تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه که روزه مى ‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه ‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820040224




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قهر و آشتي با سينماي ملي


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: قهر و آشتي با سينماي ملي موفقيت عظيم فيلم «مادر» تحول عظيمي در سينماي كره‌جنوبي ايجاد كرده است .صنعت سينماي كره براي موفقيت مالي در گيشه نمايش و در بين منتقدين سينمايي، از انواع و اقسام قصه‌ها و كاراكترها بهره مي‌گيرد تا قصه‌هايي سرگرم‌كننده، فانتزي، ماجراجويانه، اجتماعي و حتي سياسي را به‌زباني روان تعريف كند.
سينماي کره
به گزارش همهشري ، در شرايطي كه محصولات هاليوودي موقعيت خوبي در بين تماشاگران ضد آمريكايي اين كشور آسياي دور دارند، محصولات داخلي هم گاهي‌اوقات مورد پسند و استقبال عموم تماشاگران قرار مي‌گيرند. نكته جالب اين است كه در شرايطي كه فضاي عمومي كشور- به‌ويژه محيط‌هاي دانشجويي و روشنفكرانه- به نوعي ضد آمريكايي و ضد تسليحات هسته‌اي است، ولي فيلم‌هاي پرسروصدا و پرهزينه آمريكايي فروش خوبي در گيشه نمايش سينماهاي آن دارند. البته رسانه‌هاي گروهي خبر از آن مي‌دهند كه پس از روي‌كارآمدن دولت باراك اوباما، از شدت تظاهرات ضدآمريكايي در اين كشور تا حد زيادي كاسته شده و حالا شعار مخالفين بيشتر بر روي آزادي و دمكراسي متمركز است.كره جنوبي با همه تضادهايي كه در درون خود دارد، در مورد يك مسئله موضع روشني دارد و آن هم تب سينما و فيلم‌ديدن است. اهل فن مي‌گويند حتي در سخت‌ترين شرايط سياسي و اجتماعي مردم اين سنت فيلم‌ديدن را رها نمي‌كنند. نمونه‌اي هم كه در اين رابطه مثال زده مي‌شود، مربوط به يك گذشته كامل نزديك يعني يكي دو ماه قبل است. روه موهيون رئيس‌جمهوري پيشين كشور- كه يك سال قبل از سمت‌هاي دولتي بركنار شد- درحالي كه به اتهام رشوه‌گيري و اختلاس به نوعي تحت محافظت بوده، خودكشي كرد. مرگ وي كل كشور را شوكه كرد و رسانه‌هاي گروهي خبر از سوگواري عمومي مردم در اين رابطه دادند. كره جنوبي با همه تضادهايي كه در درون خود دارد، در مورد يك مسئله موضع روشني دارد و آن هم تب سينما و فيلم‌ديدن است. اهل فن مي‌گويند حتي در سخت‌ترين شرايط سياسي و اجتماعي مردم اين سنت فيلم‌ديدن را رها نمي‌كنند. نمونه‌اي هم كه در اين رابطه مثال زده مي‌شود، مربوط به يك گذشته كامل نزديك يعني يكي دو ماه قبل است.در همين ايام، «مادر»‌درام خانوادگي جديد يونگ جون‌هو در سينماهاي كشور اكران عمومي شد و مردم عزادار آنچنان استقبال وسيعي از اين فيلم كردند كه تحليلگران اقتصادي سينما گفتند، اين فيلم با شكستن ركورد «ميزبان»، تبديل به پرفروش‌ترين فيلم كل تاريخ سينماي كره جنوبي مي‌شود! اما البته، چنين اتفاقي براي تمام محصولات داخلي نمي‌افتد.«مادر»، قصه‌اي ساده دارد و درباره زن ميانسالي (با بازي هويه جاكيم هنرمند كهنه‌كار سينماي كشور) است كه با دلسوزي تمام از پسر معلول خود نگهداري مي‌كند. زماني كه اين پسر به دروغ متهم به قتل مي‌شود، مادر بايد با ازخودگذشتگي و ايثار خود، بي‌گناهي وي را ثابت كند. اگر در فيلم «ميزبان» يونگ‌جون‌هو با قراردادن يك هيولاي دريايي در رأس قصه و ماجراهاي خود، فروش  100ميليون دلاري را براي اين فيلم رقم زد، «مادر» با بهره‌گرفتن از مهر و محبت مادري- كه غريزه‌اي آشنا براي هر تماشاگري در هر نقطه از جهان است- به رقابت با اين رقم فروش‌كلان برود.موفقيت عظيم «مادر» در جدول گيشه نمايش، اهالي صنعت سينماي كره را به تحرك تازه‌اي واداشته است. اين روزها هنرمندان كره‌اي تلاش تازه‌اي را براي توليد محصولات جديد خود شروع كرده‌اند و هر روز خبرهاي تازه‌اي از شروع توليد فيلم‌هاي جديد در رسانه‌هاي عمومي پخش مي‌شود. هونگ‌سنگ‌سو فيلمساز معروف كره‌اي كه علاقه‌اي به ساخت فيلم‌هاي عامه‌پسند و تجاري ندارد، براي هفتمين فيلم سينمايي خود از وجود كيم‌سنگ‌كيونگ بازيگر غالب آثار خود و هون سوري بازيگر زن جوان كشور- كه در جشنواره ونيز جايزه بهترين زن را گرفته- كمك مي‌گيرد. فيلم كه هنوز نامي براي آن انتخاب نشده، با هزينه‌اي اندك ساخته مي‌شود. هونگ سنگ‌سو معمولاً فيلم‌هايش را به‌صورت ارزان قيمت مي‌سازد تا در صورت عدم‌موفقيت در گيشه نمايش، تهيه‌كنندگانش با شكست تجاري سختي روبه‌رو نشوند. منتقدين سينمايي به هنرمندان سينما پيشنهاد كرده‌اند همكاري خود با اهالي صنعت سينماي ژاپن و چين- كه هنگ‌كنگ را نيز دربرمي‌گيرد- را گسترش دهند. به اعتقاد آنها، اين همكاري مي‌تواند كمك زيادي به احياي صنعت سينماي كره جنوبي بكند.آخرين ساخته سينمايي او به نام «مثل تو كه همه آن را مي‌داني» 2 ماه قبل در بخش 2 هفته كارگردانان جشنواره بين‌المللي كن به‌نمايش درآمد و همين روزها در سينماهاي كره به  روي پرده مي‌رود. يك شركت فرانسوي در طول برپايي جشنواره كن، امتياز پخش آن در كشورهاي فرانسوي زبان را خريداري كرد. اين نكته براي سينماي كره‌جنوبي اهميت زيادي دارد، زيرا محصولات سينمايي اين كشور بازار عمومي خوبي در سطح بين‌المللي ندارند.اما در شرايطي كه رسانه‌هاي گروهي با خرسندي اخبار مربوط به فروش خوب «مادر» را پخش مي‌كردند، كانگ‌هان‌سوپ مدير كنسول فيلم كره (Kofic) از سمت خود استعفا داد. اين استعفا خيلي زود از سوي يو‌ اين چون وزير فرهنگ، ورزش و توريسم كشور مورد موافقت قرار گرفت. منابع نزديك به اين وزارتخانه مي‌گويند در دوران تصدي كانگ‌هان‌سوپ در كنسول فيلم كره، نمره و امتياز اين مركز سينمايي به پايين‌ترين حد خود رسيد. يو اين چون مي‌گويد: «كانگ ماه قبل استعفاي خودش را اعلام كرد. طي اين مدت من با هنرمندان كشور و اعضاي جامعه سينمايي صحبت‌ها و مشاوره‌هايي داشتم.بعد از اين مشورت‌ها بود كه تصميم گرفته شد با استعفاي او موافقت شود.» اين اتفاق در شرايطي رخ داد كه 6 عضو ديگر كنسول فيلم كره هم قصد استعفا داشتند، ولي استعفاي آنها مورد قبول واقع نشد. به گفته مسئولين رسمي، اين افراد لازم است كه به فعاليت خود در اين مركز ادامه دهند و كمك كنند تا كنسول فيلم كره به وضعيت و موقعيت خوبي دست پيدا كند.منتقدين سينمايي رفتار كانگ‌هان‌سوپ را در ارتباط با وضعيت كلي سينماي كره ارزيابي مي‌كنند و مي‌گويند موقعيت نه‌چندان خوب صنعت سينما در شرايط فعلي، دليل اصلي استعفاي وي بوده است. آنها مي‌گويند موفقيت عظيم «مادر» را نبايد به كل صنعت سينماي كره جنوبي ارتباط داد. اگر موفقيت خوب مالي اين فيلم و يكي دو فيلم ديگر را ناديده بگيريم، صنعت سينماي كره در يك بحران به‌سر مي‌برد.اهالي سينما طي چند ماه گذشته انتقادهاي زيادي به عملكرد كنسول فيلم كره داشته‌اند و اين مركز را متهم به عدم تحرك در زمينه توليد فيلم‌ها كرده‌اند. به گفته اهل فن كانگ تا چندين ماه پس از آنكه به سمت جديد گمارده شد، اقدامات جديدي براي بهبود وضع سينماي كره نكرد. زماني هم كه وي خبر اعطاي وام 55ميليون‌دلاري براي احياي فيلمسازي را اعلام كرد، كمتر كسي از اين طرح استقبال كرد و واكنش مثبت زيادي را دربرنداشت.گروه‌هاي مختلف در صنعت سينما- و از جمله گروه‌هاي داخل كنسول فيلم كره- از استعفاي كانگ استقبال كرده‌اند، ولي در انتظار اقدامات عاجل دولتي براي حل مشكلات خود هستند. كانگ فعاليت رسمي خود را از اواخر ماه مي سال 2008 شروع كرد و قرار بود تا اواخر ماه مي سال 2011 مدير كنسول فيلم كره باشد تا انتخاب رئيس جديد، معاون رئيس قبلي يعني شيم‌سنگ‌مين وظايف او را انجام مي‌دهد. وزير فرهنگ كشور از اهالي سينما خواسته براي حل مشكلات موجود، پيشنهادات و راه‌حل‌هاي خود را ارائه دهند. اين اتفاقات در شرايطي مي‌افتد كه بخش خصوصي فعاليت چشمگير و دامنه‌داري در توليد فيلم‌هاي سينمايي دارد اما هنرمندان كره‌اي اعتقاد دارند، دولت بايد از هنر هفتم حمايت مادي و معنوي كند و در صورت ضرورت كمك‌هاي نقدي خود را به صورت سوبسيد به صنعت سينماي كره ارائه دهد.يكي از راه‌هايي كه صنعت سينما احساس مي‌كند مي‌تواند به وضعيت كلي تهيه و توليد فيلم‌هاي سينمايي كمك كند، افزايش قيمت بليط سينماهاست. به همين دليل مديران مولتي پلكس‌هاي مگاباكس، لوته سينما و سينوس در يك اقدام مشترك، خبر افزايش قيمت بليط مراكز سينمايي خود را اعلام كردند. به دنبال اين 3 مركز بزرگ هنري، سي‌جي‌سي‌جي‌وي چهارمين مركز بزرگ مولتي پلكسي كره هم به جمع آنها پيوست.اين مركز كه  63 مولتي پلكس در خاك كره دارد، قيمت بليط خود را  78 سنت افزايش داده است. اين مبلغ شامل هر دو دسته محصولات داخلي و خارجي مي‌شود. 3 مركز ديگر هم تقريباً همين اندازه قيمت‌ بليط‌هاي خود را افزايش داده‌اند. گفته مي‌شود با وجود افزايش قيمت بليط سينماها، نوع و ميزان استقبال تماشاگران از فيلم‌ها تغيير زيادي نكرده است. براي مثال، قسمت دوم اكشن ماجراجويانه «تغيير شكل‌دهندگان» كه در 1200 سالن سينماي كره به‌روي پرده رفته، در  3 روز اول نمايش خود حدود  15ميليون دلار فروش كرده است. اين رقم افتتاحيه براي يك فيلم در كره جنوبي، به معني يك رقم كلان و عالي است. با اين حال، تماشاگران سينما در گفت‌وگو با رسانه‌هاي گروهي گفته‌اند با افزايش قيمت بليط سينماها، سرويس‌دهي مولتي‌پلكس‌ها هم بايد بهتر شود.برخي از منتقدين سينمايي مي‌گويند افزايش قيمت بليط سينماها ممكن است تأثيري بر وضعيت فروش فيلم‌هاي خارجي و ميزان استقبال تماشاگران از آنها نگذارد، ولي در ارتباط با محصولات داخلي با احتياط صحبت مي‌كنند. يكي از روزنامه‌هاي پايتخت در اين رابطه مي‌نويسد: «فيلم‌هاي پرسروصداي خارجي مشتريان خودشان را دارند. براي اين فيلم‌ها آنقدر تبليغات مي‌شود كه همه از قبل نسبت به موفقيت مالي آنها مطمئن هستند اما در ارتباط با فيلم‌هاي كره‌اي وضعيت چنين نيست. اين فيلم‌ها نيازمند تبليغات زيادي هستند. يكي از اولين فيلم‌هايي كه شركت سي‌جي به‌صورت محصول مشترك بين‌المللي توليد مي‌كند «عروسي كره‌اي» نام دارد كه 85درصد آن در داخل كره فيلمبرداري مي‌شود. اين فيلم با همكاري شركت آمريكايي ورتيگو اينترتيمنت ساخته مي‌شود. محصول مشترك ديگر سي‌جي با كشور چين است كه فعلاً با نام موقت «دنياي سوفي» جلوي دوربين رفته است. شايد يونگ‌‌جون‌هو براي فيلمش نيازي به اين چيزها نداشته باشد، ولي بقيه فيلمسازان وضعيتي شبيه او ندارند. براي كشاندن تماشاگران به داخل سينماهاي نمايش‌دهنده اين فيلم‌ها، بايد تلاش سخت و دامنه‌داري كرد اما اين تلاش‌ها هميشه جواب مثبت نمي‌‌دهند. با آنكه تعداد زيادي از فيلم‌هاي كره‌اي در نمايش عمومي با موفقيت مالي خوبي روبه‌رو مي‌شوند، ولي گفته مي‌شود اين تعداد هنوز كم است.» نكته ديگري كه در اين بين بايد به آن اشاره كرد اين است كه فيلم‌هاي كره‌اي معمولاً بازار خارجي ندارند و از آنها در كشورهاي ديگر-  و از جمله كشورهاي همسايه- استقبال زيادي نمي‌شود. موفقيت اكثر محصولات اين سينما، به بازار داخلي محدود مي‌شود. براي همين است كه شركت سي‌جي تصميم گرفته در واحد توليد فيلم، به سراغ محصولات مشترك برود. مسئولين شركت سي‌جي اميدوارند اين اقدام باعث شود تا فيلم‌هاي كره‌اي راه خود را در سطح وسيعي در كشورهاي همسايه بازكنند. سي‌جي در اولين قدم، فيلم‌هايي را با 2 كشور چين و ژاپن به‌صورت مشترك توليد مي‌كند و حتي صحبت‌هايي هم با طرف آمريكايي داشته است.اين شركت براي رونق‌گرفتن فعاليت‌هاي سينمايي يك سرمايه 47ميليون‌دلاري درنظر گرفته است كه مي‌تواند تا  6ميليون دلار هم افزايش پيدا كند. اين رقم در اختيار 13 تا 15 فيلم سينمايي قرار مي‌گيرد. شركت سي‌جي قصد بين‌المللي كردن فعاليت‌هاي خود را دارد اما قبل از آن، عمده فعاليت‌ شركت بر روي بهبود وضعيت سينماي داخلي تمركز مي‌كند.كاترين كيم مدير اين شركت يكي از اصلي‌ترين مشكلات فعلي صنعت سينماي كره را سرقت ويدئويي مي‌داند. اين مشكل طي چند دهه اخير، فقط گريبان سينماي كره را نگرفته است. از اوايل دهه80 كه ويدئو قدم به خانه‌هاي مردم سراسر جهان گذاشت، پديده سرقت ويدئويي به‌صورت بلاي‌جان صنعت سينماي بين‌المللي درآمده است. صنعت سينماي آمريكا سالانه بيش از يك ميليارد دلار از سرقت ويدئويي محصولاتش ضرر مي‌كند. در اين بين سهم سينماي كره از سرقت ويدئويي، حدود   30درصد از فروش كلي محصولات آن است.لطمه اصلي از كار و فعاليت سارقين ويدئويي در كره را فيلم‌هاي آمريكايي مي‌خورند. با آنكه محصولات پرسروصداي تابستاني و كريسمس هاليوودي همزمان با آمريكا در بسياري از كشورهاي جهان به‌روي پرده سينما‌ها مي‌رود (و اين اقدام به اين دليل صورت گرفت كه حذف فاصله نمايشي آنها در آمريكا و بقيه كشورهاي جهان، باعث توقف روند سرقت ويدئويي آنها در كشورهاي ديگر شود) اما اين حركت هم نتوانسته فعاليت‌هاي سارقين ويدئويي را به‌صورت كامل متوقف كند. درعين حال، سارقين ويدئويي فيلم‌هاي پرسروصداي كره‌اي را هم از فعاليت‌هاي خود بي‌نصيب نمي‌گذارند!با وجود تلاش فراوان سازندگان «مادر» براي محافظت از كپي‌رايت فيلم خود، چند روزي است كه نسخه‌هاي قاچاق آن (با كيفيت بد تصوير و صدا) به صورت دي‌وي‌دي در شهرهاي بزرگ كشور پخش شده است.به اعتقاد كاترين كيم توليد محصولات مشترك مي‌تواند تا حدودي ضررهاي ناشي از سرقت ويدئويي محصولات سينمايي را كاهش دهد. چنين توليداتي همچنين نام بازيگران و فيلمسازان كره‌اي را در سطح وسيع‌تري مطرح مي‌كند و كمك مي‌كند تا آنها وارد بازار بين‌المللي شوند. يكي از اولين فيلم‌هايي كه شركت سي‌جي به‌صورت محصول مشترك بين‌المللي توليد مي‌كند «عروسي كره‌اي» نام دارد كه 85درصد آن در داخل كره فيلمبرداري مي‌شود. اين فيلم با همكاري شركت آمريكايي ورتيگو اينترتيمنت ساخته مي‌شود. محصول مشترك ديگر سي‌جي با كشور چين است كه فعلاً با نام موقت «دنياي سوفي» جلوي دوربين رفته است. ژانگ‌زي‌يي بازيگر سرشناس چيني نقش اصلي فيلم را بازي مي‌كند. اين فيلم اوايل فصل پاييز در چين اكران عمومي مي‌شود و قرار است اواخر همين فصل در كره ‌روي پرده سينماها برود. فيلم مشترك شركت سي‌جي و ژاپن «قصه‌ ماهي»‌ نام دارد كه ماه مارس سال آينده ميلادي در ژاپن اكران عمومي خواهد شد. اين شركت همچنين قصد بازسازي درام اكشن موفق كيم‌‌جي‌وون به نام «يك زندگي تلخ و شيرين» را نيز دارد. منتقدين سينمايي به هنرمندان سينما پيشنهاد كرده‌اند همكاري خود با اهالي صنعت سينماي ژاپن و چين- كه هنگ‌كنگ را نيز دربرمي‌گيرد- را گسترش دهند. به اعتقاد آنها، اين همكاري مي‌تواند كمك زيادي به احياي صنعت سينماي كره جنوبي بكند. فيلم‌هاي ژاپني سال‌هاست كه با موفقيت خوبي در گيشه نمايش سينماهاي اين كشور روبه‌رو مي‌شوند و سينماي چين هم در طول 5سال اخير، موفقيت‌هاي كلاني كسب كرده است. به اعتقاد منتقدين، تهيه‌كنندگان و فيلمسازان كره‌اي مي‌توانند درس‌هاي خوبي از موفقيت‌ها (و همچنين شكست‌هاي) همكاران چيني و ژاپني خود بگيرند.آنها در عين حال، صنعت سينما را از توليد فيلم‌هاي مشترك با همكاران آمريكايي خود برحذر كرده‌اند. دليل آنها هم اين است كه بعد‌مسافت و فاصله فرهنگي، مانع از وجود يك ديدگاه مشترك براي توليد محصولات مشترك مي‌شود. به عقيده آنها بهتر است كه صنعت سينماي كره فقط به اين نكته اكتفا كند كه امتياز بازسازي نسخه‌هاي سينمايي موفق خود همچون «ميزبان» را به هاليوود واگذار كنند. «ميزبان» قرار است در هاليوود توسط گور وربينسكي بازسازي شود.اين فيلمساز كه (سه‌گانه «دزدان دريايي كارائيب» را در كارنامه‌اش دارد) پيش از اين با كارگرداني نسخه آمريكايي «حلقه» با بازي ناموئي واتس، نشان داده كه توانايي خوبي براي بازسازي محصولات سينماي آسيا را دارد. نسخه اصلي «حلقه» يك فيلم پرفروش و ترسناك ژاپني بود كه نسخه آمريكايي آن هم با موفقيت خوب مالي روبه‌رو شد.تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 449]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن