واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شايد برگردم ولي رمضان آينده نيستم
خلاقيت اصلا سفارشپذير نيست.«از آقاي ميرباقري، برازش و ميرميران خواهش كردم كه مرا در رمضان آينده معاف كنند؛ چون چهارسال پياپي است كه در ماه رمضان يا كارگرداني ميكنم يا مينويسم و اين كمي مرا خسته كردهاست. شايد در سالهاي بعد برگردم ولي رمضان آينده نيستم.» اينها جملات عليرضا افخمي، ناظر كيفي، فيلمنامه نويس و كارگردان سريالهاي ماه رمضان سيما است كه طي اين سالها در ساخت سريالهايي چون «او يك فرشته بود»، «اغماء»، «روز حسرت» مشاركت داشتهاست؛ او درباره نوعي استرس همراه شتابزدگي كه در ساخت اغلب اين سريالها به چشم ميخورد، گفت كه مسوولان تلويزيون و هنرمندان دوست ندارند به مساله دچار شوند؛ اما گاه ايدهي مناسب كمي دير به ذهن نويسنده خطور ميكند و در حقيقت «خلاقيت اصلا سفارشپذير نيست». از آقاي ميرباقري، برازش و ميرميران خواهش كردم كه مرا در رمضان آينده معاف كنند؛ چون چهارسال پياپي است كه در ماه رمضان يا كارگرداني ميكنم يا مينويسم و اين كمي مرا خسته كردهاست. شايد در سالهاي بعد برگردم ولي رمضان آينده نيستم.» اين نويسنده و كارگردان تلويزيون در گفتوگو با ايسنا، در پاسخ به اين پرسش كه آيا فكر نميكند اگر زمان بيشتري به سريالهاي مناسبتي و خصوصا مجموعههايي كه با موضوعات ماورايي براي پخش در ماه رمضان توليد ميشوند اختصاص يابد، توليدات بهتري را در اين حوزه شاهد خواهيم بود؟ گفت كه حتما همينطور است. عليرضا افخمي در عين حال خاطرنشان كرد: البته من مطمئنم كه مسوولان سازمان صداوسيما هم متوجه اين مطلب هستند و ميدانند چنانچه فرصت كافي و درستي در اختيار كارگردانان و فيلمنامهنويسان كارهاي ماورايي قرار گيرد، كيفيت كارها مطلوبتر ميشود؛ البته من شاهد بودم مسوولان سازمان صدا و سيما تمام تلاش خود را در همين امسال انجام دادند كه بيشترين وقت را صرف كارهاي ماه رمضان كنند؛ براي مثال آقاي دكتر ميرباقري(معاون سيما) درست بلافاصله پس از پخش «اغما»، من را صدا كرد و گفت از همين حالا شروع كنيد؛ واقعا من هم از همان زمان شروع به مطالعه و تحقيق كردم، اما از شكلگيري ايده تا پايان تحقيقات در مورد موضوع برزخ و تا شروع نگارش فيلمنامه بياغراق ميگويم 8 ماه وقت لازم بود. وي ادامه داد: واقعيت اين است براي اينكه «روز حسرت» به شكل مطلوب و درستتري ارايه شود، لازم بود توليد و پخشش به ماه رمضان سال 88 موكول شود. تنها در آن صورت بود كه ميتوانست اين سريال سر صبر و حوصله ساخته شود؛ البته مراحل تحقيق به طور كامل انجام شد، اما بخش نگارش فيلمنامه و اجراي درست، شايد بيش از يكسال زمان ميخواست؛ اما طبعا تلويزيون چنين امكاني را نداشت و بايد امسال حتما يك كار ماورايي ميداشتيم. عليرضا افخمي سپس خاطرنشان كرد: هم ما و هم مسوولان تلويزيون به طور جدي دنبال ايجاد فرصت و فراغ خاطر بيشتر براي سازندگان اين نوع كارها هستيم و اميدوارم همينگونه به تدريج اين فرصت بيشتر و بيشتر فراهم شود. وي كه به عنوان ناظر كيفي با بسياري از سريالها همكاري دارد، در پاسخ به پرسش ديگر ايسنا مبني بر اين كه آيا در سريالهاي مناسبتي و خصوصا مجموعههاي ماورايي به تراز لازم رسيدهايم؟ گفت: وقتي صحبت از تراز و شاخص كيفي ميكنيم، بخشي از اين تراز مختص ما است و بخشي بينالمللي است. قطعا به لحاظ اجرايي ما در حد استانداردهاي جهاني نيستيم و جاي كار بسيار دارد؛ خصوصا در بخش جلوههاي ويژه ما كمبودهاي زيادي داريم. مثلا هنگام ساخت «روز حسرت» يكي از دوستانم كه كارهاي جلوههاي تصويري را انجام ميدهد، صدا كردم و ايدههايي را به او دادم، همان موقع كه داشتم ايده ميدادم گفت اين ايدهها خيليخوب است ولي آنچه تو ميگويي تقريبا شبيه «مرد سنگي» در فيلم «چهار شگفتانگيز» است كه در حال حاضر در هاليوود هم به عنوان يك ويژگي شاخص مطرح است. اما به لحاظ مفهومي ما اصولا تراز خودمان را داريم؛ وقتي بحث توليد كارهاي ماورايي در جمهوري اسلامي ايران مطرح ميشود آنوقت ديگر معياري نداريم و معيارمان را خودمان تعيين ميكنيم. البته من مطمئنم كه مسوولان سازمان صداوسيما هم متوجه اين مطلب هستند و ميدانند چنانچه فرصت كافي و درستي در اختيار كارگردانان و فيلمنامهنويسان كارهاي ماورايي قرار گيرد، كيفيت كارها مطلوبتر ميشودوي ادامه داد: در حوزهي محتواي كارهاي ماورايي ما معيارهاي اختصاصي خودمان را داريم و بايد هم همينطور باشد؛ ضمن اين كه در اين زمينه هم كارها بايد بهتر از اين شوند. چون باز هم بين علماي اسلامي اختلافنظر خيليزياد است؛ من فكر ميكنم كارهاي تحقيقي بسياري خصوصا براي توليد سريال و سينماييهايي كه سفارش داده ميشوند، لازم است انجام گيرد و اميدوارم كه مركز تحقيقات تلويزيون و جاهاي ديگر به زودي اين كار را آغاز كند. عليرضا افخمي سپس در پاسخ به اين پرسش كه چرا هر سال تلويزيون در مناسبت ها به وادي شتابزدگي براي ساخت سريال ها ميافتد؟ گفت: حقيقت اين است كه تلويزيون نميخواهد در چنين واديهايي بيفتد و تلاش هم ميكند كه در اين واديها نيفتد؛ ولي يك مسايلي ناخواسته رخ ميدهد؛ مثلا اينكه موكدا بعد از پخش «اغماء» به من سفارش داده ميشود كه شروع كن حكايت از اين دارد كه تلويزيون نميخواهد به اين وادي بيفتد؛ اما فكر كردن و متمركزشدن من پروسهاي است كه شايد همه نويسندگان به آن آشنا باشند. پروسه خلاقيت، قابل زمانبندي نيست. من به هنگام نوشتن «روز حسرت» سه طرح به ذهنم آمد و تا حدي هم آنها را جلو بردم؛ اما بعد از مدتي يكي از آنها با معيارهاي پخشمان در تلويزيون مطابقت نداشت و دو تا ديگر را خودم نپسنديدم. وي تاكيد كرد: نوشتن و خلاقيت مقولهاي كاملا حسي است و اصلا سفارشپذير نيست؛ بيشتر اين عقبافتادگي در توليد و پخش علتش همين مسأله است و نه مسوولان تلويزيون. افخمي بار ديگر درباره استرس ناشي از توليد سريالهاي ماه رمضان كه بر عوامل سازنده وارد ميشود؟ اظهار كرد: استرسي كه شما درباره آن صحبت ميكنيد، در سريالي مثل «روز حسرت» ما با آن دست به گريبان بوديم؛ البته ما هيچگاه ورق به ورق فيلمنامه را نميرسانديم و مطالبي كه آن زمان گاه بيان ميشد، تا حدودي شايعه بود؛ اما من هيچگاه دوست نداشتم فيلمنامه را يك اپيزود كامل كمتر، تحويل بدهم؛ چراكه بايست بازيگر و تمام عوامل يك اپيزود كامل را ميخواندند و سپس متن را اجرايي ميكردند؛ ولي جاهايي من مجبور شدم نصف اپيزود، نصف اپيزود فيلمنامه را تحويل بدهم كه همين مسأله در من اضطراب و در عوامل ناراحتي ايجاد ميكرد. وي سپس در پاسخ به پرسشي درباره تمام نشدن به موقع سريالها در انتهاي ماه رمضان، تصريح كرد: اينكه سريالي به موقع توليدش تمام نميشود و يا پخشش به بعد از ماه رمضان هم كشيده ميشود، مسايلي است كه خود مسوولان سازمان صدا و سيما را بيش از همه اذيت ميكند؛ اگرچه چنانچه اين قضيه اتفاق ميافتد ناشي از عدم تعهد آنها به انجام به موقع كارها نيست، ناشي از اين است كه خلاقيت زماني بروز ميدهد و نتيجه ميدهد كه گاه كمي دير است.تهيه و تنظيم : مسعود رضا عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 255]