واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: کلید طلایی خوشبختی!
همه انسانها از همان ابتدای خلقت تاکنون به دنبال آن بودهاند تا حیات و زندگانی را برای خود فراهم نمایند که در نهایت به سعادت دسته یابند. حال بسته به آن که سعادت را در چه چیزی میدانستند راه و روش زندگی سعادتمندانه را متفاوت تعریف کردهاند.این نوع حیات و زندگی سعادتمندانه در ادبیات مردمان مختلف به اسامی متفاوتی خوانده میشود. تعابیری چون مدینه فاضله، آتوپیا، آرمان شهر 1 و نظایر آن همگی گویای آنند که بشر همواره به دنبال این زندگی سعادتمندانه بوده است.عدهای سعادت و خوشبختی را در «ثروت و پول» و «امکانات رفاهی مادی» تعریف نمودهاند. لذا راه و روش پیشنهادی برای وصول به این زندگی سعادتمندانه را در انواع و اقسام راههای بدست آوردن ثروت بیشتر خلاصه نمودهاند. تمدن مادی غرب و توسعه مدرن مصداقی از این مفهوم است که سعادت در «ثروت» تعریف میشود.گروهی دیگر علم و معرفت را عامل خوشبختی و سعادت انسان میدانند. پس برنامههای زندگی سعادتمندانه را براساس کسب علم بیشتر میچینند. فارابی از جمله فلاسفه اسلامی مدینه فاضلهای را ترسیم نموده است که رئیس آن فیلسوف و انسانی است که از نظر عقلی و علمی در رتبه کاملی قرار دارد و میتواند روابط و امور را تدبیر نماید. او مدینه فاضله را به بدن تام الاعضایی تشبیه نموده است که اعضای آن به یکدیگر وابستهاند و هر عضوی در جهته بقا و روام بدن وظیفه خود را انجام میدهد و رئیس مدینه همانند مغز انسان فرامین و دستورات لازم را جهت هماهنگی اعضا صادر مینماید. او «حکمت» میداند و اهل علم و معرفت است و میخواهد عدالت را در میان مردم برقرار کند. بنابر این زندگی سعادتمندانه نیز حیاتی است توام با علم و معرفت. 2و همین طور سایر ملاکهای سعادت و خوشبختی که هر کدام راه و روش خاص خود را میطلبد. 3در این میان قرآن کریم نیز راه رسیدن به زندگی سعادتمندانه را برای ماترسیم نموده است و از آن با عنوان «حیات طیّبه» نام برده است. حیات طیّبهای که همه به دنبال آنند و هر گروهی با توجه به میزان علم و دانش خود به نحوی آن را نمایانده است.قرآن کریم نیز راه رسیدن به زندگی سعادتمندانه را برای ماترسیم نموده است و از آن با عنوان «حیات طیّبه» نام برده است. حیات طیّبهای که همه به دنبال آنند و هر گروهی با توجه به میزان علم و دانش خود به نحوی آن را نمایانده است.حیات طیّبه از نظر قرآن، امری تفضّلی و موهبتی است. این بران معنی است که تنها کسانی خوشبخت میشوند که مورد لطف و عنایت پروردگار متعال قرار گیرند.حال به نظر شما چه کسانی مورد لطف خدا قرار میگیرند؟!
کاملاً واضح و آشکار است که خداوند متعال که حکیم و عادل است هرگز بدون دلیل کسی را مورد لطف و تفضّل خاص قرار نمیدهد. به بیابن دیگر در قاموس و سنّت الهی همه چیز دارای دلیل و مصلحتی است که حتی اگر عقل بشری آن را در نیابد نمیتوان گفته ناعادلانه و غیرمنصفانه است!از این رو پروردگار متعال خود شروط لازم برای آنکه کسی مورد لطف و تفضّل الهی قرار گیرد را بیان نموده است: ایمان، عمل صالح و رعایت تقوای الهی.شرایط تحقق حیات طیّبه از نظر قرآن کریم جز از طریق ایمان و عمل صالح و رعایت تقوای الهی صورت نمیگیرد.پس آنچه همه از مرد و زن، پیر و جوان، بیسواد و با سواد، مسیحی و یهودی و بیدین و مسلمان و خلاصه هر صنف از انسانها، به دنبال آنند و همواره آن را میطلبند جز در سایه ایمان به خدا و رعایت تقوای الهی و عمل به دستورات قرآنی، محقق نخواهد شد.پروردگار متعال خود شروط لازم برای آنکه کسی مورد لطف و تفضّل الهی قرار گیرد را بیان نموده است: ایمان، عمل صالح و رعایت تقوای الهی.پس خوشا به حال ما مسلمانان که در گیجینه قرآنی خود کلید و رمزی را داریم که همه بشریت از ابتدا تا انتهای به دنبال آنند و بلا به حال ما اگر این کلید طلایی را در میان لایههای غفلت و کوتاهی گم کنیم و آن گنج عظیم را از دست دهیم. «خدا را خدا را در قرآن، مبادا غیر از شما بر شما در مورد آن سبقت گیرد.» 4 گروه دین و اندیشه تبیان_رادفرپینوشتها:1- چنین عباراتی نزد برخی از شعرای ما نیز به چشم میخورد نظیر آرمان شهر سراب سپهری و... 2- آراء اهل مدینه فاضله، فارابی.3- برخی دیگر از این معیارها و ملاکها را که افراد مختلف به عنوان هدف و مطلوب زندگی خود در نظر میگیرند، استاد علامه جعفری(ره) در کتابی تحت عنوان « ایده آل زندگی و زندگی ایدهآل» جمعآوری و تبیین نمودهاند. علاقهمندان میتوانند جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه به کتاب مذکور مراجعه فرمایند.4- بخشی از وصیتنامه امیرالمومنین علیهالسلام به امام حسن محبتی علیهالسلام.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 453]