تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833085930




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زمينه هاي ايجاد رژيم صهيونيستي، روز نکبت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: صهيونيسم بين الملل با سوء استفاده از برخي آموزه هاي دين يهود و تمسک به اعتقاد برتري قوم يهود بر تمام ابناي بشر در پي آن است که تمام منابع قدرت و ثروت جهان و نيز تمام مجاري تبليغاتي را در دست گرفته و همه ملت ها را به انقياد در برابر حاکميت خود وادار نمايد. صهيونيسم صهيونتپه اي است در بيت المقدس که مورد احترام يهوديان مي باشد و معتقدند که در آخر الزمان منجي از اين کوه فرود آمده و حکومت هزار ساله خود را در اورشليم (قدس)بنا مي نهد. آنان بازگشت يهوديان به فلسطين را تحقق وعده الهي دانسته و خود را تنها صاحبان اين سرزمين مي دانند. مراحل تکوّن و تحوّل تاريخي يهوديان بعد از ويراني بيت المقدس (اورشليم )در سال 70 ميلادي توسط روميان از فلسطين رانده شدند؛ و از آن به بعد به طور پراکنده در ميان ملت هاي ديگر به صورت اقليتي منزوي زندگي مي کردند؛ و البته گاه مورد اذيت و آزار قرار مي گرفتند؛ اما علي رغم پراکندگي و تشتّت وحدت ديني و فرهنگي خود را حفظ کردند. بسياري از يهوديان همواره آرزوي بازگشت به فلسطين يا دست يابي به ارض موعود را در سر داشته اند. احساس تعلق به ارض موعود همواره الهام بخش يهوديان در طول تاريخ بود. بنابر متون مذهبي آنان سرزمين مقدس تنها در سايه رهبري پيامبري از بني اسرائيل وبا يک حکومت کاملا ديني بدست خواهد آمد. فکر بازگشت به سرزمين مقدس در نزد برخي از مسيحيان نيز يافت مي شد، اما هيچ گاه به طور جدي پيگيري نشد. در قرن نوزده جريان هاي يهودي ستيزي در اروپا شدت گرفت و صهيونيسم در واکنش به اين جريان ها به وجود آمد. بنيان گذار جنبش صهيونيسم بنيانگذار جنبش صهيونيسم يک روزنامه نگار اتريشي به نام تئودور هرتزل (1860-1904)است. هرتزل با نوشتن کتاب «دولت يهود» نظريه خود را – مبتني بر لزوم ايجاد يک دولت ملي يهودي در فلسطين – به جامعه يهوديان عرضه کرد. هرتزل صهيونيسم را از يک واژه مذهبي به يک استراتژي بلند مدت سياسي تبديل نمود و با طرح لزوم ايجاد دولت ملي يهود در فلسطين عقيده ديرينه وسنتي يهوديان را (مبني بر انتظار ظهور يک پيامبر منجي وايجاد دولت الاهي در ارض موعود ) زير پا گذاشت زيرا او خواستار دولتي سکولار در فلسطين بود. او معتقد بود با وجود فشار هاي خارجي يهوديان مجبورند ايجاد يک دولت ملي در فلسطين را بپذيرندو زندگي آرامي را در آنجا سپري کنند. اولين کنگره صهيونيست ها در بال سوئيس در سال 1897 تشکيل شد. در آنجا هدف صهيونيست ها مبني بر ايجاد يک دولت ملي در فلسطين رسماً اعلام گرديد. مرکز صهيونيست ها ومقر هرتزل در وين قرار داشت و تاسال 1901 هر ساله و از آن به بعد هر دوسال يک بار، اجلاس کنگره جهاني صهيونيسم تشکيل مي شد. صهيونيست ها در اين زمان در ميان يهوديان، در اقليت بودند وفقط بخشي از يهوديان اروپاي شرقي و مرکزي از آنها حمايت مي کردند. در مقابل صهيونيسم در جامعه يهوديان اروپا جريان عمده اي قرار داشت که متاثر ازجنبش روشنفکري يهودي يا Haskala بود. اين جنبش که در قرن 17 و 18 شکل گرفته بود مي کوشيد تا يهوديان را که به طور سنتي از جامعه و فرهنگ اروپايي منزوي بودند با فرهنگ و تمدن غربي آشنا سازد و زمينه ادغام آنان را در فرهنگ و جامعه اروپايي فراهم آورد. به همين دليل اين جريان، در مسائل غير فردي، آموزش هاي غير ديني و فرهنگ سکولار را در ميان يهوديان ترويج مي کرد. هدف اين گروه به طور کلي ايجاد يک فرهنگ گسترده يهودي با تاکيد بر فرهنگ مدرن و ويژگي هاي فرهنگي يهوديت بود. هرتزل اگر چه اقدام يهوديان را در جامعه اروپايي را مطلوب مي دانست ولي معتقد بود با توجه به احساسات ضد يهودي موجود در اروپا، امکان تحقق آن وجود ندارد. صهيونيست ها علي رغم تعداد اندک،از ساز ماندهي قوي وحمايت مالي گسترده برخورداربودند؛ روزنامه هاي آنان به بسياري از زبان هاي جهاني منتشر مي شد. تبليغات وسيع و زيرکانه از شگردهاي صهيونيست ها و از عوامل عمده موفقيت آنها محسوب مي شود. گزينه هاي مختلف براي ايجاد سرزمين يهود، هرتزل براي تحقق آرزوي صهيونيست ابتدا به سلطان عثماني پيشنهاد داد تا خود مختاري فلسطين را اعلام کند و زمينه را براي مهاجرت يهوديان به آن منطقه فراهم آورد ؛ اما سلطان عثماني پيشنهاد وي را نپذيرفت و او به انگلستان متوسل شد. انگليسي ها پيشنهاد کردند تا منطقه غير مسکوني در اوگاندا را به يهوديان واگذارند. اقليتي از صهيونيست ها از اين پيش نهاد استقبال کردند؛ اما هرتزل و اکثريت يهوديان خواهان سرزمين فلسطين بودند. در 1905 کنگره صهيونيست ها ايجاد دولت يهود در غير فلسطين را مردود شمرد. هرتزل در 1904 مرد و مرکز صهيونيست ها به کلن و سپس به برلين و بعدها به لندن منتقل شد. قبل از جنگ جهاني اول طرفداران صهيونيسم را اقليتي از يهوديان ساکن روسيه و اروپاي شرقي به خصوص لهستان تشکيل مي دادند ولي هدايت و رهبري جنبش را يهوديان آلماني و اتريشي بر عهده داشتند. صهيونيست ها با کوشش فراوان زبان عبري و فرهنگ يهودي را احيا کرده و گسترش مي دادند و در مدت نسبتا کوتاهي موفقيت هاي عمده اي در اين زمينه به دست آوردند. شکست انقلاب روسيه در 1905 و فشار هاي دولت تزاري باعث شد تا تعدادي از جوانان يهودي به فلسطين مهاجرت کنند. در 1914 حدود 90 هزار يهودي در فلسطين ساکن بودند، وحدود 13 هزار نفر مهاجر يهودي نيز در شهرک هاي مهاجر نشين زندگي مي کردند و عمدتا توسط بارون روتمپيلد(احتمالا منظور روتچيلد بوده) ثروتمند فرانسوي يهودي – حمايت مي شدند. در بحبوحه جنگ اول جهاني، صهيونيسم رشد سريعي يافت و رهبري آن به يهوديان روسي تبار ساکن بريتانيا منتقل شد. در اين زمان حييم وايزمن –که بعد ها نخستين رئيس جمهور اسرائيل شد – تلاش هاي گسترده اي انجام داد تا از دولت بريتانيا تعهداتي در مورد ايجاد دولت ملي يهود در فلسطين بگيرد. سر انجام در سال 1917 بالفور وزير خارجه انگليس اعلاميه اي صادر کرد، و در آن قول داد که دولت انگليس از يهوديان براي ايجاد دولت يهودي در فلسطين حمايت خواهد کرد. با اين اعلاميه که به (اعلاميه بالفور) مشهور است، اولين نطفه هاي کشوري بنام اسرائيل بسته شد. جنگ عثماني ها و انگليسي ها در واقع به نفع يهوديان صهيونيست تمام شد. بعد از جنگ، امپراتوري عثماني از هم پاشيد و قيموميت فلسطين به انگليس واگذار شد و به اين ترتيب زمان براي تحقق وعده بالفور به تدريج فرا مي رسيد. از سويي ديگر در فلسطين يهوديان مهاجر همچنان شهرها و روستاهاي خود را بر پا مي کردند و سازمان هاي مستقل و نهاد هاي آموزشي يهودي را آزادانه تشکيل مي دادند. در 1925جمعيت يهود در فلسطين حدود 108 هزار نفر بود و در سال 1933 به 238 هزار نفر رسيد که حدود 20% کل جمعيت فلسطين را شامل مي شد. تا ظهور هيتلر روند مهاجرتها کند بود، اما فشاري که نازي ها بر يهوديان وارد کردند روند مهاجرت را تسريع کرد. اعراب مسلمان که خطر يهوديان و حمايت انگليس از آنها را درک مي کردند بارها در طي سالهاي 1929 تا 1939 شورش ها و اعتراضاتي را سازمان دادند و دولت انگليس را دچار مشکل ساختند. در طي جنگ دوم، صهيونيسم طرفداران بيشتري يافت بخصوص يهوديان ثروتمند آمريکايي حمايت مالي گسترده اي از آن به عمل آوردند و از آن به بعد به يکي از عمده ترين حاميان صهيونيسم مبدل شدند. صهيونيست ها با تشکيل يک سازمان تروريستي به نام هاگانا جو پر آشوب و فتنه را در فلسطين به وجود آوردند. پيشنهاد استعمار پير بعد از جنگ دوم جهاني که اختلافات مسلمين و يهوديان به اوج خود رسيده بود دولت بريتانيا مساله فلسطين را به سازمان ملل واگذاشت و پيشنهاد کرد دو دولت عربي و يهودي در اين سرزمين تشکيل شود و بيت المقدس به عنوان شهري بين المللي انتخاب گردد. سازمان ملل اين پيشنهاد را پذيرفت و قطعنامه اي در تاييد آن صادر کرد. اعلام کشور اسرائيل به سرعت بعد از صدور قطعنامه سازمان ملل انجام گرفت (1948) و در پي آن اولين مرحله از جنگ هاي اعراب و اسرائيل شروع شد. اسرائيلي ها در جنگ بيش از آنچه طبق قطعنامه به آنان تعلق مي گرفت سرزمين هاي عربي را اشغال کردند و 800 هزار فلسطيني را آواره ساختند و سر انجام دولت اسرائيل _ 50 سال بعد از تشکيل اولين کنگره صهيونيست ها _ ايجاد گرديد. جنبش صهيونيسم به طور کلي براي رسيدن به هدف خود از خشونت، ترور و تبليغات گسترده استفاده مي کرد. سازمان هاي تروريستي از همان بدو شکل گيري صهيونيسم در فلسطين به ترور مسلمانان دست مي زدند و خشونت و ارعاب گسترده اي براي ترساندن و فراري دادن فلسطيني ها به کار مي گرفتند، دولت اسرائيل نيز عملا از همين شيوه پيروي کرده است. انتقال يهوديان به فلسطين بعد از ايجاد دولت اسرائيل سازمان هاي صهيونيستي کوشيدند تا يهوديان جهان را به مهاجرت تشويق کنند. بسياري از يهوديان اين نظريه صهيونيستي را که يهوديان خارج از اسرائيل در تبعيد زندگي مي کنند و زندگي کامل و سالم يهودي فقط در اسرائيل ممکن است، نمي پذيرند، اما گروه هاي تندرو و متعصب صهيونيست، ايجاد يک کشور بزرگ يهودي را از راه قهر و سلطه نظامي در سر مي پرورانند که به اصطلاح (از نيل تا فرات) وسعت داشته باشد. صهيونيسم ادبي - سياسي پيش از تولد صهيونيسم سياسي، صهيونيسم ادبي پديد آمد و نخستين جرقه‏هاي سياسي کردن دين يهود را برافروخت. به ديگر سخن، صهيونيسم، نخست در عرصه زبان، گفتار و انديشه و آن‏گاه در عرصه سياست قد برافراشت. در اين روند، صهيونيسم ادبي، زبان عبري را به خدمت گرفت و در گسترش آن کوشيد و يهوديان عبري زبان را تشويق کرد و پاداش داد. به دنبال اين تلاش چند صد ساله، زبان عبري که به گفته بن‏گوريون، يک زبان ناگويا بود و در قلب‏ها مي‌‏زيست و به نماز، شعر و ادبيات مذهبي اختصاص داشت، به جايگاهي دست يافت که ديگر تنها زبان زمان گذشته نبود، بلکه زبان آينده، زبان رستاخيز و زباني بود که مي‏توانست يهوديان را به عنوان يک ملت يگانه در زير بيرق خويش گرد آورد. در عرصه قلم، انديشه، هنر، داستان، رمان و نمايش‏هاي بسياري پديد آمد که به ايفاي نقش در تولد صهيونيسم پرداختند که در بين آنها اشعار مذهبي بن ‏هاله ‏وي (متوفاي 519 شمسي(1140 ميلادي) به سود مقاصد صهيونيستي به کار رفت. کتاب «تلمود» (نگارش 1129 شمسي(1750 ميلادي) انديشه بازگشت به ارض موعود را رواج داد. بنجامين ديزرائيلي (benjamin disraeli) در رُمان «ديويد آلروي» (تأليف 1212 شمسي(1833 ميلادي) شکلي از نژادپرستي افراطي يهودي را به تصوير کشيد. زيگموند فرويد (متولد 1235 شمسي(1856ميلادي) بر لزوم اجراي تربيت صهيونيستي تأکيد ورزيد. جورج اليوت (georg eliot)در رمان «دانيل دروندا» (تدوين 1255 شمسي(1876ميلادي) که مهم‏ترين سند ادبي صهيونيسم به شمار مي‌‏رود، ناممکن بودن ادغام يهوديان در تمدن‏هاي ديگر را گوشزد کرد. افزون بر اين تلاش‏ها، نگارش «دايرةالمعارف صهيونيسم و اسرائيل» (تأليف 1259شمسي(1880ميلادي) به سهم خويش، زمينه‏ساز صدور اعلاميه بالفور گرديد که آن نيز، از زمينه‏ هاي اساسي تأسيس اسرائيل به شمار مي ‏رود. برخي از افسانه ها نيز در پديد آوردن صهيونيسم دخيل بوده ‏اند. مهم‏ترين اين افسانه ‏ها، افسانه «يهودي سرگردان» يا يهودي دوره‏‌گرد است. اين افسانه براي نماياندن زندگي سراسر آميخته با رنج، محنت، سرگرداني و بي ‏پناهي يهوديان به کار رفت و به تدريج زمينه ذهني ضرورت تلاش براي رهايي يهوديان صهيونيست را در اواخر قرن دوازدهم شمسي(نوزدهم ميلادي) فراهم آورد. ادبيات صهيونيستي، تنها به ترسيم چهره يهودي يا يهوديان ناراضي نپرداخته، بلکه کوشيده است چهره‏اي نيک و انساني از يهوديان به دست دهد تا آنان راه کسب امتيازات اجتماعي بيشتري را بازيابند و آن را براي ظهور صهيونيسم به کار گيرند. در مجموع، ادبيات صهيونيستي کوشيده است، تا با رواج همبستگي يهوديان جهان، مبارزه با تبليغات ضد صهيونيستي، رنج و ستم‏ديدگي يهوديت را به تصوير کشد و به پندار خود، وحشي‌‏گري اعراب عليه يهوديان را نمايان سازد و به ترويج انديشه برتري قوم يهود بپردازد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 440]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن