محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829378571
جایگاه زن در تاريخ ایران
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
جایگاه زن در تاريخ ایران آگاهی و اطلاع از اوضاع و احوال گذشته ايران نشان از آن دارد که جامعه ما در طول تاريخ درگير هرج و مرج و هر روز بر يک نظام سياسی استوار بوده است که در احوال مردمان چه زن و چه مرد به طور يکسان اثر گذاشته است. کشمکش ها و دست به دست شدن قدرت لطمات بزرگی بر پيکره و جامعه ايران و مردم نهاد و از آنجا که بار اصلی چنين مصيبت های از جمله جنگ ها، خونريزی ها، کشتارها و تجاوزات بر دوش مردم بی دفاع بوده است طبيعی است که برای تحمل کردن چنين فشارهایی و تطابق دادن خود با اوضاع امری عادی و در برخی مواقع ضروری بود. در این بین و در اثر گذشت زمان بسياری از ويژگی های دولتهای متخاصم که موقتاً از سوی مردم برای تضمين حيات بدان متوسل می شدند به امری ماندنی تبديل گرديد به طوری که تنوع عناصر فرهنگی _ اجتماعی و قومی زمامداران که قدرت را در دست داشتند سبب ساز بسياری از معضلات اجتماعی جامعه دیروز و امروز ما ايرانيان شده است، هر چند بی-کفايتی و بی تدبيری برخی حکمرانان ايرانی در گذشته اين مسئله را تشديد و یا خود مروج گونه های از اين عناصر و مقولات بودند را نیز نبايد ناديده گرفت. چنانچه گفته شد اوضاع نابسامان گذشته ایران، زندگی اجتماعی مردان و زنان را به طور یکسان تحت تأثیر خود قرار داده است اما با نگاهی گذرا بر اسناد و مدارک بر جای مانده از گذشته کمتر سخن از نقش آفرینی و مبارزات زنان در عرصه تحولات تاریخی اجتماعی ایران به میان آمده است در این قسمت درصدد برآمدیم نگاهی هر چند کوتاه به حضور اجتماعی این قشر از جامعه در تاریخ داشته باشیم. در اواخر دوره ساسانی با توجه به عظمت ظاهری، پايه های حکومت را عيش و عشرت شاهان و درباريان، طغيان سپاهيان، جنگ های بيهوده، فساد موبدان، تشتت و اختلاف عقايد و آراء و... فراگرفته بود که با ظهور اسلام در شبه جزيره عربستان و هجوم اعراب به مرزهای ايران، اوضاع کشور را از آن که بود بدتر نمود؛ در چنین شرایطی فرار مردم وحشت زده به خصوص زنان خانواده شاهی از مقابل سيل هجوم و اعراب و دیگر دشمنان خود سبب شکل گيری افسانه هايی شد که شخصيت اصلی آنها زنان و دختران بی دفاع بودند. شخصيت های چون بی بی شهربانو1 يا مهربانو نوه يزد گرد که عامه معتقدات و رواياتی راجع به آنها و پناه برد نشان در دل کوه را سينه به سينه بازگو کردند و می کنند، مکان-های که به نام هایی چون کوه چهل دختر شيراز، چهل دختر سرخس، برج چهل دختر سمنان، بقعه چهل دختر قزوين، منار چهل دختر اصفهان و... معروفند نیز همه و همه برگرفته از روايات و نقل قول هايی است که خصوصاً پس از حمله مغولان و نفوذ و يورش آنها به خاک و سرزمين ايران پديد آمد. بیشتر اين داستان ها و افسانه ها نشان دهنده وجود محيطی ناامن در آن روزگار خصوصاً برای زنان و دختران و در معرض خطر بودن آنها را بازگو می کند. البته برخی مورخين و محققين وجه تسميه چهل دختران2 بر تمامی بناهای ايران را مورد تأييد قرار نمی دهند و تعميم آن را به تمامی آثار و بناهای تاريخی صحیح نمی دانند اما ترديدی نيست که فرار از دست دشمنانی چون مغولان و افغان ها که به غارت اموال و به اسارت گرفتن کودکان و زنان و حتی فروختن برخی اسيران زن و حرکت دادن آنها به سوی سرزمين-هايشان3 می شد خود سبب پناه بردن زنان به کوه ها، چاه ها، برج ها و مناره ها شده است. البته در اين ميان بودند زنانی که دوش به دوش مردان و يا حتی در مواقعی به مراتب بالاتر از آنها به مقابله و مبارزه با دشمنان می پرداختند.در فارسنامه ناصری چنين آمده است: که در نبرد کريم خان زند با آزادخان افغان زنان زنديه مردانگی نموده عيال و مادر وکيل و شيخ علی خان و محمدخان و جماعتی از زنديه را که به اسارت علم خان افغان در آمده بودند را با سوهان قفل زنجير آنها را سايدند و آنها را نجات دادند و طپانچه و شمشيرهايي به آنها رساندند و آنها نيز به خيمه علم خان رفتند و او را کشتند و جنگ را به نفع خود به پايان رساندند.4 و بودند زنانی فرماندار که از قدرت سياسی زيادی برخوردار بودند؛ ترکان خاتون زوجه تکش خوارزمشاه و مادر محمد خوارزمشاه يکی از زنان مقتدر، با نفوذ و مصمم که در آن روزگار نقش بسيار مهمی در امور سياسی خوارزم ايفا کرد. هر چند جوينی در نوشته هايش از او به عنوان زنی ظالم، جاه طلب، آشوبگر ياد می کند، اما برخی از جمله کارهای او، قطع و وصل قضايا بر طبق قانون و عدل، داد مظلوم از ظالم گرفتن و... را بازگو کرده اند.5 دشمنان ما در آن زمان فقط دشمن خارجی که مرزها را مورد تعرض قرار دهند نبودند، برخی از مدارک گويای اين مسئله است که نواميس مردم از دست اقوام، راهزنان و طراران خودی مورد اذيت و آزار قرار می گرفتند و دوشیزه طغان6 بود از جمله زنانی که در مقابل اين دست افراد، ايستادگی و مقابله مي کردند. اين دختر دلاور و بی باک که با زين و برگ سوار و يک تنه به دستجات دزدان مسلح حمله و بر آنها غلبه مي کرد او چنان زهر چشمی از حراميان می گرفت که هر کجا سرو گردن ماديان او و نيزه بلند و براقش نمودار می شد کسی يارای مقاومت و پايداری با او نداشت.7آنچه تا بدين جا بيان شد مرتبه و حضور زنان از ورود اسلام به ایران و حکومت خوارزمشاهيان، حمله مغولان و افغانها و منازعات عشيره ای و قبايل ترک و لر در دوره زنديه بود. اکنون به زمانی رسيده ايم که قاجارها سرکار آمده و قدرت و حکومت بر ايران را در حيطه اختيار خود در آورده اند. در اين دوره زنان نسبت به گذشته، نه به صورت انفرادی بلکه گروهی نقش های را در سير تحولات سياسی _ اجتماعی به يادگار گذاشتند. در اين دوره خصوصاً در دو مقطع جنبش تنباکو و جنبش مشروطيت نمايانگر حضور قشر زن در برهه های مهم و تاريخ ساز از اين دو حادثه مهم تاريخی است. هر چند که به ظاهر نتايج مثبتی مستقيماً نصيب زنان نشد اما نمونه هايی گويا به عنوان شواهد و شاخص هايی برای حضور زنان در تحولات سياسی _ اجتماعی محسوب می شود.8 آنها رفته رفته به فعاليت های خود بُعد وسيع تری بخشيدند و با شرکت در يک سری اعتراضات، تشکيل مجامع و محافل زنانه، تأسيس مدارس دخترانه، داير کردن کلاس يادگيری سواد برای بزرگسالان، تأسيس روزنامه و... در صدد برآمدند نقش و جایگاه خود را در ايجاد تحولات اجتماعی به اثبات رسانند.به نقل از بروگشن حضور زنان به شکل وسيع تر در محافل اجتماعی و حتی در اعتراض ها نمود پيدا کرده بود يکی از راه های اعتراض زنان به گرانی و کمبود نان اين بود که بر سر و روی خود گِل ماليده بودند و روبنده های خود را بالا زدند9جمعيت نسوان وطن خواه نيز نمونه ديگر از اين تشکل ها بود. فعاليت های اجتماعی زنان برای انتشار مجله نسوان، داير کردن کلاس های جهت سوادآموزی، همچنين برپايی اولين نمايش (با توجه به محدوديت به سينما رفتن و برپايی نمايش برای زنان) توسط اعضای اين انجمن نمونه ای از فعالیت های اين گروه بود که در برخی موارد مشکلات و درد سرهای نيز برای اعضای آنها به همراه داشت. بنا به روايتی از بدرالملوک بامداد: در نخستين روز برگزاری نمايش که اولين جلسه آن در خانه يکی از زنان جمعيت نسوان به نام نورالهدی با نور چراغ نفتی و زنبوری داير-گشت، قريب سيصد زن البته با چادر و پيچه حضور داشتند بازيگران نمايش نيز تماماً زن بودند اما پس از پرده اول نمايش، با وجود کسب اجازه محرمانه، توسط اداره نظميه نمایش بهم خورد. در آن شب بسياری از زنان از طريق پشت بام فرار کردند اما تا مدتها اوباش و بچه های ولگرد، بانيان جلسه را آزار و اذيت می کردند و به کسانی که از خانه خارج می شدند سنگ و چوب پرتاب می کردند.10زنان ايرانی در عصر پهلوی بيشتر حالت شی بودن و در حاشيه ماندن را حفظ کردند منتها اين بار در قالبی جديد. در اين دوره با الحاق آزادی به زنان و کشف حجاب، زرورقی و هويت جديد برای زنان پديد آورد که دست و پای زنان را محدود به قيود جديد نمود. قيودی که زن را به عروسکی در دست مردان خيمه شب باز در آورد. با اين وجود، طی دوران پهلوی زنان ايرانی پا به پای زنان در سراسر جهان در عرصه-های مختلف فعال شدند. حق انتخاب شدن، حق انتخاب کردن، مشارکت در عرصه های مختلف اجتماعی و تحصيل کردن از حقوقی بود که طی اين دوران زنان کسب کردند؛ در عين حال که پی گيری تبليغات رژيم بر شیء بودن زن مهر تأييد می زد؛ با اين وجود طيف غالب زنان از حقوقی که بدست آورده بودند سعی کردند به نحو احسن استفاده کنند. به هر تقدير اگر چه در عصر پهلوی زن دارای حقوقی شد که پيش از آن بی بهره بود ولی متأسفانه در بعد ارزشی قضيه شأن و منزلت زن به گونه ای آسيب ديد و آنچنان آثار تخريب منفی ای در شخصيت آنها ايجاد کرد که اين بينش در قشر زيادی از جامعه همچنان به چشم می خورد.11 به تعبير امام خمينی (ره) در زمان اين پدر و پسر به بانوان بيشتر ظلم شد تا به ساير اقشار.ملاحظه می شود با تمامی ظلم ها و تعرض های دشمنان در خصوص زنان و مبارزات و نقش های موثری که در زمينه دستاوردهای تاريخی داشته اند (که در این قسمت به گوشه ای از آن اشاره شد) اما نامی به درستی و در شأن آنها در تاريخ ذکر نشده است. شايد بتوان گفت اين عبارت که «تاريخ را مردان ساخته اند»12 درست و بجا بوده است، زيرا لحظه ای که زن ها در کار تدوين جهان شروع به سهيم شدن می کنند، اين دنيا هنوز هم دنيايی است که به مردان تعلق دارد، زیرا زمان حال، گذشته را در بر می گيرد و در گذشته نيز تمامی تاريخ را مردان ساخته اند.پی نویس ها1- بقعه بی بی شهربانو برفراز صخره ای در ورامين آباد ری ساخته شده است که منصوب به بی بی شهربانو (دختر يزدگرد ساسانی همسر امام حسین (ع) است). 2- چهل دختران معمولاً از ابينه آرامگاهی است و روايات عاميانه ای در باب وجه تسميه آنها نقل شده است از جمله فرار چهل دختران از دست کفار و غايب شدن آنها در کوه ها، اما در بعضی از شهرهای ايران بناهای به نام چهل دختران وجود دارد که نظريه و روايات وجه تسميه آن رد می کند مانند چهل دختران شيراز و کاشان (هخدا: 838)3- ويليام فلور؛ اختلاف تجاری ايران و هلند؛ ترجمه: ابوالقاسم سری، انتشارات توس، تهران، 1361، ص 7.4- ميرزا حسن فسانی؛ فارسنامه ناصری، تصحيح منصور رستگار فسانی، انتشارات امير کبير، تهران، 1367، ص 594 و 593. 5- آن لمبتن؛ تداوم و تحول در تاريخ ميانه ی ايران؛ ترجمه يعقوب آژند، نشر نی، تهران، 1372، ص 301 و 300.6- دوشيزه ای که در دوره کريم خان زند زيسته و از خود رشادت های به نمایش گذاشته است.7- سيد محمدعلی کشاورز صدر؛ عقاب کمازان يا کريم خان زند؛ نشر مولف، بی تا، 1369، ص 81.8- جميله کديور؛ زن؛ انتشارات اطلاعات، تهران، 1375، ص 145.9- هينريش بروگشن؛ سفری به دربار سلطان صاحبقران؛ ترجمه مهندس کردبچه، انتشارات اطلاعات تهران، 1367، ص 601.10- بدرالملوک بامداد؛ زن ايرانی از انقلاب مشروطيت تا انقلاب سفيد؛ نشر ابن سينا، تهران، بی تا، ص 57 و 56.11- کديور، ص 153 تا 149.12- سيمون دوبو وار؛ جنس دوم؛ ترجمه قاسم صنعوی، توس، تهران، 1382، ص 25
#اجتماعی#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 454]
صفحات پیشنهادی
جایگاه زن در تاريخ ایران
جایگاه زن در تاريخ ایران آگاهی و اطلاع از اوضاع و احوال گذشته ايران نشان از آن دارد که جامعه ما در طول تاريخ درگير هرج و مرج و هر روز بر يک نظام سياسی استوار بوده است ...
جایگاه زن در تاريخ ایران آگاهی و اطلاع از اوضاع و احوال گذشته ايران نشان از آن دارد که جامعه ما در طول تاريخ درگير هرج و مرج و هر روز بر يک نظام سياسی استوار بوده است ...
جایگاه زن در تاریخ ایران .
Sharim16-09-2007, 10:05 PMسلام دوستان عزیز راستش من شنیدم که توی یکی از کتاب های دانشگاهی اینطور نوشته شده که نزد ایرانیان قبل از اسلام زنان هیچ ارزشی ...
Sharim16-09-2007, 10:05 PMسلام دوستان عزیز راستش من شنیدم که توی یکی از کتاب های دانشگاهی اینطور نوشته شده که نزد ایرانیان قبل از اسلام زنان هیچ ارزشی ...
جایگاه زن در ایران باستان
جایگاه زن در ایران باستان-در ایران باستان که از اقوام بسیار متمدن جهان بود زن را ... انسانها همواره در طول تاریخ در پی مدلی تکامل یافته تر از خود در همه زمینه ها بودند تا راه ...
جایگاه زن در ایران باستان-در ایران باستان که از اقوام بسیار متمدن جهان بود زن را ... انسانها همواره در طول تاریخ در پی مدلی تکامل یافته تر از خود در همه زمینه ها بودند تا راه ...
بقايي: در تاريخ ايران، زن همواره مورد احترام و تکريم بوده است
بقايي: در تاريخ ايران، زن همواره مورد احترام و تکريم بوده است-به گزارش روز در ... به دليل آگاهي از جايگاه خود، تصاويري مغاير با نقش زن و فرهنگ ايراني در ساخت اين ...
بقايي: در تاريخ ايران، زن همواره مورد احترام و تکريم بوده است-به گزارش روز در ... به دليل آگاهي از جايگاه خود، تصاويري مغاير با نقش زن و فرهنگ ايراني در ساخت اين ...
جايگاه زن در معماري سنتي ايران با تاكيد بر الگوهاي معماري ...
جايگاه زن در معماري سنتي ايران با تاكيد بر الگوهاي معماري مسكوني-خلاصه مقاله: معماري سنتي ايران همواره تجلي الگوهاي بومي – سنتي در طول دوران تاريخ گذشته ايران ...
جايگاه زن در معماري سنتي ايران با تاكيد بر الگوهاي معماري مسكوني-خلاصه مقاله: معماري سنتي ايران همواره تجلي الگوهاي بومي – سنتي در طول دوران تاريخ گذشته ايران ...
تاریخ خانمها به روایت یک زن
تاریخ خانمها پنجمین جلد از مجموعه "بررسی جایگاه زن ایرانی" که در قالب مستندگونه و دایرالمعارفی به مسائل زنان در دوره قاجار میپردازد به زودی منتشر میشود. بنفشه ...
تاریخ خانمها پنجمین جلد از مجموعه "بررسی جایگاه زن ایرانی" که در قالب مستندگونه و دایرالمعارفی به مسائل زنان در دوره قاجار میپردازد به زودی منتشر میشود. بنفشه ...
جايگاه زن در ايران پيش از اسلام
جايگاه زن در ايران پيش از اسلام نويسنده:اقدس فاتحى «يا اَيُّهَا النّاسُ اِنّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ ... در هزارههاى پيشين، زنِ ساكن نجد و فلات ايران، يا زنِ عصرِ ماقبل تاريخ، پيش از ...
جايگاه زن در ايران پيش از اسلام نويسنده:اقدس فاتحى «يا اَيُّهَا النّاسُ اِنّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ ... در هزارههاى پيشين، زنِ ساكن نجد و فلات ايران، يا زنِ عصرِ ماقبل تاريخ، پيش از ...
جایگاه زن در ایران پیش از اسلام
جایگاه زن در ایران پیش از اسلام-جایگاه زن در ایران پیش از اسلام نويسنده:اقدس ... در هزارههای پیشین، زنِ ساكن نجد و فلات ایران، یا زنِ عصرِ ماقبل تاریخ، پیش از ورود ...
جایگاه زن در ایران پیش از اسلام-جایگاه زن در ایران پیش از اسلام نويسنده:اقدس ... در هزارههای پیشین، زنِ ساكن نجد و فلات ایران، یا زنِ عصرِ ماقبل تاریخ، پیش از ورود ...
جایگاه و حقوق زن در آیینه «تاریخ تمدن»
جایگاه و حقوق زن در آیینه «تاریخ تمدن»-وبلاگ > اسماعیلی، محسن - بیستم ... نظام خانوادگي و حقوق زن در ايران در خانواده ي ايران دوره ي ساساني، مرد رياست مطلق داشت .
جایگاه و حقوق زن در آیینه «تاریخ تمدن»-وبلاگ > اسماعیلی، محسن - بیستم ... نظام خانوادگي و حقوق زن در ايران در خانواده ي ايران دوره ي ساساني، مرد رياست مطلق داشت .
تفکر شیعی و جایگاه زن در نقاشی ایران معاصر
تفکر شیعی و جایگاه زن در نقاشی ایران معاصر نويسنده: بهنام زنگی چکیده هنر به ... مقاطع تاریخی نگارگری ایرانی هر چند مرز صریحی نمی توان میان دوره های هنری در ...
تفکر شیعی و جایگاه زن در نقاشی ایران معاصر نويسنده: بهنام زنگی چکیده هنر به ... مقاطع تاریخی نگارگری ایرانی هر چند مرز صریحی نمی توان میان دوره های هنری در ...
-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها