واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: ايجاد مرقد شهداي گمنام براي گم نكردن هدف است خبرگزاري فارس: ايجاد مرقد شريف شهداي گمنام نوعي حركت الهام بخش است تا كساني كه ميخواهند، راه مبارزه و تعالي را بپيمايند در پيچ و خم مبارزه هدف را گم نكنند. به گزارش خبرنگار ايثار و شهادت باشگاه خبري فارس «توانا»، مدتي است با تلاش پرسنل كميته جستوجوي مفقودان و ديگر نهادهاي انقلاب، پيكرهاي مطهر شهداي گمنام در نقاط خاصي از كشور به خاك سپرده ميشود. بنابراين گزارش، مناطقي چون ارتفاعات "كلكچال تهران "، "عظيميه كرج "، "گاوازنگ زنجان "، "عون بن علي تبريز "، "تپه شهداي ايذه "، "مسجد بلال صدا و سيما "، "مسجد قدس شهرك غرب "، "دانشگاههاي امام علي (ع)، امام حسين(ع) و امام هادي (ع) "، "دانشكده فارابي "، "دانشكده علوم انتظامي "، "دانشگاه تهران "، "دانشگاه اميركبير " و ديگر نقاط كشور اين شرافت را پيدا كردهاند تا تعدادي از بهترينهاي اين امت را در آغوش بگيرند. بر اساس اين گزارش، درباره اين حركت كه براي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و تجليل از شهيدان انجام ميشود. تاكنون سخنان گوناگوني مطرح شده و ميشود. عدهاي با تدفين شهداي گمنام در نقاط خاص به عنوان يك حركت نوين و پر نشاط براي ارتقاي فرهنگ ايثار و شهادت و صيانت از آن موافق هستند. گروهي ديگر در مورد علل اين حركت و ميزان تأثيرات آن داراي ابهام و خواهان توضيح بيشتر مسئولان ذيربط هستند و گروهي ديگر به كلي با آن مخالفت ميكنند كه در مورد علل مخالفت خود دلايلي دارند. بر پايه اين گزارش، سوابق تاريخي نشان ميدهد، موضوع تدفين پيامبران و اولياي خاص خداوند در اماكن خاص همواره، موضوعي قابل توجه و پرجاذبه بوده است. به طوري كه اين اماكن پس از تدفين اگر داراي سابقهاي از شرافت بودند برشرافت آن افزون شده و اگر چنين سابقهاي را نداشتند از اين راه داراي شرافت و قداست شدند. سوابق دفن حضرت نوح (ع)، حضرت آدم (ع) و به خاكسپاري حضرت علي (ع) در نجف اشرف، تدفين حضرت اسماعيل (ع) و مادر او هاجر در كنار خانه خدا، قرار گرفتن قبور حضرت هود، شعيب و صالح كه بين زمزم و مقام ابراهيم(ع)، طبق روايتي تدفين 300 تن از پيامبران در درون خانه خدا، تدفين 70 پيامبر بين ركن يماني و حجرالأسود و دختران حضرت اسماعيل(ع) در كنار ركن سوم حاكي از ارتباط اماكن مقدس با اشخاص مقدس است. اين گزارش افزود: برابر روايات تاريخي، رسول خدا حضرت محمد مصطفي (ص) هنگام مهاجرتشان از مكه به مدينه، قبر مادر مكرمهاش حضرت آمنه(س) را زيارت ميكرد و باز در متون روايي آمده است كه حضرت موسي(ع) هنگام مهاجرت به سرزمين مقدس (فلسطين) از جانب خداوند تبارك و تعالي مأمور شد. پيكر حضرت يوسف (ع) را از مصر به سرزمين مقدس انتقال دهد و هم اكنون قبر حضرت يوسف(ع) در شهر خليل الرحمان فلسطين اشغالي است. پس در نتيجه موضوع ساخت بناي يادبود، براي پيامبران و اولياي خدا، همواره مورد اهتمام آحاد مسلمانان بوده است. اين گزارش ميافزايد: برابر اخبار مسلّم در بعضي موارد، موضوع تدفين اولياي الهي به واسطه مخالفت دشمنان دين با مشكلاتي مواجه شده است. شايد معروفترين آن يعني موضوع جلوگيري از تدفين امام حسن مجتبي (ع) در كنار قبر رسول خدا (ص) و تخريبهاي مكرر قبر مطهر حضرت اباعبدالله (ع) توسط هارون الرشيد و متوكل عباسي و همچنين تخريب قبور ائمه هدي(ع) در بقيع توسط فرقه وهابي نشان دهنده اين است كه اين قبور مطهر به واسطه نقش عمدهاي كه در هدايت آحاد مردم داشتند مورد بغض و كينه دشمنان خدا و دين خدا بوده، چرا كه با آشكار بودن اين علامتهاي هدايت عملاً بازار معاندان كساد ميشود. بنابراين گزارش، بدون ترديد مخفي بودن قبر بزرگ مظلوم تاريخ حضرت اميرالمؤمنين علي (ع) تا سالهاي متمادي و مخفي بودن قبر مطهره بزرگ بانوي اسلام حضرت زهرا (س) از تلخترين حوادث تاريخي است. بنابراين آنچه كه از اين فراز به دست ميآيد اين است كه قبور انبياء و اولياي الهي همواره به عنوان يك نشانه و علامت براي هدايت و تقرب به خداوند تبارك و تعالي و زدودن پردههاي غفلت و خودپرستي و خودخواهي مطرح و مورد اقبال مؤمنان بوده است. بنابراين گزارش، با بررسي اجمالي در تاريخ پرفراز و نشيب كشور ما، بهخوبي آشكار ميشود. گستردگي امامزادگان دفن شده در ايران اسلامي ضمن اينكه بيانگر گستردگي و شعاع ترويج معارف شيعه بهشمار ميرود، در حقيقت نشانهاي از ميزان عشق و علاقه مردم به ائمه هدي(ع) در طول تاريخ است. علاوه بر آن با كمي دقت متوجه ميشويم كه نحوه پراكندگي اين امامزادگان در سطح كشور با ميزان پيروي مردم آن ديار از مكتب اهل بيت(ع) رابطه مستقيم دارد. بنابراين ميتوان اين گونه ادعا كرد كه اين مراقد شريف حركت الهام بخشي بوده تا كساني كه ميخواهند، راه مبارزه و تعالي را بپيمايند در پيچ و خم مبارزه هدف را گم نكنند. براساس اين گزارش، بدون شك از نخستين اقداماتي كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي اجرا شد، موضوع اقبال و توجه به مراكز و مراقد ائمه هدي (ع)، امامزادگان، شهدا، علما و صالحان است كه به طور جدي در دستور كار مسئولان و دستاندركاران امور قرار گرفته است. اقدامات، توسعه و تكميل حرم مطهر رضوي، ساخت و ساز و توسعه قبور امامزادگان در سراسر كشور، رديابي و احيا قبور بزرگاني چون شهيد مدرس، ميرزا كوچك خان جنگلي و همچنين توجه نسبي به گلزارهاي شهداي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، همگي حاكي از اين معني و نياز معنوي مردم بود كه بهقدر ميسر به آن توجه شده است. اين گزارش ميافزايد: دامنه اين فعاليتها هيچ گاه منحصر به داخل كشور نشده، بلكه با مساعدت مقامات كشور سوريه، ساخت و تكميل بنا و ضريح مطهر حضرت زينب (ع) و حضرت رقيه (ع) نيز مورد توجه جدي مسئولان كشور ما قرار گرفت. بر اساس اين گزارش، پس از 8 سال دفاع مقدس و بازسازي كشور در ابعاد گوناگون، با رويكردي به نام تهاجم فرهنگي از سوي بيگانگان مواجه شديم كه اساس پيوندهاي اعتقادي و تاريخي و هويت اسلامي مردم ما به ويژه جوانان را مورد هدف قرار داده است. به موازات اقدامات دشمن تلاشهايي شد تا جلوي اين سيل بنيان كن با ترويج معارف دفاع مقدس و فرهنگ ايثار و شهادت گرفته شود. بنابراين گزارش، بهمنظور صيانت از دستاورد خون شهيدان سرافراز انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، همه انسانهاي دل سوخته و علاقهمند به انقلاب اسلامي بر آن شدند تا در اين معركه جديد از همه هستي خود مايه بگذارند تا شايد از آثار مخرب اين هجوم همه جانبه فرهنگي كاسته شود. در همين رابطه حركت كميته جستوجوي مفقودان در راهاندازي كاروانهاي سراسري تشييع پيكرهاي طيبه شهداي مفقود الجسد، جاني دوباره به كالبد نيروهاي وفادار به انقلاب و ارزشها دميد، چرا كه گاهي با پراكنده شدن عطر و شميم خوش شهادت، دلهاي كساني كه در غبار ماديات و جلوههاي دنيايي با غفلت خو گرفته بود، با اين تذكار معنوي متنبه شود. شهيدان اين ستارههاي هدايت، دست پرلطف خود را بر سر اين امت بهخصوص، جواناني كه چيزي از انقلاب و دفاع مقدس درك نكرده بودند، كشيدند، تا آنان فراموش نكنند آنچه كه در راه احياي نهال انقلاب نثار شده است. بسي سنگين و گران قدر است و نبايد از كنار آن به آساني گذشت. بر اساس اين گزارش، طبيعي است اين روند نميتواند به طور پيوسته ادامه يابد. چرا كه دير يا زود با كشف باقيمانده شهدا و تدفين آنها در قبرستانهاي كشور عملاً امكان راهاندازي كاروان تشييع شهدا بهصورت گسترده و سراسري وجود نخواهد داشت. لذا اين فرض بر دست اندركاران است تا براي تداوم فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت چارهاي بينديشند و بستري مناسب براي ارتزاق معنوي كساني كه در سالهاي آتي به اين عالم پاي ميگذارند فراهم كنند. منبع:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 401]