واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اموال چهارگانه در قرآناین بار اولین نبود که خلیفه دوم ،عمر اینچنین هراسان و شتابان رو بسوی علی (علیه السلام)می آورد.او می دانست اگر هر دری بسته شود اما در و باب علم رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بسته نخواهد شد آخر مساله هدایت مردم مسلمان در میان است.حدیث شماره 270 :
![کعبه](http://img.tebyan.net/big/1388/04/236531108621211030135325129481746368.jpg)
[در ایام خلافت عمربن خطاب در نزد او از زیورهای کعبه و کثرت آن سخن به میان آمد . گروهی گفتند : [1] اگر آن را می گرفتی و لشکرهای مسلمین را مجهز می ساختی اجرش بزرگتر بود کعبه زیور و زینت برای چه می خواهد ؟ [2] عمر نیز تصمیم گرفت که چنین کند و در این باره از امیرمؤمنان سؤال نمود . آن حضرت در پاسخ فرمود : این قرآن بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد در حالیکه [3] چهار نوع مال وجود داشت ،اموال مسلمانان که آنها را طبق دستور قرآن بین ورثه تقسیم فرمود [5]فیی ء که آن را بر مستحقان آن بخش نمود خمس که آنرا در مورد خود قرار داداگر آن را می گرفتی و لشکرهای مسلمین را مجهز می ساختی اجرش بزرگتر بود کعبه زیور و زینت برای چه می خواهد ؟ [6] وصدقات که آنها را نیز در مواردش صرف کرد . و در آن هنگام زیورهای کعبه بر آن بود [7] و خداوند آنرا بر همان حال گذاشت نه اینکه از روی فراموشی آن را گذاشته باشد و وجودش بر او مخفی باشد . [8] بنابراین تو هم آن را بر همان حال که خدا و پیامبرش آنرا قرار داده اند باقی گذار . عمر گفت : اگر تو نبودی رسوا می شدیم و زیورهای کعبه را به حال خود واگذاشت .آری علی (علیه السلام)با کلام خویش حرمت کعبه را بار دیگر برای مسلمانان همچون جان مسلمانان پاسداری نمود.انید آنکه مانند علی (علیه السلام)پاسدار دین خدا باشیمگروه دین و اندیشه تبیان_رضاسلطانیمنبع:نهج البلاغه،حکمت 270270 - [16] وروی انه ذکر عند عمر بن الخطاب فی ایامه حلی الکعبه و کثرته ، فقال قوم : [1] لو اخذته فجهزت به جیوش المسلمین کان اعظم للاجر، و ما تصنع الکعبه بالحلی ? [2] فهم عمر بذلک ، و سال عنه امیر المؤمنین [ع ] ، فقال [ع ] : [3] ان هذا القرآن انزل علی النبی [ص ] ، و الاموال اربعه : [4] اموال المسلمین فقسمها بین الورثه فی الفرائض ، [5] و الفی ء فقسمه علی مستحقیه و الخمس فوضعه الله حیث وضعه ، [6] و الصدقات فجعلها الله حیث جعلها و کان حلی الکعبه فیها یومئذ ، [7] فترکه الله علی حاله ، و لم یتکره نسیانا ، و لم یخف علیه مکانا ، [8] فاقره حیث اقره الله و رسوله فقال له عمر : لولاک لا فتضحنا و ترک الحلی بحاله
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 358]