا " يد واحد " هستند ، و همين مسلمين كم جمعيت و پشتوانه‏ى بزرگ الهى ، اين‏ها اگر با هم باشند ، اين ملت اگر با هم باشند ، هيچ قدرتى نمى‏تواند او را بشكند . » مورچگان را چو بود اتحاد شير ژيان را بدرانند پوست بايد اختلاف سليقه‏ها را كنار گذاشت ، از كج فهمى‏ها و بى اطلاعى‏ها بيرون آمد ، بر سوء تفاهم‏ها چشم بست ، بر نقاط مشترك و بر اصول پاى فشرد و انسجام اسلامى را در جهان شكل داد .مقام معظم رهبرى در تاريخ 17/1/1386 در جمع كارگزاران و دولتمردان جمهورى اسلامى ايران فرمودند : « ما اگر بخواهيم اتحاد ملى و انسجام اسلامى تحقق پيدا كند ، بايد بر اصولى كه بين ما مشترك است ، تكيه كنيم ؛ نبايد خودمان را سرگرم فروعى بكنيم كه مورد اختلاف است . » سخن از انسجام با ملت‏هايى كه هم سود مى‏باشند ، به معناى آن است كه مشتركات در ميان آنان به جهاتى تقويت شده است ؛ هر چند كه در مسايلى چون زبان و قوميت از مشتركات بهره‏مند نباشند و از آن سود نبرند . پس بايد بر مشتركات پاى فشرد و مانع نزاع بر سر فرعيات شد .تفكر انسجام اسلامى به معناى آن است كه ملت‏هاى مختلف اسلامى با همه‏ى تنوع و اختلافات روشى و تجربه‏اى ، مى‏توانند از الگوهاى مشتركى استفاده كنند و در راستاى منافع مشترك حركت نمايند . براى رسيدن به اين هدف ، بايد از واگرايى و عوامل ايجاد آن كاست و به علل و عوامل وحدت آفرين و همدلى و همگرايى افزود.اگر ملت‏هاى منطقه ، انسجام اسلامى خويش را تقويت كنند ، عوامل تفرقه افكن نمى توانند براى واگرايى جمعى اين ملت‏ها كارى از پيش ببرند و نتيجه آن مى‏شود كه در پرتو اين انسجام ، ملت‏هاى مسلمانان از همگرايى سود برده ، براى رسيدن به آرامش و آسايش از توان و ظرفيت يكديگر بهره‏مند مى‏شوند . اين وظيفه‏اى است كه دين اسلام و قرآن مجيد بر گردن مسلمانان نهاده است . با آن كه روش‏ها و فرهنگ‏هاى هر ملتى در يك سرزمين و كشور با سرزمين و كشور ديگر متفاوت است ، ولى به جهت مشتركات كلان فرهنگى و هدفى ، مى‏توانند و بايد از انسجام برخوردار باشند تا جلوى نفوذ دشمن را بگيرند و بر عزت الهى خويشتن در جامعه‏ى بشرى بيفزايند . بسيارى از گزاره‏هاى قرآنى ، تبيين كننده‏ى عوامل انسجام اسلامى است ؛ چنان كه بسيارى از آموزه‏هاى دستورى قرآن نیز در اين راستا قابل تحليل و تبيين است . قرآن ، همه‏ى كسانى را كه شهادتين را بر زبان جارى كرده و اسلام را با حقيقت جانشان پذيرفته باشند ، مؤمن و مشمول حكم انسجام اسلامى مى‏داند ؛ يگانگى و انسجامى كه در سايه‏ى وحدت عقيده و باور پديد مى‏آيد . اگر ما تابع قرآنيم كه هستيم ، بايد به اين عوامل توجه كنيم و انسجام اسلامى را در جامعه‏ى مسلمانمان شكل و رونق دهيم . از اين رو بايد بر اصول پافشارى نماييم ، به ريسمان الهى چنگ بزنيم ، حقوق برادرى را رعايت كنيم ، دنبال عيب جويى از ديگران نباشيم ، از زشتى و گناه دور شويم ، امر به معروف و نهى از منكر نماييم و با همين مبنا خانواده‏ى بزرگ مسلمانان را شكل دهيم ، تا در اثر اين انسجام بزرگ ، سلطه‏ى بيگانگان و استعمارگران را بر چينيم . در اين هدف وارسته ، لازم است ملت‏ها و دولت‏ها با تمام وجود تلاش نمايند ؛ چنان كه مقام عظماى ولايت حضرت آيت الله العظمى خامنه‏اى عزيز فرمودند : « انسجام اسلامى در يك وجه ، خود ناظر به همه‏ى دنياى اسلامى است ؛ بايد با هم منسجم باشند ؛ بايد به يكديگر كمك كنند ؛ هم دولت‏هاى اسلامى ، هم ملت‏هاى اسلامى ؛ و دولت‏هاى اسلامى در استفاده از ظرفيت ملت‏هاى اسلامى براى ايجاد اين وحدت بزرگ ، مى‏توانند سهم و نقش داشته باشند . » دولت‏ها مى‏توانند تفرقه‏ها را به محبت و وفادارى به يكديگر و ايجاد اخوت در بين صفوف مسلمين تبديل نمايند . ملت قادرند كه با مهر و وفا ، دل‏ها را به هم نزديك كنند ، بر جدايى‏ها خط بكشند ، زشتى‏ها را به زيبايى مبدل سازند ، و به « انسجام اسلامى » شكل دهند .ما قصه‏ى سكندر و دارا نخوانده‏ايماز ما به جز حكايت مهر و وفا مپرس‏پيامبر اعظم (ص) ، پيامبر رحمت و محبت بودند ؛ امت خود را نيز به اين سو فرا خواندند ، تا در پرتو بهره گيرى از اوصاف الهى دين خدا ، پيوند آن ملت‏ها مستحكم شده ، جهان اسلام رونق گيرد .ضرورت انسجام اسلامى براى تبيين هرچه بيش‏تر ضرورت انسجام اسلامى در جهان امروز ، لازم است ترسيمى از جغرافيايى مذهبى و پراكندگى جمعيتى تسنن وتشيع در ايران و جهان داشته باشيم .اهل سنت ايران فقط از دو مذهب شافعى و حنفى هستند و ما در ايران ، تقريبا حنبلى و مالكى نداريم . مناطق مسكونى پيروان مذهب شافعى ؛ به ترتيب استان‏هاى كردستان ، آذربايجان غربى ، كرمانشاه و هرمزگان است . بخش اندكى از آن‏ها نيز در جنوب فارس – شهرهای لار و لامرد - و طالش زندگى مى‏كنند . مناطق مسكونى پيروان مذهب حنفى ؛ به ترتيب استان‏هاى سيستان و بلوچستان ، گلستان و خراسان رضوى ، شمالى و جنوبى است .در جهان ، مناطق شرقى و شمالى ايران - يعنى آسياى ميانه ، تركمنستان ، قزاقستان ، قرقيزستان ، ازبكستان ، روسيه و تاتارستان - و قسمتى از غرب ايران - يعنى بخشى از وسط عراق ، قسمتى از سوريه و تركيه تا فلسطين - حنفى مذهب هستند . اما قسمت شمال غربى ايران ، شمال عراق ، كردهاى عراق ، تركيه و سوريه تا شمال غرب ، چچن و اينگوش و بخشى از مصر ، شافعى هستند . همچنين در شرق دور - يعنى در مالزى و اندونزى - بيش از دويست ميليون نفر شافعى مذهب زندگى مى‏كنند و بخشى از شافعى‏ها نيز در آفريقا هستند.مالكى مذهب‏ها غالبا در آفريقا كثرت جمعيتى دارند ، ولى جايگاه اصلى پيروان مذهب احمد بن حنبل در عربستان و بعضى از كشورهاى حاشيه‏ى خليج فارس است . البته كشورهاى خليج فارس ، آميزه‏اى از مذاهب مختلف هستند . براى مثال ، در عمان مذهب ابازيد رواج دارد كه از رسوبات خوارج است ؛ گرچه در عصر كنونى تحولات زيادى در عقايد آن‏ها رخ داده است و هم اكنون از خوراج تبرى مى‏جويند.اما تمركز شيعيان در مناطق مختلف جهان درصد جمعيتى شيعيان آذربايجان ، بيش از درصد جمعيتى شيعيان ايران است و نزديك نود درصد مردم آذربايجان شيعه هستند. در بحرين ، جمعيت اصلى مسلمانان را شيعيان تشكيل مى‏دهند . پنجاه و پنج درصد مسلمانان عراق از شيعيان هستند . مردم يمن ، لبنان ، افغانستان و پاكستان نيز درصدهاى متفاوتى از شيعيان دارند . در حدود يك پنجم از جمعيت يك ونيم ميلياردى مسلمانان جهان را شيعيان تشكيل مى‏دهند . جمعيت عظيم مسلمانان و پراكندگى جمعيتى آنان در حساس‏ترين نقاط تاكتيكى و استراتژيكى دنيا و تهديدهايى كه كيان و هويت اسلام را به چالش كشانده است . ضرورت وحدت و انسجام اسلامى را در جهان امروز ايجاب مى‏نمايد. اگر جمعيت يك و نيم ميلياردى مسلمانان ، از هر فرقه و دسته و گره از شيعه و سنى ، با هم متحد و همراه و همگام شوند ، دنياى استكبار را به پهنه‏ى نيستى مى‏برند .امام خمينى (ره) كه منادى وحدت بين مسلمين بودند ، به همين علت و براى رساندن قدرت مسلمانان به اوج عزت و اقتدار فرمودند : « بر علماى دين كه وارثان پيامبر هستند ، فرض و واجب است كه موقعيت حساس جهان اسلام و نقشه‏هاى شوم و خطرناك دشمنان را دريابند ، با عوامل تفرقه و اختلاف به طور جدى مبارزه نمايند ، نقشه‏هاى شوم دشمنان را براى مسلمين تشريح كنند و همه‏ى آن‏ها را براى دفاع از اسلام و مبارزه با شرك و استكبار جهانى بسيج نمايند . » اگر علماى اسلام به اين وظيفه و تكليف شرعى خويش عمل نمايند ، چه قدرتى از قدرت مسلمانان در جهان به وجود مى‏آيد ؟ آيا كسى قادر است كه اين عظمت را بشكند ؟ شاخه‏هى نازك و جدا از هم را به راحتى مى‏توان شكست ، اما اگر همان شاخه‏ها در كنار هم قرار گيرند و جمع منسجمى را به وجود آورند ، آيا كسى مى‏تواند آن‏ها را بشكند ؟ علت تسلط استكبار جهانى بر برخى از كشورهاى اسلامى ، تفرقه‏ى مسلمانان است . اگر انسجام اسلامى شكل پذيرد ، ديگر امريكا و انگليس و ايادى آنان و صهيونيسم جهانى قادر به كشتن مسلمان‏هاى عراق و افغانستان و لبنان و فلسطين نخواهند بود . اتحاد ملت ايران در نبرد هشت ساله ، قداستى از اين ملت را در نگاه دشمنان اسلام و ايران ترسيم كرده است كه آنان از رويارويى با مردم ايران واهمه دارند . امت اسلامى مى‏تواند در جهان امروز چنين قداست و اقتدارى را ترسيم نمايد . پس بايد از پهنه‏ى شعار پا را فراتر بگذاريم و وارد گود شويم . دنياى استكبار توطئه‏ى گسترده‏اى براى شكستن قدرت مسلمانان طرح ريزى كرده است . وظيفه‏ى ما امروز چيست ؟ براى مبارزه با طرح تفرقه و اختلاف اندازى دشمن در بين صفوف مسلمين ، چه بايد بكنيم ؟ مقام معظم رهبرى حضرت آيت الله العظمى خامنه‏اى عزيز فرمودند : « در مقابل چنين توطئه‏اى نبايد فقط به شعار وحدت اسلامى بسنده كرد ، بلكه بايد با اقدامات عملى زمينه‏ى وحدت بيش از پيش را در جهان اسلام به وجود آورد. » راه عملى براى مبارزه با اين مشكلات و مصائب دنياى اسلام و رفع اختلافات و زمينه‏سازى براى ايجاد وحدت و انسجام اسلامى ، تهيه و تدوين منشور وحدت اسلامى است.منشور وحدت اسلامى رهبر معظم انقلاب اسلامى در تاريخ 17/1/1386 در روز ميلاد حضرت ختمى مرتبت محمد بن عبدالله (ص) و در جمع کارگزاران نظام و سفراى كشورهاى اسلامى ، در حسينيه‏ى امام خمينى (ره) فرمودند : « علاج اصلى ، داروى اصلى براى امروز دنياى اسلام ، داروى اتحاد است . بايد با هم متحد بشوند . علما و روشنفكران اسلام بنشينند و منشور وحدت اسلامى را تنظيم كنند . منشورى تهيه كنند تا فلان آدم كج فهم متعصب وابسته‏ى به اين يا فلان يا آن فرقه‏ى اسلامى ، نتواند آزادانه جماعت كثيرى از مسلمانان را متهم به خروج از اسلام كند ؛ تكفير كند . تهيه‏ى منشور جزو كارهايى است كه تاريخ امروز از روشنفكران اسلامى و علماى اسلامى مطالبه مى‏كند . اگر شما اين كار را نكنيد ، نسل‏هاى بعد از شما مؤاخذه خواهند كرد .» همت بلند دار كه مردان روزگاراز همت بلند به جايى رسيده‏انداين فراخوان در سالى كه به نام « اتحاد ملى و انسجام اسلامى » نام گذارى شده ، از اهميت مضاعفى برخوردار است . مسلمانان ، بزرگ‏ترين و بى‏بديل‏ترين سرمايه‏ى وحدت - يعنى اسلام ، قرآن ، پيامبر اعظم (ص) و كعبه - را در اختيار دارند . امت بزرگ اسلامى ، با بيش از يك و نيم ميليارد نفر جمعيت ، نزديك به يك سوم كشورها را به خود اختصاص داده ، در پنج قاره‏ى جهان سكونت دارند . بخش قابل ملاحظه‏اى از بازار جهانى و بزرگ‏ترين منابع انرژى و سوخت نيز در اختيار جهان اسلام است . حج ، نماز، روزه و جهاد ، از ديگر مؤلفه‏هاى وحدت بخش امت اسلامى است . موقعيت ژئوپلتيك و ژئواستراتژيك برخى از كشورهاى اسلامى در جهان ، مزيد بر علت‏هاى شمرده شده و عاملى مؤثر در مسير ترسيم وحدت اسلامى و تدوين منشور آن است .انديشمندان و نخبگان جهان اسلام با بهره‏گيرى از اين قدرت و زمينه ، بايد با اهتمام و سعى فراوان ، گام‏هاى اساسى خويش را براى تدوين منشور وحدت اسلامى بردارند و نقش بايسته‏اى براى تحقق خواسته‏ى مقام معظم رهبرى ايفا نمايند .در تدوين منشور وحدت ، بايد نكاتى مورد توجه و ملاحظه قرار گيرد : 1. منشور بايد جامع افراد و مانع اغيار باشد ؛ يعنى همه‏ى مذاهب و فرقه‏هاى اسلامى ، اقليت‏ها و اقليم‏هاى اسلامى را در بر گيرد و در آن بر حقوق مشترك همه‏ى مذاهب و فرقه‏هاى اسلامى تأكيد شود ؛ 2. در منشور بايد رشد و پيشرفت تمامى مسلمانان در نظر گرفته شود و راه حل‏هاى مطرح شده در آن بتواند آسيب‏هاى موجود را از پيش رو بردارد ؛ 3. منشور بايد بر اساس مشتركات فرق اسلامى تدوين گردد و قرآن مجيد و آموزه‏هاى آن ، مبناى كار تدوين منشور وحدت اسلامى از سوى عالمان فرهيخته ، دانشمندان درجه يك فرق اسلامى و نخبگان جهان اسلام و روشنفكران بيدار و بصير قرار گيرد ؛4. تلاش متوليان تدوين در منشور وحدت ، بايد تبليغ و شناساندن اسلام ناب به جهانيان باشد ؛5. برجسته كردن ديدگاه‏هاى اسلام درباره‏ى بسيارى از مباحث مطرح شده در جهان امروز ؛ براى تبيين نقاط قوت اسلام ، پاسخ دادن به شبهه‏هاى جارى در جوامع بشرى ، تحكيم پايه‏هاى اعتقادى مسلمانان و تقويت نقاط مشترك براى رشد وحدت جامعه‏ى اسلامى ، بايد مورد توجه جدى تدوين كنندگان منشور قرار گيرد ؛ 6. براى تشكيل يك جبهه‏ى متحد اسلامى در راستاى دفاع از مظلومان جهان اسلام در رويارويى با ظلم و ستمگران و ايجاد بازار مشترك كشورهاى اسلامى در مسير دفاع از توسعه و رونق اقتصاد ملل مسلمان ، بايد تلاش شود؛7. از مداخله در امور يكديگر با راهبرد مسالمت آميز و نيز از سياست‏هاى راديكال و تنش آميز ميان كشورهاى اسلامى بايد پرهيز شود ؛ 8. تلاش براى اتخاذ وحدت رويه و سياست‏هاى هماهنگ در مجامع جهانى و دفاع از حقوق مسلمانان و سرزمين‏هاى اسلامى در آن مجامع ، بايد در منشور وحدت اسلامى مورد توجه جدى قرار گيرد ؛9. راه اندازى كرسى‏هاى نظریه پردازى ، گفت و گو ، جدال احسن ميان نخبگان و انديشمندان درباره‏ى مشتركات و ساز و كارهاى تقويت و كارآمدى آن‏ها در عين احترام به عقايد و انديشه‏هاى يكديگر ، بايد در منشور مورد عنايت باشد؛10. برخوردارى از طرح و نقشه‏ى مشخص در جهت مقابله با چالش‏هاى فراروى مسلمانان جهان و كشورهاى اسلامى ، جزو ملزومات ترسيم و تدوين منشور وحدت است ، كه بايد در منشور مورد عنايت و توجه عميق و جدى قرار گيرد .مقام معظم رهبرى از تدوين منشور وحدت اسلامى به عنوان مطالبه‏اى تاريخى سخن به ميان آورده‏اند . در ذات روابط بين مسلمانان و شكل گيرى انسجام اسلامى ، نوعى پيوستگى و اتحاد بالقوه وجود دارد . دين اسلام ، دين برادرى و برابری است . تعاليم اسلام و سيره‏ى بزرگان دين نيز جملگى در سايه‏ى اين پيوستگى و انسجام معنا مى‏يابد . در زيربنا و عمق جوامع اسلامى ، عطش تطابق ميان تعاليم دين و رفتار مسلمانان ، روز به روز بيش‏تر مى‏شود. انقلاب اسلامى اين عطش را در ميان مسلمانان افزايش داد . در اين برهه، سخن از اين مطالبه‏ى تاريخى از زبان مقام معظم رهبرى ، نشان از حسن درايت معظم له براى پاسخ گويى به مهم‏ترين نياز دنياى اسلام و علاج واقعى تمام مشكلات مسلمانان دارد . اگر علما و روشنفكران مسلمان به اين نداى حكيمانه پاسخ مثبت دهند ، بزرگ‏ترين خدمت را به جامعه‏ى بشرى و جهان اسلام نموده و مقدمات نابودى استعمارگران و سلطه طلبان دنيا را فراهم كرده‏اند . در پرتو اين تلاش ، « اسلام » نيز عزت بيش‏ترى يافته ، نگاه مردم جهان به كامل‏ترين دين الهى ، مثبت و زيبا مى‏شود . مسلمانان نيز با يك انسجام بزرگ ، امت واحد جهانى را شكل مى‏دهند . بنابراين ، ديگر سخن از من و ما ، زبان و قوميت و جغرافيا، اين گروه و آن گروه ، و اين مذهب و آن فرقه نيست . زان كه ما از سينه ، جان گم كرده‏ايمخويش را در خاكدان گم كرده‏ايم‏ مسلم استى ، دل به اقليمى مبندگم مشو اندر جهان چون و چندمى نگنجد مسلم اندر مرز و بوم‏در دل او ياوه گردد شام و روم‏ دل به دست آور كه در پهناى دل‏مى‏شود گم اين سراى آب و گل‏عقده‏ى قوميت مسلم گشوداز وطن آقای ما هجرت نمود تا ز بخشش‏هاى آن سلطان دين‏مسجد ما شد همه روى زمين‏ هر كه از قيد جهات آزاد شدچون فلك در شش جهان آباد شد





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 494]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن