تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805500331




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشانه‌ها را جدي بگيريد


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نشانه‌ها را جدي بگيريد
نمايي از تله فيلم زينب
نگاهي به فيلم «زينب» ساخته عليرضا تواناسال‌هاي زيادي نيست كه سينماي كشور ما، گونه تازه‌اي از سينما را با عنوان «سينماي معناگرا» در ميان خود شناخته است كه از همان سال‌هاي ابتداي پيدايش اين پديده نوظهور، شناسه‌ها و مشخصات خاصي براي آن تعريف و منظور شد و با همان شاخصه‌ها پيش رفت و در ذهن تماشاگر امروز سينماي ايران جا افتاد.اينجا كلام موجز و كوتاه است، با توضيحات اضافه سروكار نداريم و تكرار فقط منوط به كدهايي است كه در خدمت فضاي فيلم و آدم‌هايش باشد.اينجا هرچه هست، احساس نه بازيگرها كه كاراكترهاست؛ صداست. نور است و نگاه.فيلم‌هاي بسياري در اين ژانر ساخته شدند و تماشاگر ذوق‌زده سينما، كمابيش با آن ارتباط برقرار كرد و به استقبال فيلم‌هاي معناگرا شتافت. از مهم‌ترين توليدات چنين فيلم‌هايي، مي‌توان به فيلم‌هاي «هبوط»، «زير نور ماه»، «يك بوس كوچولو»، «آرامش در ميان مردگان»، «وقتي همه خواب بودند» و «خانه‌اي روي آب» اشاره كرد كه هركدام با داستاني آميخته به نشانه‌هايي از مرگ، ابديت، يقين يا شك در وجود پروردگار و گمراهي و هدايت، به داستانگويي و تصويرپردازي روي كرده بودند. برخي در اين ميان، توفيق اقبال عمومي يافتند و حتي از جانب منتقدين، آثاري مهم و جدي تلقي و تشويق شدند و برخي ديگر، نه توجه تماشاگر عام و خاص را به خود جلب كردند و نه منتقدين را راضي.
نمايي از تله فيلم زينب
«زينب» نيز با چنين رويكردي ساخته شد ولي ناگفته پيداست هرگزداعيه معناگرا بودن را نداشته و ندارد، چرا كه برخلاف داستان پررمز و راز فيلم، خود اثر عاري از هرگونه نماد و ايمان‌هاي شعاري و امتحان پس‌ داده است و اتفاقا از همين حيث است كه زينب با ديگر نمونه‌هاي مشابه در تمايز است و بايد اين تفاوت مهم را جدي انگاشت و بي‌تفاوت از آن نگذشت؛ اينكه فيلمي با هدف بيان داستاني عارفانه، ساده‌ترين شيوه‌ها را براي به تصوير كشيدن نمادهاي مورد نياز به كار گيرد، طوري كه در پايان، هم بي‌آنكه لقمه را وارونه به خورد مخاطب دهد، او را از آنچه طالب ديدن و شنيدنش بوده، سيراب كرده و به اصطلاح حرفش را زده و هم زيباترين نشانه‌هاي كاربردي بصري را به خدمت گرفته است و فيلم، گنگ و الكن از بيان صحيح بصري نيست. شخصيت‌ها منفي نيستند؛ همه انسان‌هاي خوب، پاك، منزه و مقدسند. انسان‌ها اينجا، همه انسان‌هايي معمولي هستند، با لباس‌هايي ساده و بي‌ريا؛ عادي‌ترين انسان‌هايي كه در هر جاي دنيا امكان حضور و زندگي دارند.اما دقت در اين امر ضروري است كه چنين فيلمي با هوشمندي خالق و نويسنده‌اش- عليرضا توانا- هرگز در دام شعارگرايي نمي‌افتد و به شدت از آن پرهيز مي‌كند، مبادا كه تماشاگرش از جلوه ظاهري حرف‌هاي پيش از اين گفته شده، خسته و بي‌حوصله باشد و دل به همراهي با اثر ندهد. اينجا كلام موجز و كوتاه است، با توضيحات اضافه سروكار نداريم و تكرار فقط منوط به كدهايي است كه در خدمت فضاي فيلم و آدم‌هايش باشد.اينجا هرچه هست، احساس نه بازيگرها كه كاراكترهاست؛ صداست. نور است و نگاه. دوربين چيزي را مي‌بيند كه تماشاگر دوست دارد ببيند و تماشاگر در تماشاي زينب، ناخواسته و بي‌انتخاب چه زيبابين است. درست همانند خود زينب (روناك يونسي) كه در پي ديدن زيبايي‌ها و ناديدني‌هاست، پيش از آنكه اين نعمت بي‌همتاي الهي را از دست بدهد.فيلم‌هاي بسياري در اين ژانر ساخته شدند و تماشاگر ذوق‌زده سينما، كمابيش با آن ارتباط برقرار كرد و به استقبال فيلم‌هاي معناگرا شتافت.زينب فيلمي است درباره شناخت انسان و درك او از هستي و عشق. برخلاف آنچه سروشكل فيلم نشان مي‌دهد، داستان فيلم زينب اصلا پيچيده نيست كه دلنشين و ساده و روان است؛شخصيت‌هاي فيلم نيز هيچ‌كدام شكل و شمايل عجيب و غريبي ندارند. دقت كنيد به اين نكته كه در طول فيلم، هيچ يك از شخصيت‌ها منفي نيستند؛ همه انسان‌هاي خوب، پاك، منزه و مقدسند. انسان‌ها اينجا، همه انسان‌هايي معمولي هستند، با لباس‌هايي ساده و بي‌ريا؛ عادي‌ترين انسان‌هايي كه در هر جاي دنيا امكان حضور و زندگي دارند. از همين انسان‌هاي به ظاهر معمولي، كارهاي عجيب و غريب سر نمي‌زند و در پي معجزه نيستند؛ گويي كه بزرگ‌ترين معجزه، خود انسان است و نه شفاي او. معجزه حقيقي، هدايت انسان است به سوي نور.احمدرضا حجارزاده





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 281]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن