تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816450742
شیفتهای به نام كُربَن
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
شیفتهای به نام كُربَن نويسنده:غلامرضا گلی زواره منبع:پرسمان شماره 14 دكتر دینانی میگفت: روزی در حضور علامه طباطبایی به هانری كربن گفتم: شما كه این گونه با معارف اسلامی آشنا شدهاید، با چه ذكری مانوساید؟ كربن در پاسخ گفت: ذكر من قال الباقر (علیه السلام) و قال الصادق (علیه السلام) است . 24 آبان سالروز درگذشت علامه سیدمحمد حسین طباطبایی بهانهای شده تا از ارتباط این مفسر شریف با هانری كربن مطالبی را حضورتان تقدیم داریم . زندگی و اندیشه هانری كربن (Henry.Corbin در چهارم آوریل 1903م . در شهر پاریس دیده به جهان گشود . در دوران كودكی آموزشهای مذهب كاتولیك را آموخت . سپس به مدرسه علوم مسیحی رفت و به نهضت پروتستان علاقهمند شد . وی برای ادامه تحصیل به دانشگاه سوربن رفت و در سال 1925م . لیسانس گرفت . یك سال بعد، گواهینامه عالی فلسفه و در سال 1928م . دیپلم تتبعات عالی دانشگاه پاریس و سرانجام در سال 1929م . دیپلم مدرسه السنه شرقی پاریس را اخذ نمود . در همین سالها با زبانهای عربی، فارسی و پهلوی آشنا شد . (1) وی بعدها، نزد لویی ماسینیون رفت و نسخهای از كتاب حكمة الاشراق سهروردی را از او دریافت كرد . این كار تاثیر روحی فراوانی بر كربن نهاد او را راهی شرق نمود . نخستین مقالهاش در نشریه بررسیهای فلسفی، درباره یكی از آثار سهروردی به طبع رسید و اولین اثر مستقل او به زبان فرانسه، در خصوص سهروردی، در سال 1939م . تحت عنوان «سهروردی مؤسس حكمت اشراق» چاپ شد . (2) كربن مدتها ریاست انستیتو فرانسه و ایران را عهدهدار بود و به همت او مشاهیری چون سهروردی، روزبهان و ملاصدرا برای جامعه علمی و فرهنگی اروپا به نامهایی آشنا مبدل گردید . در جهانی كه برخورد میان فرهنگهای گوناگون پیوسته با شكافهای بیشتر مواجه میشد، وی نمونهای از تلاش فوقالعاده برای تفاهم بود . (3) هانری كربن را باید فیلسوف و مفسر حكمت معنوی شیعه نامید . مطالعات او در آثار عرفانی، لطف و جذبه وصف ناپذیری به آثارش بخشیده است . كربن خود در این باره میگوید: پرورش من از آغاز فلسفی بود . به همین دلیل، نه به معنای دقیق كلمه متخصص زبان و فرهنگ آلمانی هستم و نه مستشرق; فیلسوفی رهروام به هر دیاری كه راهبرم شوند . اگر چه در این سیر و سلوك از فرایبورگ، تهران و اصفهان سر درآوردهام; اما این شهرها از نظر من، مدینههای تمثیلیاند; منازلی نمادین از راه و سفری همیشگی و پایدار . (4) آغاز آشنایی هانری كربن، وقتی آوازه عرفان و فلسفه علامه طباطبایی را شنید، شیفته عظمت علمی، كمالات معنوی و فضایل این حكیم وارسته گردید . از اینرو وقتی كه به منظور شناخت تشیع، سالی چند ماه از پاریس به ایران میآمد و در این سرزمین به پژوهش در مورد مذهب شیعه میپرداخت، توسط برخی از اساتید دانشگاه، از محضر علامه طباطبایی تقاضا نمود كه به وی كمك كند . آن فیلسوف عالی مقام كه از فعالیتهای علمی و اشتیاق معنوی این محقق با خبر بود، خواستهاش را اجابت كرد و با وجود كهن سالی و ضعف مزاج، هر دو هفته یك بار از قم به تهران میآمد تا در جلسهای علمی به سؤالات كربن پاسخ دهد و معارف و حقایق گرانبهای تشیع را در اختیار او و عدهای از استادان دانشگاه قرار دهد (5) و بدین وسیله شناخت صحیح شیعه، برای جهان غرب، توسط هانری كربن هموار گردید . علامه طباطبایی در جایی گفته بود: از الطاف خداست كه معارف اسلامی به وسیله این دانشمند و همكارانش در جهان غرب اشاعه یابد . اینها در فرانسه مجلهای دارند كه معارف شیعه را معرفی مینمایند . (6) در محفلی كه حلقه اصحاب تاویل نام داشت، دیدار منظم این دو شخصیت صورت میگرفت . با وجود مشكل زبانی به وسیله ترجمه، ارتباط و گفت و گو میان آن دو بزرگوار برقرار میشد . ملاقات با بركتكربن مصاحبههای متعددی طی سالهای 1337 و 1338 ش . با علامه طباطبایی درباره عقاید، تعالیم و تاریخ تشیع به عمل آورد . علامه طباطبایی درباره این مذاكرات گفت: بنا به گفته كربن تا كنون مستشرقین، اطلاعات مربوط به اسلام را از اهل تسنن اخذ میكردند و در نتیجه، حقیقت مذهب تشیع آن گونه كه شایسته است، به دنیای غرب معرفی نشده است . بر خلاف باور مستشرقین گذشته، اعتقاد من این است كه تشیع یك مذهب حقیقی و اصیل و پابرجاست و دارای مشخصات یك مذهب حقیقی است و غیر از آن است كه به غرب معرفی كردهاند . آنچه پس از پژوهشهای علمی بدان رسیدهام، این است كه به حقایق معنویت اسلام از دریچه شیعه - كه نسبتبه این آیین واقعبینی دارد باید نگاه كرد . از این رو كوشیدهام این مذهب را به نحوی كه باید و در خور واقعیت آن است، به جهان غرب معرفی كنم . بسیار علاقهمندم كه با رجال علمی و مشاهیر این مذهب از نزدیك تماس بگیرم و با طرز فكر آنان آشنا شوم و در بررسی اصول و مبانی شیعه، از این بزرگان كمك گرفته و نسبتبه هدف خود روشنتر شوم . (7) علامه طباطبایی درباره دومین ملاقات خود با كربن نوشته است: امسال (سال 1338 ش). نیز كه نویسنده پس از گذرانیدن تعطیلات تابستانی - در یكی از ییلاقات اطراف دماوند موقع مراجعتبه قم، چند روزی در تهران توقف داشتم، شب 16 مهرماه طبق وعده قبل، ملاقات دوم در محیط گرم و دوستانه به عمل آمد . در این مجلس كربن مذاكره را ادامه داده، افزود: امسال موقعی كه اروپا بودم، در ژنو كنفرانسی در موضوع امام منتظر (حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف)) طبق عقیده شیعه داشتم و این موضوع برای دانشمندان اروپایی كه در آن جلسه حضور داشتند، كاملا تازگی داشت! وی همچنین گفت: به عقیده من، مذهب تشیع تنها مذهبی است كه رابطه هدایت الهی را میان خدا و خلق برای همیشه نگه داشته، پیوسته ولایت را زنده و پا برجا میدارد . كربن افزود: به اعتقاد من، تمامی ادیان حقیقتی را دنبال مینمایند; اما تنها مذهب تشیع است كه به این حقیقت لباس دوام و استمرار پوشانیده و معتقد است كه این ویژگی میان عالم انسانی و الوهی برای همیشه باقی است . این نظر من است; آیا شما نیز این گونه فكر میكنید . گفتم آنچه از نظر اسلام میتوان گفت، آن است كه نظریه اثبات صانع در تمامی ادیان مشترك است; ولی آیینی كه ارزش این حقیقت را داشته، دینی است كه در آن تنها خدای یگانه پرستش شود و رابطه نبوت را اثبات كرده، معادی قائل شود . آنچه از لوازم احترام و تعظیم میتوان در حق یك دین روا داشت، اسلام در حق یهودیت و مسیحیت روا داشته و مقام نبوت حضرت مسیح را تقدیس و تنزیه نموده و شریعت این پیامبر و نیز حضرت موسی (علیه السلام) را ستوده است و نیز نسبتبه دین مجوس، به دیده احترام مینگرد . (8) همه جا محل عبادت استروزی علامه به كربن گفت: در دین مقدس اسلام، تمام زمینها و مكانها بدون استثنا محل عبادت است . اگر فردی بخواهد نماز بخواند، دعا كند یا سجده نماید، در هر جا كه هست، میتواند این عمل را انجام دهد ولی در دین مسیح، چنین نیست و عبادت باید در كلیسا و در وقت معینی انجام گیرد . بنابراین اگر فردی مسیحی در اوقاتی حالی پیدا كرد - مثلا در نیمه شب، باید چه كند - باید صبر نماید تا روز یكشنبه درب كلیسا را بگشایند و این به معنی قطع ارتباط بنده با خداست . كربن در پاسخ گفت: بلی این اشكال در مذهب مسیح هست و الحمد لله دین اسلام در تمامی زمانها، مكانها و حالات، رابطه خالق و مخلوق را محفوظ نگه داشته است . علامه یادآور شد: اگر در دین مقدس اسلام، انسان نیازمندی حالی پیدا كند، طبق همان حال و نیاز، خدای خویش را میخواند; چون خداوند اسمای حسنایی دارد و انسان طبق خواست و نیاز خویش، هر یك از این اسما را كه مناسب دیده، پروردگار را بدان اسم و صفتیاد میكند; اما در دین مسیح، خدا این اسما را ندارد و صرفا لفظ خدا، اله و اب برای اوست . وی خطاب به كربن گفت: اگر شما حالی پیدا كردید و خواستید خدا را بخوانید و مناجات كنید و او را با اسما و صفتش یاد كنید و با اسم خاصی از او اجتبخواهید، چه میكنید؟ او در پاسخ گفت: در مناجاتهای خود، صحیفه مهدویه را میخوانم! (9) نگفتم او شیعه شده است؟ پس از چندمین جلسه مصاحبه، هانری كربن رهسپار فرانسه گردید; اما ارتباط وی با علامه طباطبایی قطع نگردید و بحثبین این دو متفكر، از طریق مكاتبه ادامه یافت . علامه در خصوص فلسفه اسلامی از دیدگاه تشیع، مطالبی تدوین و برای وی ارسال نمود . هانری كربن علاوه بر آن كه مطالب مطرح شده در گفتوگو با علامه طباطبایی را كاملا ضبط و ثبت مینمود و در اروپا انتشار میداد و حقیقت تشیع را معرفی میكرد، خود نیز در سخنرانیها و كنفرانسها به طور جدی از تشیع دفاع میكرد و در پاریس كاملا بر معرفی و تبلیغ آن اصرار داشت و بر این باور بود كه در دنیا، یگانه مذهب زنده و اصیل كه نمرده، شیعه است; زیرا قائل به امام حی میباشد و اساس اعتقاد خود را بر این میگذارد و با اتكا و اعتماد به حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) پیوسته زنده است . كربن خود نیز به معارف و معنویات این مذهب نزدیك بود و این بارقه در روح و روانش تحول ایجاد نموده بود . مهندس سیدعبدالباقی طباطبایی - فرزند ارشد علامه - میگوید: یك روز پدر رو به ما نمود و با نشاط خاصی گفت: این پروفسور به اسلام (تشیع) مؤمن شده است; ولی شرایط اقتضا نمیكند تا آن را رسما و علنا بر زبان جاری كند . چند صباحی كه از این فرموده پدر گذشت، یك روز كربن درباره حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) سخنان پرشوری ایراد نمود و ضمن آن گفت: من به خاطر بحث درباره شیعه و رسیدن به حقایق این مذهب، نزدیك بود پست تحقیقاتی خود را در دانشگاه سوربن از دستبدهم . پدر، وقتی از این موضوع مطلع شد، بسیار مسرور و مشعوف گردید و گفت: نگفتم این پروفسور كربن، مؤمن به تشیع شده است و رویش نمیشود كه صریحا اعتراف كند . علامه به یكی از شاگردان خود گفته بود (10) : كربن دعاهای صحیفه مهدویه را میخواند و میگریست . (11) راهیابی به حریم تشیع كربن عقیده داشت كه راه یافتن به عالم معنویتشیعی، كاری سهل و آسان نمیباشد; زیرا تشیع حرم معرفتباطنی اسلام است و از ویژگیهای آن احساس شرمی وافر در قبال مسایل دینی، متانت و وزانتی است كه وقتی مخاطب یقین حاصل كرده باشد، بند از نقاب میگشاید; وی مینویسد: شرط لازم برای راه یافتن به حریم تشیع و عجین شدن با روح آن، این است كه بر خوان گسترده معنویت آن بنشینیم; ولی میهمان عالم معنویتشدن، ایجاب میكند كه در باطن و ضمیر خویش، جایگاهی برایش تدارك ببینیم . زیستن در عالم معنویتشیعی امكان ندارد; مگر به شرط آن كه با باطن ما راه یابد و با روحمان سرشته شود . (12) به نظر كربن، تشیع در حكم معنای درونی اسلام است كه این باطن از نخست و به طور كامل، همان تعالیمی است كه از امامان به پیروانشان و از آنها به دیگران انتقال یافته است . بشریتبدون وجود این خلفای الهی، قادر به ادامه حیات نیست; خواه از این امر آگاه و یا غافل باشد . در مذهب شیعه، تنها با تكیه و پیوند میان ولایت و امامت و تفسیرهای ظاهری و باطنی، پیامبرشناسی ظهور یافته كه از یك سو به تفسیر ظاهر شریعت و از سوی دیگر به تاویل آن محدود میگردد . (13) كربن میگوید: با سیمای امام دوازدهم است كه تشیع نهانیترین سر خود را به ما عرضه میكند و این موضوع بر تارك كاخ رفیع الهیات و حكمت معنوی نشسته است . كربن در هفتم اكتبر سال 1978 م . در گذشت . پینوشت: 1 . كربن در فلسفه ایرانی و فلسفه تطبیقی، ترجمه سیدجواد طباطبایی، مقدمه . 2 . زائری از غرب، حسین سیدعرب، مجله گلچرخ، شماره 13 . 3 . نك: هانری كربن و آفاق تفكر معنوی، داریوش شایگان، ترجمه باقر پرهام . 4 . سخنان ایراد شده در سمینار پیرامون آثار هانری كربن، انجمن ایرانشناسی فرانسه در ایران، ص 18 . 5 . جرعههای جانبخش، از نگارنده، ص 289 . 6 . یادنامه مفسر كبیر استاد علامه طباطبایی، ص 127و128 . 7 . شیعه (مجموعه مذاكرات با هانری كربن)، مقدمه علامه طباطبایی با تلخیص و بازنویسی مختصر . 8 . همان، ص 24 و 27 با اندكی تلخیص و بازنویسی . 9 . مهرتابان، علامه تهرانی، ص 48و49 . 10 . مجله جوانان، شماره 821، ص 52 . 11 . مهر تابان، ص 47 . 12 . در احوال و اندیشههای كربن، ص 90 . 13 . همان، ص 30 .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 388]
صفحات پیشنهادی
شیفتهای به نام كُربَن
شیفتهای به نام كُربَن نويسنده:غلامرضا گلی زواره منبع:پرسمان شماره 14 دكتر دینانی میگفت: روزی در حضور علامه طباطبایی به هانری كربن گفتم: شما كه این گونه با ...
شیفتهای به نام كُربَن نويسنده:غلامرضا گلی زواره منبع:پرسمان شماره 14 دكتر دینانی میگفت: روزی در حضور علامه طباطبایی به هانری كربن گفتم: شما كه این گونه با ...
به زبان سهل و به عمل مشكل
شیفتهای به نام كُربَن به همین دلیل، نه به معنای دقیق كلمه متخصص زبان و فرهنگ آلمانی هستم و نه ... با وجود مشكل زبانی به وسیله ترجمه، ارتباط و گفت و گو میان آن دو ...
شیفتهای به نام كُربَن به همین دلیل، نه به معنای دقیق كلمه متخصص زبان و فرهنگ آلمانی هستم و نه ... با وجود مشكل زبانی به وسیله ترجمه، ارتباط و گفت و گو میان آن دو ...
مراسم توديع و معارفه مديرعامل بانك تجارت برگزار شد
مراسم توديع و معارفه مديرعامل قديم و جديد آبفاي شهري برگزار شد · شیفتهای به نام كُربَن ... آرشیو اخبار اقتصادی و بانک وي يادآور شد: خراسان شمالي ۲۸درصد از ...
مراسم توديع و معارفه مديرعامل قديم و جديد آبفاي شهري برگزار شد · شیفتهای به نام كُربَن ... آرشیو اخبار اقتصادی و بانک وي يادآور شد: خراسان شمالي ۲۸درصد از ...
علامه از دریچه نگاه غربی ها
شیفتهای به نام كُربَن 24 آبان سالروز درگذشت علامه سیدمحمد حسین طباطبایی بهانهای شده تا از ارتباط این ... و بدین وسیله شناخت صحیح شیعه، برای جهان غرب، توسط ...
شیفتهای به نام كُربَن 24 آبان سالروز درگذشت علامه سیدمحمد حسین طباطبایی بهانهای شده تا از ارتباط این ... و بدین وسیله شناخت صحیح شیعه، برای جهان غرب، توسط ...
گیاهان در قرآن ( ترنجبین )
گیاهانی كه قرآن مجید از آنها نام برده است هم از نظرخواص و كاربرد وهم ازجهت اشاره به .... آیات به روشنی دلالت دارد بر این كه خوراكی شامل ئیدراتهای كربن شیرین (منّ) و ماده ای ...
گیاهانی كه قرآن مجید از آنها نام برده است هم از نظرخواص و كاربرد وهم ازجهت اشاره به .... آیات به روشنی دلالت دارد بر این كه خوراكی شامل ئیدراتهای كربن شیرین (منّ) و ماده ای ...
علامه سید محمد حسین طباطبایی
یكی پس از دیگری میگذشت و دلهای شیفتگان بیت الله در هوای حرم الهی «لبیك شوق» سر میداد. یاد عرفات و نام مشعر عطش دیدار به جانها داده بود. ناگاه «كعبه كرامت الهی» زیبا چهرهای نورانی را در. ... نام او را «محمد حسین» نهادند و آن را به تبرّك نام «جدّ و فرزند» مایه بركت شمردند. زیرا خاندان محمد حسین، .... مجموعه مذاكرات با پروفسور هانری كربن ...
یكی پس از دیگری میگذشت و دلهای شیفتگان بیت الله در هوای حرم الهی «لبیك شوق» سر میداد. یاد عرفات و نام مشعر عطش دیدار به جانها داده بود. ناگاه «كعبه كرامت الهی» زیبا چهرهای نورانی را در. ... نام او را «محمد حسین» نهادند و آن را به تبرّك نام «جدّ و فرزند» مایه بركت شمردند. زیرا خاندان محمد حسین، .... مجموعه مذاكرات با پروفسور هانری كربن ...
ملاصدرا شارح و پیرو ابن عربی
من به دوستم گفتم که ای کاش می دانستند ابن رشد که این همه فکر کرد و کتاب نوشت ... درس است که با دختر شیخ متین الدین به نام نظام اصفهانی آشنا و به او شیفته می شود. ... فتوحات هم بسیار مفصل است و چندین بار توسط پروفسور کربن و عثمان یحیی ...
من به دوستم گفتم که ای کاش می دانستند ابن رشد که این همه فکر کرد و کتاب نوشت ... درس است که با دختر شیخ متین الدین به نام نظام اصفهانی آشنا و به او شیفته می شود. ... فتوحات هم بسیار مفصل است و چندین بار توسط پروفسور کربن و عثمان یحیی ...
ژئوشیمی
کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند دید کلی در سادهترین شکل ... کربن و آب ؛ که در فرآیندهای هوازدگی شیمیایی (کاربران ثبت نام کرده قادر به ... به خود سرگرم داشته است و نیازهای زندگی روزانه ، در هر گام و مرحله ای این پرسش را پدید آورده است. ... ما جلای زر را در ماسههای رودخانهای دیدند، شیفته زیبایی و سنگینی سنگها شدند.
کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند دید کلی در سادهترین شکل ... کربن و آب ؛ که در فرآیندهای هوازدگی شیمیایی (کاربران ثبت نام کرده قادر به ... به خود سرگرم داشته است و نیازهای زندگی روزانه ، در هر گام و مرحله ای این پرسش را پدید آورده است. ... ما جلای زر را در ماسههای رودخانهای دیدند، شیفته زیبایی و سنگینی سنگها شدند.
زندگی نامه، ویژگی ها و آثار علامه طباطبایی (ره)
در سال 1304 رهسپار نجف شدند و ده سال در آن مرکز جهانی علوم اسلامی به تکمیل ... مادرم نگاهی به من کرد و در حالی که اشک چشمانش را پاک میکرد این شعر را خواند:رشتهای بر ... هانری کربن، که از متدینترین مستشرقان است، چندین سال در کنار علامه بزرگوار .... كه حضرت ایشان میفرماید:خم ابروی تو بود و كف مینوی تو بودكه به یك جلوه زمن نام و ...
در سال 1304 رهسپار نجف شدند و ده سال در آن مرکز جهانی علوم اسلامی به تکمیل ... مادرم نگاهی به من کرد و در حالی که اشک چشمانش را پاک میکرد این شعر را خواند:رشتهای بر ... هانری کربن، که از متدینترین مستشرقان است، چندین سال در کنار علامه بزرگوار .... كه حضرت ایشان میفرماید:خم ابروی تو بود و كف مینوی تو بودكه به یك جلوه زمن نام و ...
زنان دنیای باستان چگونه آرایش میکردند؟!
عطرهای او به طور یقین چهره تاریخ را عوض کرد، زیرا "مارک آنتونی" شیفته رایحه دلپذیر عطرهای او شده بود. ... مواد آرایشی صورت به رنگ قهوه ای متمایل به قرمز حاوی خاک رسی بود که درصد بالایی ... صابون را به وسیله پاک کننده طبیعی به نام ساپونین Saponin درست میکردند. .... خواندن این مطلب 20 میلی گرم دی اکسید کربن تولید میکند!
عطرهای او به طور یقین چهره تاریخ را عوض کرد، زیرا "مارک آنتونی" شیفته رایحه دلپذیر عطرهای او شده بود. ... مواد آرایشی صورت به رنگ قهوه ای متمایل به قرمز حاوی خاک رسی بود که درصد بالایی ... صابون را به وسیله پاک کننده طبیعی به نام ساپونین Saponin درست میکردند. .... خواندن این مطلب 20 میلی گرم دی اکسید کربن تولید میکند!
-
گوناگون
پربازدیدترینها