تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):حد توکل چیست؟ حضرت فرمودند: اینکه با وجود خدا از هیچ کس نترسی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812517771




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سلامهای خدا هم فرق دارد! (تحلیل تفاوت صلوات خداوند بر پیامبر و مومنان)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سلامهاي خدا هم فرق دارد!
آواز
تحليل تفاوت صلوات خداوند بر پيامبر و مومنانمومن به جايي مي‌رسد که خداي سبحان و فرشتگان بر او صلوات مي‌فرستند. اين مسئله در سوره مبارکه احزاب بازگو شده است؛ يعني هم صلوات خدا و ملائکه بر پيامبر صلي‌الله عليه واله وسلم و هم صلوات آنان بر مومنان آمده است.صلوات خدا که صفت فعل اوست، همان نوراني کردن است. وقتي توفيقي نصيب انسان شد و در فضاي دل تاريکي احساس نکرد، معلوم مي‌شود که صلوات خداوند و فرشتگان نصيب او شده است.خداي متعال در تجليل از پيامبر صلي‌الله عليه واله وسلم مي‌فرمايد:"انّ الله  و ملئکته يصلّون علي النبي ..." (احزاب/56).   وقتي خدا بخواهد بر پيامبر بزرگ خود صلوات بفرستد، همه فرشتگان را با خود همراه مي‌کند؛ مانند اينکه وقتي مهمان عزيزي وارد شهري مي‌شود، شخصي که مي‌خواهد از او به بهترين وجه تجليل کند، با همه دوستان و آشنايان به ديدار او مي‌رود.هم‌چنين خداي متعال در تجليل از مومنان و صلوات بر آنان مي‌فرمايد: "هو الذي يصلّي عليکم و ملائکته ليخرجکم من الظلمات الي النّور" (احزاب/43)؛ يعني خدا و فرشتگان، جداگانه بر مومنان درود مي‌فرستند.علامه طباطبايي: معناي صلوات بر محمد و آل محمد عليهم‌السلام اين است که خدايا رحمتت را بر آنان فرو فرست تا از آنان به ما برسدتفاوت اين دو صلوات اين است که چون پيامبر صلي‌الله عليه واله وسلم، خود نور و مصداق کامل "و جعلنا له نورا يمشي به في الناس" (انعام/122) است، خداي سبحان درباره ايشان به مسئله خروج از ظلمت‌ها و رسيدن به نور مطلبي بيان نفرمود؛ ولي درباره مومنان فرمود: خداوند و فرشتگان بر شما درود مي‌فرستند تا شما را از ظلمت‌ها به نور برسانند، پس صلوات خدا به معني نوراني کردن و به نور رساندن است.بنابراين، اگر توفيق اطاعت و انجام تکاليف شرعي نصيب ما شد و از احکام و آداب عبادات، کم و بيش به حکمت آنها راه يافتيم، بايد بدانيم که صلوات خدا و فرشتگان نصيب ما شده است، در غير اين صورت دچار لغزش و گرفتار گناه شده‌ايم.وقتي مومن نوراني شد، هم راه خود را مي‌بيند و هم مي‌تواند راهبر ديگران باشد. امام علي عليه‌السلام مي‌فرمايد: «ليس في البرق الخاطف مستمتع لمن يخوض في الظلمة»1 ؛ براي انساني که در تاريکي فرو رفته و مسافري که در شب تاريک ره گم کرده، رعد و برق لحظه‌اي مفيد نخواهد بود، انسان دنيا زده مانند کسي است که در تاريکي فرو رفته باشد، براي چنين شخصي نوري که گاهي در دل مي‌جهد و خاموش مي‌شود، چندان مفيد نيست.در روايتي شريف از معصوم عليه‌السلام ذيل آيه “و ما تشاوون الاّ ان يشآء الله (انسان/30) ، نقل شده است: «بل قلوبنا اوعية لمشيّة الله» 2 ؛ دلهاي ما ظرف اراده خداست. خداي سبحان اگر بخواهد کار مشخصي انجام دهد. با اراده انجام مي‌دهد. اراده خدا صفت فعل و زايد بر ذات اوست و در موجود ممکن است و مظهر ظهور مي‌کند. آن مظهر، قلب معصوم اولياي الهي است.تفاوت اين دو صلوات اين است که چون پيامبر صلي‌الله عليه واله وسلم، خود نور است، خداي سبحان درباره ايشان به مسئله خروج از ظلمت‌ها و رسيدن به نور مطلبي بيان نفرمود؛ ولي درباره مومنان فرمود: خداوند و فرشتگان بر شما درود مي‌فرستند تا شما را از ظلمت‌ها به نور برسانند، پس صلوات خدا به معني نوراني کردن و به نور رساندن است.لذا مرحوم استاد علامه طباطبايي قدس‌سره مي‌فرمود: معناي صلوات بر محمد و آل محمد عليهم‌السلام اين است که خدايا رحمتت را بر آنان فرو فرست تا از آنان به ما برسد.   اگر قرار است رحمتي ببارد، ابتدا بر اين خاندان نازل مي‌شود و سپس به ديگران مي‌رسد، از اين رو طلب رحمت مستلزم اجابت دعاست.اين سخن بلند از مرحوم سيد حيدر آملي نقل شده است   که درباره حضرت وليّ‌عصر (ارواحنا فداه) گفته مي‌شود: «بيمنه رزق الوري و بوجوده ثبّتت الارض و السماء» 3؛ به يمن وجود امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف جهانيان روزي مي‌خورند و به پاس وجود او آسمان و زمين برجاست، پس همه برکات از اين خانواده به سايرين مي‌رسد. آيت الله جوادي آملي – نسيم انديشهتنظيم براي تبيان: حسين عسگري1- الکافي, ج8، ص23                    2- بحار الانوار، ج25، ص337                    3- مفاتيح الجنان، دعاي عديله





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 198]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن