تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827722472




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازماندگان كربلا


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
 بازماندگان كربلا
بازماندگان كربلا نويسنده:نعمت الله صفریمنبع:مجله پرسمان در برخى از روايات آمده است كه امام حسين عليه‏السلام هنگام خروج از مدينه، نامه‏اى با مضمون زير خطاب به بنى هاشم نگاشت: «اما بعد فانه من لحق بى منكم استشهد و من تخلف لم يبلغ مبلغ الفتح; (9) هر كس به من بپيوندد، به شهادت مى‏رسد و كسى كه از من جدا شود، به پيروزى نخواهيد رسيد .» . اين نامه با واقعيات تاريخى كه حكايت از زنده ماندن تنى چند از بنى هاشم و غير آنها در واقعه عاشورا مى‏كند، منامات دارد و از اين رو، برخى در صدد توجيه آن برآمده، كلمه «استشهد» را به معنى «در معرض شهادت قرار مى‏گيرد» ، ترجمه كرده‏اند . كسانى را كه با مراجعه به منابع تاريخى، زنده ماندن آنها به دست مى‏آيد، در دو بخش بنى هاشم و اصحاب ديگر معرفى شوند: الف . بنى هاشم: 1 . امام سجاد عليه‏السلام . 2 . حسن بن حسن، معروف به حسن مثنى . او در روز عاشورا، در حالى كه مجروح بود، اسير شد و در حالى كه اسماء بن خارجه، قصد كشتن او را داشت، عمربن سعد نگذاشت كشته شود . او با فاطمه دختر امام حسين عليه‏السلام ازدواج كرد و در 35 سالگى دنيا را وداع گفت . وى در مدتى متولى اوقاف و صدقات حضرت على عليه‏السلام بود . (10) حسن بن حسن، پدر عبدالله بن حسن معروف به عبدالله محض، پدر محمد بن عبدالله معروف به نفس زكيه است و به جهت آن كه اولين علوى بود كه از پدر و مادرى علوى به دنيا آمده بود، به اين لقب معروف شد . 3 . زيد بن حسن عليه‏السلام . او نيز از فرزندان امام حسن عليه‏السلام بود كه برخى منابع، حضور او را در كربلا تاييد كرده‏اند . (11) او مدت نود سال زيست و از بزرگان بنى‏هاشم به حساب مى‏آمد و مدت‏ها متولى صدقات پيامبر اكرم (ص) بود . (12) 4 . عمرو (عمر) بن حسن عليه‏السلام . گزارش حضور او در كربلا و زنده ماندنش پس از اين واقعه، در برخى از منابع ذكر شده است . (13) 5 . محمد بن عقيل . 6 . قاسم بن عبدالله بن جعفر . (14) ب . اصحاب ديگر: 1 . عقبة بن سمعان . او غلام رباب، همسر امام حسين عليه‏السلام و مادر سكينه خاتون (15) بود كه در روز عاشورا اسير شده، نزد عمر بن سعد برده شد و هنگامى كه عمر شنيد كه و برده است، دستور آزادى او را داد . (16) 2 . ضحاك بن عبدالله مشرقى . او با امام حسين عليه‏السلام چنين شرط كرده بود كه تا مادامى كه امام عليه‏السلام يار و ياورى دارد، در كنار او باشد و هنگامى كه امام عليه‏السلام تنها شد، بتواند آن حضرت عليه‏السلام را ترك كند . از اين رو در روز عاشورا و در آخرين لحظات، به نزد امام عليه‏السلام آمده، شرط خود را يادآور شد . امام عليه‏السلام او را تصديق كرده، پرسيد: چگونه خود را نجات مى‏دهى؟ سپس فرمود: اگر بتوانى خود را نجات دهى، از نظر من مانعى ندارد . او پس از شنيدن اين سخن، سوار بر اسب خود شد و با جنگ و كشتن دو نفر از سپاه دشمن و شكافتن صف آنها، توانست‏به طور معجزه‏آسا خود را نجات دهد . (17) مورخان بعدها از او به عنوان يكى از راويان حوادث مختلف عاشورا بهره بردند . (18) 4 . غلام عبدالرحمن بن عبدالله انصارى . او در صحنه كربلا حضور داشته، ناقل برخى از روايات بوده است . او مى‏گويد: هنگامى كه ديدم ياران كشته شدند، من از صحنه فرار كرده، خود را نجات دادم . (19) 5 . مرقع بن ثمامة اسدى . 6 . مسلم بن رباح مولى على . (20) همان گونه كه در لابلاى اسامى اين افراد يادآور شديم، تعداد فراوانى از روايات واقعه كربلا كه در كتب تاريخى به يادگار مانده، با واسطه يا بى‏واسطه از اين افراد نقل شده است . پی نوشت:9 . مجلسى، بحارالانوار، ج 44، ص 330 . 10 . بحارالانوار، ج 44، ص 166 و 167 . 11 . مقاتل الطالبيين، ص 119; به نقل از صالحى نجف‏آبادى، شهيد جاويد، ص‏109 . 12 . بحارالانوار، ج 44، ص 163 - 165 . 13 . تاريخ الطبرى، ج 4، ص 359; به نقل از شهيد جاويد، ص 109 . 14 . سير اعلام النيلاء، ج 3، ص 203 به نقل از شهيد جاويد، ص 109 . 15 . ابن مخنف، وقعة الطف، ص‏32 كه از تاريخ الطبرى، ج 5، ص 454 نقل شده است . 16 . ابن اثير، الكامل، ج‏2، ص‏569 . 17 . وقعة الطف، ص 34 و 35 (مقدمه) . 18 . وقعة الطف، ص‏35، مقدمه كه از تاريخ طبرى، ج 5، ص 421 و 422 نقل شده است . 19 . شهيد جاويد، ص 109 كه از تاريخ الطبرى، ج 4، ص 347 و تهذيب تاريخ ابن عساكر، ج 4، ص 338 نقل شده است .
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 304]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن