تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم همانا نمازگزار هنگام نماز با پروردگار بزرگ و بلند مرتبه اش مناجات مى كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828693050




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رمانس باچاشنی مرگ و زندگی


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: یك پای شخصیت‌های شكل‌دهنده رمانس‌های ایرانی همواره می‌لنگد (گاهی نیز دوپا) و این چنین است كه زوج‌های درگیر با روابط عاشقانه در سینمای ایران...   در سینمای ایران رمانس آنگونه كه باید و شاید جا نیفتاده؛ یعنی گونه رمانس به دلیل نزدیكی به گونه‌هایی چون ملودرام (هرچند رمانس خود از بطن ملودرام می‌آید) خانوادگی و یا اجتماعی، رنگ و بوی دیگری گرفته است. در واقع عاشقانه‌های سینمای ایران گاه دچار سطحی‌نگری و تكرار شده‌اند كه عمده آثار مبتذل سینما اینگونه‌ هستند و یا از سوی دیگر، عشق‌های نامتعارف و هرز را به تصویر كشیده‌اند.   یك پای شخصیت‌های شكل‌دهنده رمانس‌های ایرانی همواره می‌لنگد (گاهی نیز دوپا) و این چنین است كه زوج‌های درگیر با روابط عاشقانه در سینمای ایران آنچنان كه در ادبیات این سرزمین مانا شده‌اند، به چشم نمی‌خورند؛ یعنی عشق پاك، انسانی و زمینی كمتر سوژه فیلم‌های ایرانی بوده است. از این منظر بحث را شروع كردم تا به فیلم «امشب شب مهتابه» به كارگردانی محمدهادی كریمی برسم. امشب شب مهتابه فیلمی بی‌ادعاست كه سعی دارد نخستین گام‌ها را برای شكل‌گیری رمانس ایرانی بردارد.فیلم داستان ساده و در عین حال پیچیده‌ای دارد. مقدمه‌چینی با عنصر تصویر و فیلمبرداری یا به عبارتی دیگر فناوری كه دیگر عضوی از خانواده‌های ایرانی است آغاز می‌شود؛ یعنی حركت در مسیر ثبت تصویر. كارگردان در فیلم امشب شب مهتابه نشان می‌دهد كه مردی از دل واقعیت به تصویر می‌پیوندد.   دوربین آرام محمود كلاری و میزانسن‌‌های تقریبا ثابت كارگردان در ابتدا این ثبات، جایگاه و آرامش را پذیرفته است اما در پس این آرامش میزانسن و نورهای پریشان چیز دیگری را فریاد می‌زند. كریمی بر لبه تیغ می‌رود؛ یعنی می‌خواهد داستانی ساده را روایت كند كه یك‌سر آن زندگی و سر دیگرش مرگ است و این دو جریان ممتد در طول فیلم و در طول سفر با انقطاع یكدیگر معنا می‌آفرینند.از دوربین درون فیلم صحبت شد؛ دوربین ضلع سومی است كه به مرور پیام (كه گویی هویت جدید وی چندان ریشه ندارد) در آن محو می‌شود. دوربین با میزانسن‌‌های صحیح ابتدا ناظر، شریك و در نهایت غاصب می‌شود. میزانسن‌‌های كارگردان نیز موید این نكته هستند. دوربین در سكانسی نمادین جایی بین 2 شخصیت می‌یابد و حتی در روابط آنها دخالت می‌كند. حتی شاید نمای نقطه دید كودك باشد این عنصر زنده و حیات یافته. گویی به مرور جایگزین عشق پیام به سحر می‌شود. در بخشی دیگر حتی سحر به دوربین حسادت می‌كند. كارگردان به‌گونه‌ای نمادین این تسلط تكنولوژی بر انسان معاصر را نمایش می‌دهد؛ تسلطی كه شاید به تنهایی منجر شود اما نیروی محركه درام همان عشق است كه می‌خواهد روابط گسسته گذشته را ترمیم كند و تسلی خاطر مسافر مرگ را فراهم كند. بستر روایی فیلم بر مبنای سفر شكل می‌گیرد. شخصیت با ثبت وقایع از طریق دوربین، خود راوی غیرمستقیم داستان می‌شود و این تمركز بر تصویر می‌تواند تاویل‌پذیری داستان را افزایش دهد؛ یعنی ما شاید با شكلی از راوی روبه‌رو شده‌ایم كه مرگ را تجربه كرده و یا مرگ نهایی فیلم باعث تعابیر دیگری از تفاسیر پیام از زندگی شود. مرگ سینمایی امشب شب‌مهتابه نیز حاصل همین درگیری تصاویر است؛ یعنی رفتن از یك تصویر به تصویر دیگر و شاید این بیت‌الغزل فیلم باشد.   سفر ادامه می‌یابد و ابزار مكاشفه می‌شود، ابزار مكاشفه گاه طبیعت و گاه فلاش‌بك است؛ یعنی به مرور با خصوصیات طرفین متعارف این عشق آشنا می‌شویم. یكی نماد زوال و دیگری نماد حیات، گویی كودكی كه به مرور در مسیر فیلم به لحظه تولد نزدیك می‌شود رویه دیگری از شخصیت پیام است و سحر سعی دارد نام یحیی را بر او بگذارد؛ یعنی نام نخستین شخصیت محوری. البته این شخصیت نام اولیه خود را تاجایی كه به روابط زندگی جدید آشنا نشده، حفظ كرده است؛ شخصیتی از دل طبیعت شیراز (كه چه شاعرانه نمایش داده می‌شود) كه برای پاسخگویی به تعلق خاطر اصلی‌اش یعنی موسیقی، ترك دیار كرده و نوعی حركت و نه سلوك را تجربه كرده است. او از انتزاعی‌ترین احساس‌اش الگو گرفته و یا به عبارتی این احساس انتزاعی زمینه كنش وی را فراهم كرده است. برای پاسخگویی به نیازهایش گام در این مسیر نهاده تا شاید ملودی‌های درونی‌اش را ثبت كند؛ احساسی از درون كه با دیدگاه متحجرانه پدر در تعارض قرار گرفته و باعث ترك دیار شده است. فیلم در فلاش‌بك و یا دیالوگ‌های زن‌و‌شوهر این دو زندگی متفاوت و تاثیر آنها بر یكدیگر را به تصویر می‌كشد و به گونه‌ای امتداد می‌یابد كه گویی دیگران را نیز متاثر كرده است. راز گفتن كلمه آقا به جای برادر از سوی فرزند دیگر خانواده شیرازی، همین نكته است، گویی كسی باور ندارد كه این پیام همان یحیی است كه برای نیل به خواست درونی خود حركت كرده است.   این بخشی از خصوصیات مثبت فیلم است. البته نقاط ضعفی نیز در اثر دیده می‌شود؛ از جمله دیالوگ‌های گل درشت فصلی كه پدر یحیی از سحر درخصوص اعتقادات شوهرش می‌پرسد و یا برخی مواقع قرار گرفتن وقایع اصلی درام در حاشیه. اما آنچه مسلم است نوعی مهندسی در روایت دیده می‌شود. برای مثال علاوه بر شكل‌گیری یك سفر مبتنی‌بر 2مفهوم مرگ و زندگی و از سوی دیگر تسلط فناوری بر انسان و تنهایی معاصر بشری، كارگردان یك عنصر دیگر را نیز برای شكل‌دهی به پازل درام ارائه می‌دهد؛ عنصری شبیه به مگافین آثار هیچكاك؛ پیرمردی كه معلوم نیست در شوشتر زندگی می‌كند یا نه و آیا می‌تواند پیام را نجات دهد؟ این پیرمرد نه چندان معرفی‌شده كه در طول فیلم دیده نمی‌شود اسباب سفر می‌شود (البته اگر بتوان این شخصیت را مگافین دانست، چون مگافین عنصری است كه به خودی خود هیچ چیز نیست در واقع قابل معرفی نیست و فقط می‌توان تاثیر آن را دید). در واقع پیرمرد عاملی برای حركت شخصیت محوری می‌شود تا آنچنان كه باید به خودشناسی برسد؛ نوعی از خودشناسی كه از دریچه 2دوربین ثبت می‌شود و درنهایت به نسل بعد منتقل می‌شود؛ نسلی كه شاید همان یحیی زمان كودكی باشد.كسی كه به مدد فلاش‌بك زندگی گذشته او را می‌بینیم. در سكانس‌های مختلف گاهی موسیقی نقش راوی را می‌یابد؛ یعنی موسیقی ابزار پیش‌برنده داستان می‌شود و چه زیبا نام و مضمون فیلم به تصنیف امشب شب مهتابه گره می‌خورد. هرچند كه حركت شخصیت محوری از بیتلز به موسیقی سنتی كمی نامتجانس است اما با زبان نمادین فیلم گره می‌خورد.   فارغ از جنبه‌های ساختاری و محتوایی، اگر بخواهیم بازی‌های فیلم را نیز بررسی كنیم باید گفت كه مهناز افشار دیگر مبدل به بازیگر توانایی شده است كه از پس نقش‌های مختلف بر می‌آید. او به خوبی در سكانس‌های دو نفره فضا را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و همدلی مخاطب را ایجاد می‌كند. در واقع افشار گاهی بار دیالوگ‌های فیلم كه در پاره‌‌ای مواقع چندان روان نیستند می‌كشد و بر بار احساسی فضا می‌افزاید. در نهایت می‌توان گفت كه تجربه همكاری مرتضی شایسته و دكتر هادی كریمی اثری قابل قبول، شریف و انسانی است كه می‌تواند مخاطب را راضی نگه دارد. فیلم برای جذب مخاطب تنها سعی كرده داستان خود را روایت كند و به هیچ جنجال و تنشی متوسل نمی‌شود. امشب شب مهتابه اولین گام در راستای حركت سینمای ایران به سمت رمانس است. شاید سینمای ایران نیز عاشقانه‌هایی مثل تایتانیك و یا كازابلانكا را تجربه كند. هرچند كه استفاده خلاقانه از دوربین برای ثبت وقایع یك جنایت به صورت مستند را در فیلمی به‌نام 15دقیقه با بازی رابرت دنیرو دیده‌ام اما در فیلم امشب شب مهتابه نیز یك عنصر مادی تاثیر فرامادی می‌آفریند.       




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 447]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن