واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: عالم برزخ(2)
ادامه مطلب از عالم برزخ(1)... - دسته سوم آیاتی است كه در آن آیات سخنی از گفت و شنود فرشتگان با انسانها در میان نیست بلكه مستقیما از حیات انسانهای سعادتمند و نیكوكار یا انسانهای بی سعادت و بدكار و تنعم دسته اول و عذاب و رنج دسته دوم در فاصله مرگ و قیامت یاد شده است . دو آیه ذیل از این گونه است: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا، بل احیاء عند ربهم یرزقون. فرحین بما آتیهم الله من فضله و یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم من خلفهم الا خوف علیهم و لا هم یحزنون» گمان مبر آنان كه در راه خدا كشته شدهاند مردهاند ، بلكه نزد پروردگار خویش زندهاند و روزی داده میشوند ، بدانچه خدا از فضل و رحمت خود به آنها عنایت كرده شادماناند و آرزو میكنند كه بشارت شهادت دوستان دنیاشان به آنها برسد تا آنها را با خود در این شهادت شریك بینند. «و حاق بال فرعون سوء العذاب. النار یعرضون علیها غدوا و عشیا و یوم تقوم الساعه ادخلوا آل فرعون اشد العذاب» عذاب ناراحت كننده، آتش، بر فرعونیان احاطه كرد، هر بامداد و شامگاه بر آن عرضه میشوند. آنگاه كه قیامت به پا شود (گفته میشود) فرعونیان را در شدیدترین عذاب داخل نمایید. این آیه كریمه دو نوع عذاب برای فرعونیان ذكر میكند: یكی قبل از قیامت كه از آن به "سوء العذاب" تعبیر شده است و آن این است كه روزی دو بار بر آتش عرضه شوند بدون آنكه وارد آن گردند، دوم بعد از قیامت كه از آن به "اشد العذاب" تعبیر شده است كه فرمان میرسد كه آنها را داخل آتش نمایید. در مورد عذاب اول از بامداد و شامگاه نام برده شده است برخلاف عذاب دوم. همان طور كه امیرالمؤمنین علی (ع) در توضیح و تفسیر این آیه فرموده است بدین جهت است كه عذاب اول مربوط است به عالم برزخ و در عالم برزخ به تبع عالم دنیا صبح و شام و هفته و ماه و سال هست، برخلاف عذاب دوم كه مربوط به عالم قیامت است و در آنجا صبح و شام و هفته و ماه و غیره وجود ندارد. در روایات و اخباری كه از رسول اكرم (ص) و امیرالمؤمنین علی (ع) و سایر ائمه اطهار (علیهم السلام) رسیده است درباره عالم برزخ و حیات اهل ایمان و اهل معصیت در این دوره فراوان تاكید شده است. رسول خدا در جنگ بدر پس از فتح مسلمین و كشته شدن گروهی از سران متكبران قریش و انداختن بدنهای آنها در یك چاه حوالی بدر، سر به درون چاه برد و به آنها رو كرده ، گفت: ما آنچه را خداوند به ما وعده داده بود محقق یافتیم، آیا شما نیز وعدههای راست خدا را به درستی دریافتید؟ بعضی از اصحاب گفتند: یا رسول الله! شما با كشته شدگان و مردگان سخن میگویید! مگر اینها سخن شما را درك میكنند؟ فرمود : آنها اكنون از شما شنواترند. از این حدیث و امثال آن استفاده میشود كه با آنكه با مرگ میان جسم و جان جدایی واقع میشود، روح علاقه خود را با بدن كه سالها با او متحد بوده و زیست كرده بكلی قطع نمیكند . امام حسین (ع) در روز دهم محرم پس از آنكه نماز صبح را با اصحاب به جماعت خواند، برگشت و خطابه كوتاهی برای اصحاب و یاران ایراد كرد. در آن خطابه چنین گفت: اندكی صبر و استقامت، مرگ جز پلی نیست كه شما را از ساحل درد و رنج به ساحل سعادت و كرامت و بهشتهای وسیع عبور میدهد. در حدیث است كه مردم خوابند، همینكه میمیرند بیدار میشوند. مقصود این است كه درجه حیات، بعد از مردن از پیش از مردن كاملتر و بالاتر است. همان طور كه انسان در حال خواب از درجه درك و احساس ضعیفی برخوردار است، حالتی نیمه زنده و نیمه مرده دارد و هنگام بیداری آن حیات كاملتر میشود ، همچنین حالت حیات انسان در دنیا نسبت به حیات برزخی درجهای ضعیفتر است و با انتقال انسان به عالم برزخ كاملتر میگردد. لازم به ذکر است، مطابق آنچه از روایات و اخبار پیشوایان دین رسیده است در عالم برزخ فقط مسائلی كه انسان باید بدانها اعتقاد و ایمان داشته باشد مورد پرسش و رسیدگی واقع میشود، رسیدگی به سایر مسائل موكول به قیامت است. ادامه مطلب در عالم برزخ(3)... برگرفته از کتاب زندگی جاوید یا حیات اخروی اثر شهید استاد مرتضی مطهری جهت سفارش این کتاب و سایر کتابهای شهید استاد مرتضی مطهری با بخش فروشگاه اینترنتی تبیان به شماره تلفن 81202305 -021 یا 81202306 -021 تماس حاصل نمایید. تنظیم برای تبیان: پایدار جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.جهت خرید کتب حکمت وعرفان کلیک نمایید.جهت خرید کتب دائرة المعارف کلیک نمایید.جهت خرید کتب دفاع مقدس کلیک نمایید.جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.جهت خرید نرم افزار های تبیان کلیک نمایید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 311]