محبوبترینها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1855164907
پيوند تئاتر و ادبيات
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پيوند تئاتر و ادبيات
روزگاري در اين ديار تئاتر از جايگاه بسيار خوبي برخوردار بود و مخاطبان خاص خود را داشت و در مقام قياس شمار آنها چندان از تماشاگران سينما كم نداشت و آن قدر بود كه اين هنر اصيل و زنده دخلو خرج كند سالنهاي تئاتر پررونق و برقرار باشد و مهمتر از همه اينكه تئاتر جزو برنامههاي هفتگي يا حداقل ماهانه برخي خانوادهها محسوب ميشد، سالنهاي مختلفي در سطح شهر تهران برقرار بود كه هر يك مخاطبان خاص خودش را داشت از تئاترهاي روحوضي گرفته تا آثاري از چخوف، ايبسن، شكسپير و... روي صحنه ميرفت.و اين سالهايي بود كه نه نشريهاي خاص تئاتر منتشر ميشد و نه اينكه چاپ نمايشنامهها يا كتابهايي درباره تئاتر مرسوم بود.در ميانه دهه 30 تعداد آثار منتشر شده در اين حوزه به سختي به تعداد انگشتان يك دست ميرسيد.سينما رشد كرد، اما تئاتر بازماند و حتي جز يك دوران كوتاه طلايي سير نزولي را آغاز كرد. اين سير نزولي نه در كيفيت اجراها يا ارزش متون، بلكه در مجموعه شرايطي بود كه تئاتر از آن برخوردار بوده است؛ آن جايگاهي كه در ارتباط با مخاطب و رابطهاي متقابل برخوردار است. سالهاست كه تئاتر به هنري بدل شده كه خارج از سبد حمايتي دولت! نميتواند به حيات خود ادامه دهد. پارهاي از چهرههاي فعال در آن به كارمندي دولت درآمدهاند و عدهاي ديگر نيز براي گذران پا به عرصه سينما گذاشتهاند، آنها هم كه ماندهاند، به عشق صحنه زندهاند، اما روزگار سختي ميگذرانند.به هر روي تكليف هنري هم كه نتواند روي پاي خود بايستد، دولتي يا كارمندي شود، مشخص است و نميتوان چشماميد چنداني بدان داشت. اين شرايط نه چندان بسامان اخير مربوط به زماني است كه تئاتر ديگر از آن شكل ؟ ؟ غيرهاش كه مخاطباني ثابت و از طيفهاي مختلف داشت خارج شده است.بسياري از سالنهاي تئاتر بسته شدهاند و با وجود رشد روزافزون جمعيت و چند برابر شدن آن نسبت به 4 يا 5دهه پيش، تعداد مخاطبان آن قدر نيست كه امكان دخل و خرج داشته باشد، مگر آنكه كمكهاي دولتي پشت آن باشد و... اما با اين وجود در تمام دوراني كه خود تئاتر در حال سير نزولي بود، كارنامه چاپ و نشر آثار نمايشي در حال رشد كمي و كيفي روز افزون نيز بود.امروز نشريات تخصصي تئاتر داريم،كتابهاي تئوريك بسياري منتشر شده است، نمايشنامههاي بزرگان اين حوزه اغلب ترجمه شده و به زيور چاپ آراسته شدهاند.سالهاست كه تئاتر به هنري بدل شده كه خارج از سبد حمايتي دولت! نميتواند به حيات خود ادامه دهد. پارهاي از چهرههاي فعال در آن به كارمندي دولت درآمدهاند و عدهاي ديگر نيز براي گذران پا به عرصه سينما گذاشتهاند، آنها هم كه ماندهاند، به عشق صحنه زندهاند، اما روزگار سختي ميگذرانند.اما حقيقت اين است كه تئاتر از آن جايي كه بايد قرار داشته باشد بسيار دور است. درست است كه امروز نيز در سطح شهر تئاترهايي گوناگون، از روحوضي گرفته تا لالهزاري يا نمايشنامههاي جدي روي صحنه است اما حقيقت اين است كه جز براي يك تعداد انگشت شمار و قشر خاص تئاتر براي ديگر طيفهاي مردم جزو برنامههاي ثابت در زندگي محسوب نميشود و اين اصليترين تفاوت ماجراست. در چنين شرايطي است كه جشنوارههاي تئاتر از اهميت ويژهاي برخوردار ميشوند، چرا كه اين جشنوارهها تنها مكاني هستند كه برخي گروههاي نمايشي براي روي صحنه فرستادن كارهاي خود دارند، تنها دو يا سه اجرا در طول جشنواره و اگر خوششانس باشند در صورت برگزيده شدن امكاني براي اجرا در برخي سالنهاي كوچك براي مخاطب پيدا ميكنند. خاص بودن مخاطبان تئاتر، مشكل اصلي تئاتر در اين روزگار است؛خاص بودني كه در همه زمينهها آن را ميتوان مشاهده كرد، نه فقط در مخاطباني كه بليت ميخرند و به سالنهاي نمايش تئاتر ميروند، بلكه در مخاطبان نشريات حوزه تئاتر يا خريداران كتابهاي مربوط بهآن نيز ميتوان مشاهده كرد.اگر فرض بر اين باشد كه ترجمه و انتشار متون معتبر و شناخته شده تئاتر، امكان بهرهمندي از همين مخاطبان اندك را داشته باشد، آثار چهرههايي كه تازه پا به ميدان گذاشتهاند نه سرمايهگذاري پيدا ميكند و نه اگر سرمايهگذار هم داشته باشد، خريدار چنداني پيدا ميكند.اينگونه است كه باز شركت در جشنوارههايي نظير تئاتر فجر اين حسن را دارد كه در صورت موفقيت، زمينهاي را براي انتشار اين متون نمايشي كه نام نويسندگاني جوان را برپاي كار دارند، به وجود ميآورد.نمايشنامههايي كه منتشر ميشوند و اگر مخاطب زيادي هم پيدا نكنند لااقل اين حسن را دارند كه باعث تشويق اين نويسندگان براي پيگيري راهي را كه آغاز كردهاند، به وجود ميآورد.انجمن نمايش يكي از همين نهادهاي وابسته به دولت است كه به صورت مشخص تمركز كار خود را بر حوزه تئاتر قرار داده است و از جنبههاي مختلف به شكل مستقيم و غيرمستقيم به حمايت از جريان تئاتر كشور ميپردازد. اگرچه درباره تاثيرات حمايتهاي دولتي از تئاتر نظرات ضد و نقيضي وجود دارد، اما به هر حال وقتي حيات يا عدم حيات تئاتر درگروي چنين حمايتهايي است، مسئله ارتقا يا عدم ارتقاي كيفي و هنري آن متاثر از بحث حمايتهاي دولتي در درجه نخست اهميت جاي نميگيرد و اين خود بحث مفصلي است كه مجال آن در اين مختصر نيست. انتشارات نمايش وابسته به انجمن نمايش يكي از ناشران فعال در حوزه تئاتر به حساب ميآيد و همانگونه كه از نام آن هم ميتوان حدس زد، به طور مشخص و تخصصي تمركز فعاليتهاي خود را در حوزه تئاتر قرارداده است.انتشارات نمايش در طول دوران فعاليت خود از مسئولان مختلفي برخوردار بوده است كه هريك به نوعي قدمهاي مثبتي (در حد بضاعت خويش) در اين راستا برداشتهاند كه اگرچه به تناسب آن فراز و فرودهايي به لحاظ كمي و كيفي وجود داشته است، اما هرچه بوده كارنامه اين ناشر به گونهاي بوده است كه از وزن و اهميت قابل اعتنايي برخوردار باشد.عمده فعاليتهاي انتشارات نمايش را در چند بخش ميتوان تقسيمبندي كرد، انتشار فصلنامه تخصصي تئاتر كه تاكنون بيش از 40 شماره از آن به علاقهمندان اين حوزه عرضه شده است، انتشار كتابهاي تئوريك در زمينه تئاتر و همچنين انتشار آثار نمايشي به ويژه از نمايشنامه نويسان جواني كه كمتر شناخته شدهاند. حجم قابل توجهي از آثار منتشر شده از سوي انتشارات نمايش نيز، آثاري مناسبتي بوده است كه اغلب آنها از ميان متون برگزيدهشده در جشنواره تئاتر فجر بودهاند. درواقع علاوه بر برنامههاي روتين اين ناشر، هرگاه كه مناسبتي اينچنيني درميان بوده است به اندازه قابلتوجهي بر ميزان كمي آثار منتشر شده از سوي اين مركز افزوده شده است.بسياري از سالنهاي تئاتر بسته شدهاند و با وجود رشد روزافزون جمعيت و چند برابر شدن آن نسبت به 4 يا 5دهه پيش، تعداد مخاطبان آن قدر نيست كه امكان دخل و خرج داشته باشد، مگر آنكه كمكهاي دولتي پشت آن باشد و... اما با اين وجود در تمام دوراني كه خود تئاتر در حال سير نزولي بود، كارنامه چاپ و نشر آثار نمايشي در حال رشد كمي و كيفي روز افزون نيز بود.ارائه سياههاي از آثاري كه توسط انتشارات نمايش به بازار آمده است، به درازا خواهد كشيد، اما مروري بر جديدترين عناوين منتشرشده از سوي اين ناشر ميتواند بهصورت كلي نشانگر كموكيف آثاري باشد كه در جهت اهداف و برنامهريزيهاي انجمن نمايش به بازار ارائه شدهاند.شماره 42 و 43 فصلنامه تئاتر تحتعنوان ويژهنامهاي براي نمايشهاي ايراني منتشر شده است. مديرمسئول و سردبير اين فصلنامه كه در 308 صفحه و قيمت 3000 تومان منتشر شده مجيد سرسنگي است و محمدحسين ناصربخت بهعنوان سردبير ميهمان گردآوري مطالب اين شماره را در بخشهايي همچون آيين، تعزيه، عروسكي، تختحوضي و تئاتر، برعهده داشته است.در اين شماره از فصلنامه تئاتر، مقالاتي تحتعناوين زير را ميخوانيم: نمايشهاي سنتي و شاخصههاي منحصر بهفرد آن در بوشهر (جهانشير ياراحمدي)، ظرفيتهاي نمايشي سوگچامه دويت خون (اردشير صالحپور)، نگاهي به مراسم بارانخواهي درچمچه خاتون (صادق عاشورپور)، گسترش تعزيه در جهان اسلام (سيد مصطفي مختاباد)، رمزانديشي در شبيهخواني (علي عزيزي)، درآمدي بر تكيههاي دولتي در عصر قاجار (مسعود كوهستانينژاد)، خيمهشببازي ايران (حميدرضا اردلان)، تئاتر روحوضي و تحولپذيري آن (محمود عزيزي)، تقليد زنانه، يك سنت نمايشي (داود فتحعليبيگي)، نمايش ايراني و نسبت آن با جهان (يدالله آقاعباسي)، حضور خشونت در تئاتر ايران (محمد حسين ناصربخت)، سيري در نسل اول نمايشنامهنويسي زن ايران (رسول نظرزاده) و...مجموعه مقالات پژوهشي (موسيقي، گرافيك و عكس) ديگر كتابي است كه توسط انتشارات نمايش و به مناسبت برگزاري بيستوهفتمين جشنواره تئاتر فجر منتشر شده است. اين كتاب در 347صفحه و قيمت 4500تومان به مسئوليت نگين صادقپور، زيرنظر اعضاي هيئت علمي بخش پژوهش بيستوهفتمين جشنواره تئاتر فجر منتشر شده است.كتاب، ماحصل مقالاتي است كه در بخش پژوهش اين دوره از جشنواره ارائه شده و به 3مقوله موسيقي، گرافيك و عكس و ارتباط آنها با حوزههاي نمايشي ميپردازد. كتاب كه در 3بخش فوق تقسيمبندي شده است دربردارنده مقالاتي است، همچون تعزيه و درام موسيقايي (سيد مصطفي مختاباد)، موسيقي دراماتيك (سعيد ذهني)، زيباييشناسي كلام در آثار دراماتيك (سينا ابراهيمزاده)، صحنههاي نمايش ايراني در آثار طراحيشده دوره صفويه (محمد خزايي)، پوستر تئاتر (مجيد كاشاني)، عكاسي نمايش (دكتر شهابالدين عادل) و عكاسي تئاتر در گفتوگو با عكاسان تئاتر (مجيد لشگري).نكته جالب اينكه شيوه تنظيم مقالات كتاب نيز به سنت مقالات دانشگاهي يا آن دست آثاري كه به سمينارها ارائه ميشوند، صورت گرفته و در ابتداي هر مقاله چكيدهاي از آن درج شده است.«مباني دكور و صحنهآرايي» نوشته هينينگ نلمز و ترجمه شيدا شهراميان و محسن صانعي از جمله آثاري است كه در زمينه مباحث تئوريك و هنري مرتبط با حوزه تئاتر منتشر شده است. اين كتاب در 269 صفحه و به قيمت 3000تومان و با شمارگان 2000 نسخه براي نوبت دوم چاپ شده است.مباني دكور و صحنهآرايي، در 9فصل و از عناويني چون ويژگيهاي صحنه، انواع صحنهآرايي، ساخت دكور، ساخت ماكت، طراحي بر مبناي ماكت، اصول طراحي صحنه، رنگآميزي ماكت و ارائه اطلاعات و طراحي ميداني تشكيل ميشود.از ميان تازههاي انتشارات نمايش همچون بايد به 3جلد كتاب اشاره كرد كه آنها نيز به مناسبت بيستوهفتمين دوره جشنواره تئاتر فجر منتشر شدهاند و عنوان مجموعه نمايشهاي برگزيده بخش توليد متون اين دوره از جشنواره را يدك ميكشند؛ كتابهايي كه انتشار آنها در نوع خود حركت بسيار خوبي در تربيت نسل جديدي از نمايشنامهنويسان جوان دارد.«ناامني» (هاله مشتاقينيا)، «نگاهي به يك سو از هزارتوي شهر» (مرضيه ازگلي) و «پلي از جنس شيشه» (نگار نادري) در يك مجموعه 176 صفحهاي و به قيمت 2100 تومان منتشر شدهاند.«پروانه برناتوس» (فارس باقري)، «سرباز شالبلند» (عليرضا حنيفي)، «از درون به برون» (محمود ناظري) و «گرهاي در تاروپود نقش» (ترانه برومند) مجموعه نمايش ديگري است كه در 224صفحه و بهاي2400 تومان عرضه شده است.و سرانجام «از اينجا تا ابديت» (مسعود دلخواه)، «غرب نمزده» (پويا فرزادنيا) و «اينجا كسي نمرده است» (سلما سلامتي) در قالب مجموعهاي ديگر در 248صفحه و قيمت 2600 تومان منتشر شده است.«متادرام»، اثر فريد ميرشكاري از ديگر آثار انتشارات نمايش است كه در 328 صفحه و به قيمت 3000 تومان با شمارگان 2000 نسخه منتشر شده و در دسترس علاقهمندان قرار دارد.ميرشكاري، در مقدمه كتاب خود درباره متادرام كه محور اصلي بحث اثر اوست مينويسد: متادرام نمايشي است كه دنياهاي ساخته و برساخته نمايش در آن هستند و بهنوعي نگاهي به دنياي نمايشهاي طراحيشده درون نمايشش دارد، از آنجا كه در متادرام به دنياي نمايشاش پرداخته ميشود كه در خود امكان اجراي نمايشي ديگر را ميدهد به همين دليل ميتواند نمايشي درباره چگونگي شكلگيري و ساختهشدن دنياي نمايش در برابر دنياي واقعي و دنياي نمايش اول باشد.در اين كتاب در 5فصل به كليات متادرام، تاريخچه آن، متادرام از منظر نشانهشناسي، نقش ارتباطي متادرام، متادرام از منظر دراماتيك و... پرداخته شده است.شماره ترتيبي نشر هر كتابي كه توسط انجمن نمايش تاكنون به زيور طبع آراسته شده است، تا به امروز حكايت از انتشار 300 جلد كتاب دارد كه در نوع خود يك رقم قابلتوجه است و نشان از سطح بالاي فعاليتهاي اين ناشر بهلحاظ كمي دارد، ناشري كه عمده آثارش به لحاظ كيفي نيز از سطح مقبولي برخوردارند.سرانجام اينكه شكل و شمايل و طراحي جلد و صفحهآرايي آثار اخيري كه توسط انتشارات نمايش بهبازار آمده بازگوكننده سليقهاي است كه مسئولين فعلي آن در چاپ اين آثار بهكار ميبرند؛ آثاري كه در عين برخورداري از طرح جلدي مستقل داراي المانهايي مشترك نيز هست، به گونهاي كه مجموعه اين آثار را به لحاظ هيبت ظاهري نيز به يكديگر نزديك ميسازد.منبع : همشهري تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 290]
صفحات پیشنهادی
پيوند تئاتر و ادبيات
پيوند تئاتر و ادبيات-پيوند تئاتر و ادبياتروزگاري در اين ديار تئاتر از جايگاه بسيار خوبي برخوردار بود و مخاطبان خاص خود را داشت و در مقام قياس شمار آنها چندان از ...
پيوند تئاتر و ادبيات-پيوند تئاتر و ادبياتروزگاري در اين ديار تئاتر از جايگاه بسيار خوبي برخوردار بود و مخاطبان خاص خود را داشت و در مقام قياس شمار آنها چندان از ...
پیوند تئاتر و ادبیات
پیوند تئاتر و ادبیات-سالهاست كه تئاتر به هنری بدل شده كه خارج از سبد حمایتی دولت! نمیتواند به حیات خود ادامه دهد. پارهای از چهرههای فعال در آن به كارمندی دولت درآمدهاند و ...
پیوند تئاتر و ادبیات-سالهاست كه تئاتر به هنری بدل شده كه خارج از سبد حمایتی دولت! نمیتواند به حیات خود ادامه دهد. پارهای از چهرههای فعال در آن به كارمندی دولت درآمدهاند و ...
سنگری: پیوند سینما با ادبیات دفاع مقدس كمرنگ است
سنگری گفت: پیوند بین هنرها بخصوص سینما و تئاتر با ادبیات دفاع مقدس باید بیشتر باشد. بهترین فیلمهای سینمای جهان از رمانها اقتباس میشود و حیف است كه در ...
سنگری گفت: پیوند بین هنرها بخصوص سینما و تئاتر با ادبیات دفاع مقدس باید بیشتر باشد. بهترین فیلمهای سینمای جهان از رمانها اقتباس میشود و حیف است كه در ...
نمايشنامههاي اقتباسي در تئاتر ايران
اقتباس ادبي و پيوند آن با تئاتر در ايران تا به امروز بسيار كمرنگ بوده و كمتر نمايشنامهنويسي دستمايههاي ادبي را به عنوان مصالح اوليه براي ساختن يك اثر نمايشي ...
اقتباس ادبي و پيوند آن با تئاتر در ايران تا به امروز بسيار كمرنگ بوده و كمتر نمايشنامهنويسي دستمايههاي ادبي را به عنوان مصالح اوليه براي ساختن يك اثر نمايشي ...
نگاهی به چگونگی نقد تئاتر در ایران
نگاهی به چگونگی نقد تئاتر در ایران-منتقد تئاتر میتواند در جریانسازی تئاتر اهمیت فوقالعادهای داشته باشد. ... پیوند تئاتر و ادبیات - اضافه به علاقمنديها شماره 42 ...
نگاهی به چگونگی نقد تئاتر در ایران-منتقد تئاتر میتواند در جریانسازی تئاتر اهمیت فوقالعادهای داشته باشد. ... پیوند تئاتر و ادبیات - اضافه به علاقمنديها شماره 42 ...
همايش« پيوند پارسيان و اعراب در زبان و ادبيات »برگزار مي شود
همايش« پيوند پارسيان و اعراب در زبان و ادبيات »برگزار مي شود-همايش« پيوند ... جاري در سالن آمفي تئاتر ساختمان مركزي دانشگاه آزاد اسلامي واحد بابل برگزار خواهد شد.
همايش« پيوند پارسيان و اعراب در زبان و ادبيات »برگزار مي شود-همايش« پيوند ... جاري در سالن آمفي تئاتر ساختمان مركزي دانشگاه آزاد اسلامي واحد بابل برگزار خواهد شد.
آثاری از چخوف
پیوند تئاتر و ادبیات ... محسوب میشد، سالنهای مختلفی در سطح شهر تهران برقرار ... پيوند تئاتر و ادبيات ... محسوب ميشد، سالنهاي مختلفي در سطح شهر تهران برقرار ...
پیوند تئاتر و ادبیات ... محسوب میشد، سالنهای مختلفی در سطح شهر تهران برقرار ... پيوند تئاتر و ادبيات ... محسوب ميشد، سالنهاي مختلفي در سطح شهر تهران برقرار ...
پل شكسته ميان ادبيات داستاني - vazeh.com :: واضح پايگاه جامع ...
پل شكسته ميان ادبيات داستاني-تاریخ انتشار یکشنبه 14 بهمن 1386 تعداد مشاهده ... گفت: در دنيا معمولا داستان با سينما و تئاتر گره خورده است، اما متاسفانه ما هن. ... نتوانستهايم در ايران پل شكسته ميان ادبيات داستاني و ادبيات نمايشي را پيوند بزنيم.
پل شكسته ميان ادبيات داستاني-تاریخ انتشار یکشنبه 14 بهمن 1386 تعداد مشاهده ... گفت: در دنيا معمولا داستان با سينما و تئاتر گره خورده است، اما متاسفانه ما هن. ... نتوانستهايم در ايران پل شكسته ميان ادبيات داستاني و ادبيات نمايشي را پيوند بزنيم.
پل شكسته ميان ادبيات داستاني
پل شكسته ميان ادبيات داستاني-خبرگزاري فارس: محمدرضا سنگري گفت: در ... و تئاتر گره خورده است، اما متاسفانه ما هنوز نتوانستهايم در ايران پل شكسته ميان ... نتوانستهايم در ايران پل شكسته ميان ادبيات داستاني و ادبيات نمايشي را پيوند بزنيم.
پل شكسته ميان ادبيات داستاني-خبرگزاري فارس: محمدرضا سنگري گفت: در ... و تئاتر گره خورده است، اما متاسفانه ما هنوز نتوانستهايم در ايران پل شكسته ميان ... نتوانستهايم در ايران پل شكسته ميان ادبيات داستاني و ادبيات نمايشي را پيوند بزنيم.
جلوي پاي تئاتر ملي سنگ مي اندازند
البته تلاش كرده ام متن به مثابه يك اثر ادبي تلقي نشود و حركت را مهم تر از كلام دانستم ... تئاتر غربي ندارم اما فكر مي كنم لازم است با ژانرهاي نمايشي روز جهان در پيوند ...
البته تلاش كرده ام متن به مثابه يك اثر ادبي تلقي نشود و حركت را مهم تر از كلام دانستم ... تئاتر غربي ندارم اما فكر مي كنم لازم است با ژانرهاي نمايشي روز جهان در پيوند ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها