تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سپاسگزارى منافق از زبانش فراتر نمى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1847213727




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تجلي حيا


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تجلي حيا
تجلي حيا نويسنده:حسينيانمنبع:http://www.m-narjes.org يكي از صفات نيك اخلاقي و انساني ، صفت غيرت است . غيرت يعني انسان در حفظ ناموس خود بكوشد . بايد زنان در اين جهت جدي باشند و هرگز روح آنها نپذيرد كه نگاه افراد سبكسر به رو و موي آنها بيفتد .سر منشأ پوشيدگي آدميان, حياورزي آنان بوده و هم چنانكه برهنگي از بي شرمي بر مي خيزد ؛ رعايت حجاب نشانه بهره مندي از خصلت نيكوي حيا است كه اصولاً شرم و حيا از صفات فطري آدمي است . شرم يكي از صفات مخصوص انسان است و انسان تنها حيواني است كه اندامهاي خود را مي پوشاند . بنابراين اگر سخن گفتن ، وجدان داشتن و منطق داشتن از جمله تفاوتهاي انسان و حيوان است و براي انسان كمال محسوب مي شود و به او ارزش مي دهد ؛ چرا احساس شرم و حيا وگريز از برهنگي كمال محسوب نشود؟در روايات آمده خردمندترين مردم پرحياترين آنها هستند و بالاتر از همه دينداري را مساوي با حياورزي محسوب كرده اند و بي حيايي را برابر بي ديني « لا دين لمن لا حياء له »روانشناسان براين عقيده اند كه احساس شرم و حيا يكي از صفات عمده بشر است و هيچ قبيله اوليه اي هر چقدر هم كه بدوي باشد ؛ شناخته نشده است كه از خود شرم بروز ندهد . بر پايه نظريات آنان ، هر چه انساني از رشد و تكامل بيشتري برخوردار باشد ميزان بهره بري او از حيا افزون تر خواهد بود . به هين دليل هر قدر بهره بري انسان از صفت حيا باشد از پوشيدگي و حجاب افزون تري برخوردار است ؛ و اينكه خدا پوشيدگي را براي زنان لازم تر دانسته چون حجب و حياي بيشتري را نسبت به مرد در فطرت او قرار داده است . مؤيد اين نظريه روايات ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ است كه مي فرمايند : « حياي زن ده برابر حياي مرد است . »غيرت به مثابه پاسبان و نگهبان از ناموس است . استاد مطهري مي نويسد : « غيرت نوعي پاسبان است كه آفرينش براي مشخص بودن و مختلط نشدن نسلها در وجود بشر قرار داده . سرّ اينكه مرد حساسيت فوق العاده اي دارد اين است كه خلقت ، مأموريتي به او داده تا نسب را درنسل آينده حفظ كند واين احساس مانند علاقه به فرزند است . اگر حس غيرت در مرد نمي بود رابطه نسلها با يكديگر قطع مي شد و هيچ پدري فرزند خود را نمي شناخت و با قطع اين رابطه احساس اجتماعي بودن بشر متزلزل مي شد . » با اين توضيحات رابطه حجاب و غيرت روشن مي شود كه مردان غيرتمند مي كوشند زنان خود و ديگران را از ديد نامحرمان و هوسرانان دور نگهدارند و زنان غيرتمند هم اين امانت الهي را به خوبي پاس مي دارند و اين مهم در پرتو حجاب و پوشيدگي ميسور است . چون حجاب از اسباب مؤثري است كه در سايه آن پاسباني از ناموس آسان تر است به همين منظور در لسان روايات چنين آمده امام صادق ـ عليه السلام ـ مي فرمايند : « خداوند غيور است و غيرتمندان را دوست دارد و به اين جهت است كه خدواند كليه زشتي ها و پليدي ها را حرام كرده است . »حكم حجاب زن يك حكم قرآني است ومربوط به چند خبرواحد و حديث نيست كه بشود به آن خدشه اي وارد كرد . لذا نمي شود حكم صريح قرآن را زير پا گذاشت و به آن بي توجهي نمود . صريح آيات قرآني و روايات چون سوره احزاب آيه 53 و هم چنين سوره نور آيات 29 و 30 و سوره احزاب آيات 32 و 35 انواع حجاب در نگاه ، گفتار ، رفتار و پوشش ظاهري را ثابت مي كند . براي حجاب به استناد از نصوص ديني ، حكمتها و فلسفه هايي بيان شده كه بعضي از آنها ارتباط مستقيم با فطرت زن و بعضي ديگر جنبه رواني و يا خانوادگي دارد .1. آرامش رواني نبودن حريم ميان زن و مرد وآزادي معاشرت هاي بي قيد وشرط و بي بند وباري وهيجانات والتهابات جنسي رافزوني مي بخشد و غريزه جنسي هر چه بيشتر اطاعت شود ؛ سركش تر مي شود . اسلام براي تعديل اين غريزه دو حكم در قرآن بيان نموده . حجاب در نگاه و حجاب در پوشش . اين پوشش به معناي محدوديت براي زن نيست بلكه يك ارزش معنوي است كه اسلام براي زن قايل شده و نشانه كمال شخصيت زن و عدم نياز وي به تظاهر است تا به اين وسيله از ديد و نظر افرادي كه در قلب آنها مرض وجود دارد ؛ مصون باشد .2. جواز حضور در اجتماع حجاب حصاري معنوي در برابر تهاجم فرهنگي است . با پوشش زن ، امنيت در جامعه در چندين بعد به دست مي آيد و در سايه رعايت عفاف زن با شهامت هر چه تمام تر مي تواند در جامعه حضور يابد و به انجام وظيفه و خدمت به جامعه مشغول شود به گونه اي كه خطر متوجه وي نباشد . با خيالي آسوده به جامعه مي آيد و به فعاليت مي پردازد و در سنگر حجاب ، حضور عيني خود را در ابعاد مختلف اجتماعي تحقق مي بخشد و باعث استواري اجتماع مي شود .3. مبارزه با نفسميل به خود نمايي و جلوه گري در سرشت زن نهفته است و بايد در مسير درست و هدفي و الا به كار گرفته شود . اين گرايش در وجود زن مثل ساير ميلها اگر به درستي به كار گرفته شود ؛ ثمرات مطلوبي خواهد داشت و در جهت كمال او به كار خواهد آمد و اگر جلوه گري در همه جا نمود داشته باشد به طور قطع فساد آفرين خواهد بود و در ايجاد زمينه هاي ناهنجاري در جامعه تأثير دارد . حجاب معيار اعتقاد و ايمان به ارزشهاي الهي است . همان طور كه براي مبارزه با نفس اعمال زيادي چون روزه ، صدقه ، خواندن نماز مستحبي و ... صورت مي گيرد حجاب هم يك وسيله براي مبارزه با نفس و رسيدن به كمال است .4. تحكيم روابط خانوادگي جلوه گري زن در خانه براي شوهرش باعث ايجاد صميميت زوجين مي شود . اگر همه زنان در صحنه اجتماع با حجاب كامل حضور يابند ، ديگر زمينه مقايسه نمودن زنان براي مردان وجود نخواهد داشت پس در نتيجه حجاب يكي از مهم ترين عوامل جهت تحكيم روابط خانوادگي است .در محافل و مجامع ، سئوالات و شبهاتي پيرامون مسأله حجاب عنوان مي كنند و اين اصل مهم را مخالف آزادي و موجب تعطيل شدن فعاليتهاي اجتماعي و اقتصادي زنان مي دانند و گاه شبهه را چنين مطرح مي كنند كه محدود كردن زن در قالب پوشش موجب عطش بيشتر مردان مي شود و برعكس برهنگي موجب عادي شدن و بي تفاوتي مردان نسبت به زنان مي گردد . پس هيچ ضرورتي در حفظ حجاب و پوشش وجود ندارد ! در پاسخ به چنين شبهاتي مي توان چنين گفت : حجاب مصونيت است نه محدوديت ، حجاب اسلامي به معناي زنداني كردن زن وبستن دست و پاي اونيست تا مخالف آزادي باشد بلكه حجاب براي اوبه خاطرمصالحي است كه بيشتربه نفع خود زنان مي باشد و موجب تعالي روح و حفظ هويت و شخصيت آنان مي شود و اين مطابق حقوق طبيعي زنان است و با آزادي صحيح ، هيچ منافاتي ندارد . بله اگر منظور از آزادي بي بند و باري است ؛ اسلام چنين آزادي را كه خلاف اخلاق و ساختمان فطري بدن و بر خلاف مصالح خانوادگي و جامعه است اجازه نمي دهد بلكه آن را وسيله لگدكوب كردن شخصيت و وقار و متانت زن مي داند .از نظر اسلام زن با رعايت پوشش اسلامي ، در محيط پاك و سالم مي تواند درس بخواند و فعاليتهاي اقتصادي و اجتماعي مناسب با روحيات زنانه داشته باشد . از جمله پزشكي ، معلمي ، اكثر فعاليتهاي هنري و … كه اسلام هرگز از انجام آنها جلوگيري نكرده است .منظور از پوشش اسلامي اين است كه زن لذتهاي خود را به بيرون از خانه نبرد چرا كه منجر به فساد ، بي نظمي ، مختل شدن و ركود فعاليتهاي اقتصادي و اجتماعي پسران و مردان جوان مي شود و اين همان هدفي است كه استعمار از برهنه كردن زنان دارد . از طرفي حضور زن در جامعه آن هم هر روز با كفش و لباس جديد به مراتب ضررهاي اقتصادي بيشتري دارد تا بيكاري او در خانه . و الا اسلام اصلاً مخالف فعاليتهاي اجتماعي و اقتصادي زنان نيست .اما در پاسخ به اين شبهه كه محدود كردن زن در قالب پوشش موجب عطش بيشتر مردان مي شود ؛ مي توان چنين گفت كه : پوشش در اسلام به معناي محدوديت زن و مرد از ارضاي جنسي نيست كه موجب عطش بيشتر و يا انفجار گردد . اسلام براي ارضاي غريزه جنسي موضوع ازدواج را ارايه داده كه ديگر عقده جنسي پديد نمي آيد . ولي به عكس اين عدم پوشش زن است كه مايه تباهي و فساد مي گردد . تباهي و آلودگي و بي عفتي در كشورهاي غربي خانمان سوز است . لذا ضروري است راهي را كه غرب رفته و در آن وامانده است تكرار نكنيم بلكه لازم است ازدواجها را سهل و آسان بگيريم تا مشكل غريزه جنسي جوانان حل شود .درميان انواع و اقسام حجابها، بهترين حجاب براي يك زن ايراني چادر است چرا كه چادر فرهنگ ملي و سنتي كشور ماست .همان طور كه زنان از هر مليتي لباس مخصوص به خود دارند برخي ساري ، برخي كي مو نو و برخي عبا … مي پوشند ؛ چادر نيز لباس ملي و سنتي زنان ايراني است . زن ايراني بايد مراقب باشد كه با نام تمدن و مد مليتش را از او نگيرند .مؤيد اين نظر بيانات حضرت آيات عظام آيت الله بهجت ، سيستاني ، لنكراني ، مكارم شيرازي و مقام معظم رهبري است كه همه آنها به اتفاق چادر را به عنوان بهترين حجاب پيشنهاد كرده اند .كلام را با ذكر اين مطلب به پايان مي رسانيم : بر پايه مصالحي كه براي حجاب ذكر شد عقل بشر تاكنون آنها را درك نموده و علاوه بر آن وجود آيات و روايات و اتفاق علما در اين زمينه اثبات مي شود حجاب از ضروريات اسلام است و ضروري دين جزو لاينفك دين محسوب مي شود و اعتقاد و التزام ضروري دين لازمه اعتقاد به اصل دين است . انكار ضروري دين به انكار خدا و پيامبر مي انجامد در نتيجه منكر ضروري دين ، منكر پيامبر و آنچه بر او نازل شده است خواهد بود و چنين شخصي محكوم به كفر است .
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 401]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن