تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821106089




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روایت جالب آلبرایت از سنجاق سینه های دوران وزارت


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: روایت جالب آلبرایت از سنجاق سینه های دوران وزارت وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در دیدارهای دیپلماتیک با عرفات از سنجاقی به شکل زنبور، در دیدار با مقامات عربستان سعودی از سنجاقی به شکل اسب و در دیدار با مقامات روس از سنجاقی به شکل کلاهک موشک استفاده کرده بود.

  عصر ایران - مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه اسبق آمریکا به تناسب دیدارهای دیپلماتیک سنجاق های مختلفی را روی کت خود نصب می کرد. به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، "هنگامی که به سنجاق سینه نصب شده بر کت اش نگاه می کنی ... حتی پیش از آنکه سخن بگوید می توانی افکارش را بخوانی ." این مطلب را افرادی می گویند که با "مادلین  آلبرایت" وزیر امور خارجه اسبق آمریکا همکار بوده اند . آلبرایت در سال های 1993 تا 1997 به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد و در سالهای 1997 تا 2001 میلادی به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا پرونده های سنگینی از عراق تا صلح خاورمیانه، روابط با روسیه، ایرلند شمالی و کره شمالی در دست داشت. وی در این مدت بیشترین استفاده را از جعبه جواهر خود کرد تا پیام های سیاسی ارسال کند و شیوه جدیدی از دیپلماسی را ایجاد کند ؛ شیوه ای به نام  "سنجاق های سینه ویژه من را بخوان تا بدانی چگونه فکر می کنم."  آلبرایت در طول سال های فعالیت دیپلماتیک از سنجاق های زینتی برای اعلام برنامه های آتی و اندیشه های خود استفاده می کرد. حتی همتایان وی در دیگر کشورها و همکارانش با دقت به لباس آلبرایت می نگریستند تا ببینند وی هر روز صبح کدام سنجاق زینتی را نصب می کند. همچنین آلبرایت کتاب جدیدی را به تازگی منتشر کرده که شامل بخشی تحت عنوان "سنجاق های زینتی ویژه من را بخوان؛ داستان هایی از صندوق زیبای دیپلماسی" است. همزمان با انتشار این کتاب، نمایشگاه هنری از سنجاق های سینه آلبرایت در موزه "هنر و طراحی "شهر نیویورک برگزار شد. آلبرایت می گوید: همه این اتفاقات به صورت تصادفی روی داد و آغاز گر آن نیز در زمان حکومت صدام رئیس جمهوری پیشین عراق بود.  

  وی در کتاب خود می نویسد: به صورت طبیعی به دنبال نصب سنجاق های زینتی بودم ولی به فکرم نمی رسید که روزی از این وسیله برای انتقال پیام هایی استفاده کنم. هنگامی که به سمت سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد منصوب شدم تنها زن حاضر در شورای امنیت بودم.   وزیر امور خارجه پیشین آمریکا ادامه می دهد: پس از جنگ اول خلیج فارس هنگامی که شورای امنیت به دنبال بحث و بررسی چند قطعنامه درباره عراق بود وظیفه داشتم سیاست های صدام را پی گیری کنم. به دنبال تصویب مجازات های سنگینی علیه صدام بودیم که البته وی لیاقت آن را داشت. در مقابل، یکی از روزنامه های عراق قصیده کوتاهی را منتشر کرد که در آن من به "افعی بی نظیر" تشبیه شده بودم.   من هم یک سنجاق سینه به شکل مار داشتم لذا تصمیم گرفتم این سنجاق سینه را در جلسه شورای امنیت با موضوع عراق نصب کنم. روزنامه ها متوجه این موضوع شدند. قرار گذاشتم این شیوه را در تمامی اقدامات دیپلماتیک خود ادامه دهم. در موزه هنر نیویورک سنجاق های سینه متعلق به آلبرایت که تعداد آنها به یکصد عدد می رسد با شکل های متنوع و اندازه های گوناگون و به ترتیب دقیقی به نمایش در آمده اند. از سنجاقی به ارزش صدها هزار دلار تا سنجاق هایی به ارزش دهها دلار. هر یک از این سنجاق ها دارای خاطرات و داستان های خاص خود هستند. برخی از آنها نیز جزئی از تاریخ لحظه های مهم هستند. مانند سنجاقی که در زمان مذاکرات صلح میان سران فلسطین و اسرائیل نصب شده بود. در میان سنجاق های موجود در موزه هنر نیویورک، سنجاق بزرگی به شکل پرچم آمریکا به همراه نگین های الماس قرمز و سفید رنگی نیز وجود دارد. آلبرایت در این باره می گوید: پس از برعهده گرفتن مسئولیت وزارت امور خارجه آمریکا با "کیم یونگ ایل" رهبر کره شمالی دیداری داشتم و سنجاقی بزرگ به شکل پرچم آمریکا نصب کردم تا تردیدی باقی نماند که من به نمایندگی از کجا آمده ام. من آمریکا را نمایندگی می کردم. به رغم انتقادات سخیفی که به دیپلمات های آمریکایی درباره نصب نکردن سنجاق سینه به شکل پرچم آمریکا وجود دارد ولی در آنجا مناسب دیدم که این سنجاق را نصب کنم. یکی از جالبترین بخش های این نمایشگاه سنجاق هایی است که آلبرایت در دیدار با مقامات روس، یاسر عرفات رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین و ایهود باراک نخست وزیر پیشین اسرائیل نصب کرده بود.   آلبرایت در کتاب خود می گوید که در دوره ای، فهمیدیم که روس ها اقدام به شنود مکالمات سفارت آمریکا در مسکو می کنند. در دیدار با مقامات روس سنجاقی به شکل پشه نصب کردم تا به طور غیر مستقیم بگوئیم که از جاسوسی و شنود آنها اطلاع داریم.  

وی ادامه می دهد: همچنین هنگامی که داشتم درباره معاهده منع موشک های بالستیک با ایگور ایوانوف وزیر امور خارجه وقت روسیه گفت وگو می کردم سنجاق سینه ای به شکل کلاهک موشک را نصب کردم. این سنجاق را همسر سفیر آمریکا در ناتو طراحی کرده بود. ایوانوف هنگامی که مرا دید پرسید آیا این یکی از موشک های شماست پاسخ دادم آری  این بسیار کوچک است. هم اکنون زمان شروع مذاکرات است.  

  آلبرایت همچنین در استفاده از سلاح سنجاق های زینتی در حساس ترین مسائل روس ها یعنی موضوع چچن نیز خودداری نکرد. آلبرایت در هنگام همراهی بیل کلینتون در دیدارهای دو جانبه در ژوئن 2000  سنجاق جالب دیگری را نصب کرده بود.   پوتین گفته بود ما نگاه می کنیم ببینم خانم آلبرایت چه سنجاقی را نصب می کند. آلبرایت در کتاب خود می نویسد: در آن زمان سنجاق زینتی نصب کردم که شکل سه میمون بود که عبارت های "نه می بینم"، "نه می شنوم"و"نه حرف می زنم" را تداعی می کردند. پوتین درباره معنی این سنجاق زینتی از من سئوال کرد. من جواب دادم این توصیفی از سیاست شما در مقابل چچن است. این موضوع برای وی بسیار جالب بود.    

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا همچنین با اعلام اینکه "هنگامی که با یاسرعرفات دیدار داشتم از سنجاقی به شکل زنبور استفاده می کردم"؛ می نویسد:"در روند صلح خاورمیانه سنجاق های بسیاری را نصب کردم تا پیام های زیادی را ارسال کنم. از سنجاقی به شکل کبوتر استفاده کردم که "لیا رابین" همسر اسحاق رابین نخست وزیر پیشین اسرائیل به من هدیه داده بود. نصب این سنجاق به این معنی بود که وقتی با عرفات و باراک دیدار می کردم می خواستم بگویم که آمریکا پایبند به روند صلح خاورمیانه و خواهان تحقق آن است. همچنین در بسیاری از اوقات سنجاق زنبور را نصب می  کردم تا بگویم که در مقابل خود روند سختی را در پیش داریم.  

وی ادامه می دهد: عرفات و باراک نیز پیش از هر مذاکره ای سنجاق های من را می خواندند. عرفات در پاسخ به سنجاق زینتی من به شکل زنبور، سنجاقی به شکل پروانه به من هدیه داد. البرایت ادامه می دهد: اشتیاقم برای استفاده از جعبه جواهرات به عنوان یک وسیله سیاسی نه تنها کمک زیادی به من کرد بلکه یاری ام کرد تا فرهنگ ها و کشورها را بهتر بشناسم.  

وزیر خارجه اسبق آمریکا هنگامی که با حافظ اسد رئیس جمهور سابق سوریه نیز دیدار کرده بود سنجاقی به شکل شیر نصب کرد . آلبرایت می گوید: نام وی اسد (شیر) بود لذا سنجاقی به شکل شیر نصب کردم. طوری به من نگاه کرد که انگار می دانست چه می خواهم بگویم.   همچنین هنگامی که با وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیدار کردم سنجاقی به شکل اسب را روی کتم نصب کردم که دلالت داشت بر علاقه عرب ها به اسب و اسب سواری.  

  البرایت همچنین در گفت و گو با سایت "گلوبال فیو بویت" آمریکا در پاسخ به این سئوال که اگر با محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران دیدار کنید کدام سنجاق سینه را نصب خواهی کرد؛ گفت: سنجاقی نصب خواهم کرد که همسر وزیر دفاع اسبق آمریکا ولیام کوهن طراح آن بود. به شکل کبوتر و کرکس. نشان دهنده روابط بین آمریکا و ایران یعنی شامل هویچ و چماق است. همچنین می تواند نشانه ای باشد از فرصت هایی که اگر ایرانی ها با شفافیت با بازرسان بین المللی همکاری کنند به وجود می آیند و چالش هایی اگر بخواهند به صورت تحریک آمیز برخورد کنند؛ ایجاد خواهند کرد.   همچنین کت و شلوار سبز رنگی را در تقدیر از افرادی که برای دموکراسی در ایران مبارزه می کنند، به تن خواهم کرد.   البته پیام های سیاسی البرایت همیشه از سوی مسئولان دریافت نمی شد و همتایان وی نیز همیشه متوجه این پیام ها نبودند. یک بار یکی از خبرنگاران از "یوشکا فیشر" وزیر امور خارجه آلمان نظرش را درباره پیام های ارسالی از سوی آلبرایت از طریق سنجاق های زینتی سئوال کرد ولی با اظهار تعجب و بی اطلاعی فیشر روبه رو شد کرد.    آلبرایت در واکنش به این مسئله گفت که کتاب جدید خود را در کریسمس به او هدیه خواهم داد.   البته تمامی سنجاق های خانم وزیر گرانقیمت یا از سنگ های با ارزش ساخته نشده اند بلکه برخی از این سنجاق ها از سنگ های کم ارزش و به شکل انواع سبزیجات هستند. وی همچنین می گوید که سنجاقی به شکل قلب دارد که دخترش برای وی طراحی کرده و او  آن را همیشه در روز ولنتاین بر روی کت خود نصب می کند.  

آلبرایت به سنجاق دیگری هم بسیار علاقمند است که به شکل سر مجسمه آزادی ساخته شده است . وی می گوید: این سنجاق را دوست دارم چرا که نماد آمریکاست. در این سنجاق دو ساعت قرار دارد. در هنگام مذاکرات هر دو طرف می توانیم به ساعت نگاه کنیم و نیازی نیست که بگویم وقت تمام شد. یکی دیگر از سنجاق های مورد علاقه آلبرایت، سنجاقی است که یک جوان آمریکایی به وی هدیه داده بود. این سنجاق متعلق به مادر این جوان بود که در طوفان کاتریتا درگذشته بود.   او در این باره می گوید: جوانی به من نزدیک شد و این سنجاق را هدیه داد. البته نمی توانستم آن را بپذیرم چون بسیار گران قیمت و از آلماس سفید و آبی تشکیل شده بود. البته پس از اصرار زیاد آن را پذیرفتم.  






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 677]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن