تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816379742




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تعامل دین و هنر


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان:                                                                                                   چگونگی تعامل دین و هنر                                                                                                                                   
تعامل دين و هنر
     با تأمل درباره انسان و زندگی­اش، به این نکته می­رسیم که زندگی انسان یعنی تجربه. به عبارت دیگر زندگی یعنی تجربه­ی وجود و هستی است که در قالب و ماهیات گونه­گونی بروز و ظهور پیدا میکنند. با بررسی نحوی صیرورت وجود انسان با کل نظام هستی این نکته برای ما روشن می­شود که انسان، تجربیات متفاوت حتی بظاهر متناقضی دارد.مثلاً انسانی پوچ­گرا میشود، انسانی حقیقت گرا، انسانی خودش را به بند مادیات می­کشاند، انسانی دیگری همواره به دنبال تعالی می­دود، انسان هستی را در درون تجربه می­کند، انسان دیگری به بیرون گرایش دارد.در بین این همه تجربیات، دو گرایش عمده وجود دارد که تا حدی، میتوان در بین اغلب انسان­ها، آن را مشترک قلمداد کرد.1-   هنر (یعنی تجربه زیبایی شناسی)2-   دین (تجربه وحیانی)وقتی که از تاریخ تولد انسان تا حال نگاهی به او می­اندازیم این نکته را درمی­یابیم که انسان، همواره تجربه زیبایی شناسی را با خود داشته است، به عبارت دیگرانسان از آن نظر که انسان است به نمودها و جلوه­های هستی از آن نظر که زیبا هستند تعلق دارد. شاید با تأمل بیشتر به این نتیجه برسیم که چیزی فراتر از تعلق در این مقوله قابل ادراک است به این معنا که نماد انسانی با این جلوه­ها در آمیخته، و انسان همواره به جستجوی آن می­رود.به بیان دیگر انسان همواره به دنبال تسخیر و تقطیع هستی و ترکیب آن در یک قالب زیبا بوده است. تاریخ بشریت و تمدن­ها حکایت از این دارد، که انسان­های اولیه و یا اولین انسانها این تجربه زیبایی شناختی را با نقاشی کردن در دیواره­های غارها، در استخوان­های حیوانات یا چوب­ها، سنگ­ها، نمایان ساخته است.بنابر آنچه گذشت میتوان هنر را حاصل بده  بستان­های زیبایی شناختی انسان با هستی تعریف کرد. که این نوع تجربه­ها، یا طلب این نوع بده بستان­ها، در نهاد انسان نهفته است.
تعامل دين و هنر
مسئله­ی دیگر، توجه به تجربه­ی دیگری از انسان، یهنی توجه به تجربه­ی وحیانی یا دینی او است.انسان به لحاظ اینکه انسان است؛ بعدی دارد که روحانی می­گویند، به عبارت دیگر انسان از طریق این بعد، همواره دنبال تعالی و استعلا است. این تجربه تعالی جویی وقتی که تحت مدیریت ذات اقدس اله قرار می­گیرد جهت و معنای مشخصی را می­یابد. از این طریق انسان دست به تجربه­هایی می­زند که زمینه­، غایت آن مشخص و معین است.البته تجربه­های تعالی جویی غیر دینی نیز وجود دارد، که فعلاً مورد بحث این مقاله نمی­باشد.این تجربه را، تعالی جویی وحیانی ، میتوان دین نامید، که با توجه به یافته­های دین شناسان بزرگی چون نینیان اکارت در کتاب تجربه­ی دینی. این تجربه با انسان بودن انسان گره خورده است. یعنی دین ورزی انسان جزء لوازم ذات و ذاتی انسان است.حال سؤال این است که چه ارتباطی بین این دو تجربه متصور است.آیا امکان ارتباط بین این دو وجود دارد؟ اگر وجود دارد به چه نحو میتواند باشد؟ چگونه میتوان، ارتباط بین این دو را تحلیل کرد؟ این سؤالات بسیار اساسی است، که در طول تاریخ، ذهن متفکران و فیلسوفان هنر را به خود مشغول کرده است. برخی از آنها بر این باور شده­اند، که هنر و دین دو تجربه­ی جداگانه­ای هستند، ارتباط چندانی نمی­توانند داشته باشند، چرا که لحاظ ذات یکی حاصل هستی شناسی یا تجربه­ی تحیّلی یا ذوقی انسان است و آن دیگر حاصل تجربه وحی. اگر ارتباطی به ظاهر دیده میشود به عبارتی تکنیک­ها یا خود آثار هنری در امور دینی به کار گرفته می­شود، فقط ارتباط با مستصحبی است، یعنی انسان از آن جهت که انسان است میتواند هم دین­دار باشد و هم هنرمند. اینها­، ارتباط ضروری نمیتوانند داشته باشند، بل رابطه­ی بالامکان دارند.برخی دیگر بر این باورند، که هنر و دین می­توانند با هم­دیگر رابطه متقابل داشته باشند. دین که یک تجربه معناگرایانه و تعالی جویانه است، میتواند برای ارائه خود صورتی را اختیار کند، که آن صورت زیبا باشد. از این رهگذر معنویت و تعالیت که عنصر دینی و برگرفته از تجربه­ی دینی است، صورتی را اختیار میکند که این صورت، حس زیبایی شناختی انسان را تحریک می­کند و در نتیجه هنر دینی تحقق پیدا می­کند.
تعامل دين و هنر
ابراهیم اکبری دیزگاهمنبع:نشریه فیروزه تنظیم برای تبیان:امید واضحی آشتیانی  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 174]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن