تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه که روزه مى ‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه ‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816052834




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بطلمیوس: زمین در مرکز جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بطلميوس: زمين در مرکز جهانبراهين هندسي بطلميوس براي مرکزيت زمين (1)در مقالات زير، با استدلال هاي فلسفي ارسطو براي مرکزيت و سکون زمين در عالم آشنا شديم:
بطلميوس
1- براهين ارسطو براي مرکزيت و سکون زمين (1)2- براهين ارسطو براي مرکزيت و سکون زمين (2)3- براهين ارسطو براي مرکزيت و سکون زمين (3) و اما بطلميوس، منجم بزرگ يونان بطلميوس، در مقدمه ي مجسطي، رياضيات و نجوم را بسيار يقيني تر و قابل اعتماد تر از فلسفه مي داند. و براي اثبات مرکزيت و سکون زمين در عالم، بجاي دلايل فلسفي به استدلالات رياضي و هندسي متوسل مي شود. وي در اين استدلال ها، آسمان را همانطور که مشاهده مي شود، يعني کروي در نظر مي گيرد، و براساس کرويت زمين دلايل خود را مطرح مي کند. رد مرکزيت زميندر فصل 5 از مقاله ي اول از کتاب مجسطي ، بطلميوس بحثي دقيق درباره ي مرکزيت زمين در عالم دارد. استدلال وي به اين ترتيب است که اگر ما نخواهيم بگوييم زمين در مرکز عالم است، وچون کل جهان شکل کروي دارد، يکي از حالات زير پيش مي آيد. سپس به رد تک تک اين موارد مي پردازد. 1- زمين در فاصله ي برابر از قطبهاي عالم باشد ولي روي محور عالم نباشد.2- زمين بر محور عالم باشد، ولي به يکي از قطبهاي عالم نزديک تر باشد.3- زمين نه روي محور عالم باشد و نه فاصله ي برابر از قطبهاي عالم داشته باشد. حالت اول:
زمين در روي استواي عالم، خارج از مرکز جهان
در حالت اول فاصله ي زمين از قطبهاي عالم برابر است، ولي روي محور عالم قرار ندارد. در اين حالت، زمين در واقع روي استواي عالم مستقر است: 1- کسي که روي خط استواي زمين در نقطه ي A زندگي مي کند، با پديده هايي متفاوت با آنچه رصد مي کنيم ، روبرو مي شود: او هيچ گاه روز اعتدال يعني برابري روز و شب را تجربه نمي کند. چرا که چرخش روزانه ي آسمان به همراه خورشيد بدور زمين، به طوري است که در يک نقطه به زمين
زمين در روي استواي عالم، خارج از مرکز جهان:
نزديک تر و در جايي ديگر دورتر خواهد بود. طبق تصوير سمت راست، ساکنين چنين مناطقي در استوا هيچ گاه روز و شب برابر را تجربه نمي کنند، زيرا کره ي آسمان توسط افق به دو نيم کره ي نابرابر تقسيم شده است. حتي اگر افراد در مناطقي بغير از استوا باشند، نيز همين اتفاق مي افتد. 2- از طرف ديگر حتي اگر اين افراد روز اعتدال را تجربه کنند، اين روز را در وسط بين اول زمستان و اول تابستان نخواهند ديد. بلکه فاصله ي اول زمستان تا اعتدال، با فاصله ي اعتدال تا اول تابستان برابر نخواهد بود. زيرا خورشيد در حرکت سالانه ي خود بدور زمين، در يک جا به زمين نزديک تر خواهد بود، و در نتيجه سرعتش در آسمان بيشتر مي شود، و در منطقه اي ديگر سرعت ظاهري اش در آسمان کندتر مي گردد. در حالي که همه مي دانيم اين فواصل زماني در همه جاي زمين يکسان است.البته واقعيت اين است که اين دو فاصله ي زماني بين زمستان و تابستان تا اعتدال بهاري دقيقاً با هم برابر نيستند. همانطور که خود بطلميوس در بخش مربوط به خورشيد در مجسطي  مطرح مي کند، فاصله ي انقلاب زمستاني (اول دي) تا اعتدال بهاري، 89 تا 90 روز است، در حالي که فاصله ي ميان اعتدال بهاري تا انقلاب تابستاني، 93 روز مي باشد. بطلميوس براي توجيه اين پديده بر اساس نظريه ابرخس، مرکز فلک خورشيد را از مرکز زمين خارج مي کند و در نقطه اي ديگر که در فاصله اي مشخص از زمين قرار دارد در نظر مي گيرد. در نتيجه خورشيد ديگر دقيقاً به دور زمين نمي گردد بلکه به دور نقطه اي که از مرکز زمين فاصله دارد، مي گردد.3- ولي اگر موقعيت ساکنيني را در نظر بگيريم که در نقطه B (در مناطق شرقي يا غربي ساکنين نقطه ي A)، زندگي مي کنند، با مشکلي ديگر مواجه مي شويم. چنين ناظريني، مي بينند که ستارگان زماني که از شرق طلوع مي کنند بزرگتر و پرنورتر يا کوچکتر و کمنورتر از زماني هستندکه در غرب در حال غروب اند. چرا که اين ساکنين به يک طرف آسمان نزديک تر و از طرف ديگر آن دور تر اند.4- از طرف ديگر همين ساکنين دسته ي دوم، پديده ي ديگري را نيز شاهد خواهند بود: فاصله ي زماني ميان طلوع ستارگان تا لحظه ي عبورشان (عبور ستاره از نصف النهار ناظر که ستاره بيشترين ارتفاع را پيدا مي کند)، بيشتر از فاصله ي زماني ميان لحظه ي عبور تا غروب همان ستاره مي باشد. و اين پديده به روشني مخالف مشاهده ي همه ي ساکنين زمين است. هيچ کس در آسمان نمي بيند که ستارگان در زمان طلوع کوچکتر و در بيشترين ارتفاعشان، بزرگ تر شوند. در ادامه، با شواهد بطلميوس بر عليه دو حالت ديگر آشنا خواهيم شد. تـأليف:ا.م.گمينيمنبع:Ptolemy, Almagest, Ed. By Toomer, 1983





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن