تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هنگامى كه مؤمن بر صراط مى‏گذرد، و مى‏گويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم. ناگاه زبان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826757420




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پس به سمت گل تنهایی می پیچی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پس به سمت گل تنهایی می‌پیچیبخش اول ، بخش دوم بخش سوم:
گل تنهایی
گل تنهایی اضافه استعاری است، گل باغ تنهایی، مثل گل باغ آشنایی: چه کنم که هست اینها گل باغ آشنایی.یعنی گلی که ثمره باغ تنهایی است، باغ خلوت و انزوای عرفانی .سخن از کوچه باغی است که باید تا انتهای آن رفت. سپس به باغ تنهایی می‌رسیم که در آن گل تنهایی (توحید؟) است.دو قدم مانده به گل پای فواره جاوید اساطیر زمین می‌مانیاساطیر زمین، سرگذشت کهن زمین است که در آن سخن از عصر پاک آفرینش و بدویت و بی شائیگی است (و شاید مراد مذاهب باشد). فواره اساطیر، اضافه استعاری است: فواره چشمه اساطیر (در باغ ، چشمه و حوض است). اساطیر از دل زمین سر بیرون می‌زند. اساطیر زمین اضافه تخصیصی است.و ترا ترسی شفاف فرا می‌گیرد.آن‌گاه که از عصر نخستینه‌ها و تاریخ انسان نوعی و سرگذشت هستی آگاه شدی دچار ترس و رعبی دانشی و آگاهی دهنده می‌گردی، صفت شفات می‌کوشد تا به نحوی ماهیّت این خوف عرفانی را روشن کند، شاید ترس شفاف را مثلا معادل «حیرت» آورده باشد. در ما هیچ، ما نگاه چند بار ترس را در ارتباط با خدا آورده است.در صمیمیت سیال فضا، خش خشی می‌شنوی:دو مصراع است فعلاتن فعلن / فعلاتن فعلندر فضای گسترده و صمیمانه باغ، صدای خش خشی می‌آید. شعر آن چنان رمزآلود است و قدم به قدم به نقطه اوج نزدیک می‌شود که خواننده متوجه نمی‌شود که در کنار لغات فخیمی چون سیال، لغت عامیانه خش خش را آورده است.کودکی می‌بینیرفته از کاج بلندی بالا، جوجه بردارد از لانه نورکاج را هم می‌توان به قیاس سروکه در ادب کهن رمز جاودانگی و سرسبزی و بلندی است، پلکان معراج انگاشت. در ذهن اسطوره اندیش سهراب، بین خدا و درخت مخصوصاً درخت کاج ارتباط است:  باید به ملتقای درخت و خدا رسید.  «هم سطر، هم سپید»و خدایی که در این نزدیکی است  لای این شب بوها، پای آن کاج بلند«صدای پای آب»
 گل
لانه نور استعار از ملکوت و جبروت است، ساخت آن اضافه استعاری است: لانه مرغ نور. ذهن، این لانه نور در انتهای شعر را، به آن شاخه نور در ابتدای شعر، مرتبط می‌کند.با کمال حیرت می‌بینی که کودکی (نه شیخی و بزرگسالی) خود را به نزدیکی ملکوت رسانده است.و از او می‌پرسیخانه دوست کجاست.»تاکید روی از اوست. یعنی باید بروی و از او بپرسی. پس سوار باید بدین ترتیب خود را به کودکی برساند و از او نشانی خانه دوست را طلب کند. کودک می‌تواند در اینجا رمز فطرت و نهاد ما باشد که علی‌القاعده پاک و بی‌شائبه است. پس آدمی باید سرانجام به خود رجوع کند و از درون خود بپرسد:  ای نسخه نامه الهی که تویی وی آینه جمال شاهی که تویی بیرون ز تو نیست هر چه در عالم هست از خود بطلب هر آن چه خواهی که تویی!       در فرهنگ سمبل‌ها (ص 45) می‌نویسد: کودک سمبل آینده و کانون عرفانی است. یونگ می‌گوید کودکان ممثل نیروهای سازنده‌ ناخودآگاه هستند. کودک از نظر روانشناسی به روح مربوط است. وقتی بچه‌یی را خواب می‌بینند به این معنی است که یک تغییر بزرگ روحی، در شرایط مطبوعی در شرف وقوع است. در کیمیاگری، کودکی که تاج به سر دارد و جامه شاهی پوشیده است، سمبل سنگ فلاسفه است یعنی تحقق نهایی وحدت عرفانی با «خدای درون ما» و با ابدیت.کودک بنا به فطرت، هنوز پاک است و در اعتقادات عوام حتّی ادرار او نجس نیست. او با وجود حضوری می‌بیند نه با وجود حصولی. از این رو مشایخ صوفیه نیز می‌کوشیدند که چون کودکان، دل اسپید همچون برف داشته باشند:  دفتر صوفی سواد و حرف نیست جز دل اسپید همچون برف نیست آن دلی کو مطلع مهتاب‌هاست  بهر عارف فتّحت ابواب‌هاستدفتر دوم
محو
به این سبب بود که بسیاری از مشایخ صوفیه اهل دفتر و کتاب نبودند، چنان‌که صلاح‌الدین زرکوب قونری قفل را قلف و مبتلا را مفتلا تلفظ می‌کرد و مولوی نیز به تبع او چنین تلفظ می‌فرمود. و آنان هم که علم و فضلی داشتند و به قول سهراب چشمانشان به غبار عادات آلوده بود، می‌گفتندمحو می‌باید نه نحو اینجا، بدان!              چون‌که محوی بی‌خطر در آب زان!مولویمولوی بعد از ملاقات شمس در طی عملی سمبلیک کتاب‌های خود را به حوض مدرسه انداخت و تا آخر عمر دست از تدریس باز کشید و شمس او را از مطالعه دیوان متنّبی- که شدیداً مورد علاقه مولانا بود- نهی کرد حتی او را از مطالعه معارف بهاء ولد- پدر بزرگوار مولانا- باز داشت. با نقل داستان زیبای شیخ ابوسعید ابوالخیر که کتاب‌های خود را در زیر خاک دفن کرد، این مقاله را به پایان می‌بریم: «... و شیخ از علم قالت روی به علم حالت کرد و هرچ از کتب خوانده بود و نبشته، زیرزمین کرد و زبر آن دکان کرد و شاخی مورد باز کرد... و آن شاخ به مدت اندک بگرفت و سبز گشت و درختی بزرگ شد... و در آن حال کی کتاب‌ها را خاک باز می‌داد، روی فرا کتاب‌ها کرد و گفت: نعم الدّلیل انت و الاشتغال بالدّلیل بعد الوصول محال   و در میان  سخن بعد از آن بر زفان مبارک شیخ رفته است: بدا من هذا الامر کسر المحابر و خرق الدّفاتر و نسیان العلوم» از کتاب نگاهی تازه به اشعار سپهریبخش ادبیات تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن