واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: انتشار مجموعه مقالاتي درباره سينما مستند
كتاب «حقیقت در قاب مستند» مجموعه مقالات درباره سینمای مستند به اهتمام اسماعیل میهندوست به مناسبت برگزاری دومین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» منتشر شد.به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب شامل مجموعه مقالات سينماي مستند است كه به مناسبت برگزاری دومین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» منتشر شده. کتاب با گفتوگوي اسماعيل ميهندوست و محمد آفریده- مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره سینما حقیقت - آغاز میشود. اين كتاب شامل مقالات «جذابیت رویکردهای جدید» از رضا بهرامی نژاد، «فیلمبرداری در مستند» گفتوگو با مرتضی پورصمدی، «آیا ساختاری موسوم به ضد مستند وجود دارد»؟ نوشته امیر پوریا، «چند نکته درباره تدوین در سینمای مستند» از شهروز توکل، «خانه خدا؛ یک سند انسان شناختی یا مستند توضیحی»؟ از محمد تهامی نژاد، «میزگردی با تهیه کنندگان مستند» كه با حضور مرتضی رزاقکریمی، ارد عطاپور، سعید رشتیان و محمد رسول اف برگزار شده، «کارگاه آموزش تخصصی سینمای مستند» نوشته محمد جعفری، «درباره چهار فیلم برگزیده اولین جشنواره سینما حقیقت» از مهرزاد دانش و «زیباشناسی فعال» از رضا درستکار است. «اندر توصیح یک امر بدیهی» نوشته خسرو دهقان، «برشهای کوتاه» نوشته مصطفی رزاقکریمی، «تجربه یک ورک شاپ در مستند رسانهای» گفتوگويي با سعید رشتیان، «نگاهی به فیلمنامه در آثار مستند ایرانی» نوشته حسین سلطانمحمدی، «نگاهی به گونههای مستند در اولین جشنواره سینما حقیقت» از محمد سلیمانی، «سینمای مستند جنگ و دفاع مقدس» نوشته ابوالقاسم شکاری، «ققنوسی به نام سینمای مستند» نوشته رامتین شهبازی، «مصاحبه در فیلم مستند» نوشته روبرت صافاریان، «تهران در آینه فیلمهای مستند» نوشته جواد طوسی و «تاملی در نخستين جشنواره سینما حقیقت» از محمد تقی فهیم از دیگر مقالاتی اند که در این کتاب میخوانید. از دیگر بخشهای این کتاب میتوان به مقالات «ده موضوع دعوا، در سینمای مستند ما» از پیروز کلانتری، «زندگی آنگونه که هست و آنگونه که روایت میشود» ترجمه نادر تکمیل همایون، «نگاهی به مستند آخرالزمانی» نوشته سعید مستغاثی، «روی از چشم آینه برگرفت و چشم در چشم رو به رو شد» نوشته هادی مقدم دوست، «آمریکا وجود ندارد» نوشته شهرام مکری، «سوژه زدگی در سینمای مستند» نوشته آذر مهرابی، «مستند گزارشی در دوران گسست فرهنگ از مکان» نوشته احمد میراحسان، «نوشتن برای مستند» نوشته نسیم نجفی، «مستند مردم شناسی بدون مردم شناس» نوشته فرهاد ورهرام و «گزارش مستند یک کتاب مستند» نوشته اسماعیل میهن دوست اشاره کرد. «خانه خدا؛ یک مستند انسان شناختی یا مستند توضیحی»؟ نوشته محمد تهامی نژاد به بررسي فيلم «خانه خدا» پرداخته؛ به باور مولف، فیلم «خانه خدا» به دليل کیفیت، پدیده و برای تماشاچی سینما ساخته شده است. رامتين شهبازي در مقاله «ققنوسی به نام سینمای مستند» سینمای مستند ایران را در یک دهه گذشته با تغییرات بسیاری رو به رو دانسته است. به اعتقاد شهبازي، سینمای مستند در این سالها به کارگردانی اهمیتی ویژه داده و کارگردان یک اثر مستند، دیگر سر صحنه تنها یک ناظر نیست. به باور او، کارگردانان با استعداد مستند ما فیلمهای خود را دیگر روی میز مونتاژ نمیسازند و تمام مراحل تولید یک مستند به شیوههای کاملا مدون شکل میگیرد، ابتدا تحقیق بعد نوشتن طرح، فیلمنامه سپس دکوپاژ دقیق و باقی کارها. مقاله «زندگی آنگونه که هست و آنگونه که روایت میشود» از گی گوتیه ترجمه نادر تکمیل همایون، تفاوت قائل نشدن میان فیلم داستانی و فیلم مستند حتی از دیدگاه علمی را هم عملی ندانسته. به باور نويسنده، رسانههای تخصصی به ویژه تلویزیون به قدری هنگام ارائه برنامههای هفتگی یا سالانه خود، میان این دو نوع فیلم تفاوت قائل میشوند که نمیتوان این دو را از هم متمایز نکرد. وی، در ادامه این متن تلویزیون را وارث فیلم مستند دانسته است. به اعتقاد هادي مقدمدوست در مقاله «روی از چشم آینه برگرفت و چشم در چشم رو به رو شد» فیلمهای مستند در کشور ما مخاطبان زیادی ندارند و با وجود اینکه فیلمهای مستند بسیاری در طول سال ساخته میشوند، این فیلمها مخاطبان کمی دارند. وي ادامه ميدهد، سوال ساده و اصلی اینجا این است «علت کمی تعداد مخاطبین یک اثر مستند و بلا استفاده ماندن مستند چه میتواند باشد؟» و در پاسخ گفته، جواب ساده و واقعی این است که مخاطب وقتی مستند را میبيند که پیشتر و هنگام اندیشیدن برای تولید، مستندساز هم مخاطب را دیده باشد. در «یادداشتهای مختصر درباره چهار اثر برگزیده در بخش سینمای مستند» مهرزاد دانش به فيلمهاي «کودک دیروز خیال»، «نزدیکتر از نفس»، «تهران چند درجه ریشتر» و «ایران در اعلان» پرداخته و ویژگی اساسی این چهار فیلم را پرداخت نوپردازانه سازندگان از موضوعاتی دانسته است که در زندگی روزمره ما جایگاهی حتی اگر نه معمولی ولي به هر حال آشنا دارند و بازتابشان در این آثار شمایلی عمیق و چند لایه به خود گرفته و نگاه نوینی را از مخاطبش درخواست میکند. «حقیقت در قاب مستند» مجموعه مقالات درباره سینمای مستند به اهتمام اسماعیل میهن دوست، به مناسبت برگزاری دومین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» به همت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با مشارکت انتشارات ماتیکان در شمارگان 2000 نسخه و با قیمت 6000 تومان به چاپ رسیده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 332]