تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1848702136




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محبت و همدلی درسخن عطار


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان:  محبت و همدلي عارفانه در سخن عطار
عشق
اشعار عطار علاوه بر مضمون يا‌بي، هنر آفريني، خردگرايي و بيان احساس لطيف و سخن ظريف سرشار از عشق و درونمايه‌هاي اخلاقي و معنوي  با تعبيرهاي تمثيلي و ادبي به شيوه‌اي زيبا و شيوا مي باشد. عشق آيينه سخن عطار است که تمام هستي را در آن مي‌نگرد. او با عشق آغاز مي‌کند و از عشق سخن مي‌گويد و به عشق دل مي‌بندد و زندگي مي‌کند و جان مي‌بازد، لذا سخن، زندگي و مرگش بوي عشق مي‌دهد، کمتر سخني از عطار مي‌شنويد که چاشني عشق در آن نباشد.ما زنده به بوي جام عشقيم   در مجلس عاشقان جانبازعطار خود را آيينه تمام نماي عشق مي‌داند و مي‌گويد:کسي خواهد که رنگ عشق بيند  بيا و گو ببين رخسار ما را (عطار، ديوان، 1373: ص 8)گر چه در ظاهر مي‌نماياند که عشق عطار رنگ و بوي زميني دارد، اما به يقين مي‌توان گفت سرچشمه عشق او داراي رنگ و بويي آسماني و ملکوتي است، عطار در آتش عشق به جانان تنها پروانه نيست که بال و پر بسوزاند بلکه شمعي است که هستي‌اش را به کام عشق مي‌ريزد.عشق جانان همچو شمعم از قدم تا سر بسوخت         مرغ جان را نيز چون پروانه بال و پر بسوختوي کمال عشق را در رهگذر عشق حقيقي مي‌جويد و از خود بيخود مي‌شود و نواي دل‌انگيز سر مي‌دهد که:  در دلم تا برق عشق او بجست   رونق بازار عشق من شکست خنجر خون‌ريز او خونم بريخت  ناوک مژگان او جانم بخست آتش عشقش زغيرت در دلم تاختن آورد همچون شير مست بانگ بر من زد که: اي ناخود شناس                                دل به ما ده چند باشي دل پرست؟ هر که او در هستي ما نيست شد                                    دايم از ننگ وجود خويش رست
عشق
با اين بيان عشق در مذهب او  به خدا پيوستن و در راه او نيست شدن و از هستي و منيت خود رستن و از دنيا و زرق و برق آن جستن است.محو در محو و فنا اندر فناست      راه عشق او که اکسير بلاستيا:پاي در نه و کوتاه کن زدنيا دست        نداي عشق به جان تو مي‌رسد پيوستعطار عشق را بالاترين مرتبه و مقام مي‌داند، که عقل را ياراي همعناني با آن نيست.عقل را زهره بصارت نيست       دل شناسد که چيست جوهر عشق عقل زبون گشت و خرد زير دست       چون دل من بوي مي عشق يافتو در ابياتي ديگر عشق انسان به خدا را چنين تصوير مي‌کند: دل زعشقت آتش افشان خوشتر است  آتش عشق تو در جان خوشتر است هر که خورد از جام عشقت قطره‌اي تا قيامت مست و حيران خوشتر است  درد عشق تو که جان مي‌سوزدم گر همه زهرست از جان خوشتر است  درد بر من ريز و درمانم مکن زانکه درد تو ز درمان خوشتر است«اينجا مقام ناز معشوق و کمال نياز عاشق است، اکنون دست خون است و جان مي‌بايد باخت. چندان غلبات شوق و قلق عشق روح را پديد آيد که از خودي خود ملول گردد و از وجود سير آيد و در هلاک خود کوشد» (نجم رازي، 1366: 223) عشق عطار عشق به هستي و عشق به همه انسان‌هاي روي زمين است. او در عشق خود کفر و دين نمي‌شناسد و تنها به انسانيت مي‌انديشد.گر سر عشق خواهي از کفر و دين گذر کن   جايي که عشق آمد چه جاي کفر و دين استيا: در ره عشاق نام و ننگ نيست عاشقان را آشتي و جنگ نيست پيک راه عاشقان دوست را    در زمين و آسمان فرسنگ نيست آتش عشق و محبت بر فروز  تا بسوزد هر که او يکرنگ نيست
عشق
عطار صوفي‌اي است توانا که  به حق مي‌انديشد و خود را سرگرم نفسانيانت زميني نمي‌کند، او خود را قطره‌اي مي‌داند تا از طريق عشق به درياي الهي بپيوندد. براي عطار عشق مفهومي ديگر دارد و عقل معني ديگر و در اين خصوص گويد:عشق چيست از قطره دريا ساختن   عقل، نعل کفش سودا ساختن(عطار، مصيبت‌نامه، 1373: ص 41 تا 352)عشق عطار سوختن و از خود فاني شدن است و هر که در راه عشق پرسوزتر او عاشقي پا نباخته و نيکوتر. جان نسوزي تن نفرسايي تمام ره نيايي سوي جانان والسلام عاشقي در عشق اگر نيکو بود خويشتن کشتن طريق او بود هر که را در عشق دمسازي فتاد کمترين چيزيش جانبازي فتاد عشق در معشوق فاني گشتن است  مردن او را زندگاني کشتن است هر که او در عشق چون آتش نشد    عيش او در عشق هرگز خوش نشد گرم بايد مرد عاشق در هلاک  محو بايد گشت در معشوق پاک در ره معشوق خودشو بي‌نشان تا همه معشوق باشي جاودان   آنگاه که سراسر وجود عطار پر از عشق مي‌گرديد همچو درياي بي‌کران به جوش و خروش مي‌افتاد و زمزمه مي‌کرد که:عشق چون بر جان من زور آورد      همچو دريا جان من شور آوردعشق عطار، عشقي جاودانه و زوال ناپذير است، چون وي معتقد است عشق ناپايدار بي‌ارزش و ملالت‌زا است.عشق چيزي کان زوال آرد پديد         کاملان را آن ملال آرد پديد(عطار، منطق الطير، همان : ص 49 و 192)به عقيده عطار عاشق واقعي ان است که همچون آهن تفته رنگ جانان گيرد و آتشگون گردد.عاشق آن باشد که چون آتش بود         گرم رو سوزنده و سرکش بودلحظه‌اي نه کافري داند نه دين              ذره‌اي نه شک شناسد نه يقينعطار عاشقي صادق بود. عشق در وجودش موج مي‌زد، او به جهان و جهانيان دل بست و به همه عالم عشق ورزيد، بدان انگيزه که همه هستي از آن خداست و با اوست و بجز او را سزاي بودن و ياراي خود نمودن نيست.نويسنده : دکتر حسين فقيهيهمراه با تلخيصتهيه و تنظيم براي تبيان : مريم امامي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 268]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن