تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس رابطه اش را با خدا اصلاح كند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837178107




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برده داری ممنوع


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: برده داری ممنوع
برده داری
از تفریحات رجال و اشراف اشرار، در گذشته های دور و نزدیک ، این بوده که بردگان بیچاره را در یک میدان نمایشی با حیوانات و جانوران وحشی و گرسنه، مانند شیر و ببر و پلنگ جمع می کردند. همین که بندگان (بردگان)، خود را در چنگال آن حیوانات درنده گرفتار می دیدند فغان و ضجه آنان بلند می شد، در این وقت بود که غریو شادی و شوق و شعف اشراف به عرش می رسید.( تاریخ تحولات اجتماعی، ج1، ص 39)تاریخ بردگی از نظر پیدایش به خوبی روشن نیست و درباره ی منشأ آن نظرات گوناگونی است. "منتسکیو" در عوامل بردگی می گوید: منشأ بردگی ممکن است یکی ازعوامل زیر باشد:1- حقوق بین المللی ایجاب می کرده که اسیران جنگی در حکم غلامان باشند که از قتل مصون بمانند.2- قانون مدنی روم بدهکارانی را که قادر بر پرداخت نبوده اند اجازه می داده، خود آنها را بفروشند و یا در عوض طلب و بدهکاری بنده شوند.3- قانون طبیعت، فرزند پدری را که خود غلام است، غلام می سازد بنابراین فرزند تابع پدر است.4- حق بندگی ناشی از تحقیر یک ملت نسبت به ملت دیگری است که مبنی بر اختلاف عادات و رسوم می باشد.5- منشأ اصلی آن، وجود فرد قوی و ضعیف در اجتماع انسانی توأم با روح طغیان و استثمار است.آنگاه «منتسکیو» می گوید: «ارسطو» می خواهد ثابت کند که غلام و برده فطرتاً وجود داشته و خواهد داشت. این معنایش این است که خداوند برخی از انسان ها را آفریده تا برده و غلامان دیگران باشند. (روح القوانین ص 308)امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرمایند: برده و بنده دیگران مباش در حالی که خداوند تو را آزاد آفریده استاگر ما منطق ارسطو را بپذیریم ، یعنی تلاش برای آزادی بردگان یک عمل بی فایده و خلاف فطرت به شمار می رود.- اسلام چه می گوید؟در آیین مقدس اسلام بردگی، فطری بشر نیست. بشر، آزاد آفریده شده، برخلاف منطق ارسطو!و  امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرمایند: برده و بنده دیگران مباش در حالی که خداوند تو را آزاد آفریده است. (نهج البلاغه)- اسلام مرز بندگی و آقایی را از میان برداشته، همه را با هم برادر قرار داده است و  پیامبر اکرم«صلی  الله علیه و اله و سلم» می فرمایند: بندگان شما، برادران شما هستند. خداوند برای امتحان، آن ها را زیر دست شما قرار داده. بنابراین هر کسی برادر وی زیر دستش باشد باید از غذای خود بدو بخوراند و از لباس خویش بر او بپوشاند و کاری را که بیش از طاقت وی باشد بدو رجوع نکند. اگر کار سختی به او محول کرد به او کمک کند.و پیامبر «صلی  الله علیه و اله و سلم» در حق بردگان به گونه ای احترام قائل بود که می فرمودند: هیچکس حق ندارد خدمتکار خود را عبد و امه (غلام و کنیز) بخواند، بلکه می باید خدمتکار مرد را «فتی» یعنی جوانمرد آقا، و خدمتکار زن را «فتاة» یعنی دوشیزه و خانم بخواند. (نهج الفصاحة)علل آزادی تدریجی بردگان در اسلام:این مطلب جزء مسلمات تاریخ است که اسلام با برده داری به مبارزه برخاست و به طور تدریجی بردگان را آزاد کرد. اگر سؤال شود که چرا اسلام تدریجاً این موضوع را عملی ساخت و به طور دفعی صورت نداد؟ در پاسخ باید گفت: در زمان طلوع اسلام در محیط تاریک عربستان برده داری یکی از ارکان اقتصاد و درآمد آن جامعه به حساب می آمد و تجارت و ادامه زندگی بسیاری از افراد به این موضوع بستگی داشت، و برای بنیان گذار اسلام، پیامبر عظیم الشأن «صلی  الله علیه و اله و سلم» امکان نداشت یک مرتبه برده دار ی را ملغی اعلام کند، چون نظم اقتصادی بهم می خورد. به علاوه افرادی که همه ی ثروت خود را برده خریده بودند حاضر به این کار نبودند، چون جمعی تن پرور و بیکار از این راه امرار معاش می کردند، اسلام در این راستا ابتدا، ثواب کار و فعالیت و مذمت بیکاری و تن پروری را برای مردم روشن ساخت و کار را جزء عبادات شمرد و نتیجه کار هر کسی را برای خود او قرار داد و با این برنامه به تدریج تن پروران دنبال کار رفتند و فهمیدند که دسترنج دیگران را نباید به تاراج و یغما برد.و اما حق زیردست مملوک و (برده) این است که بدانی او آفریده پروردگار تو است و هم گوشت و هم خون تو است. تو مالک او نیستی به خاطر آفرینش، بلکه خدا او را آفریده...مورخین می نویسند: پیامبر اسلام«صلی  الله علیه و اله و سلم»خود بردگانی مانند، زیدبن حارثه را آزاد فرمود. آنگاه مسلمانان، یکی پس از دیگری به آن حضرت تأسی جسته و بردگان را آزاد ساختند. بار دیگر پیامبر«صلی  الله علیه و اله و سلم»، پسرش، «اسامة بن زید» را به سمت فرماندهی لشکر منصوب کرد و بزرگان مهاجر و انصار را موظف نمود که از او پیروی کنند.و اما حق زیردست مملوک و (برده) این است که بدانی او آفریده پروردگار تو است و هم گوشت و هم خون تو است. تو مالک او نیستی به خاطر آفرینش، بلکه خدا او را آفریده. تو آفریننده گوش و چشم او نیستی و روزی او در دست تو نیست. همه اینها را خداوند کفایت کرده و برعهده گرفته است. پس او را مسخر تو قرار داده و تو را بر او امین ساخته، او را به دست تو به ودیعت سپرده تا تو آن امانت را حفظ کنی و با روش او با وی رفتار کنی. پس باید از هرچه خود می خوری به او بخورانی و هرچه از خود می پوشی بدو بپوشانی، و بیش از توان به او تکلیف نکنی، و اگر از او اکراه داری خود را از مسئولیت الهی نسبت به او بیرون بری و با دیگری عوض کنی، و خلق خدا را مورد شکنجه و آزار قرار ندهی. و حول و قوه ای جزء از طرف خدا نیست. (رساله ی حقوقی امام سجاد(ع))در پایان باید به این نکته اشارت می شود که : وقتی دایرة المعارف خدا را باز کنیم، تعریفی از برده و برده داری نیست! تعریف برده و آقا فقط در لغتنامه ی من و توست.فهمیه السادات موسویبخش دین و اندیشه تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن