تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837187084




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

یادگار امام حسین کجا گم شده است؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نهالی سبز ،برگ و باری سرخ
ولادت امام حسین ، حضرت عباس ، امام سجاد علیهم السلام
 سؤال:در این جا سؤالى پیش مى‏آید و آن این كه چطور شد امر بسیار عظیمى همانند امر به معروف و نهى از منكر با آن اهمیت‏شگفت انگیزش در جامعه‏اى كه مردم آن سر تا پا حسینى اند چنان هضم شده و تحلیل رفته است كه نه تنها انجام نمى‏گیرد - جز بسیار ضعیف - بلكه هر كس بخواهد انجام دهد مشكل پیدا مى‏كند؟ چگونه تكلیفى كه دین الهى همانند نماز براى همه افراد جامعه فرض نموده است نه تنها ترك مى‏شود، بلكه جو لازم براى انجام آن در میان مؤمنان وجود ندارد و این در حالى است كه جامعه، فرهنگ، اخلاق، اقتصاد و... از ناحیه انجام نگرفتن این وظیفه الهى هر روز متحمل ناهنجاریهاى زیاد شده و مى‏شود!؟  پاسخ: به نظر مى‏آید كه این مشكل علل مختلفى داشته و دارد كه اینك به برخى از آنها اشاره مى‏شود: 1-  ناآگاهى و یا كم آگاهى عمومى از توجه به این فریضه الهى و در نتیجه عدم شناخت عمومى از معروف‏ها و منكرها كه طبعا این ناآگاهى موجب مى‏شود افراد در مقابل زمین ماندن فریضه و خطرات ناشى از آن حساسیت نشان ندهند، بنابراین باید آگاهى عمومى بالا برده شود و اهمیت موضوع توضیح داده شود. بدیهى است در این مساله وظیفه آگاهان و دانشمندان و صاحبان بیان و قلم بسیار سنگین است و این گروه‏ها با توجه به مسئولیت‏سنگین الهى كه در مقابل نارسائى‏هایى جامعه به خصوص در مسائل فكرى دارند باید آگاهى عمومى را بالا برده و خطرات ترك این وظیفه مهم را گوشزد نمایند و از طریق ایجاد حساسیت لازم سعى كنند این وظیفه ترك نشود. 2-  گاه نگرانى و ترس از دست رفتن موقعیت اجتماعى یا ضررهاى مالى افرادى را از انجام این وظیفه باز مى‏دارد یعنى ممكن است افرادى از معروف‏ها و منكرها آگاهى داشته باشند ولى به اصطلاح مصلحت اندیشى كرده و براى منافع دنیوى مصالح دینى و عموم را فدا مى‏كند و از انجام امر به معروف و نهى از منكر خوددارى مى‏نماید بدیهى است كه منشا چنین رفتار در نبودن یا ضعیف بودن ایمان افراد است. (13)وظیفه آگاهان و دانشمندان و صاحبان بیان و قلم بسیار سنگین است و این گروه‏ها با توجه به مسئولیت ‏سنگین الهى كه در مقابل نارسائى‏هایى جامعه به خصوص در مسائل فكرى دارند باید آگاهى عمومى را بالا برده و خطرات ترك این وظیفه مهم را گوشزد نمایندائمه (ع) در روایات متعدد چنین افراد را مورد توجه قرار داده مى‏فرمایند: «... واعلموا ان الامر بالمعروف والنهى عن المنكر لن یقربا اجلا و لن یقطعا رزقا...; (14) ... بدانید كه امر به معروف و نهى از منكر هرگز مرگى را نزدیك نمى‏كنند و رزقى را قطع نمى‏نمایند.» اسلام در ادوار مختلف آسیب‏هاى جبران‏ناپذیر از چنین افراد دیده است كه تاریخ اسلام پر از خیانت‏هاى چنین افراد است و چاره‏اى نیست جز این كه باید به تقویت ایمان چنین افراد اقدام بشود.
ولادت امام حسین ، حضرت عباس ، امام سجاد علیهم السلام
3- روح اسلام و مسلمین مرده است! در جامعه ظاهرا اسلام هست، شعائر اسلامى وجود دارند ولى روح اسلام در جامعه مرده است، به بركت انقلاب و معنویت رهبرى آن حضرت امام (ره) در ایام انقلاب و در دوره جنگ تحمیلى همانند صدر اسلام روحیه اسلامى در مسلمین زنده شد و لذا تحرك ایجاد كرد، شادابى آفرید، ولكن امروزه چنین نیست‏شاید مناسب‏ترین تعبیر براى امروز فرمایش امیرالمؤمنین (ع) است: «... لبس الاسلام لبس الفرو مقلوبا; مردم جامه اسلام را مانند پوستین وارونه پوشیده‏اند.» (15) یعنى مردم اسلام را هم دارند - منتسب به اسلام هستند - ولى آن را وارونه دارند نتیجه این كه اسلامى دارند بى‏خاصیت و بى‏اثر به قول مرحوم شهید مطهرى: «اسلامى كه دیگر نمى‏تواند حرارت بدهد، نمى‏تواند حركت و جنبش ایجاد كند و نمى‏تواند بصیرت بدهد بلكه مثل یك درخت آفت زده‏اى است پژمرده‏» (16) منشا چنین وضعیتى از این است كه مردم ظاهر اسلام را مى‏گیرند، ولى لب آن را مى‏گذارند و یا قسمتى از دین را عمل مى‏كنند و قسمت دیگر را ترك مى‏كنند «نؤمن ببعض و نكفر ببعض‏» از نظر قرآن كریم چنین افرادى مرده‏اند اگر بخواهند زنده شوند باید به فرمایش پیامبر خدا (ص) گوش فرا دهند. در آیه 24 سوره انفال آمده است كه: اى مردم مؤمن دعوت پیامبرتان را بپذیرید پیامبرى كه شما را به آن حقیقتى دعوت مى‏كند كه شما را زنده مى‏كند پس مؤمنین قبل از پذیرفتن كامل فرمایش پیامبر زنده نیستند ولو متحرك اند و در میان مردم حركت مى‏كنند ولى مرده‏اى بیش نیستند زیرا آثار حیات، آگاهى و جنبش و حركت است كه وجود ندارد و یا بسیار ضعیف است و نیز از آثار دیگر حیات در یك مجموعه - جامعه - همبستگى میان اجزاء آن است و خاصیت مردگى متلاشى شدن اجزاء و متفرق شدن اعضاء مى‏باشد آیا مردم ما امروز آگاهى و جنبش و تلاش لازم را دارند آیا همبستگى در چه حد در میان افراد جامعه وجود دارد. اتحاد میان مسلمانان جهان در چه اندازه وجود دارد؟ ! پس نیاز مبرم و ضرورت جدى این است كه جامعه اسلامى تفكر خود را زنده بكند و تلقى خود از اسلام را عوض كرده لباس اسلام را وارونه نپوشد. بدانید كه امر به معروف و نهى از منكر هرگز مرگى را نزدیك نمى‏كنند و رزقى را قطع نمى‏نمایند4- عامل دیگر عدم برخورد مناسب آمرین به معروف و ناهیان از منكر و یا عامل نبودن خود آنان است كه در هر صورت انجام این وظیفه الهى با این كیفیت نه تنها نتیجه مورد نظر را نخواهد داد بلكه زمینه‏ها را نیز خراب كرده و جو را آلوده مى‏كند زیرا مثلا در جایى كه امر به معروف و نهى از منكر كننده از انجام این وظیفه برداشت‏خشونت كند و با چنین حالت‏با دیگران برخورد كند نتیجه از پیش معلوم است كه چه خواهد بود و یا در جایى كه خود چنین فرد به گفته هایش عامل نباشد در پذیرش حرف‏هاى او از دیگران چه انتظار مى‏رود؟ لذا در اسلام براى انجام امر به معروف و نهى از منكر شرایط بسیار دقیق و ظریف در نظر گرفته شده است كه باید افرادى كه متكفل چنین امرى مى‏شوند كاملا آمادگى لازم را داشته باشند.
ولادت امام حسین ، حضرت عباس ، امام سجاد علیهم السلام
5- عامل دیگر طرح مسائل و شبهات علمى و گاهى خلاف دین در رسانه‏هاى عمومى و ایجاد شبهه در باورهاى دینى مردم است مثلا طرح مسئله تساهل در روزنامه‏ها قطع نظر از این كه چنین مسئله‏اى در دین هست‏یا نه و قطع نظر از این كه طراحان آن در روزنامه‏ها نیت درست دارند یا نه، جز ایجاد شبهه در اعتقادات پاك مردم، فایده دیگر نخواهد داشت زیرا بسیار واضح است كه اكثریت‏خوانندگان روزنامه‏ها در حدى نیستند كه مسائل را از منظر علمى - دینى تحلیل كنند بنابراین طرح چنین مسائلى به نتیجه نخواهد رسید و این همان شبهه افكنى در باور دینى مردم است كه در نهایت‏حساسیت عمومى را نسبت‏به مسائل دینى تضعیف یا از بین خواهد برد، بنابراین به نظر مى‏رسد براى حفظ حرمت‏حریم اعتقادات مردم و لطمه ندیدن آن، بهتر است چنین شبهات كه نیاز به بحث علمى دارند در مجامع علمى مطرح شوند و اگر قرار است‏به رسانه‏ها كشیده شود در مجلات علمى مطرح شوند. و از این قبیل است مسائلى كه در فیلم‏ها مطرح مى‏شوند به خصوص فیلم‏هایى كه پیام اجتماعى و فرهنگى دارند، سازندگان آنها نه تنها باید از مسائل اطلاع كافى و درست داشته باشند از طرح مسائل شبهه‏انگیز نیز پرهیز كنند. 6- عامل دیگر وسوسه‏هاى شیطانى رسانه‏هاى فرامرزى بیگانگان و دشمنان است كه عمدتا با بزرگ نمایى نارسائیهاى موجود با هدف اغفال مخاطبان ناآگاه به خصوص نسل جدید انجام مى‏گیرد معمولا این تلاش‏ها در افرادى كارگر مى‏افتد كه اطلاع كافى از سابقه افتخارات مذهبى و ملى خود ندارد و با آنها بیگانه است و از طرفى از شگرد وسوسه‏هاى شیطانى دشمنان بى‏خبر است‏یعنى به نحوى در تحیر قرار دارد و لذا در عالم بى‏خبرى حساسیت لازم را نسبت‏به آنچه خود دارد نداشته و در مقام دفاع و امر به معروف و نهى از منكر بر نمى‏آید باید اذعان كرد كه متاسفانه دشمن این نقطه ضعف‏ها را خوب شناسایى كرده و در چند سال اخیر در تهاجم فرهنگى و فكرى خود، بیشترین استفاده را نموده است و ضربه‏هاى بسیارى را بر پیكر انقلاب وارد كرده است. السلام على الحسین و على على بن الحسین و على اولاد الحسین و على اصحاب الحسین علیهم السلام اشهد انكم امرتم بالمعروف و نهیتم عن المنكراباعبدالله الحسین (ع) زمانى كه متوجه شدند مردم به خصوص حكومت، لباس اسلام را وارونه پوشیده است و هر روز فاصله از اسلام محمدى (ص) زیادتر مى‏شود و از شگردهاى مختلف در اغفال و انحراف مردم و زدودن حساسیت آن‏ها نسبت‏به دین استفاده مى‏شود و هر روز بیگانگى مردم از دین زیادتر مى‏شود سكوت را جایز نشمردند و براى اصلاح امت و دین جدش قیام نمودند و در این مسیر، جان خود و فرزندان و یارانش را فدا كردند و بعد از شهادت شهداء، اهل بیت‏بزرگوار امام (ع) كه تعلیم یافته مكتب حسینى بودند مرگ عزیزان را پایان خط ندانستند، بلكه از همان لحظه شهادت پرچم امر به معروف و نهى از منكر را به دوش گرفتند، هرگز به صورت یك جمعیت‏شكست‏خورده درنیامدند آنان همانند خود امام (ع) زنده ماندن یا كشته شدن را پایان كار ندانستند، بلكه آن وضعیت‏بسیار دلخراش دوره اسارت را زمینه مناسب براى انجام وظیفه الهى خود قرار دادند و در هر لحظه هدف مقدس حسینى را دنبال كردند و چه نیكو انجام دادند تا آن جا كه حادثه كربلا نه تنها فراموش نشد و از تحریف مصون ماند، بلكه آن حادثه دلخراش را اهل بیت امام (ع) در تاریخ به نفع حقیقت و
ولادت امام حسین ، حضرت عباس ، امام سجاد علیهم السلام
حقیقت جویان به ثبت رساندند و دغل بازان بنى‏امیه و یزید را رسوا نموده، چهره كفرآلودشان را واضح نمودند و بدین وسیله درخت اسلام را تا ابد سیراب نمودند، به نحوى كه یزیدهاى دیگر جرات جسارت به دین را پیدا نكرده و نخواهند كرد. السلام على الحسین و على على بن الحسین و على اولاد الحسین و على اصحاب الحسین علیهم السلام اشهد انكم امرتم بالمعروف و نهیتم عن المنكر.  تهیه و تنظیم برای تبیان: حسین عسگری1. منتهى الآمال، شیخ عباس قمى، ج‏1، ص‏289. 2. فرهاد میرزا، قمقام زخار، ج‏1، ص‏266، چاپ اسلامیه، 1362، تهران. 3. ابن اثیر، الكامل فى التاریخ، ج‏2، ص‏553، حوادث سال 61 در قسمت گفت و گوى امام (ع) با حر (ره) . 4. شیخ حر عاملى، وسائل الشیعه، ج‏11، كتاب امر به معروف و نهى از منكر، باب‏1، حدیث‏5، ص‏343. 5. سوره انعام، آیه‏65. 6. طبرسى، تفسیر مجمع البیان، ج‏4، ص‏315. 7. وسائل الشیعه، همان، حدیث‏4. 8. مطهرى، مرتضى، حماسه حسینى، ج‏2، ص‏45. 9. وسائل الشیعه، همان، حدیث‏18، ص‏398. 10. تفسیر نمونه، ج‏5، ص‏44، ذیل آیه مورد بحث. 11. وسائل الشیعه، همان، حدیث‏13، ص‏397. 12. همان، حدیث‏6، ص‏395. 13. همان، حدیث‏13، ص‏397. 14. همان، حدیث‏6 و 7، ص‏395 و حدیث‏24، ص‏399. 15. نهج البلاغه، فیض الاسلام، خطبه‏107، جمله آخر خطبه. 16. مطهرى، مرتضى، حق و باطل، صدرا، ص‏78.  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 275]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن