پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1850026987
سلوک قرآنی امام حسن علیه السلام
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سلوک قرآني امام حسن عليه السلام
مقدمهدر سيماى تابناك امام حسن عليهالسلام مىتوان نظارهگر ابعاد مختلف از جمله شخصيّت علمى و قرآنى حضرت بود؛ هرچند لحظات زندگى امام حسن عليهالسلام آميخته و متبرك با قرآن كريم بود و امام به مقتضاى امامت (پاسدارى از انديشهها و مرزهاى قرآنى) آگاهترين، مأنوسترين و عاملترين فرد به كتاب الهى بود، اما به دليل رويكرد محققان به موضوعاتى خاص (به ويژه صلح با معاويه) چنين فرازهاى درخشانى از سيماى حضرت كمتر مورد عنايت قرار گرفته است. بدينجهت شايسته است گوشههايى از زندگى قرآنى امام حسن مجتبى عليهالسلام را به تماشا بنشينيم.11. عشق به قرآن از خردسالىمدينه محل نزول وحى الهى بود و حسن و حسين عليهماالسلام نوادگان رسول، شاهدان آن. از اين رو حسن عليهالسلام از همان خردسالى با زلال وحى آشنا شد، شهدشيرين كلام الهى را چشيد و شيفته آن شد و از كودكى به حفظ، قرائت، تفسير و معارف قرآنى دل بست. نمونههايى از عشق حضرت و علاقه وى به وحى الهى را در فضاى معطّر عصر نبوى مرور مىكنيم.با پيامبر صلىاللهعليهوآلهوسلم در سايه قرآنالف) حفظ و بازخوانى كلام اللّهشيخ ابوالفتوح نقل كرده كه حسن بن على عليهماالسلام در هفت سالگى، در مجلس رسولاللّه صلىاللهعليهوآلهوسلم حاضر مىشد. وحى را مىشنيد و آن را حفظ مىكرد. آن گاه به خانه بر مىگشت و براى مادرش باز مىگفت. از اين روى هر وقت على عليهالسلام به خانه بر مىگشت متوجه مىشد كه همسرش فاطمه صلىاللهعليهوآلهوسلم هم از آنچه نازل شده، مطلع است. يك روز كه در اين باره پرسيد: فاطمه عليهاالسلام فرمود: از فرزندت حسن شنيدم. بعد از آن، روزى على عليهالسلام در خانه پنهان شد و حسن عليهالسلام طبق معمول به خانه آمد و خواست آنچه را شنيده بود، بازگويد، اما زبانش بند آمد. حضرت فاطمه شگفتزده شد و حسن گفت: مادرجان! تعجب نكن؛ زيرا بزرگوارى سخن مرا مىشنود و شنيدن او مرا (از سخن گفتن) باز داشته است.2ب) درخت بلاها در بهشتامام حسن عليهالسلام فرمود از جدم رسول خدا صلىاللهعليهوآلهوسلم شنيدم كه فرمود: درختى در بهشت هست كه به آن «درخت بلاها» مىگويند. در روز قيامت بلاديدگان را مىآورند. نه محكمهاى برايشان برپا مىشود و نه ميزانى نصب مىگردد. آنان را از پاداشها سرشار مىكنند. آن گاه اين آيه را خواند: «انّما يُوَفّى الصابرون اجرهم بغير حساب»؛3 شكيبايان بىحساب و كامل پاداش خود را در خواهند يافت.4ج) مباهله و تطهيرامام حسن عليهالسلام بعد از سازش با معاويه، از دوران كودكى خود و ماجراى مباهله و نزول آيه تطهير ياد كرد و فرمود: پيامبر خدا از «انفس» پدرم را (براى مباهله) آورد و از «ابنا» من و برادرم و از «نساء» مادرم را. ما خاندان او و براى او هستيم. و او از ما و ما از او هستيم. و چون آيه تطهير نازل شد، رسول خدا صلىاللهعليهوآلهوسلم ما را در كساى خيبرى امسلمه گردآورد و فرمود: خدايا! اينان خاندان و دودمان من هستند. پليدى (ناپاكى) را از ايشان بزداى و پاك و پاكيزهشان گردان... .5منذر و هادى امّتامام حسن عليهالسلام مىفرمود: وقتى پيامبر صلىاللهعليهوآلهوسلم از منبر به زير آمد، عرض كردم: اى رسول خدا! تو حجّت بر همه آفريدههايى. فرمود: حسن جان! خداوند مىفرمايد: «انّما انت منذر و لكل قوم هاد؛6تو فقط بيم دهندهاى و هر قومى هدايتگرى دارد.»نقل روياى رسول خدا صلىاللهعليهوآلهوسلمامام حسن عليهالسلام در پاسخ شخصى كه به صلح اعتراض داشت، خاطره خود از روياى پيامبر را اين گونه نقل فرمود:«... رسول خدا در رويا بنىاميه را ديد كه يكى پس از ديگرى بر منبرش سخن مىگويند. اين موضوع حضرت را ناراحت كرد. پس اين آيه «انّا اعطيناك الكوثر) و اين آيه «انّا انزلناه فىليلة القدر و ما ادراك ماليلة القدر، ليلةالقدر خير من الف شهر...»؛ «شب قدر بهتر از هزار ماه است» كه در آن بنىاميه سلطنت كنند، نازل شد.7از خُلق و خوى پيامبر صلىاللهعليهوآلهوسلمعلامه مجلسى مىنويسد: مولاى ما حسن عليهالسلام فرمود: خداوند عزيز و با جلال، پيامبرش را به بهترين ادبها تربيت كرد و فرمود: «خذاالعفو وأمر بالعرف و اعرض عن الجاهلين»8؛ گذشت پيشه كن و به نيكى فرمان بده و از نادانان روى برگردان».وقتى فرمان او را دريافت، فرمود: «و ما آتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا»؛9 و آنچه را پيامبر به شما داد بگيريد و از آنچه بازداشت، باز ايستيد.» و به جبرئيل فرمود: عفو چيست؟ گفت: با هركه از تو بريد و بپيوندى و به هركه تو را محروم كرد، بدهى و از هركه به تو ستم كرد، بگذرى. وقتى پيامبر آن را انجام داد، خدا وحى كرد «وانّك لعلى خُلُقٍ عظيم»10 و حقّاً تو خلق بزرگى دارى».11
عزّت بخش عربامام حسن عليهالسلام فرمود: خدا به وسيله پيامبر صلىاللهعليهوآلهوسلم عرب را عزّت بخشيد و هركه را از ايشان خواست، بزرگى داد و فرمود: «و انّه لذكرلك و لقومك»12؛ و آن (عزّت دادن) يادآورى تو و امت تو است.13اجابت آرزوى پيامبر صلىاللهعليهوآلهوسلمامام حسن عليهالسلام فرمود: وقتى پيامبر دعوتش را در مكه آشكار كرد... مشركان او را به خروج از مكه به سوى مدينه ناچار كردند. حضرت رو به سوى مكه كرد و فرمود: خدا مىداند كه تو را دوست دارم و اگر مردم تو مرا بيرون نمىكردند، هيچ شهرى را ترجيح نمىدادم و من از غمگين هستم. خدا به او پيام فرستاد كهاى محمد! خداى علىّ اعلى سلام مىرساند و مىگويد: به زودى تو را پيروزمند و سودمند و سالم و توانمند و غالب به اين شهر بر مىگردانيم و اين همان فرموده خداست. «انّ الذى فرض عليك القرآن، لرادّك الى مَعاد»14؛ در حقيقت همان كسى كه اين قرآن را به تو فرض كرد، تو را يقيناً به سوى وعده گاه بر مىگرداند.»152. در عصر علوى عليهالسلامامام حسن عليهالسلام بعد از رحلت پيامبراكرم صلىاللهعليهوآلهوسلم در محضر مادر بزرگوار و پدر گرامىاش نيز از معارف قرآنى بهرهها برد. در مجموعه سخنان حضرت مىتوان نمونههايى از اين دوره را ديد. امام حسن عليهالسلام گاهى آنچه را از اميرمؤمنان شنيده بود نقل مىفرمود و گاه به توضيح و بيان آياتى كه پيرامون حضرت بود، مىپرداخت. نمونههايى از اين دو بخش را مىخوانيم:الف) سخنى از پدر پيرامون عرشامام حسن عليهالسلام ضمن بازگويى سخنان كعب الاحبار و امام على عليهالسلام ، به پرسش كعب از «وكان عرشه على الماء ليبلوكم ايّكم احسن عملاً»؛16 عرش خدا بر آب ود تا شما را امتحان كند كه كدام يك نيكوتر عمل مىكنيد. فرمود: امام على پاسخ داد: آرى! عرش خدا بر آب بود؛ وقتى كه نه زمينى گسترده بود و نه آسمانى افراشته و نه صدايى شنيده مىشد و نه چشمهاى مىجوشيد و نه فرشته مقربى و نه پيامبر مرسلى و نه ستارهاى كه شبانه ره پويد و نه ماهى كه راهى آسمان شود و نه آفتابى كه بدرخشد. و عرش او بر آب بود؛ در حالى كه با هيچ يك از آفريده خود انس نداشت و خود را تمجيد و ستايش مىكرد. چنان كه مىخواست باشد، بود. پس خواست مخلوقات را بافريند و به امواج درياها زد و از آن همچون دودى كه از بزرگترين آفريده خدا باشد، برخاست و با آن آسمان بسته را بنا كرد. سپس ميان آن را بشكافت و زمين را از جايگاه كعبه ـ كه وسط زمين است ـ گستراند و...»17سخنرانى در محضر پدرامام حسن عليهالسلام در يك سخنرانى در حضور امام على عليهالسلام فرمود: هان اى مردم! از پروردگارتان ياد بگيريد: «انّ اللّه اصطفى آدم و نوحاً و آل ابراهيم و آل عمران و علىالعالمين، ذرّية بعضها من بعض واللّه سميع عليم»18؛ ما فرزندانى از آدم، دودمانى از نوح، برگزيدهاى از ابراهيم، نسلى از اسماعيل و خاندانى از محمد هستيم. ما در ميان شما مثل آسمان افراشته، زمين گسترده و آفتاب تابانيم و نيز مانند آن درخت زيتونيم كه نه شرقى است و نه غربى و روغن آن خجسته است. پيامبر صلىاللهعليهوآلهوسلم اصل آن است و علىشاخهاش، به خدا سوگند ما ميوه آن درخت هستيم. پس هركه به شاخهاى از آن درخت آويزد، نجات يابد و هركس بازماند، در آتش باشد.19با مردم كوفه، سخنى از عايشهامام حسن عليهالسلام بعد از خواندن نامه امام على عليهالسلام به مردم كوفه فرمود: ... شما از پيمان شكنى طلحه و زبير و همراه ساختن عايشه، آگاهيد، كار عايشه از ناتوانى زنان و سستى رأى آنان است كه خدا فرمود: «الرّجال قوّامون علىالنّساء»؛20 مردان سرپرست زنان هستند.21د) نداى قرآنى هنگام شهادت پدر27 رمضان امكلثوم نزد پدر رفت. على عليهالسلام از او خواست پشت در برود. امام حسن عليهالسلام فرمود: من بر درخانه نشسته بودم كه شنيدم منادى و هاتفى گفت: «أفمن يلقى فىالنّار خير ام من يأتى آمنا يوم القيامة»22؛ آيا كسى كه در آتش افكنده مىشود، بهتر است يا كسى كه در روز قيامت آسوده خاطر مىآيد.23درباره على عليهالسلامعلاوه بر اين كه امام حسن عليهالسلام در عصر پدر، با معارفى قرآنى از زبان وى آشنا شد، خودش نيز به تبيين و تفسير و تطبيق آياتى مربوط به حضرت اميرمؤمنان عليهالسلام مىپرداخت كه برخى عبارتند از:الف) زهد على عليهالسلامامام حسن عليهالسلام در مجلس معاويه ضمن پاسخ به ناسزاهاى اهل مجلس فرمود:... و شما را به خدا سوگند مىدهم، آيا مىدانيد كه على عليهالسلام بود كه خواستههاى نفسانى را بر خود حرام كرد و خدا فرمود: «يا ايهاالذين آمنوا لاتحرموا طيبات ما احل اللّه لكم»24؛ اى مؤمنان چيزهاى پاكى را كه خدا بر شما حلال كرده است حرام نشماريد.25ب) على عليهالسلام پيشگام پيشگامانسليم بن قيس مىگويد: امام حسن عليهالسلام فرمود: «والسابقون الأولون من المهاجرين والانصار و الذين ابتعوهم باحسان»؛26 و پيشگامان نخستين از مهاجران و انصار و كسانى كه با نيكوكارى از آنان پيروى كردند، همان گونه كه پيشگامان بر ديگران برترى دارند، پدرم على بن ابىطالب نيز، چون پيشتاز پيشگامان است، بر آنان برترى دارد. و فرمود: «أجهلتم سقاية الحاج و عمارة المسجد الحرام كمن آمن باللّه و اليوم الآخر و جاهد فى سبيل اللّه»؛ آيا سيراب ساختن حاجيان و آباد كردن مسجدالحرام را مانند كسى پنداشتهايد كه به خدا و روز بازپسين ايمان آورده و در راه خدا جهاد كرده است؟ و (على عليهالسلام ) از رسول خدا صلىاللهعليهوآلهوسلم پذيرفت و با جان خود او را يارى رساند... .27ج) تطبيق مؤمن بر على عليهالسلامعلامه مجلسى مىنويسد: حسن بن على عليهماالسلام به وليد فرمود: چگونه على را ناسزا مىگويى با اين كه خدا در ده جاى قرآن او را مؤمن ناميده است و تو را فاسق؟28د) تطبيق آيهاى ديگر بر على عليهالسلامابن شهرآشوب مىنويسد: شيرازى در كتابش با سند خود نقل كرده است: حسن بن على بن ابىطالب در باره آيه شريفه «فى اىّ صورةٍ شاءَ ركّبك»؛ به هر صورتى كه خواست، تو را تركيب كرد، فرمود: خداى سبحان على بن ابىطالب را در صُلب ابوطالب به صورت محمد صلىاللهعليهوآلهوسلم آفريد، ازاين رو شبيهترين مردم به رسول خدا على بود و حسين بن على شبيهترين مردم به فاطمه است و من شبيهترين مردم به خديجه كبرى هستم.29ه.) تطبيق فاستوى على سوقه بر على عليهالسلامعلامه حلّى در تفسير «فاستوى على سوقه»؛ بر ساقههاى خود استوار شد؛ از امام حسن عليهالسلام نقل مىكند كه اسلام با شمشير على استوار شد.303. رفتار قرآنى امام حسن عليهالسلامالف) عفو و گذشتامام حسن عليهالسلام كه خود از اهل بيت عليهمالسلام است و در شمار پاكان از رجس قرار دارد، رفتارى برگرفته از آموزههاى قرآنى داشت كه نمونهاى از آن پيرامون صفت عفو و گذشت را مىخوانيم: يكى از كارگران امام حسن عليهالسلام گناهى كرد كه كيفر داشت. وقتى به دستور امام خواستند او را كيفر دهند، گفت: مولاى من! «والعافين عن النّاس»31 فرمود: تو را بخشيدم. گفت: «واللّه يحبّ المحسنين»32؛ فرمود: در راه خدا آزادى و دو برابر آنچه به تو بخشيدم، نزد من دارى.33ب) موعظه قرآنىموعظههاى امام حسن عليهالسلام هم رنگ و بوى قرآنى داشت. از جمله مىفرمود: اى فرزند آدم! از حرامهاى خدا خود را بازدار تا عابد باشى و به آنچه خدا قسمت تو كرده است راضى باش تا بى نياز شوى و همسايگى همسايه خود را نيكودار تا مسلمان باشى و... اى فرزند آدم! از روزى كه زاده شدى پيوسته در تباه عمر خود بودهاى. اينك باقى ماندهاش را براى آخرت خود درياب كه مؤمن توشه بر مىدارد و كافر سرگرم بهره كنونىاش است. امام بعد از اين انذار، اين آيه را تلاوت فرمود: «و تزوّدوا فانّ خيرالزاد التّقوى»34؛ براى خود توشه برداريد كه به راستى بهترين توشه پرهيزكارى است.35ج) توسّل قرآنىشخصى براى بچهدار شدن از امام تقاضاى مطلبى كرد. امام فرمود: برتوباد به استغفار كردن. او مشغول انجام اين توصيه شد تا جايى كه گاه روزى تا هفتصد مرتبه استغفار مىكرد. وى به زودى صاحب ده فرزند شد. وقتى از امام دليل اين توصيه را پرسيد: فرمود: آيا سخن خداى سبحان را در قصه هود نشنيدهاى؟«ويزدكم قُوَّةً الى قُوّتكم»36؛ و نيرويى بر نيروى شما بيفزايد و در قصه نوح نشنيدهاى«و يمددكم باموال و بنين»؛37 و شما را به اموال و پسران ياراى كند.38د) زندگى با آيات قرآنىعلاوه برآنچه گفتيم، امام حسن عليهالسلام با آيات الهى زندگى مىكرد و در هر موقعيتى آيات مختلف قرآن كريم را تلاوت مىفرمود. گاه در نماز جمعه39، گاه در برخوردهاى شخصى، گاه در اجتماعات،40 گاه در ميدان جنگ41 و... نمونهاى را مىخوانيم. شيخ طوسى مىنويسد: امام حسن عليهالسلام پس از وفات على عليهالسلام با مردم سخن گفت: ... هركس مرا شناخت، شناخت. هركسى نمىشناسد، من حسن، فرزند محمد، پيامبر خدا هستم. «واتبعت ملّة آبائى ابراهيم و اسحاق و يعقوب»؛42 و از آيين پدرانم ابراهيم و اسحاق و يعقوب پيروى كردم. من فرزند آن مژده دهنده و بيم دهنده و دعوت كننده به سوى خدايم. من آن چراغ تابانم. من فرزند آن پيامبر رحمت براى جهانيانم. من از آن خاندانم كه خدا پليدى را از ايشان زدود و پاكشان كرد. من از آن خاندانم كه جبرئيل بر آنان نازل مىشد و از خانهايشان عروج ميكرد. من از آن خاندانم كه خدا محبّت و ولايت آنان را واجب كرد و در آيهاى كه بر محمد نازل كرد فرمود: «قل لا اسئلكم عليه اجراً الاّ المودة فى القربى و من يقترف حسنةً»43؛ بگو به ازاى آن(رسالت) پاداشى از شما نمىخواهم مگر محبّت در باره خويشان و...؛ و به دست آوردن نيكى محبّت ماست.44پي نوشت : 1. منبع اصلى ارجاعات پاورقى (موسوعة كلمات امام حسن(ع)) و ترجمه آن مىباشد كه هر دو توسط پژوهشكده باقرالعلوم(ع) تدوين و به زيور طبع آراسته شده است.2. بحارالانوار، ج 43، ص 338؛ انوارالبهيه، ص 76؛ المناقب، ج 4، ص 7.3. زمر / 10.4. المعجم الكبير، ج 3، ص 92، ح 2760؛ مجمع الزوائد، ج 2، ص 305.5. امالى طوسى، ص 559.6. نور / 1؛ قدر /1ـ3؛بحارالانوار،ج18،ص127.7 و 8 / اعراف / 199.9. قلم / 4.10. بحارالانوار، ج 78، ص 114.11. زخرف / 44.12. بحارالانوار، ج 23، ص 173.13. قصص / 85.14. بحارالانوار، ج 21، ص 121 و نمونههاى ديگر.15. ر.ك. به: مقاتل الطالبين، ص 55، مقتل الحسين(ع)، ج 1، ص 114.16. هود / 7.17. تفسير فرات كوفى، ص 183، ح 235.18. آل عمران / 33.19. بحارالانوار، ج 43، ص 358.20. نساء / 34.21. امالى طوسى، ص 718، ح 1518.22. فصلت / 40.23. الفتوح، ج 3 و 4، ص 282.24. مائده / 87.25. مقتل الحسين(ع)، ج 1، ص 114.26. توبه / 100.27. توبه / 19.28. تفسير فرات كوفى، ص 169، ح 217.29. بحارالانوار، ج 35، ص 339.30. انفطار / 8.31. بحارالانوار، ج 24، ص 316؛ تفسير نورالثقلين، ج 5، ص 522.32. فتح / 29.33. كشف اليقين، ص 368.34 و 35. آل عمران/ 134.36. بحارالانوار، ج 43، ص 352.37. بقره / 197.38. كشف الغمّه، ج 1، ص 572.39 و 40. هود / 52.41. مكارم الاخلاق، ص 327.42. بحارالانوار، ج 32، ص 228؛ امالى صدوق، ص 82.43. همان، ج 44، ص 33.44. همان، ج 2، ص 82؛ امالى طوسى، ص 561؛ بحارالانوار، ج 10، ص 138.45. يوسف / 38.46. شورى / 23.47. امالى طوسى، ص 269.منبع:www.hawzah.netتهيه: شکوري_گروه دين و انديشه
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
سلوک قرآنی امام حسن علیه السلام-سلوک قرآني امام حسن عليه السلاممقدمهدر سيماى تابناك امام حسن عليهالسلام مىتوان نظارهگر ابعاد مختلف از جمله شخصيّت علمى و قرآنى ...
سلوک قرآنی امام حسن علیه السلام-سلوک قرآني امام حسن عليه السلاممقدمهدر سيماى تابناك امام حسن عليهالسلام مىتوان نظارهگر ابعاد مختلف از جمله شخصيّت علمى و قرآنى ...
میراث قرآنی باقی مانده و ارزشمند وجود مبارک امام حسن مجتبی(علیه السلام) از نمونههای ... پس باید سالک، در نور آن سلوک کند و با این ویژگی، دل خود را لگام زند؛ زیرا این ...
میراث قرآنی باقی مانده و ارزشمند وجود مبارک امام حسن مجتبی(علیه السّلام) از نمونههای اعلی و ... پس باید سالک، در نور آن سلوک کند و با این ویژگی، دل خود را لگام زند؛ زیرا این ... عن الحسن بن علی(علیه السلام) انه حمدالله تعالی و اثنی علیه و قال: ) وَ السّابِقُونَ ...
امام سجاد (علیه السلام) و حقوق همسایگان-امام سجاد (علیه السلام) و حقوق همسایگان ... قرآن به منزله قانون اساسی است که غالبا کلیات و اصول و ضوابط احکام را پیش روی پیروان .... (4) امام در این منشور منور راههای رفتار و سلوک انسانی و بنیان نهادن فرهنگ و تمدن ...
احكام عزادارى امام حسین علیه السلام-احكام عزادارى امام حسین علیه السلاممقدمه:تمام ... الآمال مىفرماید: عزاداران امام حسین علیه السلام بر وجهى سلوك كنند كه زبان نواصب .... اهداف عاشورا با قیام مهدى علیه السلامامام حسین علیه السلام با هدف زنده ساختن احكام قرآن . ... ماده ششم: هرگز عليه امام حسن و برادرش امام حسين(علیه السلام) و هيچ يك از خاندان اهل .
زندگينامه امام علي (علیه السلام) (2) نويسنده: فرزين نجفي پور روزهاى حساس و .... در آن روز اسلام و قرآن در صحنه نظامى بر لب پرتگاه قرار گرفته بود و بحرانى ترين لحظات .... اين دوره همان چهار سال و نه ماه خلافت اميرمومنان و چند ماه خلافت امام حسن (علیه السلام) .... و سلوك داشتند تا در پرتو رهبرى و نفوذ معنوى امام بتوانند قله هاى كمالات معنوى را ...
خراباتيان، عارفاني هستند كه محو جَذَبات جمال الهي بوده، سير و سلوك را با شوق و جذبة .... آيا اين مصيبت نيست كه به جاي نماز با امام(علیه السلام)) با ديگران نماز ميگزاريم؟ ... و انوار زمانِ حضورِ او، گسترش عدالت، عزّت اسلام، احترام قرآن، تكامل عقلها، تزكية جانها. ... شده اين روز، روز ولادت مولا و امام ما، حضرت امام حسن عسكري(علیه السلام)) است.
امام سجاد علیه السلام و عبادت نويسنده: حسین باقر ترجمه: محمدمهدی رضایی در ... نهامام حسن (ع) و نه امام صادق (ع) هیچ کدام، آنگونه که امامسجاد (ع) به عبادت .... ارتباط را آشکار نمیسازد، ولی ازرهگذر آن، با انسان متعبد، برخورد و سلوک میکند. ..... سقاها، وقتی به کنار خانه امام میرسیدند، با شنیدن صدای قرائتقرآن، میایستادند و گوش میسپردند.
نگارش قصه های قرآنی، آرزوی امام خمینی(ره)-نگارش قصه های قرآنی، آرزوی امام خمینی(ره)نقش ... بالجمله، ذكر قصص انبیا علیهم السلام و كیفیتسیر و سلوك آنها وچگونگى ... (1) قال الامام علی (علیه السلام): من حسن الجوار تفقدالجار؛از نشانه های حسن همسایگی، .
-