واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حركت سينماي ايران به سوي قرآن كند بوده است
«جواد مزدآبادي»، كارگردان فيلمهاي قرآني سينما و تلويزيون، در گفتوگو با خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) درباره جايگاه مفاهيم قرآني در سينماي ما اظهار كرد: سينماي ما بعد از انقلاب دستخوش حوادث بزرگي شد، به نحوي كه در اوائل پيروزي انقلاب بيشتر توليداتمان به سمتي سوق داشت كه در آن نحوه روي دادن انقلاب و ستم رژيم گذشته مورد توجه قرار ميگرفت. نمود اينگونه توليدات را هم ميتوان در فيلمهايي چون «بايكوت»، «تشكيلات»، «تيغ و ابريشم»، «تيرباران» و ... مشاهده كرد. وي افزود: بعد از فيلمهاي انقلابي، توجه سينماي ما معطوف به دفاع مقدس شد، چرا كه با وقوع جنگ نياز جامعه ساخت اينگونه توليدات را طلب ميكرد، توليداتي كه در مخطب ايجاد شور ميكرد، اما يك نكته را نميتوان كتمان كرد كه تمامي آثار سينماي ايران، حتي زندگي ما تماماً متأسي از قرآن است، بنابراين نميتوان فيلمهاي ايراني را جدا از قرآن در نظر گرفت، البته در كنار وامگيري از قرآن سخنان و احاديث معصومان ما نيز در اين ميان نقشي همانند قرآن ناطق را ايفا ميكنند. كارگردان فيلم قرآن «طاووسهاي بيپر» در ادامه به زبان جهاني فيلمهاي قرآني اشاره كرد و گفت: البته بودند، آثاري در سينماي ما كه هم از مفهوم قرآن برخوردار بودهاند و هم توانستهاند از زباني جهاني برخوردار باشند. بهترين مثال در اين زمينه فيلمهايي نظير «رنگ خدا»، «بچههاي آسمان» و «خيلي دور و خيلي نزديك» است، هر چند كه در اين فيلمها شايد به ظاهر اشارهاي مستقيم به قرآن نشده باشد، ولي ميتوان در اين آثار به وضوح توجه به كرامت انساني را مشاهده كرد. مزدآبادي در تكميل توضيح فوق اضافه كرد: براي نمونه در فيلم «بچههاي آسمان» به اين مفهوم اشاره ميشود كه اگر ما در دل فقر باشيم نبايد خود را به گناه آلوده كنيم، آيا چنين پيامهايي را نميتوان قرآني ناميد؟ هر چند كه به نظر من تعداد اينچنين فيلمها در سينماي ما بسيار كم بوده، چون اگر ما چنين توليداتي را ادامه ميداديم به سينماي بالندهاي در زمينه آثار قرآني دست پيدا ميكرديم. سينماي ما بعد از انقلاب دستخوش حوادث بزرگي شد، به نحوي كه در اوائل پيروزي انقلاب بيشتر توليداتمان به سمتي سوق داشت كه در آن نحوه روي دادن انقلاب و ستم رژيم گذشته مورد توجه قرار ميگرفت.كارگردان مستند قرآني «يك قفس آزادي» براي روشنتر شدن موضوع با ارائه مثالي از سينماي جهان، گفت: ما با توجه به توليداتي كه از آنها ياد كردم، ميتوانستيم دنيا را تحت تأثير قرار دهيم. همانگونه كه فيلمي چون «مسير سبز» ساخته فرانك دارابونت توانست با پيامش هر مخاطبي را تحت تأثير خود قرار دهد. وي در پاسخ به اين سؤال كه بهره بردن از مفهوم قرآني ميتواند دليلي بر موفقيت يك فيلم باشد، توضيح داد: قرآن به اندازهاي داراي گستردگي معناست كه در سينما نميتوان براي آن محدودهاي مشخص كرد. براي نمونه من در برخي از آثار مستند خود چون «دست سياه نان سفيد» يا «يك قفس آزادي» از گوشهاي از اين مفاهيم بهره بردم، البته از اين وامگيري جواب لازم را نيز گرفتم. همانگونه كه فيلم «يك قفس آزادي» توانست در جشنوارهاي آمستردام هلند از بين 4000 فيلم ارسالي جزو 12 فيلم برتر دنيا شود. فيلمي كه به مدد كارگردان نتوانسته بود چنين افتخاري كسب كند، بلكه به مدد بهره بردن از مفهومي قرآن چنين موفقيتي را كسب كرد. مزدآبادي ارتباط قلبي مفاهيم قرآني را با مخاطبان نقطه اتكاي اينگونه توليدات ذكر كرد و گفت: هنگامي كه كه در سينما كاري قرآني انجام ميشود، چون آن اثر با قلب مخاطبان در ارتباط است به همين دليل معتقدم در آينده اتفاقات خوبي براي سينماي ايران روي خواهد داد و ما بيشتر آثاري را كه از مفهومي قرآني بهره ميبرند، شاهد خواهيم بود. اين كارگردان تأكيد كرد: البته بر كسي پوشيده نيست كه ما در زمينه رسيدن به سينماي قرآني، تلاش كردهايم، اما قدمهايمان خيلي كند بوده، به نحوي كه هنوز نتوانستيم تأثيرگذاري لازم را در زمينه ساخت اينگونه توليدات داشته باشيم، آثاري كه ميبايست از زباني جهاني برخوردار باشد. وي در پايان پيشنهاد كرد: تربيت و حمايت نهادهاي دولتي از فيلمسازاني كه خواهان ساخت آثار قرآني هستند، ميتواند ضامن موفقيت اينگونه توليدات در سينما باشد، البته به شرطي كه اينگونه حمايتها تداوم داشته باشد، چرا كه كمكهاي فصلي هيچگاه ما را به نتيجه دلخواه نخواهد رساند. منبع: خبرگزاري قرآني ايران (ايکنا)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 330]