تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت را نزد خويش ناپسند مگردانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799339351




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضرورت الگوی فقه سیاسی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ضرورت الگوی فقه سیاسی
فقه سياسي
 سیاست مقوله جدیدی در فقه نبود اما پس از انقلاب با سوالات بیشتر و در بعض احوال با اشکالاتی در عرصه عمل مواجه شد و یا نیاز به موشکافی بیشتری داشت که لزوم توجه بیشتر به این قسمت فقه را ایجاب می نمود.یکی از مشخصه های اصلی مذهب تشییع، پیروی از سیره انبیاء و معصومین است که معنای لفظ شیعه هم به همین معنا دلالت دارد.فقهاء بر این اساس می کوشند تا بر اساس منابع متقن، احکام الهی را از گفتار و رفتار معصومین(ع) استخراج و حکم مقتضی را بیان کنند.فقهاء در طول سالیان و با زحمات بسیار کوشیده اند تا با اجتهاد پویا، جوابگوی مسایل نوظهور مردم در عرصه های گوناگون زندگی باشند و از همین رو دامنه مسایل فقهی با تکثر علوم و گسترده شدن عرصه های جدید از زندگی، وسیع تر خواهد شد.بعد از انقلاب با بروز مسایل جدیدی در عرصه حکمرانی و روابط حاکم با مردم و نقش مردم در حکومت و حق وتکلیف مردم و مسولین، نیاز به باب های جدید و بدیعی در فقه احساس شد که می توان از آن به فقه سیاسی تعبیر کرد.تاکید امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی بر اینکه ولایت فقیه امتداد حکومت انبیاء و اوصیاء است، لزوم الگو گیری از روش حکمرانی پیامبر اکرم (ص) و امیر المومنین علی (ع) را دوچندان کرد همانطور که مقام معظم رهبری نیز همواره بر الگو گیری از دوران معصوم(ع) توجه داشته و از باب نمونه می توان به صحبت های ایشان در طبقه بندی عوام و خواص و نقش آنها در واقعه عاشورا و تطبیق با مسایل جاری نظام مطرح کرد. البته در این بین باید به سوء تفسیر ها و سوء رفتارهای بعضی کج اندیشان از متحجران و دگر اندیشان اشاره کرد که همواره روحانیت و در راس آنها امام خمینی و شاگردانش مانند شهید مطهری و دکتر بهشتی در مقابل تفسیر نادرست و مغرضانه آنها، موضع گرفته و به روشنگری می پرداختند.نمونه، گروهک منحرف منافقین با استفاده از بخش هایی از تفسیر آیت الله طالقانی و نوشته های دکتر علی شریعتی سعی در القای افکار انحرافی خویش و ارایه شیوه حکومتی مورد نظر خود داشتند.البته باید اذعان کرد در زمان فعلی نیز به علت روشن نبودن تمام زوایای فقه سیاسی و روش حکمرانی نبوی و علوی، تعدادی به فراخور اوضاع و احوال کوشیده اند تا با دست گذاشتن بر یک بخش از رفتار معصومان(ع)، برای رفتار خود، وجهی شرعی درست کنند، اما آنچه در این بین نباید مورد غفلت قرار گیرد این است که اشتباه عده ای در تطبیق مصادیق، نباید ما را از اصل پیروی از قول، فعل و تقریر معصوم(ع) در مسایل اجتماعی و سیاسی غافل کند که متاسفانه برخی به این لغزش دچار شده اند.اما به هر حال نقاط ابهام در فقه سیاسی کم نبوده و واژه های مانند بغی، محارب، ملت،امت، مرز، دار الحرب، و... نیاز به تعریف دقیق دارند.اما به نظر می رسد پس از گذشت سی سال از انقلاب اسلامی لازم است تا دانشمندان اسلامی که دستی بر آتش دارند با در نظر گرفتن شرایط زمان و نیاز های آن با جامع نگری و ژرف نگری در منابع اسلامی به تبیین دقیق این حوزه از فقه بپردازند.برخی با این استدلال که ائمه، معصوم هستند و رهبران انقلاب اسلامی غیر معصوم، خواسته اند این طور وانمود کنند که تطبیق مسایل روز با دوران صدر اسلام قیاس و نادرست می باشد در حالی که برداشت از رفتار معصومین و نصب العین قرار دادن آن از امور مسلم بوده و قول معصوم هم برای مشافهین و غیر مشافهین و حتی غیرمقصودین به افهام حجیت دارد، علاوه بر اینکه اگر صحبت این عده درست باشد دیگر سیره ای از امامان معصوم(ع) برای تبعیت در مسایل اجتماعی و سیاسی باقی نخواهد ماند.ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــنوشته :علیرضا استادیان                 تنظیم :مجید نقدی گروه حوزه علمیه 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 282]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن