واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اين قيام پس از برگزاري رفراندوم فرمايشي شاه و در شرايطي كه همه رسانه هاي خارجي و داخلي يك صدا شاه و انقلاب سفيد او را مي ستودند، با هبري امام خميني (ره) شكل گرفت. حضرت امام اولين تاليف مهم خود را در اواخر سلطنت پهلوي اول منتشر كرد و آن كتابي بود به نام كشف الاسرار در باب تاسيس حكومت اسلامي كه امام در اين اثر، شاه وقت و سياستها وبرنامه هايش را مورد انتقاد و اعتراض شديد قرار مي دهد و او را به بدرفتاري با مردم متهم مي كند. پس از فوت آيت الله العظمي بروجردي (ره) امام فعالتر از گذشته در مبارزات سياسي ملت ايران شركت كرد و در سال هاي 41 و 42 ضمن به دست گرفتن رهبري نهضت، به سخنراني هاي افشاگرانه اهتمام ورزيد و نظام سلطنتي وقت را به چالش طلبيد. در آن هنگام امام خميني (ره) آگاهي سياسي عميق و قابل توجهي در مورد توانايي مردم از خود نشان داد و با بيان رسا، خواسته هاي به حق گروه هاي مردمي و موارد نارضايتي آنان را در خرداد 42 به گوش حكومتيان رساند. ايشان در اين موقع رژيم پهلوي را به ترويج فساد، تقلب در انتخابات ،نقض قانون اساسي ،سركوب مطبوعات ،فشار به احزاب و گروه هاي سياسي ،لگدمال كردن استقلال دانشگاه ها، متزلزل كردن اعتقادات مذهبي ملت ، ترويج غربزدگي، گسترش بوروكراسي ، فراموش كردن نيازهاي فرهنگي ،سياسي اقتصادي و معيشتي مردم به ويژه روستاييان ،انعقاد قراردادهاي استعماري ، اعطاي كاپيتولاسيون به بيگانگان ، فروش نفت به رژيم غاصب اسراييل و...متهم كرد. اين بيان هاي آشكار سرانجام به دستگيري امام خميني (ره) و به دنبال آن اعتراض مردم در 15خرداد 1342 انجاميد. اعتراضات و تظاهرات مردمي چندين روز طول كشيد، هزاران ايراني مسلمان شهيد شدند و حركت مردمي شهرهاي تهران، قم ، اصفهان ، شيراز، مشهد و تبريز را در برگرفت. رژيم پهلوي نيز براي مهار توفان حركت گسترده ملت عليه خود امام خميني(ره) و رهبران احزاب اسلامي و ملي و ديگر سياسيون مخالف را دستگير و به تركيه تبعيد كرد. چندي بعد امام خميني(ره) از تركيه به نجف اشرف در كشور عراق مهاجرت كرد و از آنجا مبارزه را ادامه داد و هدايت كرد. نهضت سال 42 به شكل نيرو و انرژي بالقوه و آتش زير خاكستر نهفته ماند ، نهضتي كه مي توانست در فرصت مناسب دوباره سر بركشد و چنين نيز شد. همانگونه كه جنبش تنباكو در سال هاي 1270 و 1271 بستر و جرقه اي براي انقلاب مشروطيت سال هاي 1284 تا 1288 شد حركت مردم به رهبري امام خميني(ره) در خرداد 42نيز بستر و جرقه اي براي انقلاب اسلامي سال هاي 1356 و 1357 ملت ايران شد. شماري از شهروندان قزويني در گفت و گو با ايرنا افزودند: قيام 15 خرداد سال 42 ملت ايران سر آغاز احياي نهضت اصلاحي انبياي الهي و عاشوراي حسيني بود. به گفته آنان، ملت مسلمان ايران در اين روز براي دفاع از كيان اسلام و روحانيت به پاخاستند و نهضتي را آغاز كردند كه هدفش تحقق آرمان انبيا و اوليا بود. يك دانشجوي علوم سياسي در اين خصوص گفت: مبارزات حضرت امام خميني (ره)از ابتداي نهضت تا پايان عمر شريفشان جز تداوم حركت انبيا و مبارزه با ظلم و ستم چيز ديگري نبود و رمز همراهي مردم با ايشان را نيز در همين امر بايد جست و جو كرد. محسن طباطبايي اضافه كرد: همين ويژگي بود كه مردم را در روز 15 خرداد به خيابان ها كشاند تا براي دفاع از اسلام و روحانيت سينه هايشان را در مقابل گلوله قرار دهند. امير كريمي يكي ازشهروندان قزويني گفت: قيام 15 خرداد 42 مبتني بر اسلام و قرآن بود و اين پيروزي نشان داد كه خون بر شمشير و اسلام بر كفر پيروز است هر چند قدرت دشمنان به ظاهر چشمگير و زياد باشد. وي افزود:اين حادثه بزرگ، سرآغازي براي نابودي رژيم 2500 ساله شاهنشاهي و تشكيل حكومت اسلامي شد و سلسله اي از موفقيت ها را براي امت اسلامي و شكست و خفت را براي استكبار جهاني در پي آورد. يك فرهنگي گفت: مردم ايران در روز 15 خرداد نشان دادند كه تا چه اندازه به اسلام و مرجعيت عشق مي ورزند و براي حفظ آن حاضر به هرگونه فداكاري هستند. ميرزا محمد زرگر افزود: اين روز تاريخي لكه ننگي براي رژيم ضد مردمي شاه و حاميان استكباري او و افتخاري براي ملت ايران شد زيرا مردم از يك امتحان بزرگ الهي، كه صيانت از حريم مرجعيت و روحانيت بود، سربلند بيرون آمدند. وي گفت: امروز نيز همه درهر شغل و سمتي وظيفه داريم در همان راستا حركت كرده و در برابر دشمنان و توطئه هايي كه هر روز براي ايجاد اختلاف و شكاف ميان اقشار مختلف مردم و دولت و ملت ايجاد مي كنند كاملا هوشيارانه عمل كنيم. يك خانم خانه دار گفت:15 خرداد نماد روشني از پيوند ناگسستني مردم و روحانيت بود و نشان داد كه وحدت كلمه و يكپارچگي ملت را به پايمردي در برابر هر مشكلي قادر مي سازد. زهرا كاكاوند افزود:اين حركت تاريخي به هيچ حزب و گروهي وابسته نبود و همه اقشار مختلف مردم در آن سهيم بودند و محور اتصال آن ها نيز ايمان به خدا و اعتقاد به اسلام بود. وي اظهار داشت: امروز نيز اگراين وحدت و يكپارچگي حفظ شود دشمنان قادر نخواهند بود كوچكترين ضربه اي به اين نظام و مردم وارد كنند. استاد حوزه و دانشگاه هم دراين خصوص گفت: 15 خرداد و حوادث پس از آن تا امروز همه و همه نشانگر پيوند مستحكم امام خميني(ره) به عنوان يك مرجع بزرگ با مردم است . حجت الاسلام عباس نظري افزود: دشمنان در طول تاريخ اين كشور، بارها قيام هاي اسلامي و مردمي را سركوب كردند و مردم را از رسيدن به آرمان هاي بلند ديني و ملي باز داشتند ولي قيام 15 خرداد به دليل برخورداري از ويژگي همراهي رهبري ديني آگاه ماندگار شد. وي اظهارداشت: هر چند اين قيام نيز به ظاهر سركوب شد و صدها نفر از مردم به صورت مظلومانه اي به خاك و خون كشيده شدند اما به دليل راه درستي كه امام خميني(ره) انتخاب كرده بود و ايستادگي مردم، سرانجام به پيروزي رسيد. حجت الاسلام نظري اضافه كرد: اكنون كه بيش از چهار دهه از آن سال ها مي گذرد اين وظيفه سنگين بر عهده همه ماست كه ابعاد مختلف اين قيام تاريخي را براي نسل جوان تبيين كنيم. وي افزود: الهي بودن و تلاش براي تحقق اهداف دين و شريعت همان ويژگي است كه همه حركت هاي فردي و اجتماعي را به نتيجه مطلوب خود مي رساند و همانگونه كه تاكنون سرلوحه مجاهدت هاي ملت بزرگ ايران بوده است ازاين پس نيز بايد همين ويژگي اساسي حفظ شود. نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي گفت: شكل گيري قيام 15 خرداد سال 42 بخاطر آرمانهاي منطقه اي، قومي و ملي نبود ، بلكه اين قيام صرفا براي اسلام بود. حجت الاسلام سيد محمدحسن ابوترابي اظهار داشت: قيام 15 خرداد ، مبدا جنبش نهضت خميني(ره) و مبدا اوج گيري بيداري مسلمانان دنياي اسلام بود. وي افزود: اين حركت الهام گرفته از تفكر ناب الهي امام راحل و مقصدش خدا، قرآن و معرفت الهي است. حجت الاسلام ابوترابي ، همچنين با اشاره به اينكه، بصيرت امام راحل تبيين كننده حركت الهي اوست است، اظهار داشت: بصيرت الهي امام امت،اساس و زمينه ساز انقلاب شكوهمند اسلامي بود. 7389// 1644
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 207]