واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دومخرداد تداوم انقلاب شكوهمند اسلامي است
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، سيدمحمد خاتمي رئيس بنياد باران و رئيسجمهور سابق كشورمان در همايش دوم خرداد در محل مجموعه ورزشي آزادي اظهار داشت: در دوم خرداد حادثهاي رخ داد كه اگر بدون در نظر گرفتن نسبت مفعول با عناصر ديگر و سرنوشت مردم ايران آن را بسنجيم چندان اهميتي ندارد، در اين روز مردم به پاي صندوقهاي راي آمدند و نظير اين كار پيش از آن صورت گرفته بود. گرچه نقش انتخابات براي ما كه تاريخي استبداد زده داريم يك نعمت بزرگ است و اين نعمت بزرگ به بركت انقلاب شكوهمند اسلامي به دست آمده است اما دوم خرداد خصوصيت ممتازي دارد كه جنبه نمادين آن فارغ از اين كه چه كسي انتخاب شد، داراي نكات باارزش بسياري است. وي ادامه داد: در دومخرداد روش، منش، شيوه، انديشه و نگاه متفاوتي به جهان، ايران، انقلاب و اسلام عرضه شد كه با آنچه در گذشته ترويج ميشد متفاوت بود و مردم اين بينش، منش و نگاه را انتخاب كردند. اين در حالي حاصل شد كه كارشكنيها و مانعتراشيهاي فراوان در برابر اين منش و بينش وجود داشت اما نكته اين است كه اين جريان در درون حاكميت تداوم نيافت اما اينكه چقدر ما اصلاحگران كاستي داشتيم و چقدر موانع و كارشكنيهاي مخالفان اصلاحات كارگر افتاد بخشي است كه در اين مجال فرصت پرداختن به آن نيست اما مردم ايران در عمق وجدان خويش به آنچه ما اصلاحات نام آن را گذاردهايم پايبندند. وي ادامه داد: بزرگداشت دوم خرداد بزرگداشت يك فرد نيست و احساس نوستالوژيك به آنچه از دست رفته نيز نيست، بلكه پاسداشت نماد و سمبل يك جريان نيرومند و تاريخي است.در دومخرداد روش، منش، شيوه، انديشه و نگاه متفاوتي به جهان، ايران، انقلاب و اسلام عرضه شد كه با آنچه در گذشته ترويج ميشد متفاوت بود و مردم اين بينش، منش و نگاه را انتخاب كردند.رئيس بنياد باران خاطرنشان كرد: وقتي از دوم خرداد سخن مي گوييم از دين و نقش ممتاز آن سخن گفتهايم. كيميايي كه غيبت آن در دنياي مدرن بحرانها آفريده است، زماني كه از اسلام سخن ميگوييم از اسلام انسان، اسلام عرفان و اسلام بيداري سخن ميگوييم. اسلامي كه خواستار برخورداري جام و جهان از معنويت و اخلاق است. اسلامي كه در آن آزادي در انديشه، منطق در گفتار و قانون عادلانه در رفتار اولويت و اهتمام اساسي است و اسلامي كه اگر به حكومت برسد امتيازات را براي يك عمر و يك فرقه نميخواهد.
سيدمحمد خاتمي به بيان ويژگيهاي متعدد اسلام از منظر جريان اصلاحطلبي پرداخت و گفت: اسلام مورد نظر ما اسلامي است كه ملت را به رسميت ميشناسد و هر فردي از ملت با هر عقيده و گرايش داراي حق و حرمت است و شهروند ميهن بزرگ ايران به شمار ميرود. اسلام ما اسلامي است كه مخالف هر گونه تبعيض و آپارتايد قومي، نژادي، جنسيتي و طايفهاي است و در آن احكام بر پايه اخلاق و عدالت نهاده شده و اجتهاد آن نيز دو عنصر زمان و مكان را به عنوان دو عنصر تعيين كننده خود قرار داده است. اسلامي كه از منظر امام به گونهاي رفتار كند كه متهم به ناتواني نشود. وي در خصوص ويژگيهاي دوم خرداد و ابعاد متعدد آن نيز اظهار داشت: دوم خرداد يعني مخالفت با تحجر، ظاهرپرستي و خرافات كه آفت دين و حكمراني خوب است، دوم خرداد همچون انقلاب و اسلام ملت را به رسميت ميشناسد و در آن ملت پايبند به اخلاق، سلايق و گرايشات گوناگون همه براي سربلندي ايران مايه پيوند اجزاي متعدد حاكميت است. رئيس جمهور سابق كشورمان، دوم خرداد را به معناي احترام به ملت ايران و رنگينكمان زيبايي از قوميتها و طوايفي دانست كه در بوم زرين ايران بزرگ رسم شدهاند و ادامه داد: دوم خرداد زندگي كردن در اين زمان و جهان با همه فرصتها و تهديدهايش، نه به لحاظ اينكه از نظر تقويمي كسي در قرن 14 هجري و يا 21 ميلادي باشد، ولي به لحاظ تاريخي از قرن 4 و 5 هجري عقبتر باشد. دوم خرداد را پاسداشت تاريخي ملت ايران در دستيابي به آزادي، استقلال، پيشرفت و عدالت عنوان كرد.رئيس بنياد باران در ادامه دوم خرداد را پاسداشت تاريخي ملت ايران در دستيابي به آزادي، استقلال، پيشرفت و عدالت عنوان كرد و گفت: دومخرداد تداوم انقلاب بزرگ مشروطيت و انقلاب شكوهمند اسلامي است و بايد در آن پاسداشت آزادي همتراز امنيت بر مبنايي صورت گيرد كه نه بتوان به بهانه امنيت، آزادي را محدود كرد و نه به بهانه آزادي، امنيت را مختل بلكه امنيت مورد نظر دوخرداد نه فقط به امنيت حاكمان كه امنيت يكايك زنان و مردان و طوايف مختلف را در نظر ميگيرد و اگر چنين امنيتي برقرار شود، امنيت نظام نيز پايدار خواهد بود. خاتمي گفت: دو خرداد يعني حركت مدار زندگي و انديشه بر مبناي اخلاقي كه خداوند عظمت پيامبرش را به واسطه بهرهمندي او از اخلاق ميداند. وي همچنين دوم خرداد را مصداقي براي مخالفت با بداخلاقيها به نام اسلام و انقلاب بيان كرد و گفت: اصالت دوم خرداد يعني افشاي اين بداخلاقيها و تلاش براي محو آن بخصوص در عرصه رسمي كشور. خاتمي دوم خرداد را به مثابه برنتابيدن در برابر فقر و تحقير ملت ايران و تلاش براي برخورداري از يكايك مردم از همه مزاياي زندگي و حاكميت عدالت در عرصه حيات اجتماعي عنوان كرد و بيان داشت: عدالت دوم خرداد در عدالت اقتصادي خلاصه نميشود بلكه هر جا حقي هست احقاق آن عين عدالت است و كدام حق براي انسان بالاتر از حق آزادي و حق حاكميت است. عدالت دوم خرداد عدالت توزيع فقر و عدالت صدقهاي نيست، صدقه امر زيبا و مطلوبي است اما يك استنثا است اگر صدقه به عنوان قاعده در آمد و اگر كساني رفع نيازهاي جامعه را از صدقه سر حاكماني ديدند كه حاكميت خود را مديون ملت هستند و از خود مردم به دست آوردند و اگر سازوكاري درست شد كه هر روز بر شمار صدقه بگيران اضافه شد اين جفاي بر ملت و عدالت است. منبع: خبرگزاري فارس
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 335]