تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 20 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827917447




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازيگري فراتر از روزمرگي


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بازیگری فراتر از روزمرگی
تئاتر آئینی سنتی
كمبود بازیگران حرفه‌ای دغدغه‌ای برای تئاتر آئینی سنتی كمبود بازیگر درعرصه تئاتر آئینی سنتی از جمله مشكلاتی است كه بسیاری از گروه‌های تئاتری در دوره‌ی اخیر جشنواره تئاتر آئینی سنتی با آن روبه‌رو شدند. به گزارش ایسنا، محدودیت بازیگرانی كه توانایی ایفای نقشی در نمایش‌های آئینی سنتی را داشتند، موجب شد كه تعدادی از بازیگران به‌طور همزمان در چندین نمایش حضور داشته باشند و همین موضوع مشكلاتی را برای گروه‌های نمایشی و برگزاركنندگان جشنواره ایجاد كرد. قطب‌الدین صادقی یكی از هنرمندانی است كه همواره در آثارش نسبت به ریشه‌های نمایش ایرانی حساسیت نشان داده است. او كه در این دوره از جشنواره نمایش «باغ شكرپاره» را به صحنه برده بود، درباره كمبود بازیگرانی كه توانایی ایفای نقش در نمایش‌های آئینی و سنتی را داشته باشند، می‌گوید: متاسفانه با ورود ناتورئایسم به سینما این روند متداول شد كه بازیگران ، خود را بازی كنند و فراتر از آن نروند، در حالیكه بازیگری به معنای روزمرگی نیست. او ادامه می دهد: این روند نادرست از سینما آغاز شد و در تلویزیون به اوج خود رسید و این چنین است كه می‌بینیم برخی از بازیگران در چندین كار، مدام خود را تكرار می كنند، اما تئاتر آئینی سنتی به بازیگری نیاز دارد كه فراتر از روزمرگی عمل می‌كند. كمبود بازیگر درعرصه تئاتر آئینی سنتی از جمله مشكلاتی است كه بسیاری از گروه‌های تئاتری در دوره‌ی اخیر جشنواره تئاتر آئینی سنتی با آن روبه‌رو شدند. این كارگردان تئاتر و استاد دانشگاه یادآور می‌شود: در دوره گذشته این محدودیتها وجود نداشت، چرا كه بازیگران نمایش‌های سنتی هر یك تخصص ویژه خود را داشتند و در آن نقش ویژه خبره می‌شدند، اما امروزه دیگر چنین تخصص‌هایی وجود ندارد، علاوه بر این سیستم آموزش ما در دانشگاه‌ها هم راه به جایی نمی‌برد. زیرا بسیاری از استادان نمایش ایرانی چیز خاصی در چنته خود ندارند، بنابراین مشكل همچنان وجود دارد. اما هدایت هاشمی به عنوان یكی از بازیگرانی كه تجربه بازی در ژانرهای گوناگون را دارد، معتقد است: باید از چند منظر نسبت به این موضوع نگاه دقیق و كارشناسانه داشت. نخستین موضوع به وضعیت آموزشی دانشگاه‌ها بر می‌گردد، صرف‌نظر از اینكه تا به حال هیچ آموزشگاه آزادی برای آموزش این شیوه‌ها نداشته‌ایم. واحدهای نمایشی ایرانی در دانشگاه‌ها تنها به ارایه و شرح تاریخچه اینگونه نمایشی بسنده می‌كنند در حالیكه این شیوه‌ها را باید به‌طور عملی آموزش داد. البته كارگاه‌های عملی هم برگزار می‌شود اما از دل این كارگاه‌ها چیزی بیرون نمی‌آید.او توضیح می‌دهد در دانشگاه‌های ما با واحدهای كارگاهی نمایش‌های سنتی در نهایت سهل‌انگاری برخورد می‌شود. استادان این كارگاه‌ها، تخصص و تبحر ویژه این كار را ندارند عموما كارگردان‌هایی هستند كه نمایش ایرانی كار كرده‌اند یا افرادی كه بر رشته‌های دیگر تبحر دارند، اما برای اجراگر بودن، پیشنهادی ندارند، در این رشته معدود استادانی هستند كه تحصیلاتی آكادمیك داشته باشند.
تئاتر آئینی سنتی
هدایت هاشمی از بهرام بیضایی به‌عنوان یكی از درخشان‌ترین استادان نمایش سنتی یاد می‌كند كه در هیچ دانشگاهی تدریس نمی‌كند. او یادآور شد: هنرمندانی مانند سعدی افشار و دیگرانی كه قابلیت اجراگر بودن را دارند، هم هرگز برای تدریس به دانشگاه‌ها دعوت نمی‌شوند و یا اینكه در گزینش رد می‌شوند، حتی برای افرادی مانند ما هم فرصت تدریس دردانشگاه‌ها فراهم نمی‌شود. هاشمی كه به‌عنوان نویسنده و یكی از بازیگران نمایش «بدل» در این دوره از جشنواره تئاتر آئینی سنتی حضور داشت با اظهار تاسف از بی‌توجهی نسبت به‌این گونه نمایشی به ایسنا عنوان می‌كند: بی‌توجهی كاملا آشكار با مقایسه ساده بودجه جشنواره تازه تاسیسی مانند رضوی با بودجه جشنواره آئینی سنتی كاملا مشخص است. این بی‌توجهی تنها به جشنواره‌ها محدود نمی‌شود بلكه اجراگران این گونه آثار با بی‌اعتنایی‌های دیگری مانند دستمزد پایین‌تر، زمان نامناسب‌تر اجرا و ... روبه رو می‌شوند و همین مسایل، انگیزه هنرمندان را برای كاركردن در این ژانر كمرنگ می‌كند، در حالیكه ما پتانسیل بسیار بالا و جوانان بسیار متعددی داریم و در این میان تنها به مدیرانی دلسوز نیاز داریم كه در مدیریت كلان فرهنگی‌شان به اندازه سرسوزنی ایرانی باشند و به ایرانی بودن خودشان اهمیت بدهند. باید از چند منظر نسبت به این موضوع نگاه دقیق و كارشناسانه داشت. نخستین موضوع به وضعیت آموزشی دانشگاه‌ها بر می‌گردد، صرف‌نظر از اینكه تا به حال هیچ آموزشگاه آزادی برای آموزش این شیوه‌ها نداشته‌ایم. او در پایان سخنان خود با انتقاد از سیستم آموزشی دانشگاه‌های آزاد ادامه می‌دهد: سیستم كلی آموزش بازنگری سیستم جزء پردازانه غربی است، اما شیوه اجراگری نمایش‌های شرقی، كلی، است بنابراین سیستم آموزشی ما تعارض بسیاری با نمایش‌های سنتی دارد. در حالیكه بهترین دستاوردها و تجربیات بازیگران غربی، حضور و بازی در كارهای شرقی است.
تئاتر آئینی سنتی
افشین هاشمی دیگر بازیگر و كارگردانی كه تجربه كار كردن در نمایش‌های سنتی را دارد اشاره به ضعف سیستم آموزشی ما می‌گوید: واحدهای نمایشی ایرانی در دانشگاه‌ها تنها به ارایه و شرح تاریخچه اینگونه نمایشی بسنده می‌كنند در حالیكه این شیوه‌ها را باید به‌طور عملی آموزش داد. البته كارگاه‌های عملی هم برگزار می‌شود اما از دل این كارگاه‌ها چیزی بیرون نمی‌آید. از سوی دیگر باید بخشی از شرح درس‌های آموزشگاه‌های آزاد هم به تدریس شیوه‌های نمایش ایرانی اختصاص پیدا كند تا شاهد كاهش محدودیتها و مشكلات فعلی باشیم. تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 331]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن