واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آيهي "منسوخ التلاوه"!در برخي کتاب هاي برادران اهل سنت مانند صحاح و مسانيد، آيه اي است به نام « آيه رجم » که سبک جمله بندي اش، حاکي از مجعول بودن آن است ولي نويسندگان صحاح آن را جزو قرآن دانسته و از عمربن خطاب چنين نقل مي کنند که او گفت: « لولا أنّي أخاف أن يقال: زاد عمر في القرآن، أثبت هذه الآية فإنّا کنّا نقرأها علي رسول الله ( صلّي الله عليه وآله ): الشيخ و الشيخة إذا زنيا فارجموهما ألبتة بما قضيا من الشهوة، نکالاً من الله والله عزيز حکيم » . ( 1 )
محققان اهل سنت، که قرآن را از هرنوع تحريف مصون مي دانند، در برابر اين روايت و نظاير آن انگشت تعجب به دندان گرفته و راه چاره اي انديشيده اند و گفته اند: اين آيه و نظاير آن، از قبيل آيات « منسوخ التلاوة » است ؛ يعني روزگاري جزو قرآن بوده ليکن بعدها تلاوت آن منسوخ گرديده است، هرچند مضمون آن به قوت خود باقي است ؛ زيرا رجم شيخ و شيخه از احکام قطعي اسلام مي باشد . اکنون در اين جا دو مطلب را يادآور مي شويم: 1 ـ هرگاه آيه اي ازنظر مضمون، منسوخ نباشد ( چنان که در مورد رجم چنين است ) چرا بايد لفظ آن از قرآن حذف شود ؟ ! آيا الفاظ آن در حدّ تحدي نبوده و از نظر فصاحت و بلاغت به پايه آيات ديگر نمي رسيد که حذف گرديد ؟ اگر چنين بود، چرا از اول فرود آمد و اگر واجد شرايط اعجاز بود چرا حذف گرديد . اگر مضمون آيه منسوخ شده بود، مي شد براي حذف آن مجوّزي ساخت ولي فرض اين است که معناي آيه به قوّت خود باقي است و لفظ آن حذف شده است و اين نوعي تحريف ناپسندي است که عقل و خرد آن را صحيح نمي داند . چيزي که محققان را بر اين کار واداشته، آن است که صحيح بخاري در نزد آنان، بسان کتاب الهي خدشه پذير نيست ! اگر آنان به خود اجازه مي دادند که اين کتاب نيز مانند ديگر کتاب هاي بشري خدشه پذير باشد، رد روايت آسان تر از آن است که به مسأله منسوخ التلاوة پناه ببرند و درحقيقت از زير باران برخيزند و زير ناودان قرار گيرند ! فرض کنيم که منسوخ التلاوة اصلي است صحيح، چرا روايات تحريف را، که در کتب شيعه وارد شده، از اين طريق تصحيح نمي کنيد . قرطبي ( ت671 ) در تفسير خود « الجامع لأحکام القرآن »، در اول سوره احزاب مي نويسد: اين سوره داراي 73 آيه است، سپس اضافه مي کند: « و کانت هذه السورة تعدل سورة البقرة و کانت فيها آية الرجم ؛ « الشيخ و الشيخة إذا زنيا فارجموهما ألبتة نکالاً من الله والله عزيز حکيم ! » ذکره أبوبکر الأنباري عن أبيّ بن کعب » . ( 2 ) در برخي کتاب هاي برادران اهل سنت مانند صحاح و مسانيد، آيه اي است به نام « آيه رجم » که سبک جمله بندي اش، حاکي از مجعول بودن آن است ولي نويسندگان صحاح آن را جزو قرآن مي دانند.اين سوره در آغاز و به هنگام نزول، به اندازه سوره بقره بود ( 286 آيه ) و آيه رجم که مي گويد: « اگر مرد و يا زنِ پير زنا کردند، آن دو را سنگسار کنيد، اين انتقامي است از خدا، خدا قدرتمند و حکيم است ! » در آن بود . و آنگاه از عايشه نقل مي کند که سوره احزاب در عصر پيامبر 200 آيه بود، ولي هنگام نوشتنِ قرآن، جز بر آيات موجود ( 73 آيه ) دست نيافتند ! ( 3 ) قرطبي سپس دست و پا زده است تا با حفظ صحّت حديث، آن را بدين صورت که: « اين آيات پس از نزول به امر الهي، به سوي او بازگشته است » توجيه کند . شکي نيست که اين اخبار کاملاً بي اساس است و نزول آياتي در حدّ اعجاز و رفع آن، کار حکيمانه اي نيست، به خصوص اگر معاني آن از رسميت برخوردار باشد . حالا فرض کنيد آنچه که آنان مي گويند صحيح است، چرا چنين عذري را در روايات شيعه نمي پذيرند ؟ ! شيعه هم حق دارد بگويد آياتي که به عنوان تحريف در کتب حديث وارد شده جزء آيات منسوخ التلاوة است و روزگاري جزو قرآن بوده و سپس از آن اخراج شده و مانند آيه رجم در اختيار ما باقي مانده است . به نظر مي رسد که اين بحثِ فشرده درباره نفي اين تهمت ( تحريف قرآن ) کافي باشد، خوشبختانه علماي محقق ما کتاب هاي گسترده در نفي اين تهمت نوشته اند و در اين ميان شما مي توانيد دو کتاب « صيانة القرآن من التحريف » و « التحقيق في نفي التحريف » را مطالعه کنيد . پينوشتهاـــــــــــــــــ1 ـ صحيح بخاري، ج8، صص 208 ـ 211، باب رجم الحبلي ؛ مسند احمد: ج1، ص23 و ج5، ص132 2 ـ الجامع لاحکام القرآن، ج14، ص113، تفسير سوره احزاب . 3 ـ الجامع لاحکام القرآن، ج14، ص113، تفسير سوره احزاب .برگرفته از:در ساحل تقريب، جعفر سبحانيتنظيم براي تبيان: گروه دين و انديشه_شکوري
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 197]