واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فلسفه پيدايش و رسالت روحانيت
هريك از اصناف اجتماعی به هدف رفع يكي ازنيازهاي زندگي انسان پديد آمده است .بدون شك نياز انسان منحصر در تأمين خوراك و پوشاك و آسايش مادي نيست. نياز غيرمادي انسان به مراتب از نياز مادي او فراوان تر و اساسي تر است . زيرا حقيقت انسان و انسانيت او در گرو عناصر غيرمادي است. از جمله اين نيازها، نياز به وحي، نياز به دين، و نياز به هدايت آسماني است . پروردگار جهان براي رفع ا ين نياز مهم ،شخصيت هاي برگز يده اي را به همراه پيام آسماني به ميان مردم فرستاده است . اين چهره هاي ممتاز بشريت حامل سه مسئوليت بزرگ هستند:1. دريافت پيام خدا (نبوت، خبرگيري)2. انتقال اين پيام به مردم (رسالت، ابلاغ)3. اجرا و تحقق آن محتوا در سطح جامعه (امامت، ولايت)پس از رحلت آخرين پيامبر و غيبت آخرين وصي او ، امام عصر ، اين سه مسئوليت خطير نياز به متولي دارد . لازم است در كنار اصناف مختلف كه به رفع نيازهاي گوناگون اجتماعي مي پردازند، صنف ديگري پديد آید كه ا ين وظايف سنگين را بر دوش گرفته و دنباله رو حركت پيامبران گردد. اين صنف، روحانيان و عالمان دين نام گرفته اند: عالمان دين وارثان و جانشينان پيامبران هستند.«انَّ العلَماء ورثَةُ الاَنبِياءِ» (كافي ج 1 ص 34 ) و متناظر با مسئوليت هاي سه گانة پيامبران سه تكليف بزرگ بر عهده دارند. آيه 122 سورة توبه به اين سه تكليف اشاره دارد: « و ماكانَ المؤمِنونَ لِينفِروا كافَّةً، فَلَولا نَفَرَ مِن كلِ فِرقَةٍ مِنهم طائِفَةٌ لِيتَفَقَّهوا في الّدينِ ولِينذِروا قَومهم إِذا رجعوا إِلَيهِم لَعلَّهم يحذَرونَ ؛و شا يسته نيست مؤمنان همگي كوچ كنند. پس چرا از هر فرقه اي از آنان دسته اي كوچ نمي كنند تا آگاهي عميق در دين پيدا كنند و قوم خود را وقتي به سوي آنان بازگشتند بيم دهند؟ باشد كه آنان (از كيفر الهي) بترسند.»درا ين آ يه كه پس از آ يات جهاد نازل شده ، گروه معيني از مؤمنان از حكم وجوب جهاد و حركت به سوي جبهه جنگ استثنا شده اند تا اين سه هدف را پي گيرند:1. فهم عميق دين و دريافت پيام وحي از منابع ديني. (ليتفقهوا )2. بازگشت به ميان مردم، انذار و هشدار آن ها و ابلاغ پيام دين. (لينذروا)3. تلاش برا ي تحقق آرمان هاي د يني. (هدفمند بودن تبليغ و اميد اثرگذاري آن اشاره به اين وظيفه دارد: لعلهم يحذرون) تحصيل ادبيات عربي كه زبان منابع د ين است ، آشنايي با قواعد مفاهمة عرفي در علم اصول فقه ، علوم قرآني، علوم حد يث، تفسير، بررسي منابع روا يي ، پژوهش به هدف كشف نظر دين در موضوعي خاص و .. . همه تلاش هايي است كه در راستاي فهم عميق دين صورت مي گيرد. ايجاد كتابخانه و نمايشگاه، توليد نرم افزارهاي علوم اسلامي، كتابنامه ها ، فهرست ها، معاجم و .. . گرچه گامي مستقيم در راه تفقه به شمار نمي رود اما به كاروان فهم دين كمك مي كند و مسير حركت اين كاروان را هموارتر يا كوتاه تر مي سازد. سخنراني، تدريس، تأليف كتاب، ترجمة متون د يني، توليد نرم افزارهاي كاربردي، تشكيل مرا كز فرهنگي، و.. . تلاشهايي است كه در جهت هدف دوم (تبلیغ دين) صورت مي گيرد. سازمان روحانيت براي تبليغ دين بايد از هرگونه ابزار مفيد و شيوه هاي كارساز و دانشهايي كه از لوازم تحقق اين اهداف است بهره گيرد.بر طبق تعاليم اسلام ، روحانيت سِمت و مقامي نيست كه در سايه آن روحانيون امتيازات مادي كسب كنند؛ يا حرفه اي كه نظير حرفه هاي ديگر يك دسته آن را پيشه و وسيله امرار معاش خود قرار دهند . روحانيت در اسلام به معني آراسته بودن به فضيلت علم و تقوا و مجهز بودن براي انجام يك سلسله وظايف اجتماعي ديني و واجبات كفايي است . بي آن كه علم و تقوا سرمايه دنياطلبي گردد . شجره نامة صنفي روحانيت از مسير عالمان رباني دورة غيبت به امامان معصوم و از طريق آنها به پيامبران الهي مي رسد. عالمان رباني و مردان خدا در شمار پدران صنفي طلاب علوم د يني هستند .طلبگي سلسله اي است متصل به عالمان بزرگ ، امامان و پيامبران. نسب نامة طلاب به مردان بزرگ تاريخ منتهي مي شود و صف طولاني روحانيتِ تاريخ، قافله سالاري مانند نوح (ع) و ابراهيم (ع) دارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 526]