تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837728785




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جنايت و مكافات به روايت تصوير


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جنايت و مكافات به روايت تصوير
جنايت و مکافات
روايت ‌داستاني كهن ‌در ‌دنياي ‌امروزيكمتر كسي است كه حتي براي يك بار هم شده، داستاني از داستايفسكي نويسنده توانمند روسي نخوانده باشد. اگرچه هريك از داستان‌هايي كه به قلم اين نويسنده نوشته شده در نوع خود بي‌نظير بوده، اما داستان جنايت و مكافات يكي از معروف‌ترين رمان‌هايي است كه اين نويسنده را نه‌تنها در كشور روسيه، بلكه در خارج از مرزهاي اين كشور و در عرصه‌هاي بين‌المللي نيز به اوج شهرت رساند. جذابيت داستان و پرداختن به يك موضوع پليسي، يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي داستان جنايت و مكافات است كه نقش بسيار مهمي در مقبوليت اين اثر در مقايسه با ديگر آثار اين نويسنده بزرگ در نزد مخاطبان داشته است. همان‌طور كه مي‌دانيد، روسيه از كشورهايي است كه در زمينه ادبيات كلاسيك همواره پيشگام بوده و بنابراين آشنايي نسل جوان با ارزش‌هاي حقيقي نهفته در آثار به جا مانده از آن روزگار مي‌تواند بسيار حايز اهميت باشد. به گزارش جام جم ، ساخت فيلم‌هاي سينمايي و مجموعه‌هاي تلويزيوني با اقتباس از آثار ادبي نويسندگان بزرگ، يكي از مهم‌ترين اقداماتي است كه مي‌تواند نقش بسيار مهمي در يادآوري خاطرات كهن براي مخاطباني از نسل گذشته و همچنين آشنايي نسل جوان مخاطبان با اين مجموعه از آثار ادبي ارزشمند داشته باشد. قهرمان اصلي داستان، دانشجوي جواني است كه به علت مشكلات مالي ناچار به ترك دانشگاه و انصراف از ادامه تحصيل مي‌شود. اين در حالي است كه مشكلات ناشي از فقر مالي و ديدگاه‌هاي اعتقادي پيامدهاي نامطلوبي را در زندگي شخصي و خانوادگي او به همراه خواهد داشت تا جايي كه راسكولنيكف مجبور مي‌شود پيرزني رباخوار و خواهر او را ناخواسته به قتل برساند.حوادث داستان پيرامون انگيزه‌هاي نهفته در پشت پرده اين جنايت شكل مي‌گيرد. روح راسكولنيكف، همچون آينه‌اي علت اصلي ناآرامي‌هاي اجتماعي آن زمان را منعكس مي‌سازد. براساس عقيده نويسنده داستان، اين جوان در انتخاب ميان 2 انديشه متضادي كه ذهن او را به خود مشغول ساخته‌اند دچار ترديد و دودلي مي‌شود.حوادث داستان پيرامون انگيزه‌هاي نهفته در پشت پرده اين جنايت شكل مي‌گيرد. روح راسكولنيكف، همچون آينه‌اي علت اصلي ناآرامي‌هاي اجتماعي آن زمان را منعكس مي‌سازد. براساس عقيده نويسنده داستان، اين جوان در انتخاب ميان 2 انديشه متضادي كه ذهن او را به خود مشغول ساخته‌اند دچار ترديد و دودلي مي‌شود.از يك سو مي‌تواند با پولي كه پيرزن رباخوار از نيازمندان و تيره‌بختاني كه به اميد يافتن راهي براي رهايي از گرفتاري‌هاي مالي خود به او پناه آورده‌اند، اندوخته است كارهاي نيكي انجام دهد و از سوي ديگر، مي‌تواند اين پول را هر طور شده تصاحب كرده و از آن در راه رسيدن به مقاصد عالي بهره‌برداري كند. اگرچه اين دو نظريه به طور كلي در تضاد با يكديگرند، اما او معتقد است با ارتكاب يك جنايت مي‌توان اين تضاد را از ميان برداشت.داستان از چه قرار است مضمون اصلي داستان جنايت و مكافات، تحليل انگيزه‌هاي قتل موثربر قاتل است. اگرچه راسكولنيكف در فقر و بدبختي زندگي مي‌كند، اما قادر است با توجه به توانايي‌هايي كه دارد شغل خوبي را براي خودش پيدا كند. هنگامي كه به وي براي انجام كاري پيشنهاد همكاري داده مي‌شود او از پذيرش اين پيشنهاد اجتناب مي‌كند و به رغم اين‌كه پليس هيچ‌گونه مدركي عليه او در دست ندارد، رفتارش به گونه‌اي است كه سبب مشكوك شدن پليس خواهد شد. نويسنده ابتداي نوشتن اين كتاب قصد داشت اين اثر را از زبان شخصيت اصلي داستان روايت كند و به اين ترتيب ابتدا داستان را به صورت يادداشت روزانه شخصيت اصلي و سپس به صورت اعتراف او در برابر دادگاه نوشت، اگرچه سرانجام اين داستان را به شكل خاطراتي كه شخصيت اصلي داستان يعني راسكولنيكف به هنگام آزادي از زندان مي‌نويسد نيز نوشت، اما در نهايت تصميم گرفت آن را به صورت روايت ساده سوم‌شخص مفرد كه قالب نهايي رمان بود، به چاپ برساند. اين داستان نخستين بار از ژانويه 1861 ميلادي تا پايان تابستان همان سال در نشريه روسكي نوستيك به چاپ رسيد. .بسياري از منتقدان آثار ادبي بر اين باورند كه داستايفسكي اولين نويسنده‌اي است كه روان‌شناسي جديد را در داستان‌نويسي وارد كرده و توانست وجدان آگاه و ضمير ناخودآگاه را در مجموعه آثارش به تصوير كشد.جنايت و مكافات به روايت تصويراز سال 1923 ميلادي تا به امروز مجموعه‌‌هاي تلويزيوني و فيلم‌هاي متعددي براساس داستان جنايت و مكافات ساخته شده است كه پخش آنها از شبكه‌هاي تلويزيوني در كشورهاي مختلف يا نمايش آنها روي پرده سينماها با استقبال قابل‌توجهي از سوي مخاطبان مواجه بوده است. اگرچه تاكنون مجموعه‌هاي تلويزيوني متعددي با اقتباس از داستان جنايت و مكافات داستايفسكي ساخته شده، اما مجموعه جديدي كه بتازگي پخش آن از شبكه 4 سيما آغاز شده مجموعه‌اي است به كارگرداني Dmitri Svetozarov روسي كه در 8 قسمت 52 دقيقه‌اي تهيه شده است.بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه اين اثر جديد از اين كارگردان مشهور روسي كه با اقتباس از كتاب جنايت و مكافات به تصوير كشيده شده است، مي‌تواند فصل جديدي از معرفي آثار ادبي كلاسيك روسي در قالب مجموعه‌هاي تلويزيوني باشد. اگرچه در سال‌هاي اخير شاهد افزايش چشمگير اقتباس از آثار ادبي در فيلم‌هاي سينما و مجموعه‌هاي تلويزيوني بوده‌ايم، اما بدون ترديد هيچ يك از آنها نتوانسته‌اند همچون آثار داستايفسكي مورد توجه مخاطب قرار گيرند. تنها در 2 سال گذشته،3 مجموعه تلويزيوني براساس داستان‌هاي معروف روسي ابله، جنايت و مكافات و برادران كارمازوف از مجموعه آثار اين نويسنده بزرگ روسي ساخته شده است كه به رغم تكراري بودن مضمون داستان و همچنين تعدد آثار سينمايي و تلويزيوني كه پيش از اين براساس آنها ساخته شده است با استقبال قابل‌توجهي از سوي مخاطبان مواجه بوده‌اند.فئودور داستايفسكي سال 1821 ميلادي در مسكو متولد شد. پدرش مردي تندخو، خودخواه و خسيس بود كه با اعضاي خانواده‌اش با خشونت رفتار مي‌كرد. بنابراين فئودور كه از كودكي او را به عنوان دشمن خود شناخته بود و از طنين فريادهايش احساس ترس و وحشت مي‌كرد، هرگز نتوانست موفق به ايجاد رابطه‌اي دوستانه با پدر شود. محبوبيت آثار داستايفسكي نزد مخاطبان مجموعه‌هاي تلويزيوني در سال‌هاي اخير مي‌تواند نشان‌دهنده اين باشد كه جامعه امروز مي‌تواند پذيراي معرفي ادبيات كلاسيك روسيه به نسل جواني باشد كه پيش از اين تجربه آشنايي با سبك ادبيات كلاسيك روسي را نداشته‌اند. بدون ترديد اولين سوالي كه پس از مشاهده اين گروه از مجموعه‌هاي تلويزيوني كه با اقتباس از آثار نويسندگاني بزرگ ساخته شده‌اند، بر ذهن مخاطب نقش مي‌بندد، اين است كه آيا نويسنده متن فيلمنامه در اين آثار به اصل مطلب وفادار بوده است يا خير؟ اگرچه بايد پذيرفت كه دريافت موضوعات معنوي نهفته در متن داستان مساله‌اي است كه دستيابي به آن در مجموعه آثار سينمايي تلويزيوني بسختي براي مخاطب امكان‌پذير خواهد بود.ديمتري اسوتوزاروف كه 10 اكتبر 1951 در لنينگراد متولد شده، از كارگردانان موفق روسي است كه فعاليت در اين زمينه را از سال 1983ميلادي و با كارگرداني فيلم «سرعت» آغاز كرد.او علاوه بر اين كه تاكنون مجموعه آثار متعددي را در كارنامه فعاليت‌هاي هنري خود در عرصه كارگرداني به ثبت رسانده در عرصه نويسندگي نيز فعاليت داشته است. موفقيت او در كارگرداني فيلم سرعت، زمينه مناسبي را فراهم آورد تا او بتواند به فعاليت‌هاي خود در اين زمينه ادامه دهد. مضمون اصلي داستان جنايت و مكافات، تحليل انگيزه‌هاي قتل موثربر قاتل است. اگرچه راسكولنيكف در فقر و بدبختي زندگي مي‌كند، اما قادر است با توجه به توانايي‌هايي كه دارد شغل خوبي را براي خودش پيدا كند.اسوتوزاروف كه پيش از اين پرداختن به بسياري از مضامين مطرح شده در داستان جنايت و مكافات داستايفسكي را در ديگر آثارش مورد توجه قرار داده بود، با پرداختن به ادبيات كلاسيك در آثار سينمايي و تلويزيوني توانست فصل جديدي را به نام خود رقم زند. او از اين كه به جاي حضور در عرصه سينما، فعاليت و همكاري در ساخت مجموعه‌ هاي تلويزيوني و فيلم داستاني تهيه شده براي نمايش در قاب كوچك تلويزيون را برگزيده است، احساس رضايت مي‌كند، چرا كه بر اين باور است در شرايط كنوني سينماي روسيه با مشكل ناشي از كمبود نيروي متخصص و حرفه‌‌اي روبه‌روست و به همين علت در اغلب فيلم‌هاي سينمايي اخير افرادي ايفاي نقش‌هاي اصلي را بر عهده مي‌گيرند كه با نخستين مفاهيم فيلمسازي، كارگرداني و يا فيلمبرداري بيگانه‌اند و به همين علت معتقد است كه هرگز نمي‌توانست آنچه را كه در ساخت سري جديد مجموعه تلويزيوني جنايت و مكافات به تصوير كشيده است، به صورت يك فيلم براي مخاطبان سينما تهيه كند. چرا كه در اين صورت علاوه بر افت كيفي، شمار زيادي از مخاطبان خود را نيز از دست مي‌‌داد. اين مجموعه كوتاه تلويزيوني كه نامزد دريافت جايزه‌‌اي از فستيوال تلويزيوني مونت كارلو در سال 2008 ميلادي شد، علاوه بر اين كه مورد توجه مخاطبان روس قرار گرفته است، در بسياري از كشورها نيز از شبكه‌هاي تلويزيوني مختلف به نمايش درآمده كه خوشبختانه مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.روايت داستاني روسي از زبان روسي‌هابه گفته كارگردان مجموعه جديد تلويزيوني جنايت و مكافات، انگيزه اصلي از ساخت اين مجموعه نمايش بسياري از حقايق نهفته در اين داستان با اقتباس از داستان اصلي جنايت و مكافات به قلم داستايفسكي بوده است. به عبارت ديگر مي‌توان گفت ساخت اين مجموعه تلويزيوني فرصت مناسبي بوده است تا يك كارگردان روسي بتواند اين داستان را به صورت واقعي و با حفظ ارزش‌هاي واقعي ادبيات داستاني كلاسيك روسيه به تصوير كشد. در حقيقت اين مجموعه واسطه‌اي بين نويسنده كتاب و مخاطبان است. يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي مجموعه روسي جنايت و مكافات انتخاب دقيق بازيگران، محل فيلمبرداري و نحوه نورپردازي است كه با هدف نزديك بودن به داستان اصلي انجام شده است. اغلب صحنه‌هاي فيلم در مركز سن‌پترزبورگ در نزديكي كونيشنايا پلاشچاراست كه شركت تهيه‌كننده اين مجموعه به طور اتفاقي با اين روبه‌رو مي‌شود. اين منطقه از 200 سال پيش بازسازي نشده و همچنان بدون تغيير باقي مانده است و به همين علت مي‌تواند پيش‌زمينه مناسبي براي نمايش فضاهاي داخلي داستان باشد. صحنه‌هاي خارجي نيز در سن‌پترزبورگ فيلمبرداري شده‌اند كه در نهايت با ايجاد تغييرات ديجيتال در آن، علائم و نشانه‌هاي قرن بيست‌و‌يكم و زندگي مدرن از آنها حذف شده‌اند. اين ويژگي‌ها از مهم‌ترين وجود تمايز اين مجموعه در مقايسه با ديگر مجموعه‌هاي تلويزيوني است كه با اقتباس از آثار ادبي كلاسيك ساخته شده‌اند. در اين مجموعه وفادار بودن به اصل داستان تنها محدود به محل فيلمبرداري، دكور، طراحي لباس و نورپردازي نخواهد بود بلكه كارگردان سعي كرده است تا حد امكان افرادي را براي ايفاي هر يك از نقش‌ها انتخاب كند كه با توجه به توضيحات نويسنده داستان به آن شخصيت نزديك‌تر باشند. علي‌رغم انتخاب هنرپيشه‌هاي باتجربه براي ايفاي نقش‌هاي ديگر، ايفاگر نقش‌هاي جوان از عهده انجام اين كار بخوبي برآمده‌اند. از اين رو به لحاظ ظاهري شباهت زيادي با شخصيت‌هاي اصلي داستان جنايت و مكافات دارند. اگرچه مخاطب هيچ گاه قادر به فهم پريشان‌حالي و ناراحتي راسكولنيكف نخواهد بود، اما اگر پيش از اين داستان جنايت و مكافات را خوانده باشد با او احساس بيگانگي نخواهد داشت.يكي از جذابيت‌هاي اين مجموعه در اين است كه داستان با يك بخش نسبتا طولاني كه در آن صحنه راسكولنيكف و سونيا در يك منظره برفي از سيبري كه پس‌زمينه‌اي از فضاي زندان نيز در آن ديده مي‌شود، روي نيمكتي نشسته‌اند. كارگردان در ساخت اين مجموعه از پرداختن به بخش پاياني داستان اصلي صرف‌نظر كرده و پيش‌بيني پايان داستان و نتيجه‌گيري از آن را به مخاطب واگذار كرده است. به گفته كارگردان مجموعه جديد تلويزيوني جنايت و مكافات، انگيزه اصلي از ساخت اين مجموعه نمايش بسياري از حقايق نهفته در اين داستان با اقتباس از داستان اصلي جنايت و مكافات به قلم داستايفسكي بوده است. اين در حالي است كه اگر مخاطب پيش از اين داستان اصلي جنايت و مكافات را نخوانده باشد به اين نتيجه مي‌رسد كه داستايفسكي در اين داستان زندگي مرد ضعيف و درمانده‌اي را به تصوير كشيده است كه با شرايط دشواري روبه‌رو شده و در تنگنا قرار گرفته است. به اين دليل منتقدان بر اين باورند كه حذف قسمت‌ پاياني داستان بيننده را با نوعي سردرگمي مواجه مي‌كند و به اين ترتيب بيننده از آنچه در دو صفحه پاياني كتاب به شرح آن پرداخته شده است، آگاهي نمي‌يابد.داستايفسكي در يك نگاه فئودور داستايفسكي سال 1821 ميلادي در مسكو متولد شد. پدرش مردي تندخو، خودخواه و خسيس بود كه با اعضاي خانواده‌اش با خشونت رفتار مي‌كرد. بنابراين فئودور كه از كودكي او را به عنوان دشمن خود شناخته بود و از طنين فريادهايش احساس ترس و وحشت مي‌كرد، هرگز نتوانست موفق به ايجاد رابطه‌اي دوستانه با پدر شود. او در كودكي روزگار سختي را تجربه كرد و علي‌‌رغم اين كه ابتدا مسير ديگري را براي ادامه زندگي خويش انتخاب كرد ، سرانجام تصميم گرفت آنچه را كه در روزگار كودكي تجربه كرده بود در قالب مجموعه داستان‌هايي به چاپ برساند.او در سال 1846 ميلادي اولين داستان خود را با نام مردم فقير براي چاپ در روزنامه آماده كرد. چاپ اين داستان، شهرت بسيار زيادي را براي او به همراه داشت.داستايفسكي كه به جرم شركت در فعاليت ضد نژادپرستانه به زندان محكوم شده بود، پس از مدتي به سيبري تبعيد شد و سرانجام در سال 1859 مورد عفو قرار گرفت و به سن‌پترزبورگ بازگشت.2 سال از زماني كه شهر را ترك كرده بود گذشته بود و نام او بكلي فراموش شده بود. اگر چه در ابتدا نوشته‌هايش چندان مورد استقبال قرار نگرفت اما پس از مدتي، سرانجام با چاپ كتاب خاطرات خانه اموات در سال 1861 ميلادي، شهرت از دست رفته‌اش را بازيافت. بسياري از منتقدان آثار ادبي بر اين باورند كه داستايفسكي اولين نويسنده‌اي است كه روان‌شناسي جديد را در داستان‌نويسي وارد كرده و توانست وجدان آگاه و ضمير ناخودآگاه را در مجموعه آثارش به تصوير كشد.تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن