محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846453774
عرفان اسلامی
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: عرفان اسلامیعرفان یكی از راههای «معرفت الهی» است كه از رهگذر سلوك و ریاضت معقول و مشروع به دست میآید و بر منبع دل و تهذیب و طهارت درون تكیه دارد
عرفان، شناخت خدا و اسما و صفات الهی است و دارای دو بخش «عرفان علمی»، كه به تعبیر و تفسیر از «هستی» و جلوات الهی میپردازد، و «عرفان عملی» كه مراحل و مقامات سلوكی را در دستیابی به مقام ولایت الهی و لقای ربّ و خداخو شدن تبیین مینماید و چنین عرفانی كه سیر از خود تا خدا و از كثرت به وحدت است در سنت و سیره علمی و عملی پیامبر اعظم9 ظهور یافت و خردگرایی و عقلانیت از شاخصههای اصلی آن به شمار میرود. در عرفان نبوی، عقل و عشق، فهم و شهود، برهان و عرفان، سلوك فكری و ذكری قابل جمع هستند و هر كدام ناظر به مرتبه وجودی خود میباشند و فرجام چنین عرفانی رسیدن به «عقل شهودی و شهود عقلی» است؛ یعنی در شهود «عقل بَرین» ظهور میكند و اوج استعلای عقلی در سلوك و شهود ناب اسلامی تحقق مییابد و این عرفان از تعالی و تعادل، عقلانیت و معقولیت، سلوك و سیاست، معنویت و مدیریت، معرفت و عدالت و... برخوردار است. تمامی مراحل حیات طیّبه نبوی حكایت از «عرفان حقیقی» و سلوك كارآمد و متعهد و درونگرا و برونگرا دارد كه درد خدا و خلق را با هم نشان میدهد. آموزههای نبوی الهام بخش چنین عرفان پویا و پایانی میباشد و در این نوشتار به آنها استناد و استشهاد شده است. كلیدواژهها: عرفان، سیره نبوی، خردگرایی، انسان كامل، عقل و دل، ولایت الهی. مقدمه: عرفان نوعی معرفت خاص است كه از طریق «شهود و شدن»، «فقر و فنا»، «شناخت و شیدایی»، «سلوك و وصول» به دست میآید و رهیافتی درونی و انفسی نه بیرونی وافاقی و از سنخ «تجربه» است كه از رهگذر تجرید و تجرّد وجودی و جوهری تعیّن مییابد. قرارگاه مركزی عرفان، «قلب» و روش طریقتی آن تهذیب و تزكیّه و منزلگاه نهاییاش «قرب و لقای ربّ» است. عرفان بر موضوع «توحید» و «ولایت» یا خدا و انسان كامل استوار گشته است و از رهگذر انصراف از عالم ماده و طبیعت به سوی جهان معنا و ماوراء طبیعت بر مدار «شریعت» و محور «عبودیت» تبلور مییابد. عرفان، رازشناسی و رازیابی و رازدانی، هجرت از دانایی به دارایی، علم الیقین به عین الیقین، حق الیقین و بردالیقین است. با طی طریقت الهی، مقامات معنوی و سلوك منازل معنایی ادراك شدنی است؛ پس عرفان از سنخ «تجربه» و «تعبیر» در ساحت عرفان عملی و علمی است تا عرفان علمی یا نظری، «تفسیر هستی» یا نوعی جهان بینی عرفانی و عرفان عملی یا عینی، تجربه باطنی، اتّحادی و نهادی باشد و «بود و نبود» موضوع عرفان علمی و «باید و نباید» سلوكی «تعیین كننده» راه و رسم منزلها در عرفان عملی با جهت فتوحات غیبی در رسیدن به قلّه منیع «توحید ناب و كامل» قرار گیرد. از این رو عرفان ناب تنظیم «رابطهها» در روابط «انسان باخدا» و نشانی از آن «بی نشان» در راه رسیدن به دیدار محبوب میباشد كه در اصطلاح، آن را «سیر و سلوك» مینامند. عارفان بزرگ نیز در تبیین چیستی عرفان گفتهاند: «العارف من اشهد الله ذاته و صفاته و افعاله فالمعرفة حال تحدث عن شهود» (كاشانی، 1370، ج2، ص 104). یعنی عارفان دعوت شدگان و فراخواندههای ذات الهی برای «شهود» اسمای ذات، صفات و افعالاند و عرفان از نوع «حال» است نه «قال». عرفان از جنس سوختن، گداختن، مشاهده و مواجهه است نه ساختن، گفتن، شناختن و مشافهه. شیخ الرئیس بوعلی سینا در تعریف عرفان و عارفان میگوید: «و المنصرف بفكره الی قدس الجبروت مستدیماً لشروق نورالحق فی سرّه یخص باسم العارف؛ آن كسی كه فكر خود را متوجه عالم قدس كرده است تا نور حق پیوسته بر باطنش بتابد «عارف» نامیده میشود» (ابوعلی سینا، 1374، ص 400؛ مطهری، 1380، ج2، ص 172ـ143 و حسنزاده آملی، 1379، ص 245ـ243). یا با عنایت به مقامات سلوكی گفته است: «العرفان مبتدءٌ من تفریق و نفض و ترك و رفض ممعن فی جمع، هوجمع صفات الحق لذات المرید بالصدق، منته الی الواحد، ثم وقوف؛ عرفان از تفریق، نفض، ترك و رفض آغاز میشود، و در جمع عمق مییابد كه عبارت است از جمع شدن صفات برای ذات مرید صادق، و به واحد منتهی میشود و آن گاه ماندن و توقف كردن است». (ابوعلی سینا، پیشین، ص 419). نتیجه اینكه: عرفان پرواز به سوی عالم قدس و نورگیری از منبع نور مطلق و تحولی جوهری از خود تا خدا و مستغرق دریای توحید و فناء فی الله و بقاء بالله گشتن است... اما به رغم تبیین و توصیفها ی نغز و پر مغز از حقیقت عرفان به وسیله عارفان بزرگ و سترگ، آنگاه كه وارد آموزههای نبوی و سنّت و سیره محمّدی9 میشویم عرفان ناب رنگ و رایحهای شیرین و دلنشین مییابد و عرفان در دل و دیده انسان كامل مكمل چون پیامبر اعظم9 یعنی اعتراف به «جهل» در ادراك حقیقت خدا و اسمای جمال و جلال الهی و اعتراف به «عجز» از بندگی و سلوك حقیقی آن معبود راستین و محبوب حقیقی، تا عرفان در ساحت نظری علمی، روایت جهل سالك برمدار «ما عرفناك حق معرفتك» (مجلسی، 1363، ج 8، ص 146 و مجلسی، ج 68، ص 23) باشد و در جنبه عملی عینی، حكایت از عجز سالك بر محور «ماعبدناك حق عبادتك) داشته باشد؛ چه اینكه هویت مطلق لابشرط مقسمی عنقاییاست كه شكار هیچ كس از متكلمان، حكیمان و عارفان نخواهد شد. علی7 فرمود: «لایدركه بعد الهمم و لا یناله غوص الفطن» (همان). چنانكه عارفان، به این معنای منیع توجه داشته و گفتهاند: «اما الذات الالهیه فحار فیها جمیع الانبیاء و الاولیاء» (قیصری، 1416، ص 70ـ69). به همین دلیل، عرفان یگانه و یكتا دیدن، یكی شدن و نظر به عالم و آدم از آئینه وحدت تجلی، وحدت شهود و وحدت وجود به قرائت عارفان حقیقی است و فرجام عرفان «توحید محض و محض توحید» است و مناجات شیرین و دلنشین نبوی كه سرودهای از سرّ هستی است، یعنی «... الهی سجدلك سوادی و خیالی و بیاضی...» حكایت از فنای فعلی، صفاتی و ذاتی عبد سالك در معبود و مسلوك الیه است كه به تعبیر محقق طوسی: توحید یكی گفتن و یكی كردن باشد و توحید به معنای اول شرط باشد در «ایمان» و... و به معنای دوم «كمال معرفت» باشد...» (پیشین) و به تعبیر قیصری: «اعلم ایّدك الله انّ الوصول الی الله سبحانه قسمان: علمی و عملیو اما العملی مشروط بالعلمی» (قیصری، 1357، ص 35) تا سالك در سلوك تدریجی و طیّ مقامات معنوی به مرتبه «جز خدا هیچ ندیدن» برسد و به تعبیر عمیق و انیق علامه جوادی آملی: «عرفان علماً وعملاً سیر از «خدا به سوی خدا» است.» (جوادی آملی، تفسیر تسنیم، 1379، ج 1، ص487).چرا عرفان خردگرا؟ با توجه به مطالب پیش گفته، علت اینكه عنوان مقاله «عرفان خردگرا» بر اساس سنت و سیره نبوی تعیین گردیده، عبارت است از: الف) عرفان ناب اسلامی نه تنها عقل گریز وعقل ستیز نیست بلكه جامع جمیع كمالات عقلیه در سیر عقل نظری وعملی وتمامیّت عقلانیت است وبه حكم اینكه «عالی»، «دانی» را در درون خویش دارد، در عرفان حقیقی «عقل به كمال رسیده» متجلّی است و نه تنها «مانعة الجمع» نیستند بلكه به صورت بسیط، عقل در عرفان و معرفت قلبی ظهور دارد كه عرفان منهای عقل و برهان، عرفان منهای عرفان است؛ زیرا هر دو «نورند» و نور عقل ومعرفت برهانی در نور قلب و معرفت عرفانی جلوه گر است و نور با نور در تضاد و تعارض نیست بلكه در تعاضد و توافقاند واساساً راه عرفان از عقل میگذرد. عرفان عقل استعلا یافته و متّصل به عقل فعّال است و چون در سیره نبوی اصالت از آن «عقل» و «خرد» است، عرفان ناب نیز عقلپذیر و عقلانی است و خرد استدلالی و خام به میخانه عرفان و شهود و در این ضیافت رحمانی و وحیانی دعوت شده تا پخته و گداخته گردد و از عقل هیولانی و بالقوه به عقل بالمستفاد رسیده و با طیّ مدارج سرّ، خفیّ، و اخفی به مرتبه «عقل شهودی» برسد، چنانكه عقل جزوی و معاشی یا قیاسی و حسابگرانه «عقال» و رهایی از آن عین رسیدن به عقل نوری و تجرّدی و توحیدی است و آن پیر فرزانه میكده عشق و عرفان گفته است: این ما و منی جمله ز عقل است و عقال است در خلوت مستان نه منی هست و نه مایی (پیشین) آری، «عقل فلسفی» اگر چه دارای منزلت رفیعی در حوزه معرفت از حیث «معرفت شناسی» است اما توانمندی لازم در ورود به «شبستان شهود» ودیار «بزم وجود» را نداشته وباید لبیك گوی دعوت عرفان و عارفان باشد تا به عقل عرفانی و شهودی استعلا یابد؛ زیرا: دائماً او پادشاه مطلق است در مقام عزّ خود مستغرق است او به سر ناید زخود آنجا كه اوست كی رسد عقل وجود آنجا كه اوست (عطار نیشابوری، بیتا).ب) عرفانی كه در حوزه معرفتی و معنویتی با عقل سلیم، فطری واستكمال یافته در تعارض باشد واز عقلانیت و معقولیت بهرهمند نباشد در سیره نبوی مردود و مطرود است؛ زیرا «عالی»، «دانی» را انكار نمیكند و عقل ستیزی تا مرز عقل زدایی ندارد وتفسیر عرفانی از هستی، خدا، انسان و... تفسیری عقلپذیر است و چه باید كردنهای عرفان اصیل در مقام سیر و سلوك اگرچه طَوْری ورای طَوْر عقل درمرتبه شهود است اما ضدّیت با عقل نداشته و به تعطیل عقل و قوای ادراكی نمیانجامد، بلكه عقل را به جهاد و اجتهاد برتر فرا میخواند عرفان ناب محمّدی9 از ویژگیهایی بهرهمند است كه عقل رشد یافته و بیشائبه پذیرای آن است؛ زیرا نه افراط و نه تفریط بلكه معرفت و عدالت در آن موج میزند واساساً زبان تفسیری و تعلیمی عرفان ناب «عقل» و تفسیر عقلانی است و به همین دلیل «زبان فلسفی» ظرف معانی واشارات و بشارات عرفانی واقع میشود و عرفان برای فلسفه الهی راهگشایی و مسئلهآفرینی میكند و در حكمت متعالیه صدرایی، برهان و عرفان به هم نزدیك میشوند تا «جداناپذیری» عرفان و برهان درسایه سار شجره طیّبه قرآن وعترت تایید و تضمین گردد. عرفان ناب نبوی از آسیبهای عقل گریزی واجتهاد ستیزی كاملاً جدا و از خَبْط و خطاهای نظری وعملی عرفان كاذب، ضد عقلی و ضد اعتدالی مبّرا و منزّه است. به همین دلیل، عرفان نبوی، «عرفانی خردگرا» است نه «خردگریز»، عقل ستاست نه عقل ستیز و پیام آن این است كه: نهادم عقل را ره توشه از می زشهره هستیاش كردم روانه (حافظ شیرازی، بیتا، غزل 143). یا این خرد خام به میخانه برتا میلعل آوردش خون به جوش (پیشین، غزل 120). پیامبر اكرم9 در سفارشی به علی7 فرمود: «یا علی! اذا تقرّب العباد الی خالقهم بالبرّ فتقرِّب الیه بالعقل تسبقهم؛ ای علی! هنگامی كه بندگان با عمل نیك به سوی آفریدگارشان نزدیك میشوند تو با اندیشیدن و خردورزی از آنها پیشی بگیر». (طبرسی، 1411، ص 251).گروه دین و اندیشه- رضا سلطانی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 649]
صفحات پیشنهادی
عرفان اسلامی (20) علم ریشه ی خوف
عرفان اسلامی (20) علم ریشه ی خوف-عرفان اسلامی (20) علم ریشه ی خوف نویسنده : استاد حسین انصاریان شرح كتاب مصباح الشريعة ومفتاح الحقيقةفَالْخَوْفُ فَرْعُ العِلْمِامام ...
عرفان اسلامی (20) علم ریشه ی خوف-عرفان اسلامی (20) علم ریشه ی خوف نویسنده : استاد حسین انصاریان شرح كتاب مصباح الشريعة ومفتاح الحقيقةفَالْخَوْفُ فَرْعُ العِلْمِامام ...
ايران مركز عرفان اسلامي در جهان است
ايران مركز عرفان اسلامي در جهان است- يكي از كارشناسان و فعالان فرهنگي پاكستاني، ايران را مركز عرفان اسلامي در جهان دانست. به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، ...
ايران مركز عرفان اسلامي در جهان است- يكي از كارشناسان و فعالان فرهنگي پاكستاني، ايران را مركز عرفان اسلامي در جهان دانست. به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، ...
نگاهي به عرفان اسلامي
نگاهي به عرفان اسلامي-يكي از علومي كه در دامن فرهنگ اسلامي زاده شد و رشد يافت و تكامل پيدا كرد علم عرفان است. درباره عرفان از دو جنبه ميتوان بحث و تحقيق كرد: يكي ...
نگاهي به عرفان اسلامي-يكي از علومي كه در دامن فرهنگ اسلامي زاده شد و رشد يافت و تكامل پيدا كرد علم عرفان است. درباره عرفان از دو جنبه ميتوان بحث و تحقيق كرد: يكي ...
عرفان اسلامی باعث حركت اجتماعی است
عرفان اسلامی باعث حركت اجتماعی است-عرفان اسلامی باعث حركت اجتماعی است نشست تخصصی رابطه عرفان و سیاست، روز چهارشنبه 14 دی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ ...
عرفان اسلامی باعث حركت اجتماعی است-عرفان اسلامی باعث حركت اجتماعی است نشست تخصصی رابطه عرفان و سیاست، روز چهارشنبه 14 دی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ ...
مقایسه عرفان شرق آسیا با عرفان اسلامی
مقایسه عرفان شرق آسیا با عرفان اسلامی-مقایسه عرفان شرق آسیا با عرفان اسلامیمیراث خبر- موسسه گفت و گوی ادیان پانزدهمین جلسه از سلسله نشستهای خود با موضوع ...
مقایسه عرفان شرق آسیا با عرفان اسلامی-مقایسه عرفان شرق آسیا با عرفان اسلامیمیراث خبر- موسسه گفت و گوی ادیان پانزدهمین جلسه از سلسله نشستهای خود با موضوع ...
آزمون اولين دوره حكمت و عرفان اسلامي درقم برگزار شد
آزمون اولين دوره حكمت و عرفان اسلامي درقم برگزار شد-به گزارش ايرنا ، ،حجه الاسلام عبدالواحدبامري در حاشيه برگزاري اين آزمون كه در سالن همايش هاي دانشگاه باقرالعلوم(ع) ...
آزمون اولين دوره حكمت و عرفان اسلامي درقم برگزار شد-به گزارش ايرنا ، ،حجه الاسلام عبدالواحدبامري در حاشيه برگزاري اين آزمون كه در سالن همايش هاي دانشگاه باقرالعلوم(ع) ...
امام خميني و عرفان اسلامي
امام خميني و عرفان اسلامي-امام خميني و عرفان اسلامي نويسنده:دکتر محمد جواد رودگر امام (ره) در تحقيق و تحقق عرفان ناب اسلامي از عرفاني سخن مي گفت و به بيان و بنان ...
امام خميني و عرفان اسلامي-امام خميني و عرفان اسلامي نويسنده:دکتر محمد جواد رودگر امام (ره) در تحقيق و تحقق عرفان ناب اسلامي از عرفاني سخن مي گفت و به بيان و بنان ...
درآمدي بر مطالعه مقايسهاي عرفان اسلامي و ذن بودائي (قسمت اول)
درآمدي بر مطالعه مقايسهاي عرفان اسلامي و ذن بودائي (قسمت اول)-درآمدي بر مطالعه مقايسهاي عرفان اسلامي و ذن بودائي (قسمت اول) خبرگزاري فارس: نگارنده، پس از معرفي ذن ...
درآمدي بر مطالعه مقايسهاي عرفان اسلامي و ذن بودائي (قسمت اول)-درآمدي بر مطالعه مقايسهاي عرفان اسلامي و ذن بودائي (قسمت اول) خبرگزاري فارس: نگارنده، پس از معرفي ذن ...
نشست تخصصي عرفان اسلامي و آشنايي با نحله هاي انحرافي ...
نشست تخصصي عرفان اسلامي و آشنايي با نحله هاي انحرافي برگزار شد-براساس اعلام روز شنبه اداره كل تبليغات اسلامي گلستان در اين جلسه مديركل فرق و مذاهب وزارت ...
نشست تخصصي عرفان اسلامي و آشنايي با نحله هاي انحرافي برگزار شد-براساس اعلام روز شنبه اداره كل تبليغات اسلامي گلستان در اين جلسه مديركل فرق و مذاهب وزارت ...
اعواني: «چيتيك» ميداند كه عرفان اسلامي از ولايت محمدي آمده است
اعواني: «چيتيك» ميداند كه عرفان اسلامي از ولايت محمدي آمده است-اعواني: «چيتيك» ميداند كه عرفان اسلامي از ولايت محمدي آمده است گروه انديشه: بسياري از خاورشناسان ...
اعواني: «چيتيك» ميداند كه عرفان اسلامي از ولايت محمدي آمده است-اعواني: «چيتيك» ميداند كه عرفان اسلامي از ولايت محمدي آمده است گروه انديشه: بسياري از خاورشناسان ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها